Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kanker bij honden
Moderator: moderatorteam
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
- Aantal honden: 2
Kanker bij honden
Teenkanker schijnt vaker dan gemiddeld voor te komen bij de riesenschnauzer, en ik las ook bij zwarte, grote honden zoals poedels. Ik kon er niet zoveel over vinden op internet, weet iemand hier meer over? Hoe ziet dat eruit dan? Ik las dat het gebeurt dat er gedacht wordt aan een ontsteking, tot het te laat is.
Op animal planet zijn ze vaker niet correct maar er werd laatst ergens gezegd dat 50% van alle honden te maken krijgt met kanker in zijn/haar leven. Da's wel veel zeg, weet iemand of dat klopt? Van teenkanker had ik nog nooit gehoord eigenlijk. Heel grote honden schijnen ook last te kunnen krijgen van botkanker. Toch lees ik niet zo heel vaak van honden met kanker op dit forum (als dat je zou verwachten als er 50% van de honden mee te maken krijgt). Misschien wil niet iedereen erover praten, kanker is altijd een gevoelig onderwerp.
Zijn er mensen die ervaring hebben met teenkanker en/of botkanker? Ik zou willen weten welke symptomen een hond dan krijgt. En misschien hoe je het kunt voorkomen? En andere soorten kanker, wat was het eerste wat je merkte wat echt mis was? Geen leuk onderwerp om over te praten, maar wel belangrijk als er zoveel honden mee te maken krijgen. Ik vind het ook wel lastig want ik wil niet oneerbiedig overkomen of mensen verdrietig maken omdat ze aan hun overleden hond moeten denken. Maar voorkomen is beter dan genezen dus dan helpt het misschien om erover te praten.
Op animal planet zijn ze vaker niet correct maar er werd laatst ergens gezegd dat 50% van alle honden te maken krijgt met kanker in zijn/haar leven. Da's wel veel zeg, weet iemand of dat klopt? Van teenkanker had ik nog nooit gehoord eigenlijk. Heel grote honden schijnen ook last te kunnen krijgen van botkanker. Toch lees ik niet zo heel vaak van honden met kanker op dit forum (als dat je zou verwachten als er 50% van de honden mee te maken krijgt). Misschien wil niet iedereen erover praten, kanker is altijd een gevoelig onderwerp.
Zijn er mensen die ervaring hebben met teenkanker en/of botkanker? Ik zou willen weten welke symptomen een hond dan krijgt. En misschien hoe je het kunt voorkomen? En andere soorten kanker, wat was het eerste wat je merkte wat echt mis was? Geen leuk onderwerp om over te praten, maar wel belangrijk als er zoveel honden mee te maken krijgen. Ik vind het ook wel lastig want ik wil niet oneerbiedig overkomen of mensen verdrietig maken omdat ze aan hun overleden hond moeten denken. Maar voorkomen is beter dan genezen dus dan helpt het misschien om erover te praten.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Kanker bij honden
wil je echt dit soort informatie weten? Je ziet al best snel spoken
Niet lullig bedoelt hoor maar er is een topic over hondsdolheid en ineens heeft een pup met eenzelfde klachten hondsdolheid.
En hoe wil je kanker voorkomen, dat 'overkomt' je
Sommige belgen zijn al slachtoffer geworden van bv maagkanker, eer je het 'doorhebt' is het al te laat
Niet lullig bedoelt hoor maar er is een topic over hondsdolheid en ineens heeft een pup met eenzelfde klachten hondsdolheid.
En hoe wil je kanker voorkomen, dat 'overkomt' je
Sommige belgen zijn al slachtoffer geworden van bv maagkanker, eer je het 'doorhebt' is het al te laat

- Fizgig
- Zeer actief
Nou ik wil vooral weten of het klopt dat de helft van alle honden met kanker te maken krijgt. En kanker overkomt je wel, maar mensen stoppen toch ook met roken om longkanker te voorkomen. Er wordt misschien weinig onderzoek naar gedaan, dat zou kunnen.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
en daar gaan we weer
heeft een van je honden wat aan een teentje soms?
heeft een van je honden wat aan een teentje soms?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Fizgig
- Zeer actief
Neuh hoor Renee. Ik had het laatst gezien op tv, daarom vroeg ik het me af. Mag dat misschien? Of moet ik overal verantwoording over af leggen aan Renee, of het niet te paranoïde is. Bedankt hoor dokter Renee voor de diagnose.
