Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe gezond is de rashond...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Re: Hoe gezond is de rashond...

Ongelezen bericht door irmaLeo »

Heb geen idee of het in dit geval zo is dat iemand slecht fokt, daar zou je echt meer van moeten weten. Het is sowieso heel moeilijk om een fokker aan te spreken op keuze van zijn fokkerij, als de honden goedgekeurd zijn, of toegelaten zijn.
Wat voor hem toelaatbaar is is voor anderen not done en omgekeerd.

Kom heel vaak dingen tegen wat voor mij niet lekker zit bij rasvereniging, of op zijn minst discutabel zijn voor mij(!!), bij ons laatst ook weer een staaltje bijzonder ( creatief) omgaan van fokregels.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Kells schreef:...en hoe gaat een rasvereniging met de gezondheidsproblemen binnen het ras om. Iets specifieker, wat doen rasverenigingen met fokkers die lid zijn van een vereniging en bewust fokken met zieke honden? Worden die fokkers uit de club gezet? Reden dat ik dit vraag is omdat mijn vorige hond zwaar aan epilepsie leed en daarnaast aan MO. Na enig speurwerk kwam ik er achter dat zowel de oma als de overgrootvader van mijn hond aan epilepsie leden. De vereniging heeft niet echt actie ondernomen en die fokker zie ik nog steeds op alle club bijeenkomsten. Wat zijn jullie ervaringen?
In de meeste gevallen, de andere kant kant opkijken, doen of je neus bloed, en lekker doorgaan met fokken op de ingeslagen weg en er geen fuck aan veranderen :pffff:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

ArCee schreef:[

In de meeste gevallen, de andere kant kant opkijken, doen of je neus bloed, en lekker doorgaan met fokken op de ingeslagen weg en er geen fuck aan veranderen :pffff:
Ach ja.....

Hoewel de sancties en het fokbeleid mij niet streng genoeg kunnen zijn, worden er wel degelijk acties ondernomen als een fokker de regels niet naleeft. De sancties zijn in mijn ogen meestal wel veel te soft, maar er gebeurt wel wat als een fokker het te bont maakt. Nu er een tweede rasvefeniging bij is gekomen, zie je dat fokkers met een sanctie naar die club gaan. De fokregels zijn grotendeels gelijk, maar zolang er veel geld mee is gemoeid, zijn er altijd fokkers die de grenzen opzoeken van die regels en eroverheen gaan. Helaas!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ach, zolang die fokkers geld opleveren (pup verkoopafdracht) kunnen ze aardig wat maken hoor. en de regels zijn niet zo heel streng want die worden meestal door fokkers zelf opgesteld.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ArCee schreef:In de meeste gevallen, de andere kant kant opkijken, doen of je neus bloed, en lekker doorgaan met fokken op de ingeslagen weg en er geen fuck aan veranderen :pffff:
Zijn dat jouw ervaringen, Arcee?
Want als ik het goed heb fok je niet, heb je geen rashond en ben je geen lid van een RV.

TS: Mijn ervaringen zijn dat je dat niet zo algemeen kunt zeggen.
Er zijn RV's waar iets gedaan wordt en er zijn RV's waar wel degelijk iets gedaan wordt.
En alle grijstinten daartussen.

Bij de stabijs en wetters worden dieren die lijder zijn aan iets uit de fokkerij gehaald. Klaar.
Tenzij een fokker er toch mee fokt wordt er verder niets gedaan, want zo'n hond gaat dus uit de fok. :19:
Een hond die iets vererft wordt niet meer in dezelfde lijn ingezet, en als het probleem nogmaals in een nest terugkomt wordt hij uit de fok gehaald.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:
Hutsje schreef:ach, zolang die fokkers geld opleveren (pup verkoopafdracht) kunnen ze aardig wat maken hoor. en de regels zijn niet zo heel streng want die worden meestal door fokkers zelf opgesteld.
Helaas klopt dit wel,want het bestuur van een rasvereniging bestaat uit? Juist, voornamelijk fokkers!
Lees jij niet een beetje selectief?

Mag hoor. Als je het maar wel doorhebt van jezelf.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:@ Marjoleine,

ik ben inmiddels 10 jaar lid van de RV en ik zal niet zeggen dat de RV niets doet. Wel te weinig! Een flink deel van de fokkers fokt zonder pup info en dat is deels terecht. Het deel waar ik (in de toekomst) bij hoor fokt meestal zonder pupinfo omdat ik wars ben van honden shows en niet ga voor die twee U'tjes. Voor veldwerk kwalificaties zijn ze nog meestal te jong. Doe wel een COI over 10 generaties, test op CLAD, MO, HD, PRA en rcd4 en voldoe aan alle gezondheids eisen. De RV stelt dat de club niet verantwoordelijk is voor nesten, fokker is eind verantwoordelijk en de club is zeker niet verantwoordelijk voor de nesten die buiten de pupinfo zijn gefokt.
Nou, je vraagt naar ervaringen.
Ik zeg je hoe het gaat bij twee rassen.
Maar daar zeg je niets op.
Hoeft niet hoor, maar vraag er dan niet naar?

