Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lagotto steriliseren ja of nee
Moderator: moderatorteam
- Esther12
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 1
Lagotto steriliseren ja of nee
Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik Bo zal laten steriliseren of niet. Bo (13 maanden oud) is inmiddels 1 keer loops geweest en ik zie aan haar gedrag dat een tweede loopsheid er weer aan zit te komen, al denk ik dat het nog wel een week of wat zal duren. Ze wordt dan een stuk aanhankelijker en kroeliger. Zelf heb ik geen probleem met haar loopsheid, ze houdt zichzelf netjes schoon en die 3 weken waren ook goed door te komen. Ik twijfel omdat ik zie dat ze een lange aanloop heeft naar de loopsheid toe, bovendien is ze de vorige keer nog een tijd schijnzwanger geweest. Dat is bij elkaar best een lange periode.
Ik zou graag weten wat de ervaringen zijn van sterilisatie, met name bij de Lagotto. Kan ik een vervelend effect op haar vacht verwachten? En wat kan ik eventueel verwachten aan karakterveranderingen? Ze is nu heel erg lief en zacht van karakter. Blijft dat zo? Ik hoor soms zulke vervelende verhalen over de gevolgen van sterilisatie en ik weet niet waar ik goed aan doe.
Ik zou graag weten wat de ervaringen zijn van sterilisatie, met name bij de Lagotto. Kan ik een vervelend effect op haar vacht verwachten? En wat kan ik eventueel verwachten aan karakterveranderingen? Ze is nu heel erg lief en zacht van karakter. Blijft dat zo? Ik hoor soms zulke vervelende verhalen over de gevolgen van sterilisatie en ik weet niet waar ik goed aan doe.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Lagotto steriliseren ja of nee
Waarom zou je het willen doen?
Dat haal ik er niet helemaal uit.
De effecten op dit type vacht zijn niet groot overigens. Karakter vind ik lastig. Lagotti zijn niet de meest stabiele honden, dan is het altijd lastig te weten hoe het uitpakt.
De effecten op dit type vacht zijn niet groot overigens. Karakter vind ik lastig. Lagotti zijn niet de meest stabiele honden, dan is het altijd lastig te weten hoe het uitpakt.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
vacht verndert niet, dat scheelt. als ik hier naar Latte kijk is dat wel een hormonaal gestuurd diertje, wil graag en goed zorgen. Ik zie ook schijnzwangerschappen met melkproductie en dergelijke. Voor een fokdier prima eigenschappen, maar ik kan me voorstellen dat je een wat stabieler gedrag wenselijk vindt. Stabiel worden ze altijd van castratie want je neemt de hormoonschommelingen weg. Misschien kan ze wat pinniger worden maar dat wordt ze met ouder worden ook wel. Da´s altijd moeilijk te vergelijken, je kunt nu eenmaal hetzelfde opgroeien niet 2x doen, één keertje mét en een keertje zónder baarmoeder, dus je gaat dealen met wat je krijgt. Maar de castratie kun je in ieder geval niet de schuld van de klitten geven of andersom.... hahahaha
- Esther12
- Zeer actief
Omdat ze zo'n lange aanloop heeft naar de loopsheid plus daarna de schijnzwangerschap. Hoewel ik ook heb gehoord dat dit laatste veel voorkomt na een eerste loopsheid bij Lagotti en dat de kans op schijnzwangerschap daarna veel kleiner is. Ze is in die periode (bij elkaar toch een maand of 4) nogal aanhankelijk, kroelerig en pieperig en kan ook minder goed even alleen zijn maar ik weet niet of ze daar zelf verder erg veel last van heeft. Daarnaast wordt ze al die tijd erg lastig gevallen door bepaalde reutjes, dat vindt ze heel vervelend.Marjoleine schreef:Waarom zou je het willen doen?
Bij nader inzien heb je inderdaad helemaal gelijk dat je er niet zo goed uit kunt halen waarom ik het zou willen. Eigenlijk hoeft het van mij helemaal niet zo nodig maar ik krijg in mijn omgeving steeds weer het advies om het wel te laten doen omdat het beter zou zijn voor Bo. Maar ís dat wel zo?