- Fizgig
- Zeer actief
Nou weinig onderzoek naar kanker bij honden, bedoel ik.Inge O schreef:weinig onderzoek, naar kankerFizgig schreef:Nou ik wil vooral weten of het klopt dat de helft van alle honden met kanker te maken krijgt. En kanker overkomt je wel, maar mensen stoppen toch ook met roken om longkanker te voorkomen. Er wordt misschien weinig onderzoek naar gedaan, dat zou kunnen.![]()
![]()
![]()
?
- renee-uk
- Zeer actief
zo lang je blijft plaatsen op een openbaar forum zul je moeten dealen met de reacties die je krijgtFizgig schreef:Neuh hoor Renee. Ik had het laatst gezien op tv, daarom vroeg ik het me af. Mag dat misschien? Of moet ik overal verantwoording over af leggen aan Renee, of het niet te paranoïde is. Bedankt hoor dokter Renee voor de diagnose.
en dus ook de mijne, leuk he

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Fizgig
- Zeer actief
Ja dat weet ik, maar er kunnen mensen zijn die er echt over willen praten en dan bestempel jij ze nu ook als paranoïde, da's dan weer niet zo netjes he.renee-uk schreef:zo lang je blijft plaatsen op een openbaar forum zul je moeten dealen met de reacties die je krijgtFizgig schreef:Neuh hoor Renee. Ik had het laatst gezien op tv, daarom vroeg ik het me af. Mag dat misschien? Of moet ik overal verantwoording over af leggen aan Renee, of het niet te paranoïde is. Bedankt hoor dokter Renee voor de diagnose.
- renee-uk
- Zeer actief
maar die mensen openen dit topic niet he, jij welFizgig schreef:Ja dat weet ik, maar er kunnen mensen zijn die er echt over willen praten en dan bestempel jij ze nu ook als paranoïde, da's dan weer niet zo netjes he.renee-uk schreef:zo lang je blijft plaatsen op een openbaar forum zul je moeten dealen met de reacties die je krijgtFizgig schreef:Neuh hoor Renee. Ik had het laatst gezien op tv, daarom vroeg ik het me af. Mag dat misschien? Of moet ik overal verantwoording over af leggen aan Renee, of het niet te paranoïde is. Bedankt hoor dokter Renee voor de diagnose.
is er overigens iets mis met je browser? ik krijg 10 pagina's hits als ik teenkanker intik en dan heb ik nog wel google.co.uk

- Fizgig
- Zeer actief
Blijkbaar. Het ging mij om persoonlijke ervaringen, of misschien is dat te gevoelig, dat zou kunnen. Maar ik vind dat iedereen zelf moet weten of ze erop reageren of niet.renee-uk schreef:maar die mensen openen dit topic niet he, jij welFizgig schreef:Ja dat weet ik, maar er kunnen mensen zijn die er echt over willen praten en dan bestempel jij ze nu ook als paranoïde, da's dan weer niet zo netjes he.renee-uk schreef:zo lang je blijft plaatsen op een openbaar forum zul je moeten dealen met de reacties die je krijgtFizgig schreef:Neuh hoor Renee. Ik had het laatst gezien op tv, daarom vroeg ik het me af. Mag dat misschien? Of moet ik overal verantwoording over af leggen aan Renee, of het niet te paranoïde is. Bedankt hoor dokter Renee voor de diagnose.
is er overigens iets mis met je browser? ik krijg 10 pagina's hits als ik teenkanker intik en dan heb ik nog wel google.co.uk
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, nee hoor.Fizgig schreef:Nou weinig onderzoek naar kanker bij honden, bedoel ik.
Omdat honden in gesloten populaties worden gefokt zijn ze juist een uitgelezen groep voor onderzoek.
En de internationale onderzoeken van de laatste jaren spitsen zich toe op epilepsie en kanker
Die onderzoeken zijn dan uiteindelijk wel gericht op humane zaken, maar ze worden wel degelijk gedaan bij honden.
Ik denk dat jij niet heel best googelt.
