Max vindt bloed lekkerrenee-uk schreef:ik zal je nog erger laten huiveren
ik laat mijn snij-, stoot- en schaafwondjes altijd schoonlikken door mijn hond en wonderlijk genoeg genezen die altijd supersnel en heb ik nooit zweren of ontstekingen.
en ja mijn honden eten ook vers, inclusief rauwe kip en rauwe eieren
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hygiene?
Moderator: moderatorteam
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Re: hygiene?

-
anenlars
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Veel likken wil ik dus ook niet.
Maar het minst fris lijkt me dus vooral de baard en snor.
Met een gladharig hondje vind ik het misschien al minder "zorgelijk".
Helaas val ik op ruwharige baardjes waar alles zo lekker in trekt.
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat de zooi die een hond buiten vindt inderdaad heel wat risicovoller is dan die bak met kvv.sjaak-k schreef:Ik zou me om de bacteriën uit z'n voerbak nog het minst druk makenWat denk je wat hij van buiten meeneemt? Of als 'ie zn kont aflikt
![]()
Als je je hier druk over gaat maken zou ik maar geen pup nemenOh, en je dochter krijgt er weerstand van
Rollen in de mensenstront, mensenstront eten, rollen in dierlijke in staat van ontbinding zijnde derrie, met hun domme poten in bergen hondenpoep gaan staan, kattenpoep eten, in vogelpoep rollen, en dan noem ik alleen de gore dingen die mijn eigen honden doen.
Ik ken wel ergere verhalen, over mensenkots en vuile maandverbanden en gebruikte condooms, maar ik denk dat het hele punt is dat je af en toe diep adem moet halen en je schouders op moet halen. Honden zijn gewoon gore beesten.
Maar wat Sjaak zegt, kinders die opgroeien met dieren ontwikkelen een goeie weerstand hoor.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar dan moet je ook niet zeuren. Ik zou niet snel kiezen voor een hond met een baard, ik vind ze heel lief en leuk als oppashonden, maar na een slok drinken is het al een waterballet in je huis en etensresten rond zo'n bek vind ik ook niet echt prettig. Als jij geen korthaar wilt, is dat dus de consequentie. Ik moet er ook niet aan denken dat je een langhaarhond hebt die flinke diarree krijgt. Doet u mij maar lekker van die schone konten onder alle omstandigheden.anenlars schreef:Veel likken wil ik dus ook niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Bruno heeft een enorme baard en snor maar er hangt nooit iets smerigs in. Tenminste, zo op het oog dan he, je moet er natuurlijk geen loep op zetten. Vanmorgen ging mijn vriend wandelen en toen kreeg ik wel in bed zijn ijsbaard in mijn gezicht, brrr, was meteen wakker. Hij schudt zijn kop vaak als er druppels aan hangen. Hij houdt veel te veel van eten om het in zijn baard te laten hangen. Grote tong erover en weg is het. Ik had het niet verwacht maar hij vindt het heerlijk om gekroeld te worden in zijn baard. Ik heb een borsteltje en daar kam ik zijn baard een beetje mee, meer omdat hij het lekker vindt hoor.
Je zou natuurlijk ook met een luierdoekje/snoetenpoetser de bek/snuit van je hondje af en toe af kunnen nemen, na het eten of als die met de kinderen speelt. Als het PH neutrale doekjes zijn zonder lotion kan dat wel. Die heb je met een klein kindje toch altijd wel in de buurt. Voor een hondenkoekje kun je je hond dat best aanleren, zelfs met een commando: even snuitje poetsen. Ik vind het zelf niet echt heel noodzakelijk, maar ben geen moeder en snap dat je je zorgen kunt maken om dit soort dingen.
Je zou natuurlijk ook met een luierdoekje/snoetenpoetser de bek/snuit van je hondje af en toe af kunnen nemen, na het eten of als die met de kinderen speelt. Als het PH neutrale doekjes zijn zonder lotion kan dat wel. Die heb je met een klein kindje toch altijd wel in de buurt. Voor een hondenkoekje kun je je hond dat best aanleren, zelfs met een commando: even snuitje poetsen. Ik vind het zelf niet echt heel noodzakelijk, maar ben geen moeder en snap dat je je zorgen kunt maken om dit soort dingen.
