Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laparoscopische sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Laparoscopische sterilisatie

Ongelezen bericht door sirene »

Icha is pas gecastreerd vanwege bm ontsteking. Litteken is 6 cm en je ziet er niets meer van (is 3 jan geopereerd) dan een flinterdun streepje. Ze was na 2 dgn al helemaal opgeknapt.
Misschien dat ik bij een sporthond voor laparoscopisch zou kiezen omdat je dan sneller weer wat mag doen maar verder niet hoor.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Ik vraag me af of je met 2 honden al zo iets kan vergelijken.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Bij mijn hond wilde ik een zo licht mogelijke ingreep omdat ze toch al wat ouder is. Twee sneetjes van nog geen cm en met een lichte narcose liep ze na 2 uur al weer. Geen jasje, geen hechtingen aan de buitenkant en een supersnel herstel.
Joyce
Zeer actief

Dit wist ik niet eens:

Een heel prettig voordeel is dat de ingreep minder pijnlijk is en de hond daardoor ook sneller herstelt. Bij de kijkoperatie gaat de dierenarts namelijk met de instrumenten naar de eierstok toe, waardoor hier niet aan getrokken hoeft te worden. Dit moet met de gewone operatie namelijk wel: de eierstokken liggen tegen de rug aan, bij de nieren, en moeten bij de gewone operatie buiten de buik gebracht worden. De spanning die hierdoor op de ophangbanden komt te staan, geeft na de operatie buikpijn, en treedt dus niet op bij de kijkoperatie. Hierdoor is het voordeel groter, naarmate de hond groter is.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Joyce schreef:Dit wist ik niet eens:

Een heel prettig voordeel is dat de ingreep minder pijnlijk is en de hond daardoor ook sneller herstelt. Bij de kijkoperatie gaat de dierenarts namelijk met de instrumenten naar de eierstok toe, waardoor hier niet aan getrokken hoeft te worden. Dit moet met de gewone operatie namelijk wel: de eierstokken liggen tegen de rug aan, bij de nieren, en moeten bij de gewone operatie buiten de buik gebracht worden. De spanning die hierdoor op de ophangbanden komt te staan, geeft na de operatie buikpijn, en treedt dus niet op bij de kijkoperatie. Hierdoor is het voordeel groter, naarmate de hond groter is.
Waarbij, heel handig, niet vermeld wordt dat bij mensen iig bekend is dat ze vaak enorme buikpijn hebben door het gas wat in de buik gepompt wordt.
Joyce
Zeer actief

Gelukkig heb ik daar bij mijn hond niks van gemerkt.
kipo
Zeer actief

Joyce schreef:Gelukkig heb ik daar bij mijn hond niks van gemerkt.
De buikpijn door het trekken aan de banden merk je bij de meeste honden ook niet, dat wil in beide gevallen niet zeggen dat het er niet is. Alleen wordt er net gedaan alsof laparoscopisch castreren appeltje-eitje is en 'gewoon' operatief castreren een enorme ingreep en dat is allebei niet waar. (Behalve bij baarmoederontstekingen).
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Jeetje.. 500 euro..
Senna is vorige week "geholpen", normale manier. Sneetje van max 2 centimeter.
268 euro waren we kwijt, dat is bijna de helft!!!
Joyce
Zeer actief

Geen enkele operatie is appeltje-eitje, maar ik geloof ook niet dat laparoscopisch ingrijpender of pijnlijker is dan een 'normale' operatie. Ik ben bij mijn hond er in ieder geval nog steeds blij mee dat ze laparoscopisch gesteriliseerd is.
vosse
Zeer actief

En dat heeft ze je verteld, dat ze het fijner vond?
Ik snap ook niet dat een normale castr. ingrijpender of pijnlijker moet zijn dan een LC.