Heb er laatst nog een uitgebreid artikel over gedaan trouwens. Ik breek mijn nek over publicaties over kanker.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
neem alleen de berner al, volgens mij is nummer 1 doodsoorzaak kanker bij dat ras 

- Fizgig
- Zeer actief
Kijk, dat bedoel ik, jij hebt waarschijnlijk jaren ervaring met honden, ik niet. Dus ik vroeg me af of het nou zo'n onrealistisch getal was die 50%, niet dus. Da's jammer. Check jij je honden nog op bepaalde plaatsen op bulten oid?Inge O schreef:ah, alleen bij honden.Fizgig schreef:Nou weinig onderzoek naar kanker bij honden, bedoel ik.Inge O schreef:weinig onderzoek, naar kankerFizgig schreef:Nou ik wil vooral weten of het klopt dat de helft van alle honden met kanker te maken krijgt. En kanker overkomt je wel, maar mensen stoppen toch ook met roken om longkanker te voorkomen. Er wordt misschien weinig onderzoek naar gedaan, dat zou kunnen.![]()
![]()
![]()
?
nee, dat zal wel niet op het niveau van het onderzoek bij mensen zijn, kan ook niet anders natuurlijk.
50% vind ik nog meevallen, ik had het zelfs hoger ingeschat. kanker komt inderdaad heel vaak voor bij honden, op alle mogelijke en onmogelijke plekken.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Er is iemand hier op het forum, uiteraard weet ik natuurlijk even niet zo snel meer wie, die er een boek over geschreven heeft.
Ik ben 4 Rottweilers verloren aan kanker. Nierkanker, botkanker en leverkanker
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Rebble
- Zeer actief
Ik krijg al 2.900.000 als ik in het Nederlands zoek en 246.000.000 als ik in het Engels zoek. Er staat vast wel iets voor je bij
Maar ik krijg hetzelfde idee als EschaenStefanie, je lijkt mij enorm bang dat je honden iets krijgen waardoor je gaat zoeken naar symptomen.
Maar ik krijg hetzelfde idee als EschaenStefanie, je lijkt mij enorm bang dat je honden iets krijgen waardoor je gaat zoeken naar symptomen.

- Fizgig
- Zeer actief
Nou dat zou kunnen ja, dat ik niet goed zoek. Ben ook niet zo op de hoogte met browsers enzo. Maar waar kun je lezen over resultaten van die onderzoeken?Marjoleine schreef:Nou, nee hoor.Fizgig schreef:Nou weinig onderzoek naar kanker bij honden, bedoel ik.
Omdat honden in gesloten populaties worden gefokt zijn ze juist een uitgelezen groep voor onderzoek.
En de internationale onderzoeken van de laatste jaren spitsen zich toe op epilepsie en kanker
Die onderzoeken zijn dan uiteindelijk wel gericht op humane zaken, maar ze worden wel degelijk gedaan bij honden.
Ik denk dat jij niet heel best googelt.
Heb er laatst nog een uitgebreid artikel over gedaan trouwens. Ik breek mijn nek over publicaties over kanker.
- Fizgig
- Zeer actief
Ja dat heb ik vaker gehoord. Dat mag je denken natuurlijk, maar ik ben graag goed op de hoogte. Angst is vaak een motivator voor mensen, daar is niks mis mee. En voorkomt soms ellende. Kennis=macht, vind ik zelf. Ik ben niet in het bijzonder bang voor kanker, ik ben gewoon erg leergierig. Bovendien, dit is een forum en daar kun je naar persoonlijke ervaringen vragen, bij google niet.Rebble schreef:Ik krijg al 2.900.000 als ik in het Nederlands zoek en 246.000.000 als ik in het Engels zoek. Er staat vast wel iets voor je bij![]()
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik bedoelde in wetenschappelijke publicaties.
Ik weet niet waar je die verder kunt vinden op gewone pagina's.
Maar kijk hier eens en zoek gewoon verder op cancer en dogs.
http://www.caninecancer.com/typesofcancr.html
-
Sanner
- Zeer actief
- Fizgig
- Zeer actief
Wat vreselijk voor je zeg. Dat is dan rasgebonden zou je zeggen, maar allemaal verschillende soorten kanker vind ik dan weer gek.Demi schreef:Er is iemand hier op het forum, uiteraard weet ik natuurlijk even niet zo snel meer wie, die er een boek over geschreven heeft.