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Als het zit in de baard, die kun je korthouden. Maar likken doet ie met de tong en niet met zijn baard 
Ik moet wel zeggen: sinds ik honden heb ben ik niet meer echt verkouden geweest. Ze likken mijn handen, mijn gezicht, mijn benen. Of het daar in zit weet ik niet, weerstand komt denk ik ook doordat een hond je 'dwingt' naar buiten te gaan. Jet heeft af en toe last van traanoogjes, die likt Otto ook schoon.
Ik moet wel zeggen: sinds ik honden heb ben ik niet meer echt verkouden geweest. Ze likken mijn handen, mijn gezicht, mijn benen. Of het daar in zit weet ik niet, weerstand komt denk ik ook doordat een hond je 'dwingt' naar buiten te gaan. Jet heeft af en toe last van traanoogjes, die likt Otto ook schoon.

Groetjes,
Sandra
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Wacht maar tot je twee hebt, waarvan tenminste één reu, dan plassen ze ook nog lekker over elkaar heen enzo 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Nou, ik doe maar wat. Ik heb altijd maar wat gedaan.
En hier eten ze ook vers.
En ze soppen elkaars oren schoon en elkaars ogen.
En als er een loops is...
Niet zo druk maken hoor, kindertjes krijgen daar weerstand van.
En weerstand is gezond.
En hier eten ze ook vers.
En ze soppen elkaars oren schoon en elkaars ogen.
En als er een loops is...
Niet zo druk maken hoor, kindertjes krijgen daar weerstand van.
En weerstand is gezond.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Babooska schreef:(Categorie drie bv mag geen mens aan bloodgesteld worden, wordt afgevoerd in speciale cabines en verbrand)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik ben in de ogen van TS vast een viespeuk.
Ik geef er weinig om als de honden me likken (ok...in mijn mond vind ik niet zo fijn), ik was niet altijd mijn handen (zand schuurt de maag zei mijn oma vroeger
), er liggen haren op de vloer....
Numa heeft een ware obsessie opgevat voor mijn tenen. Nu heb ik meerdere keren per jaar last van enorm jeukende tenen die ik in mijn slaap open krab
en verdomd...Numa likt ze en de jeuk wordt minder
Numa eet nog volledig vers, de andere 2 eten daarnaast ook brok.
Ik ben zelden echt ziek, hoogstens een fikse verkoudheid 2x per jaar.
Volgens mij is het goed voor je weerstand, niet té schoon zijn.
Ik geef er weinig om als de honden me likken (ok...in mijn mond vind ik niet zo fijn), ik was niet altijd mijn handen (zand schuurt de maag zei mijn oma vroeger
Numa heeft een ware obsessie opgevat voor mijn tenen. Nu heb ik meerdere keren per jaar last van enorm jeukende tenen die ik in mijn slaap open krab
Numa eet nog volledig vers, de andere 2 eten daarnaast ook brok.
Ik ben zelden echt ziek, hoogstens een fikse verkoudheid 2x per jaar.
Volgens mij is het goed voor je weerstand, niet té schoon zijn.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
moet eerlijk zeggen dat ik dat ook wel goor vind, ik heb blijkbaar toch wel grenzendagmar88 schreef:Fizgig schreef:Als Shelly me kusjes geeft en ik heb iets gegeten wat ze lekker vindt, glipt ze haar tong steeds naar binnen bij me! Lekker tongzoenen met je hond. Klein stukje maar hoor, en heel snel. Ik moet er altijd om lachen. Ik ben over het algemeen erg onhygiënisch vergeleken met veel mensen, ik maak wel altijd alles goed schoon als ik ervan moet eten. Ik heb veel dieren dus maak me niet snel druk om haren of prut op de vloer. Maar ik heb echt nooit diarree en ziek ben ik alleen als ik chinees eten haal soms.
