Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hygiene?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: hygiene?

Ongelezen bericht door Minna »

Wij hebben ook honden met snor/baard (de hollanders en de smous dan , de mechels niet) maar nadat ze hebben gegeten (vers, NRV dus ook penslappen, zalmkoppen en ook wel eens iets gemalens) hebben ze de baard/ snor binnen no-time schoon.
Ze mogen likken, als ik er even geen zin in heb dan zeg ik "nu niet" of "klaar".
Ik vind likken vanuit sociale oogpunt zo belangrijk dat ik het niet wil verbieden...
Onze honden leven binnen, alleen de kleine smousje wordt eens per 2 maanden gewassen als haar huis wat rood wordt, en dat is dan een badje met leem.
Enige wanneer is ze was is als ze idd in mensenp**p gaan rollen, of in een verrotte vis. Maar dat proberen we te voorkomen, alleen soms zie je het niet.
Ik ben als kind tussen paarden, katten, honden, geiten en konijnen opgegroeid dus ben niet zo overhygienisch... :mrgreen: en was als kind al nooit ziek. Kinderen van mijn tante (bang van vieze handjes, heel schoon) waren altijd ziek...
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Echo »

Als je dat wilt kun je de hond wel vaker wassen. Er zijn inmiddels zulke goede shampoos op de markt dat het geen kwaad kan om de zoveel tijd ze in bad te stoppen. Zelf heb ik Animal Nature en was mijn hond ong. 1x per maand.

Maar ik heb dan ook een poedel en daarbij is het wel gebruikelijk ze vaker te wassen omdat anders de vacht lelijk kan worden of onhandelbaar. Maar zijn huid lijdt er niet onder met een goede hondenshampoo.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Echo
Zeer actief

Ach ja als het geen kwaad kan en iemand vindt het een prettig idee dan waarom niet?
Naar bloemetjes hoeft je hond trouwens niet te ruiken hoor; die van mij ruikt heerlijk naar dennenhars en mirre. :)
Afbeelding
anenlars
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door anenlars »

Bedank voor de suggesties! Ik kan er wel wat mee.
Alleen al het feit dat ik dus zo ongeveer de enige kneus ben die hierover struikelt maakt het al iets minder erg.

Ach ja, de een is bang voor spinnen en de ander voor onzichtbaar kleine beestjes die overal met miljarden tegelijk aanwezig zijn en de aanval op je totale weerstand en gestel uitvoeren als je het het minst vewacht :O: haha.

Als ik een goede hondenshampoo met de juiste ph waarde heb denk ik dat ik best zijn snuitje 1 á 2 maal per dag kan afdoen.
Tenslotte was ik ook meerdere malen op een dag mijn handen, die krijgen er ook niets van.

Mocht ik merken dat het toch niet goed gaat met zijn snor, kan ik altijd nog een andere oplossing zoeken.
Echo
Zeer actief

Ik vind persoonlijk de shampoos van animal nature erg fijn, die kun je online bestellen. Ze zijn 100% natuurlijk en niet op dieren getest. Je hebt er maar een klein beetje van nodig. Als je ze echt in bad doet moet het wel even intrekken, maar voor alleen de baard zal dat denk ik niet nodig zijn. Wel goed spoelen!
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

anenlars schreef: Ach ja, de een is bang voor spinnen en de ander voor onzichtbaar kleine beestjes die overal met miljarden tegelijk aanwezig zijn en de aanval op je totale weerstand en gestel uitvoeren als je het het minst vewacht :O: haha.
Heb je je matras en hoofdkussen ook al de deur uit gedaan? Daar zitten meer bacteriën, schimmels en beestjes in als op een hond :19:
:engel: Als ik jou was zou ik eens met iemand gaan praten.
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

anenlars schreef:Veel likken wil ik dus ook niet.
Maar het minst fris lijkt me dus vooral de baard en snor.

Met een gladharig hondje vind ik het misschien al minder "zorgelijk".
Helaas val ik op ruwharige baardjes waar alles zo lekker in trekt.
Als dit je grootste zorg is kan je gewoon even een natte doek over die bek halen na het eten ;) al zal die waarschijnlijk al uitgebrrid schoongelikt worden.