Het trekken aan de eierstokken is vaak wel even pijnlijk ja. Maar bij de LC zou je er toch ook bij moeten.
_rosita_
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mastin Español kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _rosita_ »

Ik denk dat het één niet per definitie beter hoeft te zijn dan het ander. En dat het prima is als de eigenaar er een goed gevoel bij heeft.
Eind februari is mijn dame aan de beurt. Jaren geleden hebben wij onze Duitse Dog laparoscopisch laten helpen, was toen allemaal net nieuw en dat is ons geweldig goed bevallen.
Damita laat ik helpen in Sleeuwwijk, hier mag je erbij blijven tot ze slaapt en zodra ze uit de operatie komt, mag je er weer bij blijven met wakkeer worden. Dat vind ik erg belangrijk.
Hier wordt niet laparoscopisch geopereerd, maar op de 'normale' manier. Ik kende alleen die mega grote snedes van heel lang geleden, maar dit is een sneetje van maximaal een centimeter of 3, vaak nog kleiner.
vosse
Zeer actief

_rosita_ schreef:Ik denk dat het één niet per definitie beter hoeft te zijn dan het ander. En dat het prima is als de eigenaar er een goed gevoel bij heeft.
Eind februari is mijn dame aan de beurt. Jaren geleden hebben wij onze Duitse Dog laparoscopisch laten helpen, was toen allemaal net nieuw en dat is ons geweldig goed bevallen.
Damita laat ik helpen in Sleeuwwijk, hier mag je erbij blijven tot ze slaapt en zodra ze uit de operatie komt, mag je er weer bij blijven met wakkeer worden. Dat vind ik erg belangrijk.
Hier wordt niet laparoscopisch geopereerd, maar op de 'normale' manier. Ik kende alleen die mega grote snedes van heel lang geleden, maar dit is een sneetje van maximaal een centimeter of 3, vaak nog kleiner.

Maar ik geloof dat iedereen nog de snedes van 'vroeger' in het hoofd heeft. In in de praktijk en bij mijn vriend in de praktijk
gingen ze weg met hele kleine sneetjes.

Ik denk ook dat het één niet beter is dan het ander. Het is gewoon je eigen gevoel en de revalidatie verschilt gewoon per individu denk ik.
Joyce
Zeer actief

vosse schreef:En dat heeft ze je verteld, dat ze het fijner vond?
Nee, dat heeft ze niet verteld. Ken jij honden die praten? Maar aangezien ze binnen 2 uur weer vrolijk rond liep, 2 hele kleine gaatjes had zonder hechtingen en verder geen nazorg nodig had ben ik er inderdaad blij mee dat ik voor laparoscopisch heb gekozen. Wellicht was een 'normale' operatie ook probleemloos gegaan, maar dat zullen we nooit weten.
kipo
Zeer actief

Joyce schreef:
vosse schreef:En dat heeft ze je verteld, dat ze het fijner vond?
Nee, dat heeft ze niet verteld. Ken jij honden die praten? Maar aangezien ze binnen 2 uur weer vrolijk rond liep, 2 hele kleine gaatjes had zonder hechtingen en verder geen nazorg nodig had ben ik er inderdaad blij mee dat ik voor laparoscopisch heb gekozen. Wellicht was een 'normale' operatie ook probleemloos gegaan, maar dat zullen we nooit weten.
Als jij er een goed gevoel bij hebt, is het goed. En als jij de volgende keer weer voor laparoscopisch kiest, is dat je goed recht, de mogelijkheid is er en als je het geld er voor (over) hebt, mag je er ook gebruik van maken.
Het enige wat mij tegenstaat is de manier waarop het aangeprezen wordt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

vosse schreef:
_rosita_ schreef:Ik denk dat het één niet per definitie beter hoeft te zijn dan het ander. En dat het prima is als de eigenaar er een goed gevoel bij heeft.

Maar ik geloof dat iedereen nog de snedes van 'vroeger' in het hoofd heeft. In in de praktijk en bij mijn vriend in de praktijk

Ik denk ook dat het één niet beter is dan het ander. Het is gewoon je eigen gevoel en de revalidatie verschilt gewoon per individu denk ik.
Dat hele kleine sneetje wat tegenwoordig wordt gedaan is omdat er dan daar doorheen de eierstokken en eileiders naar buiten worden getrokken en verwijderd.

Bij een kliniek waar zowel die operatie als de Laparoscopie worden uitgevoerd heeft een arts me verteld hoe de honden onder narcose reageren op de ene en op de andere manier van castreren.
De reflexen bij die operatie via dat kleine sneetje waren bij de metingen nogal heftig.
Bij de laparoscopie zagen ze die reflexen niet.

Bij een laparoscopie worden de eierstokken voorzichtig uitgepeld en weggenomen.
Er wordt dan nergens aan banden getrokken.
Er staat ergens een filmpje op internet, maar dat kan ik niet terugvinden. :?

