Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vol bijten
Moderator: moderatorteam
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
vol bijten
wat zijn de voor en/of nadelen van het wel/of niet vol laten bijten in een pak/mouw/bijtrol?
Ik heb gemerkt dat Jänta niet vol in haar bijtrol bijt, maar altijd een "hoek" vast heeft
Ik heb gemerkt dat Jänta niet vol in haar bijtrol bijt, maar altijd een "hoek" vast heeft
-
- Zeer actief
- vania
- Zeer actief
Re: vol bijten
en buiten punten?indiera schreef:kost je heel veel punten op een examen of wedstrijd
ik train helemaal niet, kan hier ook niet met een DC, het viel me alleen op dat ze haar bijtrol nooit niet "vol" vast pakt
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
- Aantal honden: 3
Voor KNPV maakt het zo ver ik weet niks uit. Als ie er met zijn voortanden aan zit of een volle beet. als ie er maar aan zit zeg maar om het zo maar uit te drukken.indiera schreef:kost je heel veel punten op een examen of wedtrijd
Liefst zien ze natuurlijk wel een volle beet.
met een hoek bedoel je dat ie met 1 kant zijn hoektanden dan bijt? dan heb je wellicht wel kans op het pak dat ie door zwaait en dit nadelig kan zijn voor zijn tanden.
Bij IPO beoordelen ze zover ik weet wel de beet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Maar waarom? Net als knagen op het blok, waarom mag dat niet? Ja staat in regelement, maar waarom zien ze dat liever niet?indiera schreef:kost je heel veel punten op een examen of wedtrijd
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Ik heb me dat ook altijd afgevraagd.
Het lijkt mij er toch om gaan dat een hond die 'dief' vast heeft en blijft vast houden tot de eigenaar los roept. Hoe die hond dan die dief vast heeft zal je dan toch worst wezen?
Dat blok apporteren net zo. Ik kon me er ook nooit druk over maken tot irritatie van clubgenoten.
Maar ja, alles voor de schoonheid denk ik? Een knagende hond op een blok ziet er natuurlijk minder mooi uit als een hond die dat blok strak in de bek vast heeft zitten.
En een volle harde beet ziet er ook leuker uit dan een hond die net aan de mouw vast heeft.
Voor de tanden lijkt het mij ook fijner als ze een goede harde volle beet hebben.
Cash heeft zo'n vernietegende beet; vol en als een bankschroef.
Hera beet altijd vol in maar ging dan knagen op de mouw.
Ze zien het knagen/ geen volle beet ook wel als onzekerheid/ angstig.
Het lijkt mij er toch om gaan dat een hond die 'dief' vast heeft en blijft vast houden tot de eigenaar los roept. Hoe die hond dan die dief vast heeft zal je dan toch worst wezen?
Dat blok apporteren net zo. Ik kon me er ook nooit druk over maken tot irritatie van clubgenoten.

Maar ja, alles voor de schoonheid denk ik? Een knagende hond op een blok ziet er natuurlijk minder mooi uit als een hond die dat blok strak in de bek vast heeft zitten.
En een volle harde beet ziet er ook leuker uit dan een hond die net aan de mouw vast heeft.
Voor de tanden lijkt het mij ook fijner als ze een goede harde volle beet hebben.

Cash v Heiligental en Flow.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
IPO is natuurlijk een sport, gewoon buitdrift en moed van de hond alleen ziet zo'n mouw er spectaculair uit.
Dat er daarom perfectie in gaat zitten begrijp ik wel, en rust zoals het niet kauwen op het blok zie ik een beetje als schakelvermogen en investering in veel trainen. Bij sommige honden zal het knagen op het blok er nooit uitgaan.
Kijk eens naar obedience dat is bij uitstek ook een sport wat draait om perfectie en rust.
Agility, alle latten moeten blijven liggen, de hond mag maar op 1 manier insteken, de hond moet elk raakvlak raken, zelfde laken en pak in mijn ogen
KNPV is in mijn ogen meer praktijk gericht en dan is het maar dat de hond vastheeft waar die moet bijten.. Dief moet vastgehouden worden en hoe maakt niet uit. Vol is mooier maar als'tie maar vast heeft
Dat er daarom perfectie in gaat zitten begrijp ik wel, en rust zoals het niet kauwen op het blok zie ik een beetje als schakelvermogen en investering in veel trainen. Bij sommige honden zal het knagen op het blok er nooit uitgaan.
Kijk eens naar obedience dat is bij uitstek ook een sport wat draait om perfectie en rust.
Agility, alle latten moeten blijven liggen, de hond mag maar op 1 manier insteken, de hond moet elk raakvlak raken, zelfde laken en pak in mijn ogen
KNPV is in mijn ogen meer praktijk gericht en dan is het maar dat de hond vastheeft waar die moet bijten.. Dief moet vastgehouden worden en hoe maakt niet uit. Vol is mooier maar als'tie maar vast heeft