Maar over de bacterien uit vlees zou ik me niet teveel zorgen maken, zeker als het goed vers is of net uit de diepvries komt.
Yuna eet ook rauw, en heb me er nooit druk om gemaakt. Is ook weer goed voor je weerstand :OK:
Afbeelding
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

Tara schreef:
anenlars schreef:
Als ik een goede hondenshampoo met de juiste ph waarde heb denk ik dat ik best zijn snuitje 1 á 2 maal per dag kan afdoen.
Tenslotte was ik ook meerdere malen op een dag mijn handen, die krijgen er ook niets van.

Mocht ik merken dat het toch niet goed gaat met zijn snor, kan ik altijd nog een andere oplossing zoeken.
Je handen krijgen er wel degelijk wat van als je ze meerdere keren per dag wast, ze drogen er namelijk ontzettend van uit.
En hoe denk je dat het voor een hond is als je meerdere keren per dag zijn snuit schoonmaakt?
De geurtjes van die zeep, die zijn voor een hondenneus echt niet fijn.
Ik geloof niet dat ik graag een pup zou verkopen aan iemand die zo spastisch loopt te doen over hygiene, en die van plan is om een paar keer per dag die baard te poetsen...
Daarnaast is het ook erg slecht voor zijn haren zelf, omdat je ook de natuurlijke vetlaag weghaalt, op een toch al gevoeligere plek van je hond, de snuit heeft zeer gevoelige huid. En ook het punt dat je zo juist zijn immuunsysteem kan verzwakken. Je kan eventueel zn snuithaar korthouden, maar dat zal weer niet mooi zijn.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

anenlars schreef: Als ik een goede hondenshampoo met de juiste ph waarde heb denk ik dat ik best zijn snuitje 1 á 2 maal per dag kan afdoen.

maar smetvrees heb je niet :oohja:
ellen
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

anenlars schreef: Hoe houden jullie het hygienisch?
Niet: en omdat ik het niet hygiënisch houdt hebben we een maag van schokbeton.
Ik heb me werkelijk nooit ook maar een seconde bezig gehouden met het hygiënisch zijn van mijn veestapel.
Maar goed: ik vis de haren van een gevallen koekje/snoepje af en eet het op; ik heb dan ook kinderen van 32, 14 en 13 die bijna nergens ziek van worden.
Ennath
Zeer actief

Tank schreef:Maar toch... als een hond net een maaltje heeft weggewerkt waar salmonella in zat (schijnt trouwens op brokken ook veelvuldig aangetroffen te worden) heeft hij dan geen salmonella bacteriën op zijn bek zitten? Ik probeer de lebbers van mijn honden altijd te ontwijken als ze net gegeten hebben.
Vast wel: maar de ellende is dat die salmonella bijna overal om je heen te vinden is.
Daar hoef je niet voor bij het hondenvoer te zijn.
Zo zit er bijvoorbeeld op veel (en bijna alle vrije uitloop) eieren salmonella.
EROP .... niet erin, je krijgt de salmonella dus aan je handen als je een ei beet pakt. :19:
Ennath
Zeer actief

anenlars schreef: Ik was mijn handen na bereiding maar hij zijn baard niet na het eten..
Als je dat bezwaarlijk vind maak je toch na de maaltijd even zijn toet schoon met een washandje? :wink:
Ennath
Zeer actief

Babooska schreef: Slachtvee wordt voordat het geslacht wordt uitvoerig onderzocht op ziektes, om zaken uit te sluiten.
Slachtafval moet worden verdeeld in verschillende categorieen, (Categorie drie bv mag geen mens aan bloodgesteld worden, wordt afgevoerd in speciale cabines en verbrand)

Dit is nog maar een topje van de ijsberg, elk stukje vlees wat op jou bord beland moet van A tm Z traceerbaar zijn..
Om oa die redenen wordt er nog maar op bepaalde dagen geslacht, en niet meer dagelijks, het is gewoon te kost baar geworden.

En dat gaan we lekker met zn allen thuis weer om zeep helpen.

Dus het is helemaal niet verkeerd om hier even bij stil te staan, hier wordt oa. om die reden thuis niet gelikt in gezichten.
Kwestie van opvoeden.
Ja de hygiëne lobby is totaal doorgeslagen hè. :piew:
De nieuwe wet en regelgeving is totaal belachelijk en een grote hinder voor mensen die zelf willen opfokken en laten slachten. Want door de nieuwe regels is het praktisch gezien niet langer haalbaar om maar 1 slachtdier naar het slachthuis te sturen.