Je doet de zaak geen goed Fizgig

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Turrie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Contacteer:
-
Babooska
Bedoel categorie 1 natuurlijk. Heb ze omgedraaid. Over stomme mensen gesprokenmalinois schreef:Babooska schreef:(Categorie drie bv mag geen mens aan bloodgesteld worden, wordt afgevoerd in speciale cabines en verbrand)
laat nu het meeste kvv van categorie 3 vlees gemaakt zijn... ik verdeel het dagelijks met mn blote handjes tussen de honden... dus zonder speciale cabines, niet afgevoerd en zeker niet verbrand... ja in het hondenlichaam.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Ik zou me over rauw vlees voeren waaarvan dan restjes in de baard blijven hangen niet zo druk maken. Vind het veel erger als Max buiten weer een zachte, kleffe hoop poep van een andere hond heeft weggewerkt! Jak! Maar als je zegt dat je zelf je handen wast, dan is het toch een kleine moeite om even een washandje langs de hond zijn baard te halen na het eten? Probleem opgelost lijkt me!
-
anenlars
- Vaste gebruiker
Ja, zoiets gaat het worden. Rauw voeren als Féline op bed ligt en na het eten baardje poetsen.
Washandje met warm water en en een beetje zeep dagelijks, kan dat kwaad?
Als 'ie lekker in een dooie vis oid heeft liggen rollen is ook erg smerig natuurlijk. Maar dan doe je de hond toch ook in een steep naar boven en in bad. Heeft de hond in de poep staan dansen gaan zijn poten ook in een sopje. Zulk soort ongelukjes gebeuren nu eenmaal. Mits je het doorhebt natuurlijk. Ik maak me geen illusies. Er gebeurt ook genoeg wat je compleet mist.
Dat vind ik echt anders dan mijn "zorgen" om de bacterien in rauw vlees die hij 2x per dag in zijn baard smeert.
Als 'ie lekker in een dooie vis oid heeft liggen rollen is ook erg smerig natuurlijk. Maar dan doe je de hond toch ook in een steep naar boven en in bad. Heeft de hond in de poep staan dansen gaan zijn poten ook in een sopje. Zulk soort ongelukjes gebeuren nu eenmaal. Mits je het doorhebt natuurlijk. Ik maak me geen illusies. Er gebeurt ook genoeg wat je compleet mist.
Dat vind ik echt anders dan mijn "zorgen" om de bacterien in rauw vlees die hij 2x per dag in zijn baard smeert.
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Ons vorige hondje was een dwergschnauzer dus met baard en snor, en die had de gewoonte na het eten haar snoet grondig af te vegen aan de crèmekleurige bank. Dus had ik er een gewoonte van gemaakt om na het eten haar snoet af te vegen met een oud washandje. Daar was ze zo aan gewend en ze vond het helemaal niet erg. Maar het ging mij er alleen maar om dat mijn bank er nog een beetje toonbaar uit bleef zien hoor. Aan bacterieën heb ik eigenlijk nooit gedacht.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ik vind het niet gek dat er veel kinderen een slechte weerstand hebben als ik dit zo lees. baard en snor poetsen na het eten, ze zien me hier aan komen.
doe lekker normaal of neem anders een hond die geen snor en baard heeft.
wij gooiden paardenvijgen naar elkaar op de manege, aten kauwgom die we van straat plukten. dat ik niet dood ben gegaan is een godswonder.
ellen
wij gooiden paardenvijgen naar elkaar op de manege, aten kauwgom die we van straat plukten. dat ik niet dood ben gegaan is een godswonder.
ellen
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
wat een heerlijke nuchtere reactie, ik kan het niet meer met je eens zijntollerlover schreef:ik vind het niet gek dat er veel kinderen een slechte weerstand hebben als ik dit zo lees. baard en snor poetsen na het eten, ze zien me hier aan komen.
ellen
ik dronk water uit de putdeksels, dat smaakte zo lekker naar roest

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Liesbeth
- Zeer actief
anenlars schreef:Ja, zoiets gaat het worden. Rauw voeren als Féline op bed ligt en na het eten baardje poetsen.
Je kan, inderdaad, je hond zijn baard afvegen na het eten. Als je het leuk maakt heeft hij het zo door en als je het vergeet komt hij het jezelf vragen.