- Esther12
- Zeer actief
Dat is wel prettig om te weten, dat de vacht niet verandert. Ik ben overigens niet van plan om met Bo te gaan fokken. Mijn hormoontjes kunnen soms ook aardig schommelen en dat nemen we eigenlijk ook gewoon voor wat het is, haha. En een beetje pinniger kan denk ik geen kwaad, ze is zo zacht, misschien wel een tikje té zacht.Rosita Compagner schreef:vacht verndert niet, dat scheelt. als ik hier naar Latte kijk is dat wel een hormonaal gestuurd diertje, wil graag en goed zorgen. Ik zie ook schijnzwangerschappen met melkproductie en dergelijke. Voor een fokdier prima eigenschappen, maar ik kan me voorstellen dat je een wat stabieler gedrag wenselijk vindt. Stabiel worden ze altijd van castratie want je neemt de hormoonschommelingen weg. Misschien kan ze wat pinniger worden maar dat wordt ze met ouder worden ook wel. Da´s altijd moeilijk te vergelijken, je kunt nu eenmaal hetzelfde opgroeien niet 2x doen, één keertje mét en een keertje zónder baarmoeder, dus je gaat dealen met wat je krijgt. Maar de castratie kun je in ieder geval niet de schuld van de klitten geven of andersom.... hahahaha
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nee, maar als je nog eens een nieuwe Bo wilt, dan is het toch wel makkelijk dat het ras goede moederdieren heeft. Iets breder kijken is ook wel aardig.Esther12 schreef: Ik ben overigens niet van plan om met Bo te gaan fokken.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Ik zou even iig de tweede loopsheid nog afwachten.
de schijnzwangerschap is vaak niet leuk ook voor honden.
en je hebt altijd kans op baarmoeder ontsteking.
Ik heb wel iemand gekend die had een gesterriliseerd hondje. en die werd nog steeds schijnzwanger.
Ik heb wel iemand gekend die had een gesterriliseerd hondje. en die werd nog steeds schijnzwanger.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
- Aantal honden: 2
toots schreef:Ik zou even iig de tweede loopsheid nog afwachten.
Jas dan meteen al die tepels en melklijsten er ook af, straks krijgt ze nog mammatumoren
- Esther12
- Zeer actief
Meen je dat nou? Ik heb daar heus wel over nagedacht maar er zijn een aantal redenen waarom ik vind dat ik dat beter niet kan doen.Rosita Compagner schreef:Nee, maar als je nog eens een nieuwe Bo wilt, dan is het toch wel makkelijk dat het ras goede moederdieren heeft. Iets breder kijken is ook wel aardig.Esther12 schreef: Ik ben overigens niet van plan om met Bo te gaan fokken.
-
empyree
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Als je geen uitgesproken redenen hebt om te steriliseren dan zou ik het (nu) NIET doen.
Mocht ze echt problemen krijgen doordat ze te ernstig schijnzwanger wordt de volgende loopsheden dan kun je het altijd nog overwegen.
Persoonlijk zou ik nooit een hond laten steriliseren/castreren als er geen medische noodzaak voor is.
Mocht ze echt problemen krijgen doordat ze te ernstig schijnzwanger wordt de volgende loopsheden dan kun je het altijd nog overwegen.
Persoonlijk zou ik nooit een hond laten steriliseren/castreren als er geen medische noodzaak voor is.
Sandra

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Vertelde ze dat of zo?toots schreef: de schijnzwangerschap is vaak niet leuk ook voor honden.
Hier worden ze ook wel schijnzwanger. Dat is doodnormaal en heel natuurlijk.
Castratie heeft net zo goed nadelen als voordelen, hoor.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Is ze ziek dan? Heeft ze afwijkingen bedoel ik?Esther12 schreef:Meen je dat nou? Ik heb daar heus wel over nagedacht maar er zijn een aantal redenen waarom ik vind dat ik dat beter niet kan doen.
- Esther12
- Zeer actief
Nee hoor, bij mijn weten heeft Bo geen afwijkingen. Maar ik kan het zelf lichamelijk niet aan, heb er overigens totaal geen verstand van ook.
En ik heb dat ook van tevoren bij de fokker aangegeven.
En ik heb dat ook van tevoren bij de fokker aangegeven.