EBSL is een probleem omdat het om bacteriën gaat die ongevoelig zijn vooral (bijna) alle antibiotica.
En die bacteriën zijn ongevoelig geworden door de belachelijke hoeveelheden antibiotica die er in de vee industrie gebruikt worden.
Echo
Zeer actief

dancingdaydream schreef:
Tara schreef:
anenlars schreef:

Je handen krijgen er wel degelijk wat van als je ze meerdere keren per dag wast, ze drogen er namelijk ontzettend van uit.
En hoe denk je dat het voor een hond is als je meerdere keren per dag zijn snuit schoonmaakt?
Ik geloof niet dat ik graag een pup zou verkopen aan iemand die zo spastisch loopt te doen over hygiene, en die van plan is om een paar keer per dag die baard te poetsen...
Daarnaast is het ook erg slecht voor zijn haren zelf, omdat je ook de natuurlijke vetlaag weghaalt, op een toch al gevoeligere plek van je hond, de snuit heeft zeer gevoelige huid. En ook het punt dat je zo juist zijn immuunsysteem kan verzwakken. Je kan eventueel zn snuithaar korthouden, maar dat zal weer niet mooi zijn.
Volgens mij begrijpen jullie mij niet helemaal.
Ik heb het hier over een 100% natuurlijk shampoo zonder parabenen, silliconen en andere enge dingen die in principe voor consumptie geschikt is.
Die de natuurlijke vetlaag niet verwijdert!
Een goedkope hondenshampoo zou ik zeker niet gebruiken voor een dergelijk doel, maar ik vetrouw dat wel met Animal Nature.

En die geur is echt niet heel sterk, na het wassen ruik ik het alleen als ik mijn neus helemaal diep in zijn vacht duw en dan nog is het niet sterk. Voor een hond zal dat sterker zijn maar ik merk er niks van.

Ik blijf erbij dat met een goede shampoo als die ik genoemd heb er geen enkel probleem zal zijn mits deze goed wordt uitgespoeld.

Of het daarbij echt nodig is om te doen laat ik even er buiten. Dat zal TS zelf wel kunnen bedenken en bovendien zal ze waarschijnlijk inzien als ze de hond eenmaal heeft dat het met die baard nog wel meevalt (baarden kunnen wel rood worden door speeksel, maar dat komt niet door vlees).
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ennath schreef:
Tank schreef:Maar toch... als een hond net een maaltje heeft weggewerkt waar salmonella in zat (schijnt trouwens op brokken ook veelvuldig aangetroffen te worden) heeft hij dan geen salmonella bacteriën op zijn bek zitten? Ik probeer de lebbers van mijn honden altijd te ontwijken als ze net gegeten hebben.
Vast wel: maar de ellende is dat die salmonella bijna overal om je heen te vinden is.
EROP .... niet erin, je krijgt de salmonella dus aan je handen als je een ei beet pakt. :19:
Ja dat is ook zo.. Ik dacht altijd dat je automatisch ziek wordt als je in aanraking komt met salmonella (als je het binnen krijgt) maar dat hoeft dus niet zo te zijn? Want ik eet veel ei en kip en heb nog nooit wat gehad.
dagmar88
Zeer actief

Echo schreef: Volgens mij begrijpen jullie mij niet helemaal.
Ik heb het hier over een 100% natuurlijk shampoo zonder parabenen, silliconen en andere enge dingen die in principe voor consumptie geschikt is.
Een goedkope hondenshampoo zou ik zeker niet gebruiken voor een dergelijk doel, maar ik vetrouw dat wel met Animal Nature.

En die geur is echt niet heel sterk, na het wassen ruik ik het alleen als ik mijn neus helemaal diep in zijn vacht duw en dan nog is het niet sterk. Voor een hond zal dat sterker zijn maar ik merk er niks van.

Ik blijf erbij dat met een goede shampoo als die ik genoemd heb er geen enkel probleem zal zijn mits deze goed wordt uitgespoeld.