Ik zou het gewoon met water doen, áls ik het zou doen
Iemand anders zei het al, er zitten meer ziekmakende bacteriën in een zandbak dan in kvv.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dit dustollerlover schreef:ik vind het niet gek dat er veel kinderen een slechte weerstand hebben als ik dit zo lees. baard en snor poetsen na het eten, ze zien me hier aan komen.
ellen
mijn honden hebben nog nooit een sopje gezien, het enige water is zwem- en drinkwater....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Da's toch heel anders, die van jouw leven buiten.malinois schreef:dit dustollerlover schreef:ik vind het niet gek dat er veel kinderen een slechte weerstand hebben als ik dit zo lees. baard en snor poetsen na het eten, ze zien me hier aan komen.
ellen![]()
mijn honden hebben nog nooit een sopje gezien, het enige water is zwem- en drinkwater....
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
niet allemaaldagmar88 schreef:Da's toch heel anders, die van jouw leven buiten.malinois schreef:dit dustollerlover schreef:ik vind het niet gek dat er veel kinderen een slechte weerstand hebben als ik dit zo lees. baard en snor poetsen na het eten, ze zien me hier aan komen.
ellen![]()

- dagmar88
- Zeer actief
Ah. Nou, met 2 smeerkezen de hele dag binnen, waarvan er 1 op de bank en in bed ligt wordt er toch regelmatig even gewassen.malinois schreef:niet allemaaldagmar88 schreef:Da's toch heel anders, die van jouw leven buiten.malinois schreef:dit dustollerlover schreef:ik vind het niet gek dat er veel kinderen een slechte weerstand hebben als ik dit zo lees. baard en snor poetsen na het eten, ze zien me hier aan komen.
ellen![]()
mijn honden hebben nog nooit een sopje gezien, het enige water is zwem- en drinkwater....heb er altijd minimaal 1 binnen.
Eens per 2-3 maanden ofzo.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik had eerder toen ik nog getrouwd was 3 honden binnen en ook die zijn nog nooit gewassendagmar88 schreef:Ah. Nou, met 2 smeerkezen de hele dag binnen, waarvan er 1 op de bank en in bed ligt wordt er toch regelmatig even gewassen.malinois schreef:niet allemaaldagmar88 schreef:[..][..]
Da's toch heel anders, die van jouw leven buiten.heb er altijd minimaal 1 binnen.
Eens per 2-3 maanden ofzo.

-
anenlars
- Vaste gebruiker
Oei, ja 70 graden wordt een beetje lastig. Maar de concentratie van eventuele bacterien verminder je wel met een doekje over zijn snoet denk ik.
Mijn dochtertje is ook bijna nooit ziek. Wij zelf ook niet overgens. Ik ben 29 en heb nog steeds 0 gaatjes. (Ook goed poetsen hé
)
Voor de duidelijkheid ik heb echt geen smetvrees. Ik loop niet heel de dag te stoffen. Blubber schoenafdrukken in de gang geen probleem. Er vliegt hier in huis ook een papagaai rond die niet zindelijk is. Hoera voor de uitvinder van de natte wegwerpdoekjes!
Als je hier een koekje zou eten ga ik echt niet met de kruimeldief over je schoot...
Maar met eten en vooral rauw ben ik dus wel een miep, geef ik toe. Een feestje met een bak chip waar iedereen in graait.. nee, bedankt ik hoef niet. Of onverpakte snoepjes in zo'n bak in de winkel... Echt niet! Soep van gisteren... niet voor mij. Tijdens de beroemde kerst-goumet zal je mij echt niet met de zelfde vork het rauwe en gare vlees zien prikken bv. Zulk soort dingen leveren ook altijd leuke discussies op in de familie. Je zal er niet dood aangaan maar ik vind het gewoon niet prettig. Brrr
Mijn dochtertje is ook bijna nooit ziek. Wij zelf ook niet overgens. Ik ben 29 en heb nog steeds 0 gaatjes. (Ook goed poetsen hé
Voor de duidelijkheid ik heb echt geen smetvrees. Ik loop niet heel de dag te stoffen. Blubber schoenafdrukken in de gang geen probleem. Er vliegt hier in huis ook een papagaai rond die niet zindelijk is. Hoera voor de uitvinder van de natte wegwerpdoekjes!
