Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hondsdolheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

hondsdolheid

Ongelezen bericht door miekemuis »

Hond met hondsdolheid aangetoond in Amsterdam
Nieuwsbericht Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 17 februari 2012

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op woensdagavond 15 februari, bij een hond in Amsterdam hondsdolheid vastgesteld. Het hondje van 8,5 week oud, is inmiddels geëuthanaseerd. De GGD Amsterdam is diezelfde avond gestart met contactonderzoek. Inmiddels heeft zi...j alle mensen (circa 50 personen) die in contact zijn geweest met de hond opgespoord en gevaccineerd om te voorkomen dat ook zij ziek worden. De NVWA spoort dieren op die in contact zijn geweest met dit hondje. Het gaat niet alleen om honden, ook andere dieren kunnen besmet zijn. De NVWA heeft inmiddels 2 katten en 1 hond opgespoord die in contact zijn geweest met het hondje.

Hondsdolheid, ook wel rabiës genoemd, wordt veroorzaakt door een virus. Het virus wordt uitgescheiden in speeksel. Bij bijten, maar ook door likken kunnen mensen en dieren besmet raken. Al voordat dieren verschijnselen vertonen van hondsdolheid zijn ze besmettelijk voor hun omgeving.

De besmetting van hondsdolheid bij dit hondje is bevestigd door het Centraal Veterinair Instituut in Lelystad. Bij een vermoeden van een dierziekte wordt dit instituut altijd door de NVWA ingeschakeld om de monsters van het zieke dier te onderzoeken.

Het hondje was gevonden in Marokko waar rabiës bij dieren voorkomt. Op 4 februari 2012 is het jonge hondje met een chip en een gezondheids certificaat vanuit Marokko naar Spanje vervoerd. Op 11 februari is de hond vanuit Spanje naar Nederland vervoerd.

Sinds 1991 is er in Nederland geen hondsdolheid bij huisdieren aangetroffen. Regio’s in de directe omgeving waar nog hondsdolheid heerst zijn Oost Europa en Noord Afrika. Om mens en dier te beschermen tegen deze dierziekte gelden strenge eisen bij het importeren van (huis)dieren uit het buitenland.Lees verder
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: hondsdolheid

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat eng! En zo dichtbij ook nog. Nou ik hoop dat ze alle dieren kunnen vinden dan waar de pup mee in contact is geweest. Zal wel te overzien zijn omdat hij zo jong was. Arm klein ding. Er staat 'lees verder' maar waar moet ik verder lezen? Even zoeken naar de symptomen van hondsdolheid hoor...
miekemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door miekemuis »

heb het bericht van facebook
een dag niet geteckeld is een dag niet geleefd Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Kan het ff niet vinden maar als je je honden laat inenten, zijn ze dan ook tegen hondsdolheid ingeënt? Of moet je daar speciaal naar vragen?
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

http://www.nu.nl/binnenland/2743273/hon ... erdam.html

Hondje komt uit het buitenland.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Fizgig schreef:Kan het ff niet vinden maar als je je honden laat inenten, zijn ze dan ook tegen hondsdolheid ingeënt? Of moet je daar speciaal naar vragen?
kijk even in ent boekje dan zie je precies waarvoor je hond is geent ;-)
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1408 ... erdam.html

Rabies zit niet bij de gewone entingen en moet je apart geven.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Fizgig
Zeer actief

Ik zie het niet staan in het entboekje en ik heb er ook niet naar gevraagd. Maar ja, sinds 1991 geen geval meer dus ook niet nodig. Ja da's dan weer het risico van honden uit het buitenland halen. Ik had al gelezen dat er wel eens honden toch iets blijken te hebben ondanks gezondheidscertificaat dus het was wachten op echt iets engs. En dan denk ik toch, al die kleine stichtingen ook die dat doen, daar moeten ook wel problemen door komen. Heel vervelend voor de stichtingen die het wel goed doen. Misschien kan er een geval door de vingers slippen met rabiës omdat de incubatietijd vrij lang kan zijn?
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Het is een hondje uit Marokko.. 8,5 week oud dus die worden nog niet geént voor rabies.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Niks engs aan. Als je ver weg woont, geen gevaar, woon je dichterbij zou je je hond kunnen laten enten.