- Sonnie1983
- Zeer actief
klopt knpv leer je ze op de bovenarm te bijten. maar mochten ze in principe een keer ergens anders uit komen is dat ook geen probleem zeg maar. al leer je ze wel op de bovenarm dat ze daar hun plek kennen.
voor knpv maakt het niet uit volle beet of half. dan telt idd het tot stand houden.
kauwen op voorwerpjes zien ze in de knpv ook liever niet want de voorwerpjes mogen niet beschadigd weer bij de keurmeester ingeleverd worden (is bewijs die voorwerpjes in de praktijk)
voor knpv maakt het niet uit volle beet of half. dan telt idd het tot stand houden.
kauwen op voorwerpjes zien ze in de knpv ook liever niet want de voorwerpjes mogen niet beschadigd weer bij de keurmeester ingeleverd worden (is bewijs die voorwerpjes in de praktijk)
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
is dat ook de reden waarom veel mensen die de honden voor de praktijk opzetten hun honden leren te verwijzen dmv houdingen en/of blaffen?Sonnie1983 schreef:klopt knpv leer je ze op de bovenarm te bijten. maar mochten ze in principe een keer ergens anders uit komen is dat ook geen probleem zeg maar. al leer je ze wel op de bovenarm dat ze daar hun plek kennen.

- Sonnie1983
- Zeer actief
ik denk dat je de grote voorwerpen bedoeld?EschaenStefanie schreef:is dat ook de reden waarom veel mensen die de honden voor de praktijk opzetten hun honden leren te verwijzen dmv houdingen en/of blaffen?Sonnie1983 schreef:klopt knpv leer je ze op de bovenarm te bijten. maar mochten ze in principe een keer ergens anders uit komen is dat ook geen probleem zeg maar. al leer je ze wel op de bovenarm dat ze daar hun plek kennen.
het breekijzer/geweer in het zoekhondenprogramma van de KNPV en het kistje/man in het ph1 programma?
dat is weer een andere oefening.
kleine voorwerpjes moeten ze wel zoeken en apporteren. De grote voorwerpen is in ph1 programma blaffend verwijzen. en in het zoekhondenprogramma blaffend verwijzen of bringselen (stil verwijzen mag bij het breekijzer/geweer ook door er bij te liggen/zitten bijv.)
daar mogen ze het niet apporteren omdat er dna aan kan zitten (en geweer is beetje gevaarlijk apporteren natuurlijk) en de kist moet de buit voorstellen.
en de man mogen ze alleen bewaken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Ik gok dat dat het vooral is, alleen heb ik daarin nooit een duidelijk antwoord gehad. Er zijn onwijs veel honden die knagen op het blok, waarom zou het niet mogen?Cash schreef:Ik heb me dat ook altijd afgevraagd.
Dat blok apporteren net zo. Ik kon me er ook nooit druk over maken tot irritatie van clubgenoten.![]()
- Sonnie1983
- Zeer actief
in de ipo weet ik niet maar de knpv zou knagen op een voorwerp (blok is er niet in de knpv) kunnen zijn dat je aftrek krijgt omdat het voorwerp is beschadigs dus het bewijs is beschadigd (in de praktijk)
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
wat ik begrepen heb in de IPO is gevonden voorwerpen dusdanig beschadigen dat je geen bewijs meer hebt...
daarom vast apporteren.
En vast en vol bijten (want ook vast wordt hoger beoordeeld dan kiezen kunnen zien ook al verbijt de hond niet) wordt gezien als zelfverzekerdheid. Je hebt liever een zelfverzekerde bijtende hond bij een boef dan een onzekere hond.
daarom vast apporteren.
En vast en vol bijten (want ook vast wordt hoger beoordeeld dan kiezen kunnen zien ook al verbijt de hond niet) wordt gezien als zelfverzekerdheid. Je hebt liever een zelfverzekerde bijtende hond bij een boef dan een onzekere hond.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- vania
- Zeer actief
ff voor de duidelijkheid dat wij geen IPO/KNPV of eender wat trainen omdat ze het niet aanwillen met een DCSonnie1983 schreef:Voor KNPV maakt het zo ver ik weet niks uit. Als ie er met zijn voortanden aan zit of een volle beet. als ie er maar aan zit zeg maar om het zo maar uit te drukken.indiera schreef:kost je heel veel punten op een examen of wedtrijd
Liefst zien ze natuurlijk wel een volle beet.
met een hoek bedoel je dat ie met 1 kant zijn hoektanden dan bijt? dan heb je wellicht wel kans op het pak dat ie door zwaait en dit nadelig kan zijn voor zijn tanden.
Bij IPO beoordelen ze zover ik weet wel de beet.
Jänta haar bijtrol is puur om haar van (positieve) spanning af te helpen en te voorkomen dat ze dat op mij uitoefent
als je haar haar bijtrol geeft en je houd hem zo vast dat ze niet anders kan, dan vol in het midden te bijten, zal ze dat doen, maar vanaf dat je 1 kant los laat, verpakt ze en heeft ze het uiteinde vast (waardoor er 1 lus al afgetrokken is) en ze heeft hem dan niet meer "vol" vast, maar enkel met het 1ste derde van haar bek/tanden
ook als haar bijtrol in de boom hangt, heeft ze altijd een stuk vast
als je hem geeft als je de lus(sen) vast hebt doet ze dit, ze pakt hem aan de zijkant/plattekant vast

