Iwai heeft van pup af aan een paar keer per jaar problemen gehad met zijn huid, heel gevarieerd. Soms 1 x pj en soms meerdere malen achter elkaar. Hij kreeg dan rode bultjes, rode vlekken en soms 'puistjes' met pus, over de constante jeuk maar niet te spreken.. Dit vooral op zijn buik en liezen. Ook heeft hij om de haverklap oorontsteking.
De DA waar ik eerst kwam heeft me steeds met het een of ander naar huis gestuurd. Eerst zeiden ze dat het 'jeugdpuistjes' waren en dat een verstoring in de hormoonhuishouding was en hij daar overheen zou groeien. Werd met een anti biotika naar huis gestuurd.. Later zeiden ze dat hij een stafylokokken bacterie had en dat dit met AB weer te verhelpen is.
Zo was er iedere keer wel een verklaring voor en heeft iwai veel te veel AB gehad maar een oplossing die leek er niet te komen.. Ik was het beu en ben naar een andere DA gegaan.
De andere DA constateerde al snel dat er sprake is van een allergie of atopie. Ik kreeg het advies een eliminatie dieet te geven (hypoallergeen) of om Iwai op vers vlees te zetten (eend en rijst) Ik heb dit ongeveer 9 weken volgehouden. De klachten werden alleen maar erger (hij kreeg eend en rijst) maar dit was moeilijk te verklaren. Iwai had namelijk al klachten voordat ik met het dieet begon, en meestal kreeg hij uiteindelijk toch medicatie om de klachten tegen te gaan (anti biotika en pretnison). Op advies van de DA 9 doorgezet, maar toen het geen resultaat had en iwai steeds zieker werd, toch mee gestopt.
Advies van de DA om een atopie test te laten doen. Deze vorm van testen en uiteindelijk behandelen trok me niet erg aan en bovendien is het ook nog eens erg duur.
Toen kreeg ik van Tine (shibby hier) de link van Natuurlijk in balans. Is hier al eerder besproken..
Ik heb nu de test laten doen en Iwai blijkt allergisch voor gevogelte, granen en huisstofmijt. Er zit een voedingsadvies bij en een advies om het lichaam te ontgiftigen. Ik ben echt blij met de uitslag, omdat ik nu weer hoop heb dat het goed komt!! Ik ga dit weekend alles in huis halen en starten met de andere voeding. Hopelijk is de allergie al snel verleden!!
Hier wat foto's van hoe het er uit ziet als iwai er last van heeft.

Groetjes Elisa en Iwai