Als je hier een koekje zou eten ga ik echt niet met de kruimeldief over je schoot...
Maar met eten en vooral rauw ben ik dus wel een miep, geef ik toe. Een feestje met een bak chip waar iedereen in graait.. nee, bedankt ik hoef niet. Of onverpakte snoepjes in zo'n bak in de winkel... Echt niet! Soep van gisteren... niet voor mij. Tijdens de beroemde kerst-goumet zal je mij echt niet met de zelfde vork het rauwe en gare vlees zien prikken bv. Zulk soort dingen leveren ook altijd leuke discussies op in de familie. Je zal er niet dood aangaan maar ik vind het gewoon niet prettig. Brrr
- Fizgig
- Zeer actief
Ken je het programma 'hoe schoon is jouw huis?'? Zou ik maar niet naar kijken, als je er slecht tegen kunt, want je ziet heel veel smerigs voorbij komen in dat programma. Ik kijk er wel vaak naar, ik vind die twee engelse vrouwen gewoon zo leuk, en je leert er best wat van. Er zijn veel enge bacteriën maar een beetje zeep en ze zijn dood. Wat ik handig vind om te weten, is dat bacteriën altijd vocht nodig hebben om te overleven bijvoorbeeld. Kennis is macht, ik denk dat je angst voor bacteriën wel kunt verminderen door er meer over te weten te komen. Misschien loont het de moeite om wat meer informatie op te zoeken over de salmonella bacterie, ik denk namelijk niet dat een beetje kvv resten genoeg salmonella bacterie bevat om er ziek van te worden. Een eetlepel zelfgemaakte mayonaise wel.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik heb 3 langharen en er is er maar 1 die het vlees soms in zijn haar heeft hangen. Even met de kam er door heen en hond is weer schoon. Ik maak het schoon omdat hij anders op zijn oor blijft kauwen 

-
anenlars
- Vaste gebruiker
Tara schreef:Fizgig schreef: Geeft niks, hun vacht is zelfreinigend en een half uurtje na het eten is die baard gewoon schoon.
Wie zegt dat? Behalve jij dan hé
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Yep, ik ookanenlars schreef:Tara schreef:Fizgig schreef: Geeft niks, hun vacht is zelfreinigend en een half uurtje na het eten is die baard gewoon schoon.Echt waar??
![]()
Wie zegt dat? Behalve jij dan hé
- Fizgig
- Zeer actief
Je kunt een hond alles afleren, maar ik ben zelf zo dat ik liever gewoon zeg 'nee' per situatie. De zus van mijn vriend wil niet in het gezicht gelikt worden. Bruno had haar gisteren in een hoek van de bank waar ze niet weg kon en wilde haar eens even goed kussen. Dan zeg ik gewoon 'nee' en wijs met mijn hand dat hij even die kant op moet. Dat werkt prima. Ik vind het namelijk juist gezellig, likken in het gezicht.
Bruno heeft best een grote baard! Het is meer de oppervlakte dan de lengte van de haren inderdaad, hij is niet erg lang, maar bestrijkt de hele zijkant van zijn gezicht. Ik denk dat ik hem niet eens kan knippen als ik zou willen, er zitten ook gevoelssnorharen tussen he. Dat zijn die dikke harde, volgens mij is dat niet fijn voor ze als je die knipt.
Maar misschien krijg je wel een hondje die helemaal niet zo'n kusser is. Shelly kust me de hele dag door wel, ik vraag er ook om hoor, maar Bruno kust af en toe. Vindt ie niet stoer, denk ik!
Bruno heeft best een grote baard! Het is meer de oppervlakte dan de lengte van de haren inderdaad, hij is niet erg lang, maar bestrijkt de hele zijkant van zijn gezicht. Ik denk dat ik hem niet eens kan knippen als ik zou willen, er zitten ook gevoelssnorharen tussen he. Dat zijn die dikke harde, volgens mij is dat niet fijn voor ze als je die knipt.
Maar misschien krijg je wel een hondje die helemaal niet zo'n kusser is. Shelly kust me de hele dag door wel, ik vraag er ook om hoor, maar Bruno kust af en toe. Vindt ie niet stoer, denk ik!