Dat is misschien een idee om te lezen als er een boek over is. Ik had dat nog niet bedacht, kan even zoeken.
- Fizgig
- Zeer actief
Er is echt iets mis met mijn gegoogle want die vond ik niet eens. Dankjewel!Sanner schreef:http://kankerbijhonden.nl/
- Fizgig
- Zeer actief
Dank je. Ik moet zeggen dat ik altijd in het Nederlands zoek. Beetje gewoonte.Marjoleine schreef:Ik bedoelde in wetenschappelijke publicaties.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Kanker bij honden
Ben idd een hond verloren aan kanker, een insulinoom om precies te zijn. Valt weinig aan te voelen qua bulten. En om een indicatie van z'n conditie op moment van overlijden te geven, de nacht voor z'n dood hebben we nog gewerkt & 1,5 mnd voor z'n dood nog KNPV toetsing gelopen. Ohja, deze foto is v 3 dgn voor z'n dood

Laatst gewijzigd door crutz op 23 feb 2012 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat een vreemde conclusie.Fizgig schreef:Wat vreselijk voor je zeg. Dat is dan rasgebonden zou je zeggen, maar allemaal verschillende soorten kanker vind ik dan weer gek.Demi schreef:Er is iemand hier op het forum, uiteraard weet ik natuurlijk even niet zo snel meer wie, die er een boek over geschreven heeft.
Dat is misschien een idee om te lezen als er een boek over is. Ik had dat nog niet bedacht, kan even zoeken.
Bij mij zijn ook 3 van de 4 honden aan kanker dood gegaan. Darmkanker, kanker aan de lip en lymfeklierkanker.
Toevallig ook een schnauzer met teenkanker, al was dat niet de reden van inslapen.
Allemaal volstrekt verschillende rassen/kruisingen.
En wat betreft kennis is macht. Hoe veel kennis je ook hebt, als het komt, dan komt het
- Fizgig
- Zeer actief
Ik vond een stukje op caninecancer.com over een dieet om kanker te voorkomen:
The diet is modeled after the research done by Gregory Ogilvie, DVM at Colorado State University. He found that while cancer cells thrive on sugars, they starve the body of proteins and carbohydrates. Cancer cells can use sugars, but not specific types of fats as a primary source of energy. When the cancer cells use sugars for energy, they produce lactate, a waste product that poisons the host. Lactate depletes the dog's energy, allowing the cancer to weaken the body and the tumor to grow stronger. This condition is called cancer cachexia.
Ik snap het niet helemaal, staat er dat kankercellen dus suiker lekker vinden en eiwitten en koolhydraten niet? Maar suiker en koolhydraten zijn toch hetzelfde?
The diet is modeled after the research done by Gregory Ogilvie, DVM at Colorado State University. He found that while cancer cells thrive on sugars, they starve the body of proteins and carbohydrates. Cancer cells can use sugars, but not specific types of fats as a primary source of energy. When the cancer cells use sugars for energy, they produce lactate, a waste product that poisons the host. Lactate depletes the dog's energy, allowing the cancer to weaken the body and the tumor to grow stronger. This condition is called cancer cachexia.
Ik snap het niet helemaal, staat er dat kankercellen dus suiker lekker vinden en eiwitten en koolhydraten niet? Maar suiker en koolhydraten zijn toch hetzelfde?
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dat is zeker zo, komt het dan komt het. Bij de Rottweiler is het wel zo dat ze gevoeliger zijn voor bepaalde soorten kanker, volgens mij botkanker, maar eerlijk gezegd wil ik het niet eens weten, want dan ga je bij elke manke poot denken dat het botkanker is. En daar heb ik geen zin in, ik heb al genoeg ellende qua ziekktes etc, ik wil ook nog genieten van ze en dat kan ik dan echt niet meer als ik me ook daar druk om zou moeten maken.dagmar88 schreef:Wat een vreemde conclusie.Fizgig schreef:Wat vreselijk voor je zeg. Dat is dan rasgebonden zou je zeggen, maar allemaal verschillende soorten kanker vind ik dan weer gek.Demi schreef:Er is iemand hier op het forum, uiteraard weet ik natuurlijk even niet zo snel meer wie, die er een boek over geschreven heeft.
Bij mij zijn ook 3 van de 4 honden aan kanker dood gegaan. Darmkanker, kanker aan de lip en lymfeklierkanker.
