Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk/geïrriteerde voetkussens

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Jeuk/geïrriteerde voetkussens

Ongelezen bericht door Lin-C »

Ik zit hier met een hondje die niet meer weet waar hij het zoeken moet omdat hij zo'n last heeft van (jeuk, irritatie?) zijn voetkussens van één achterpoot. Hij draait en loopt in het rond, weet van gekkigheid niet meer waar hij moet gaan liggen. Hij likt eraan en lag net op zijn zij met z'n pootje te trappelen. Het is echt sneu want ik zie dat hij er zelf gek van wordt.

Dit is niet iets nieuws. Sem heeft hier (vroeger) vaker last van gehad. Ik heb toen ook aan de dierenarts gevraagd wat dit zou kunnen zijn, die zei dat het waarschijnlijk kwam doordat hij nog niet veel eelt op zijn zooltjes had en het daarom irriteert. Ik heb dit toen van hem aangenomen, dacht dat het ook kon komen doordat hij bijvoorbeeld achter de bal had aangerend op stenen en te abrupt had geremd.

Nu is Semmy al 3 jaar oud en we wandelen dagelijks zeker 1.5 uur. Net zijn we ook weer een uur weggeweest. Een wandeling over gras en verhard pad. Bij thuiskomst had hij dus weer ontzettend last. Ik heb zijn achterpoten (daar heeft hij last van) afgespoeld met koud water (het pootje waar hij last van heeft voelde warm aan). Het heeft alleen niets geholpen. Wat zou dit nou kunnen zijn? Een allergie? Toch te weinig eelt?
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Re: Jeuk/geïrriteerde voetkussens

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Onze hond heeft dit ook meerdere keren gehad.
Na veel zoeken kwamen wij er achter dat hij dan ergens gelopen had waar jonge brandnetels groeiden.
Hij wist dan echt niet waar hij het zoeken moesten. Ik probeerde altijd te koelen met koud wat en te deppen met azijn. En dan vooral tussen de tenen, hij had geen last vd kussentjes maar de huidplooien er tussen.
Lin-C
Zeer actief

kleine2758 schreef:Onze hond heeft dit ook meerdere keren gehad.
Na veel zoeken kwamen wij er achter dat hij dan ergens gelopen had waar jonge brandnetels groeiden.
Hij wist dan echt niet waar hij het zoeken moesten. Ik probeerde altijd te koelen met koud wat en te deppen met azijn. En dan vooral tussen de tenen, hij had geen last vd kussentjes maar de huidplooien er tussen.
Bedankt voor je reactie!
Het gekke is dat hij het dus niet alleen heeft als we in een bepaald gebied hebben gelopen. Vind het dus moeilijk te zeggen of het dus inderdaad door bijvoorbeeld brandnetels zou kunnen komen. Azijn hebben we ook een keer geprobeerd, hielp niets. Ik heb er net nivea soft creme opgesmeerd. Hij lijkt nu wat rustiger maar blijft trappelen met zijn poot.
Lin-C
Zeer actief

:ugh: Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om hem te helpen? Hij is nu al 2 uur bezig met draaien, likken en trappelen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Heb je al eens goed gekeken, vooral tussen de kussentjes? Warm aanvoelen wijst toch op een ontstekingsreactie, dat kan door iets van buitenaf (splinter, klit, pekel) maar ook van binnenuit (overgevoeligheidsreactie). Vaak helpt een badje biotex of badedas ook wel (minimaal 10 minuten erin laten) en evt insmeren met calendula.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lin-C schreef::ugh: Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om hem te helpen? Hij is nu al 2 uur bezig met draaien, likken en trappelen.
Charlie heeft het één keer gehad, waarschijnlijk van een plant.
Wij hebben d'r voetjes gekoeld met water en daarna ingesmeerd met uierzalf.
Lin-C
Zeer actief

kipo schreef:Heb je al eens goed gekeken, vooral tussen de kussentjes? Warm aanvoelen wijst toch op een ontstekingsreactie, dat kan door iets van buitenaf (splinter, klit, pekel) maar ook van binnenuit (overgevoeligheidsreactie). Vaak helpt een badje biotex of badedas ook wel (minimaal 10 minuten erin laten) en evt insmeren met calendula.

Ik heb goed gekeken, tussen zijn tenen en kussentjes enz. Kan niets raars ontdekken. Ik denk zelf dat het overgevoeligheid ergens voor is. Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!
Lin-C
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Lin-C schreef::ugh: Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen doen om hem te helpen? Hij is nu al 2 uur bezig met draaien, likken en trappelen.
Charlie heeft het één keer gehad, waarschijnlijk van een plant.
Wij hebben d'r voetjes gekoeld met water en daarna ingesmeerd met uierzalf.
Heb ik dus net ook gedaan. Hielp helemaal niets. Gék werd hij. :roll:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

iza heeft er regelmatig last van :oeps: haar pootjes smeer ik in met berkenteerolie of zalf, ze blijft er dan vanaf omdat het stinkt en het trekt de 'brand' eruit.
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Lin-C
Zeer actief

monky555 schreef:iza heeft er regelmatig last van :oeps: haar pootjes smeer ik in met berkenteerolie of zalf, ze blijft er dan vanaf omdat het stinkt en het trekt de 'brand' eruit.
Die ga ik ook onthouden, dank je! Ja, voor Sem is dit ook niet de eerste keer. Het is niet heel erg ofzo natuurlijk maar ik vind het wel sneu, hij weet echt niet wat hij met zichzelf aanmoet op zo'n moment.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Als het wel warm aanvoelt, maar je ziet nergens iets van roodheid, kan het ook een kneuzing zijn, van een teenkootje of misschien een sesambeentje wat ooit beschadigd geraakt is en nu weer opspeelt. Dan helpt een koud badje beter dan een warm.
Lin-C
Zeer actief

kipo schreef:Als het wel warm aanvoelt, maar je ziet nergens iets van roodheid, kan het ook een kneuzing zijn, van een teenkootje of misschien een sesambeentje wat ooit beschadigd geraakt is en nu weer opspeelt. Dan helpt een koud badje beter dan een warm.
Het voelt nu (na ruim 3 uur) niet meer warm aan. Mijn vriend is net thuis en die dacht wel een wat roder plekje te zien, ik zie het alleen nog steeds niet. :engel: . Ik zou graag willen weten wat het is zodat ik hem kan helpen, lijkt me alleen ook lastig om dit te laten onderzoeken door de DA, het kan zoveel zijn. :19:
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Yuna heeft dit ook 2 keer gehad, nog altijd geen idee wat het was! Hier hadden we wat calendula zalf op het voetje gesmeerd, dat leek te helpen.
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief

dancingdaydream schreef:Yuna heeft dit ook 2 keer gehad, nog altijd geen idee wat het was! Hier hadden we wat calendula zalf op het voetje gesmeerd, dat leek te helpen.
Calendula werd eerder ook genoemd, dat moet ik dan maar even in huis halen!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”