als hij in de boom hangt, of je geeft hem, dan verpakt ze naar dit (ff voor de duidelijkheid, normaal hangt hij zo hoog niet)

als je je handen zo houd dat ze er niet naast kan bijten, pakt ze hem dus wel vol vast
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Aan de zijkanten is het voor haar makkelijker vast pakken. Het volle inbijten is alleen maar sport/praktijk gerelateerd en heeft verder niets met spelen op een bijtrol te maken
Jan

- vania
- Zeer actief
het kan verder ook geen kwaad of zo, dat ze dus maar met 1/3 of de helft van haar tanden bijt en trekt?janinca2002 schreef:Aan de zijkanten is het voor haar makkelijker vast pakken. Het volle inbijten is alleen maar sport/praktijk gerelateerd en heeft verder niets met spelen op een bijtrol te maken
ik dacht eerst dat het aan de dikte van de bijtrol lag, maar als ik haar de puppy bijtrol geef, doet ze net hetzelfde
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ehm, weet toch van honden die door de politie aangekocht waren voor de dienst en later weggedaan omdat ze in de praktijk bleken enkel kledingschade te bijten....Cash schreef:Ik heb me dat ook altijd afgevraagd.
- vania
- Zeer actief
nu bijt Jänta niet om "aan te vallen", maar als die zo afgestormd komt en ik te laat ben met die bijtrol in haar bek te duwen, is dat best intimiderend, terwijl ik absoluut geen bang heb van haarInge O schreef:hoecrutz schreef:ehm, weet toch van honden die door de politie aangekocht waren voor de dienst en later weggedaan omdat ze in de praktijk bleken enkel kledingschade te bijten....Cash schreef:Ik heb me dat ook altijd afgevraagd.
Het lijkt mij er toch om gaan dat een hond die 'dief' vast heeft en blijft vast houden tot de eigenaar los roept. Hoe die hond dan die dief vast heeft zal je dan toch worst wezen?, alsof het persé de bedoeling is dat er bij een aanval gewonden vallen, is gebeten worden door een hond met kledingschade al niet intimiderend genoeg?