Dat je flinke buikpijn hebt na een laparoscopie is trouwens zeker niet altijd het geval.
Een beetje last van de schouders door de druk op het middenrif kan wel.

Zo is het mij uitgelegd.
Ik kan het niet voelen zoals een hond dat voelt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Wij hebben 2 teven laparoscopisch laten helpen en beiden teven gingen lopend de kliniek uit.
2 piepkleine sneetjes.
Niks kap, ze moesten wel rustig aan doen, nou dat lukt niet bij staffords als ze zich goed voelen.
Het is inderdaad wat duurder, waar veel minder ingrijpend.
Voor mij, als het even kan, alleen nog laparoscopisch voor m'n meiden
Elly
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:
vosse schreef:

Dat hele kleine sneetje wat tegenwoordig wordt gedaan is omdat er dan daar doorheen de eierstokken en eileiders naar buiten worden getrokken en verwijderd.

Bij een kliniek waar zowel die operatie als de Laparoscopie worden uitgevoerd heeft een arts me verteld hoe de honden onder narcose reageren op de ene en op de andere manier van castreren.
De reflexen bij die operatie via dat kleine sneetje waren bij de metingen nogal heftig.
Bij de laparoscopie zagen ze die reflexen niet.

Bij een laparoscopie worden de eierstokken voorzichtig uitgepeld en weggenomen.
Er wordt dan nergens aan banden getrokken.
Er staat ergens een filmpje op internet, maar dat kan ik niet terugvinden. :?

Dat je flinke buikpijn hebt na een laparoscopie is trouwens zeker niet altijd het geval.
Een beetje last van de schouders door de druk op het middenrif kan wel.

Zo is het mij uitgelegd.
Ik kan het niet voelen zoals een hond dat voelt :wink:
Na, ik heb 3 laparoscopische ingrepen gehad en je buik doet toch wel verdomde zeer erna, tenminste bij mij.
Joyce
Zeer actief

Honden laten ook minder snel zien dat ze pijn hebben natuurlijk. Operaties zullen altijd napijnen geven. Ook al kan ik het niet bewijzen, ik heb het gevoel dat laparoscopisch minder napijn geeft. Ik vertrouw daarbij op mijn DA. Geld is trouwens op zo'n moment het minst belangrijke.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn Bowie is een groot drama kind en als zij enigzins iets van pijn zou hebben gehad daarna dan had ik dat heus wel gemerkt...
Elke ingreep zorgt voor ongemak en elke operatie heeft zo zijn risico's en die moet je idd niet onderschatten ... maar voor mijn dieren zou ik een volgend keer ook kiezen voor een laparoscopie voor castratie.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Joyce schreef: Geld is trouwens op zo'n moment het minst belangrijke.
precies
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Rosita Compagner schreef:'het is duurder en dús beter'. Zo wordt veel gedacht en de dierenartsen spelen daar ook vrolijk op in. Dat ze maar gelijk hebben.

Ik heb met beiden ervaring en geen verschillen opgemerkt.
Helemaal met je eens hoewel ik denk dat je als dierenarts in Nederland tegenwoordig ook bijna geen keus meer hebt, dit is nu in gang gezet en als je niet meedoet dan 'loop je achter'. Je bent dan 'ouderwets' en eigenlijk een beetje een hondenmishandelaar, als ik dit topic zo lees. Een keer een klant die wegloopt is niet zo erg maar als zoiets structureel wordt omdat hele volksstammen in het laparoscopie-sprookje gaan geloven dan wordt het toch een keer vervelend. En dan moet je dus ook zo'n kreng aangeschaffen en om het geld er dan weer uit te halen (ze kosten nogal niet wat) ook zoveel mogelijk promoten- tegen een zo hoog mogelijke prijs.

Intussen is de diergeneeskunde dan weer een stuk duurder geworden, zonder duidelijk aantoonbaar voordeel voor de hond en kan iedereen weer klagen over de premies van de verzekeringen en de Volvo van de dierenarts. Tja.