Het staat ook op nu.nl
Fizgig
Zeer actief

jacq1970 schreef:Het is een hondje uit Marokko.. 8,5 week oud dus die worden nog niet geént voor rabies.
Aha! Vandaar. Nou dan moeten ze pups pas invoeren als ze tegen rabiës mogen worden ingeënt, vind ik.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Fizgig schreef:
jacq1970 schreef:Het is een hondje uit Marokko.. 8,5 week oud dus die worden nog niet geént voor rabies.
Aha! Vandaar. Nou dan moeten ze pups pas invoeren als ze tegen rabiës mogen worden ingeënt, vind ik.
Dan kan je dus nooit een pup uit het buitenland halen, want een hond kan pas met 3 maanden tegen rabiës worden ingeënt.
Afbeelding
Iedere dag feest!
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Magic schreef:
Fizgig schreef:
Dan kan je dus nooit een pup uit het buitenland halen, want een hond kan pas met 3 maanden tegen rabiës worden ingeënt.
Ik denk dat een pup gekocht bij een fokker een minder risico geeft op rabies dan een zwerfpup/hond van die leeftijd.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
adonis
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door adonis »

Hoe lang blijft rabies enting geldig?
drie jaar toch?
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

adonis schreef:Hoe lang blijft rabies enting geldig?
drie jaar toch?
Van o.a. het merk Nobivac inderdaad drie jaar.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

chrico schreef: Ik denk dat een pup gekocht bij een fokker een minder risico geeft op rabies dan een zwerfpup/hond van die leeftijd.

En ook als je een hond via een stichting hierheen haalt.Als die bonafide is natuurlijk.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Lekker dan, denk je een hondje te redden breng je een virus mee dat al lang niet meer in Nederland voorkomt. Dat hondje is door heel wat handen gegaan voor hij Nederland bereikte. Hoe snel raak je besmet door likken dan? Ik neem aan dat je dan net toevallig een wondje moet hebben?
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

marian* schreef:
chrico schreef: Ik denk dat een pup gekocht bij een fokker een minder risico geeft op rabies dan een zwerfpup/hond van die leeftijd.

En ook als je een hond via een stichting hierheen haalt.Als die bonafide is natuurlijk.
Ook bij stichtingen die moederhonden van de straat halen en ze herplaatsen loop je zulke risico's. Zij weten niet waar de honden vandaan kwamen en of de moeder niets had
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

blondie schreef:Lekker dan, denk je een hondje te redden breng je een virus mee dat al lang niet meer in Nederland voorkomt. Dat hondje is door heel wat handen gegaan voor hij Nederland bereikte. Hoe snel raak je besmet door likken dan? Ik neem aan dat je dan net toevallig een wondje moet hebben?
Het rabiesvirus komt wel voor in Nederland hoor, alleen is het sinds 1991 (volgens dit bericht) niet meer gevonden bij huisdieren. In Nederland zijn het vooral vleermuizen en mogelijk vossen die het virus bij zich kunnen dragen. Boswachters zijn bijvoorbeeld geent tegen rabies vanwege het gevaar op besmetting als zij zieke dieren op zouden moeten ruimen. Rabies wordt het makkelijkst verspreid door een beet of kras, maar likken zou theoretisch gezien voldoende zijn. Hierbij moet dan wel een behoorlijke hoeveelheid speeksel overgedragen worden :wink: , hetzij via slijmvliezen hetzij via een niet intacte huid. Niet tongzoenen met vleermuizen in Nederland is dus het devies en honden en andere (half) verwilderde dieren in landen waar rabies wijder verspreid is mijden :ok:
Als ik trouwens goed reken, was dit hondje dus een week of 6 toen hij naar Nederland werd getransporteerd :80:

Edit: typo´s.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Flevo Bordertje schreef:
blondie schreef:Lekker dan, denk je een hondje te redden breng je een virus mee dat al lang niet meer in Nederland voorkomt. Dat hondje is door heel wat handen gegaan voor hij Nederland bereikte. Hoe snel raak je besmet door likken dan? Ik neem aan dat je dan net toevallig een wondje moet hebben?
Het rabiesvirus komt wel voor in Nederland hoor, alleen is het sinds 1991 (volgens dit bericht) niet meer gevonden bij huisdieren. In Nederland zijn het vooral vleermuizen en mogelijk vossen die het virus bij zich kunnen dragen. Boswachters zijn bijvoorbeeld geent tegen rabies vanwege het gevaar op besmetting als zij zieke dieren op zouden moeten ruimen. Rabies wordt het makkelijkst verspreid door een beet of kras, maar likken zou theoretisch gezien voldoende zijn. Hierbij moet dan wel een behoorlijke hoeveelheid speeksel overgedragen worden :wink: , hetzij via slijmvliezen hetzij via een niet intacte huid. Niet tongzoenen met vleermuizen in Nederland is dus het devies en honden en andere (half) verwilderde dieren in landen waar rabies wijder verspreid is mijden :ok:
Als ik trouwens goed reken, was dit hondje dus een week of 6 toen hij naar Nederland werd getransporteerd :80:.
Ze nemen het in andere landen niet zo nauw, laat staan dat daar überhaupt wetgeving voor is, betwijfel dat ten zeerste.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

oh knokken met een vos wordt dus ook vanaf nu verboden hier! En ik ga niet meer naar de vleermuizen kijken die langs mijn balkon vliegen :schrik:
Was even vergeten idd dat bij vleermuizen (ratten toch ook?) en vossen dit ook voor kan komen. Vossen mijdt ik toch wel, in de zomer lopen ze hier best veel ook in de bebouwde kom (gemeenschappelijke tuin hierachter zat er ook vaak 1, en ook op het veld en in het bospark) de meesten vluchtten weg, maar heb ook wel eens een hele brutale meegemaakt, was blij dat ik toen Bluf aan de lijn had, want die wil er achteraan :neenee:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik vind het natuurlijk hardstikke vervelend en goed dat ze waarschuwen maar ik wordt er niet hysterisch van hoor...
Het was een hond van de straat dus mss wel een puppie gevonden op een vuilnisbelt oid.. tja en mensen nemen dat mee.. dat zie je ook bij andere landen dat mensen gewoon een hondje van straat meenemen.. beetje sjoemelen met de entingsbewijzen zijn ze ook niet beroerd van blijkt in veel landen.. dus het kan inderdaad een keer gebeuren.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Wat ik wel vervelend vindt, de symptomen van rabiës zijn nogal algemeen, totdat het ernstig wordt. Ik las dat als het virus nog niet gemigreerd is naar de ruggengraat, je nog kunt behandelen, daarna niet meer. Maar de symptomen zoals kramp in de kaken en andere neurologische gekke dingen, krijg je dus pas als het virus al in de ruggengraat zit en dan is behandelen zinloos. Wie weet hoe dat zit? En heeft enten nog zin als het virus al aanwezig is in het bloed, lijkt me niet? Is het heel belachelijk om mijn honden erop te laten testen? Ik ken de achtergrond namelijk niet goed van Bruno.

Schuimbekken doen ze hier trouwens bijna elke dag! Bij het rennen in het park dan.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ben benieuwd of dit geval gevolgen gaat hebben. Zal de overheid strengere maatregelen op pups uit het buitenland hanteren of misschien wel verbieden?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Fizgig schreef:Wat ik wel vervelend vindt, de symptomen van rabiës zijn nogal algemeen, totdat het ernstig wordt. Ik las dat als het virus nog niet gemigreerd is naar de ruggengraat, je nog kunt behandelen, daarna niet meer. Maar de symptomen zoals kramp in de kaken en andere neurologische gekke dingen, krijg je dus pas als het virus al in de ruggengraat zit en dan is behandelen zinloos. Wie weet hoe dat zit? En heeft enten nog zin als het virus al aanwezig is in het bloed, lijkt me niet? Is het heel belachelijk om mijn honden erop te laten testen? Ik ken de achtergrond namelijk niet goed van Bruno.