Of het daarbij echt nodig is om te doen laat ik even er buiten. Dat zal TS zelf wel kunnen bedenken en bovendien zal ze waarschijnlijk inzien als ze de hond eenmaal heeft dat het met die baard nog wel meevalt (baarden kunnen wel rood worden door speeksel, maar dat komt niet door vlees).
Volgens mij begrijp jij niet wat een shampoo is :19: Dan zou je namelijk niet geloven dat die 100% 'natuurlijk' bestaan.
Of geen vet verwijderen.
En hoe kom je er in godsnaam op dat parabenen en siliconen 'eng' zijn?
Ennath
Zeer actief

Tank schreef:
Ennath schreef:
Ja dat is ook zo.. Ik dacht altijd dat je automatisch ziek wordt als je in aanraking komt met salmonella (als je het binnen krijgt) maar dat hoeft dus niet zo te zijn? Want ik eet veel ei en kip en heb nog nooit wat gehad.
Voor zover ik weet zijn er verschillende stammen met verschillende virulentie en verder hangt het natuurlijk ook van je weerstand af. Een bejaarde met verminderde weerstand wordt eerder ziek dan een gezonde Hollandse meid met puike weerstand.
Salmonella is goed te doden bij voldoende hoge temperaturen kip en eieren dus goed gaar maken.
Het grote gevaar is dus kruisbesmetting: van je kipfilet op je sla dus.
Nou weten de meeste mensen die voorwaarden wel: er zal niet vaak iemand ziek worden van een kipfiletje en een kruisbesmetting. Maar salmonella zit dus ook op de buitenkant van je (rauwe) ei, maar ook op je "eigen tuin tomaat waar gisteren een duif op gepoept had, maar dat zie je niet meer door de regenbui van vannacht"
En dat gaat wonderwel heel vaak goed (weerstand) en soms mis. :mrgreen:
Salmonella op hondenbrok wist ik niet: maar het verbaasd me geen moment.
Echo
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Volgens mij begrijp jij niet wat een shampoo is :19: Dan zou je namelijk niet geloven dat die 100% 'natuurlijk' bestaan.
Of geen vet verwijderen.
Je mag het misschien niet geloven maar ze bestaan echt. De meeste mensen shampoos zijn sowieso buiten gewoon slecht. De parabenen en silliconen zorgen ervoor dat je haar telkens schoon aanvoelt en zacht, maar het is ongelofelijk slecht. Vandoor ook dat veel mensen allergisch worden voor shampoos etc. Het neemt wel de natuurlijke vetlaag weg en vervangt die door een syntethische.

Dus liever een shampoo die dat niet heeft en alleen uit echt natuurlijke producten bestaat (niet zo'n shampoo die al natuurlijk is als er maar 1 natuurlijk ingrediënt in zit) en daarom het BDIH of ICADA keurmerk hebben.
Er zijn dus ook hondenshampoos die op de pH van hondenhuid afgestemd zijn en zulke keurmerken hebben, waaronder Animal Nature.

Dat gezegd ze verwijderen moeilijker grof vuil maar zijn daarbij veel beter voor de huid en haar.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Echo schreef:
dagmar88 schreef:

Of geen vet verwijderen.
Je mag het misschien niet geloven maar ze bestaan echt. De meeste mensen shampoos zijn sowieso buiten gewoon slecht. De parabenen en silliconen zorgen ervoor dat je haar telkens schoon aanvoelt en zacht, maar het is ongelofelijk slecht. Vandoor ook dat veel mensen allergisch worden voor shampoos etc. Het neemt wel de natuurlijke vetlaag weg en vervangt die door een syntethische.

Dus liever een shampoo die dat niet heeft en alleen uit echt natuurlijke producten bestaat (niet zo'n shampoo die al natuurlijk is als er maar 1 natuurlijk ingrediënt in zit) en daarom het BDIH of ICADA keurmerk hebben.
Er zijn dus ook hondenshampoos die op de pH van hondenhuid afgestemd zijn en zulke keurmerken hebben, waaronder Animal Nature.

Dat gezegd ze verwijderen moeilijker grof vuil maar zijn daarbij veel beter voor de huid en haar.
En wie ben je nu na aan het praten?
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Tara schreef:
anenlars schreef:
Tara schreef:
Fizgig schreef: Geeft niks, hun vacht is zelfreinigend en een half uurtje na het eten is die baard gewoon schoon.
:80: Echt waar?? :cheer:

Wie zegt dat? Behalve jij dan hé :wink:
Nou, ik dus.
Ik weet niet of het echt zo is, maar het is wel hoe ik het ervaar.
Mijn honden ruiken naar niks, gewoon naar frisse gezonde hond die veel buiten komt.
Toevallig vroeg iemand me laatst nog waar ik ze mee waste, omdat ze nergens naar roken.
In alle eerlijkheid zei ik dat ik ze nooit waste, en dat die van mij werkelijk de grootste viespeuken zijn.
Iedere modderplas of prutsloot moet even uitgeprobeerd worden.
En toch... zo gauw ze droog zijn, zijn ze ook weer schoon.
Ik was ze nooit, ik borstel ze zelfs nooit.
En dan ruiken ze weer naar hun gewone frisse zelfjes, en voor het garnituur (snor en baard) geldt eigenlijk precies hetzelfde.:wink:
Ik vind het dan ook nooit zo erg om die snorries in mijn gezicht geduwd te krijgen. :I:
hier precies zo!
nooit wassen, zelden borstelen (aangekoekte stront na het rollen....), rauw eten -- ik laat me alleen niet op m'n bek likken, maar verder vind ik alles best. hond ruikt heerlijk, is nooit vies, en ik heb er nog nooit wat van gekregen, voorzover ik weet.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Echo
Zeer actief

Ik zou het zelf ook niet doen maar mocht ze het per se willen dan is een natuurlijke goede shampoo beter dan een goedkope met allerlei zooi er in zou ik zeggen.

Ik ben persoonlijk van mening dat die natuurlijke shampoos weinig kwaad kunnen mits ze goed uitgespoeld worden, maar voor mensen die hun hond nooit wassen is dat soms moeilijk te geloven. Niet dat ik vind dat die mensen ook allemaal aan de shampoo moeten, dat mogen ze helemaal zelf weten!
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zou geen hond nemen als je zo met hygiene bezig bent. Honden rollen in van alles en nog wat, springen in sloten, likken hun anus, verharen en nemen een hoop zand en modder mee naar binnen. Ik denk dat het een nachtmerrie voor je wordt.

Dat je kind geen vieze handjes wil krijgen, is natuurlijk ook een gevolg van jouw eigen patroon. Maar dit terzijde.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Zoek stok! schreef:Ik zou geen hond nemen als je zo met hygiene bezig bent.
Nou, inderdaad zeg niet aan beginnen. Als je al na iedere maaltijd zijn baard wilt gaan wassen met shampoo, wat ga je dan doen als hij buiten een verse hoop paardenmest opgegeten heeft? Echt hoor als je zo bang bent voor allerlei bacteriën en besmettingen word je vast niet gelukkig van een hond in huis.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat een idioterie
en je kunt zelf dan wel niks ruiken, maar een hond ruikt ik weet niet hoeveel keer beter dan een mens en dat beest wordt gek van al die frissigheid op zn snuit.
neem dan een hond zonder baard, het is toch te gek voor woorden dat zo'n beest allerlei toestanden moet ondergaan vanwege de uiterlijke voorkeur van een nieuw baasje.

ik fok niet, maar deed ik dat wel verkocht ik mooi ook geen pup aan iemand die zo dwangmatig bezig is met hygiene.
die haalt maar mooi een hondje bij de bart smit!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Tara schreef:
anenlars schreef:

Inderdaad. Ik veeg de snuit van mijn hond na het eten en drinken gewoon af met een droge handdoek. Ik hou niet van lebbers op mijn mond, maar verder maak ik mij niet druk.
De snuit een paar keer per dag met speciale hondenshampoo wassen is ook niet goed voor een hond, hoe ph-neutraal die shampoo ook moge zijn.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

renee-uk schreef:wat een idioterie
en je kunt zelf dan wel niks ruiken, maar een hond ruikt ik weet niet hoeveel keer beter dan een mens en dat beest wordt gek van al die frissigheid op zn snuit.
neem dan een hond zonder baard, het is toch te gek voor woorden dat zo'n beest allerlei toestanden moet ondergaan vanwege de uiterlijke voorkeur van een nieuw baasje.

ik fok niet, maar deed ik dat wel verkocht ik mooi ook geen pup aan iemand die zo dwangmatig bezig is met hygiene.
die haalt maar mooi een hondje bij de bart smit!
Helemaal mee eens, koop maar een knuffelbeest! Is veel schoner dan een echte hond. Je kind begint zelf ook aardige smetvreestrekjes te krijgen en dat heeft die van TS, de moeder dus.
Of koop een naakthond, heb je ook nergens last van. Behalve dan dat elke hond ook regelmatig zijn geslachtsdelen schoonlikt, het soms heel lekker vind om kattendrollen op te vreten en weet ik veel wat voor onhebbelijkheden honden nog meer kunnen hebben.