Kees
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Rosita Compagner schreef:
precies
Dan ben ik een slechte baas. Als diezelfde castratie voor de helft van het geld kan terwijl de verschillen maar zo klein zijn ga ik voor die goedkopere.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
Rosita Compagner schreef:
precies
Dan ben ik een slechte baas. Als diezelfde castratie voor de helft van het geld kan terwijl de verschillen maar zo klein zijn ga ik voor die goedkopere.
Ik ook. Vooral als ik zie hoe snel Senna toch weer op de been was.
Plus dat je van tevoren niet weet hoe het er van binnen uit ziet, ziet het er niet goed uit, moet alles er alsnog uit en heeft de hond alsnog een grotere sneu i.p.v. 2 kleine gaatjes.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Vraagje aan de honden die Laparoscopische sterilisatie hebben gehad, is er wat veranderd in hun gedrag?
Ik heb met een klant gesproken, hun teefje is lijdt vreselijk onder schijnzwangerschappen, ze is lusteloos, wil niet meer spelen.
Ze is echt zichzelf niet meer, nu hebben we het over deze optie gehad en ik wilde eigenlijk ervaringen weten of er in gedrag ook wat verandert.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Het gedrag verandert door de sterilisatie, of je dat nu 'ouderwets' met scalpel doet of 'modern' met DaVinchi operatie-robot maakt niets uit. Het gaat om de hormonen die weggehaald worden, hoe dat mechanisch in zijn werk gaat doet er niet toe.

Groetjes,

Kees
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Ik heb met een klant gesproken, hun teefje is lijdt vreselijk onder schijnzwangerschappen, ze is lusteloos, wil niet meer spelen.
Ze is echt zichzelf niet meer, nu hebben we het over deze optie gehad en ik wilde eigenlijk ervaringen weten of er in gedrag ook wat verandert.
Dat is precies de reden waar ik Senna heb laten "helpen", omdat ze duidelijk zoveel last had van haar hormonen. Ik ben normaal tegen, maar gezien mijn eigen hond een voorbeeld is van een hond waarbij de hormonen duidelijk in de weg zitten, heb ik mijn mening wel licht bijgesteld daarin. Soms is het niet altijd zo zwart-wit.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zei voorheen ook, dat als het echt zou moeten, ik voor laproscopisch zou gaan.

Nou is pasha 1 december geopereerd aan melkkliertumoren, waarbij ze al een belachelijke grote wond zou krijgen. Ze is gelijk gecastreerd en da hoefde van mij dus niet meer laproscopisch. Het waren 2 hechtingen, de castratie"wond". Misschien dat onze dierenarts het wel heel netjes doet, maar dat laproscopisch hoeft van mij dus niet meer.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

V. ´t Brabantse Bont schreef:
Melanie 74 schreef:Ik heb met een klant gesproken, hun teefje is lijdt vreselijk onder schijnzwangerschappen, ze is lusteloos, wil niet meer spelen.
Dat is precies de reden waar ik Senna heb laten "helpen", omdat ze duidelijk zoveel last had van haar hormonen. Ik ben normaal tegen, maar gezien mijn eigen hond een voorbeeld is van een hond waarbij de hormonen duidelijk in de weg zitten, heb ik mijn mening wel licht bijgesteld daarin. Soms is het niet altijd zo zwart-wit.
Ja, het is echt sneu om te zien, ze is al weken ervoor zichzelf niet meer en weken er na ook niet.
Normaal ben ik niet van het kwakkeloos castreren van honden maar hier zie evt. wel verbetering voor de hond zelf.
Dank je Kees voor je toelichting, ik zal het zaterdag allemaal door geven aan de eigenaars.
Ze zagen nogal op tegen de "heftige" ingreep, en wellicht is deze methode minder belastend.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ja, wellicht... Iedereen die in dit topic reageert en beide meegemaakt heeft ziet geen verschil, maar je weet maar nooit :tong:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Melanie 74 schreef:Vraagje aan de honden die Laparoscopische sterilisatie hebben gehad, is er wat veranderd in hun gedrag?
Ik heb met een klant gesproken, hun teefje is lijdt vreselijk onder schijnzwangerschappen, ze is lusteloos, wil niet meer spelen.
Gedrag kan veranderen door het weghalen van de hormonen.
Welke operatie je daarvoor kiest maakt niet uit.

Bij teven kan castratie een wat fellere teef opleveren.
Dat is niet altijd zo, maar het kan.
Enige zekerheid daarover kan niemand geven. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”