Ik ga wel iets zeggen over jouw posting.
Jij vindt het dus geen probleem dat een hond wordt ingezet terwijl hij niet aan de eisen voldoet? Mag hoor. Maar dan niet klagen dat de RV zich niet met die nesten bemoeit.
Ook niet gaan roepen dat het aan de keurmeesters ligt.
Als je vindt dat dat niet deugt moet je daar gaan klagen. Dat kan. Keurmeesters zijn gewoon mensen.
En die staan je gewoon te woord.
Maar goed, jij fokt dus straks met een hond die geen showkwalificatie heeft en die geen veldwedstrijd heeft gedaan, want daar is ze te jong voor.
Je zou natuurlijk kunnen wachten tot ze die kwalificatie heeft?
Ik bedoel: dat haalt ze toch wel voor haar 6e, mag ik hopen?

Als de club zegt dat ze niet verantwoordelijk is voor de fokkers, klopt dat. Dat is namelijk gewoon een gegeven. Je weet wel, de wet en zo.
De fokker en de fokker alleen is verantwoordelijk voor wat hij fokt.
Niet de club.
De club kan alleen aanbevelingen doen voor wat zij vindt dat een goed stel regels is. Dat voorstel wordt voorgelegd aan de ledenvergadering en die keuren dan dan af of niet.
Als jij iets gewijzigd wilt zien moet je een voorstel indienen. Dat kan ook.
Als je daar geen zin in hebt hoeft het niet, hoor. Alleen, dan moet je ook niet miepen.

Afbeelding

ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ArCee »

Marjoleine schreef:
ArCee schreef:In de meeste gevallen, de andere kant kant opkijken, doen of je neus bloed, en lekker doorgaan met fokken op de ingeslagen weg en er geen fuck aan veranderen :pffff:
Zijn dat jouw ervaringen, Arcee?
Want als ik het goed heb fok je niet, heb je geen rashond en ben je geen lid van een RV.

TS: Mijn ervaringen zijn dat je dat niet zo algemeen kunt zeggen.
Er zijn RV's waar iets gedaan wordt en er zijn RV's waar wel degelijk iets gedaan wordt.
En alle grijstinten daartussen.

Bij de stabijs en wetters worden dieren die lijder zijn aan iets uit de fokkerij gehaald. Klaar.
Tenzij een fokker er toch mee fokt wordt er verder niets gedaan, want zo'n hond gaat dus uit de fok. :19:
Een hond die iets vererft wordt niet meer in dezelfde lijn ingezet, en als het probleem nogmaals in een nest terugkomt wordt hij uit de fok gehaald.
Marjoleine, indirect, JA.
Mijn
broer kocht jaren geleden een Bull Terrier pup (Boris) voor 1750 gulden. Via de RV, bij een erkende fokker.
Pup bleek 1 groot lopende drama te zijn qua gezondheid. Zo erg, dat de pup na 2 jaar door mijn broer werd terug gegeven voor herplaatsing, omdat de hond hem aan dierenartskosten al meer als 2 x de aankoop prijs had gekost. Bijna 4000 gulden in 2 jaar dus!!!!!!!!! Hij was er dood, en doodziek van. Niet om het geld, maar om de teleurstelling en verdriet dat hij het hondje moest terug geven van ellende. Hij kreeg werkelijk slapeloze nachten van de zorgen om zijn hondje.

Wat bleek, de fokker had een jaar of 2 eerder met dezelfde combinatie een nest gehad, net zulke slechte pups. Allemaal slechte, zwakke en ongezonde pups........en 2 jaar later komt er nog een nest uit exact dezelfde ouder dieren, en de RV wist ervan, dat hij weer deze combi gebruikte!! :kotz:
Om dingen duidelijker te maken, de 2 nesten bestonden in totaal uit 11 pups,
WAARVAN ER BINNEN 6 JAAR NIET 1 MEER LEEFDE!!
11 x 1750 gulden (kassa) en niemand had meer een hondje lopen!! :piew:

Pas na veel heen weer bellen, dreigen met claims en aangifte, werd besloten om alleen dat bewuste lid te royeren, maar dan nog hoofdzakelijk omdat hij bijna weigerde om stambomen af te geven en op te sturen naar de kopers van zijn pups, niet eens om zijn fokbeleid. Dat was dus een een kwestie van indekken van RV.

Dus, excuseer als ik geen hoge pet op heb van RV's en RVB en ik dus liever een mooie vullisbak heb als een dure rashond!! Ik hou er niet minder van, maar heb er misschien wel minder zorgen van? :W:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”