Schuimbekken doen ze hier trouwens bijna elke dag! Bij het rennen in het park dan.
Je hoeft echt niet bang te zijn hoor dat ze het hebben. Wil je het zekere voor het onzekere nemen dat laat je ze enten. De enting is 3 jaar geldig. Hier worden de honden ook geënt omdat we ze altijd meenemen naar het buitenland.
Afbeelding
gevni havanezers
adonis
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door adonis »

Tamara/Bayko schreef:
adonis schreef:Hoe lang blijft rabies enting geldig?
drie jaar toch?
Van o.a. het merk Nobivac inderdaad drie jaar.
Thanks. :D
Inderdaad Nobivac.
Heb net het entingsboekje eens opgezocht en hij hoeft pas in 2013 weer.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Fizgig schreef:Maar de symptomen zoals kramp in de kaken en andere neurologische gekke dingen, krijg je dus pas als het virus al in de ruggengraat zit en dan is behandelen zinloos. Wie weet hoe dat zit?
Dat klopt, eenmaal in het centraal zenuwstelsel is er niets meer aan te doien.
En heeft enten nog zin als het virus al aanwezig is in het bloed, lijkt me niet?
Ja, dat heeft wel zin. Sterker nog, dat is de behandeling.
Is het heel belachelijk om mijn honden erop te laten testen?
Ja, want om te testen hebben ze zijn hersenen nodig ;) Heb je dus straks een kadaver waarvan je zeker weet dat ie geen rabies had ;) Als jij hem al langer dan een paar weken hebt iheeft hij zeker geen hondsdolheid hoor, geen zorgen.

Er is trouwens geen reden tot paniek. Nederlandse honden zijn goed ingeënt en dan is een rabiesuitbraak echt bijna onmogelijk. Hier (Mexico) komt rabies relatief veel voor en is ook niet uit te roeien wegens de vampiervleermuis, die het overbrengt op koeien. Maar dankzij een jaarlijkse gratis vaccinatiecampagne voor alle huisdieren is het al decennia geleden dat voor het laatst rabies is vastgesteld bij een persoon. Dit terwijl er ook nog miljoenen ongevaccineerde straathonden rondlopen. De kans dat je in Nederland besmet zou raken is dus écht miniem.

Kees
Fizgig
Zeer actief

Casey schreef:
Fizgig schreef:Maar de symptomen zoals kramp in de kaken en andere neurologische gekke dingen, krijg je dus pas als het virus al in de ruggengraat zit en dan is behandelen zinloos. Wie weet hoe dat zit?
Dat klopt, eenmaal in het centraal zenuwstelsel is er niets meer aan te doien.
En heeft enten nog zin als het virus al aanwezig is in het bloed, lijkt me niet?
Ja, dat heeft wel zin. Sterker nog, dat is de behandeling.
Is het heel belachelijk om mijn honden erop te laten testen?
Ja, want om te testen hebben ze zijn hersenen nodig ;) Heb je dus straks een kadaver waarvan je zeker weet dat ie geen rabies had ;) Als jij hem al langer dan een paar weken hebt iheeft hij zeker geen hondsdolheid hoor, geen zorgen.

Er is trouwens geen reden tot paniek. Nederlandse honden zijn goed ingeënt en dan is een rabiesuitbraak echt bijna onmogelijk. Hier (Mexico) komt rabies relatief veel voor en is ook niet uit te roeien wegens de vampiervleermuis, die het overbrengt op koeien. Maar dankzij een jaarlijkse gratis vaccinatiecampagne voor alle huisdieren is het al decennia geleden dat voor het laatst rabies is vastgesteld bij een persoon. Dit terwijl er ook nog miljoenen ongevaccineerde straathonden rondlopen. De kans dat je in Nederland besmet zou raken is dus écht miniem.

Kees
Hee bedankt! Nou dan zal het wel los lopen. Ik denk niet dat ik ze laat inenten dan, want ze zijn nu niet zo lekker, allebei aan de dunne. Maar bedankt voor de info!
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Het ergste is nog dat honden die in contact met die pup zijn gekomen worden ingeslapen. Tenzij ze geent zijn dan worden ze geboosterd en word er dan beslist.
Als je je hond niet in wil laten slapen moet hij verplicht 6 maanden in quarantaine!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Sanne!! schreef:Het ergste is nog dat honden die in contact met die pup zijn gekomen worden ingeslapen. Tenzij ze geent zijn dan worden ze geboosterd en word er dan beslist.
Als je je hond niet in wil laten slapen moet hij verplicht 6 maanden in quarantaine!
:jank:

Is er nu al bekend dan om welk hondje het gaat?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”