Toevallig ook een schnauzer met teenkanker, al was dat niet de reden van inslapen.
En wat betreft kennis is macht. Hoe veel kennis je ook hebt, als het komt, dan komt het
En als ze het hebben, is het vaak te laat. Rottweilers, daar heb ik dan alleen ervaring mee, zijn zo ongelofelijk hard voor zichzelf dat ze pas laten zien dat ze pijn hebben/niet lekker zijn als het al te laat is.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat dikgedrukte dus, als je overal rekening mee moet gaan houden kan je toch niet meer genieten zeg... ik zou in ieder geval niet zo willen levenDemi schreef:Dat is zeker zo, komt het dan komt het. Bij de Rottweiler is het wel zo dat ze gevoeliger zijn voor bepaalde soorten kanker, volgens mij botkanker, maar eerlijk gezegd wil ik het niet eens weten, want dan ga je bij elke manke poot denken dat het botkanker is. En daar heb ik geen zin in, ik heb al genoeg ellende qua ziekktes etc, ik wil ook nog genieten van ze en dat kan ik dan echt niet meer als ik me ook daar druk om zou moeten maken.dagmar88 schreef:Wat een vreemde conclusie.Fizgig schreef:Wat vreselijk voor je zeg. Dat is dan rasgebonden zou je zeggen, maar allemaal verschillende soorten kanker vind ik dan weer gek.Demi schreef:Er is iemand hier op het forum, uiteraard weet ik natuurlijk even niet zo snel meer wie, die er een boek over geschreven heeft.
En als ze het hebben, is het vaak te laat. Rottweilers, daar heb ik dan alleen ervaring mee, zijn zo ongelofelijk hard voor zichzelf dat ze pas laten zien dat ze pijn hebben/niet lekker zijn als het al te laat is.

- Fizgig
- Zeer actief
Wat erg zeg. Ik heb vorig jaar een border collie x mechelse herder pup verloren, ze liep gewoon de spreekkamer van de dierenarts binnen (we hadden nog even gewandeld ook) en ze overleed op de behandeltafel van de dierenarts, compleet onverwacht. Ze zijn zo hard he, ze verbergen het.crutz schreef:Ben idd een hond verloren aan kanker, een insulinoom om precies te zijn. Valt weinig aan te voelen qua bulten. En om een indicatie van z'n conditie op moment van overlijden te geven, de nacht voor z'n dood hebben we nog gewerkt & 1,5 mnd voor z'n dood nog KNPV toetsing gelopen. Ohja, deze foto is v 3 dgn voor z'n dood
- Fizgig
- Zeer actief
Nou vreemd, ze zegt vier rottweilers? Toch? Maar wat je zegt, je kunt het ook niet wegnemen door er meer over te weten maar ik voel me daar toch beter bij, beter voorbereid zeg maar.dagmar88 schreef:Wat een vreemde conclusie.Fizgig schreef:Wat vreselijk voor je zeg. Dat is dan rasgebonden zou je zeggen, maar allemaal verschillende soorten kanker vind ik dan weer gek.Demi schreef:Er is iemand hier op het forum, uiteraard weet ik natuurlijk even niet zo snel meer wie, die er een boek over geschreven heeft.
Die schnauzer, had die dan ontstoken tenen? Dat las ik dat het zo begint. Want dat is zo algemeen, dat hebben honden met allergie toch ook.
- Fizgig
- Zeer actief
Dit stond nog bij caninecancer.com:
The diet recommended by Dr. Ogilvie consists of small amounts of complex carbohydrates, minimal quantities of rapidly absorbed simple sugars, high quality but modest amounts of digestible proteins, and certain types of fats.
De man heet Ogilvie, tja, hoop geen familie. Maar complexe koolhydraten, wat eet een hond waar complexe koolhydraten inzitten? Vlees toch alleen, of iets anders?
The diet recommended by Dr. Ogilvie consists of small amounts of complex carbohydrates, minimal quantities of rapidly absorbed simple sugars, high quality but modest amounts of digestible proteins, and certain types of fats.
De man heet Ogilvie, tja, hoop geen familie. Maar complexe koolhydraten, wat eet een hond waar complexe koolhydraten inzitten? Vlees toch alleen, of iets anders?