Die van mij houdt het bij vieze prutsloten, dat vind ik veel smeriger dan eventuele etensresten om zijn snuit.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik ben ook niet zo met hygiëne bezig.
Mijn honden eten rauw, hebben geen baard, maar doen wel aan snoeten poetsen op het kleed hier in de woonkamer en ook wel eens op de bank als ze gegeten hebben. Hier worden ze wel gewassen als ze in iets vies (mensenpoep of vis) hebben gerold, maar ik heb het geluk dat één van mijn honden nooit ergens in rolt en de andere hond een kortharige hond is en makkelijk te wassen is. Wel zitten ze vaak onder de modder als het nat weer is en we op de dijk zijn geweest, en dat nemen ze ook mee naar binnen. Ik maak me daar niet druk om, ik maak hun poten droog met een oude handdoek en ik dweil wel een keer vaker :wink:
anenlars
Vaste gebruiker

anenlars schreef:Valt wel mee hoor. Met eten kan ik eerlijk gezegt wel een beetje doorslaan. Maar verder niet.

In november vorig jaar heb ik mijn hond moeten laten inslapen. Ik ben nooit vies van hem geweest.
(ja, toen 'ie weer eens had liggen rollen in een dooie vis. Jek) Hij kreeg trouwens brokken.
Zand, blubber, enz. maakt me niet uit. Ik hou er niet van als een hond veel likt. Beau deed dit ook bijna nooit.
Alleen toen Féline (dochtertje) er net was vondt hij het nodig om steeds haar oren schoon te maken. Dit heb ik hem overgens niet verboden toen, ik was blij dat hij haar zo goed accepteerde, en toen ze er een paar dagen was deed hij dat niet meer.

Féline en hij waren dikke vrienden. Regelmatig vond ze het dan ook nodig om haar eten te delen en verdween haar vork in zijn mond.
En daarna dus weer ik die van haar.
(met een zelfbewuste blik op mij zo van; dat vind jij niet goed hé. En als ik dan quasi boos terug keek heel onschuldig vermelden dat Beau ook graag een hapje wil en het erg lekker vindt, hoor mama.)

Maar als ik mijn toekomstige hond net rauw vlees heb geven vindt ik zulk soort dingen toch minder prettig denk ik.
Het hele idee van vers staat me erg aan. Ikzelf eet ook liever vers dat kantenklaar met een overvloed aan E nummers.
Ik was mijn handen na bereiding maar hij zijn baard niet na het eten..
anenlars
Vaste gebruiker

anenlars schreef:Oei, ja 70 graden wordt een beetje lastig. Maar de concentratie van eventuele bacterien verminder je wel met een doekje over zijn snoet denk ik.

Mijn dochtertje is ook bijna nooit ziek. Wij zelf ook niet overgens. Ik ben 29 en heb nog steeds 0 gaatjes. (Ook goed poetsen hé :engel: )
Voor de duidelijkheid ik heb echt geen smetvrees. Ik loop niet heel de dag te stoffen. Blubber schoenafdrukken in de gang geen probleem. Er vliegt hier in huis ook een papagaai rond die niet zindelijk is. Hoera voor de uitvinder van de natte wegwerpdoekjes!

Als je hier een koekje zou eten ga ik echt niet met de kruimeldief over je schoot... :wink:

Maar met eten en vooral rauw ben ik dus wel een miep, geef ik toe. Een feestje met een bak chip waar iedereen in graait.. nee, bedankt ik hoef niet. Of onverpakte snoepjes in zo'n bak in de winkel... Echt niet! Soep van gisteren... niet voor mij. Tijdens de beroemde kerst-goumet zal je mij echt niet met de zelfde vork het rauwe en gare vlees zien prikken bv. Zulk soort dingen leveren ook altijd leuke discussies op in de familie. Je zal er niet dood aangaan maar ik vind het gewoon niet prettig. Brrr :Q:
anenlars
Vaste gebruiker

Ik citeer mezelf even...
Volgens mij heeft niet iedereen in de gaten dat het alleen om rauw eten gaat.

En mijn dochtertje heeft niet graag vieze handjes nee. Is naar mijn onbedoelde voorbeeld, ja.
Maar ze is gewoon kind hoor. Met alle plassen stampen en kinderboerderij beestjes knuffelen, mooie takken zoeken enz. die daar bij horen. En ik heb 9 jaar lang een grote hond met snor gehad. Jaja, met haar... en een piemel en een lekker wandeling door het bos en zwemmen in het hondenstrandje. Die kreeg droge brokken.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”