zo durft Guapa wel eens naar mensen pitsen die ineens rare bewegingen richting mij maken en dat vinden heeeeeel veel mensen al meer als genoeg om er bang voor te hebben en zij "pakt" alleen maar kleren
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inge O schreef:hoecrutz schreef:ehm, weet toch van honden die door de politie aangekocht waren voor de dienst en later weggedaan omdat ze in de praktijk bleken enkel kledingschade te bijten....Cash schreef:Ik heb me dat ook altijd afgevraagd.
Het lijkt mij er toch om gaan dat een hond die 'dief' vast heeft en blijft vast houden tot de eigenaar los roept. Hoe die hond dan die dief vast heeft zal je dan toch worst wezen?, alsof het persé de bedoeling is dat er bij een aanval gewonden vallen, is gebeten worden door een hond met kledingschade al niet intimiderend genoeg?
als een hond ingezet wordt is dat niet om te intimideren....dus ja, het is soms best noodzakelijk dat er "schade" gebeten wordt om tot de gemiddeld "strakstaande hooligan" oid door te dringen, helaas is dan kledingschade niet genoeg nee.
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Op het been kan ook hun 'vaste plek' zijnSonnie1983 schreef:klopt knpv leer je ze op de bovenarm te bijten. maar mochten ze in principe een keer ergens anders uit komen is dat ook geen probleem zeg maar. al leer je ze wel op de bovenarm dat ze daar hun plek kennen.

Indy dus, een beensteller. Alleen met voorwerp bewaken zit ze op de arm, dan wél precies op zijn plek. (raar beest)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ow wat een ouderwetse manier van aanlerenInge O schreef:'ze' zien zoveel in hun verbeelding - knagen bij een hond die verder vol inkomt zie ik in ieder geval niet als onzekerheid maar als een deel van het spelletje (voor die betreffende hond dan), het uiten van enthousiasme/spanning.Cash schreef: Ze zien het knagen/ geen volle beet ook wel als onzekerheid/ angstig.
maar ja, het is niét perfect hè.
zo heeft de pw waar ik nu train (maar ik vrees niet lang meer) de lol er voor vonkje helemaal uitgekregen, het arme ding moest en zou al van haar 4 maand 'rustig en vol bijten' en dat werd niet uitgelokt door haar enthousiast te maken maar door steeds maar aan haar kop te zeuren 'vast! vast! vast!'.
met als resultaat dat ze nu van stress gaat geeuwen als ze het plein opkomt en ze het slechter doet dan toen ze als pupje begon.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Dat is wel jammer, het moet leuk blijven voor een hond! Juist met rust bereik je meer in dit geval heb ik wel gezien.
Balen....
Balen....
Laatst gewijzigd door Daisy@ op 02 feb 2012 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sonnie1983
- Zeer actief
klopt inderdaad, al zie je ze heel weinig. maar ze zijn er ook die op het been gaan ja idd.Daisy@ schreef:Op het been kan ook hun 'vaste plek' zijnSonnie1983 schreef:klopt knpv leer je ze op de bovenarm te bijten. maar mochten ze in principe een keer ergens anders uit komen is dat ook geen probleem zeg maar. al leer je ze wel op de bovenarm dat ze daar hun plek kennen.![]()
Indy dus, een beensteller. Alleen met voorwerp bewaken zit ze op de arm, dan wél precies op zijn plek. (raar beest)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waar ik train zijn ze echt prestatiegericht maar gebruiken al jaren deze methode niet meer...Inge O schreef:verschrikkelijk hoormalinois schreef:ow wat een ouderwetse manier van aanlerenInge O schreef:'ze' zien zoveel in hun verbeelding - knagen bij een hond die verder vol inkomt zie ik in ieder geval niet als onzekerheid maar als een deel van het spelletje (voor die betreffende hond dan), het uiten van enthousiasme/spanning.Cash schreef: Ze zien het knagen/ geen volle beet ook wel als onzekerheid/ angstig.
maar ja, het is niét perfect hè.
zo heeft de pw waar ik nu train (maar ik vrees niet lang meer) de lol er voor vonkje helemaal uitgekregen, het arme ding moest en zou al van haar 4 maand 'rustig en vol bijten' en dat werd niet uitgelokt door haar enthousiast te maken maar door steeds maar aan haar kop te zeuren 'vast! vast! vast!'.
met als resultaat dat ze nu van stress gaat geeuwen als ze het plein opkomt en ze het slechter doet dan toen ze als pupje begon.
.
er zijn natuurlijk wel clubs waar het er leuker aan toe gaat maar dat zijn dan clubs waar alleen duitsers en/of mechelaars toegelaten worden.
het is deze club of geen club voor mij.

't werkt ook gewoon niet... ze moeten het toch zelf oplossen de honden want bij een examen is die stem er niet dus aanleren vanuit de hond zelf.
Ja dat is lastig hoor, zeker met een ander ras... heb natuurlijk zelf ook dobers gehad en daarmee was je ook niet overal welkom.

- Sonnie1983
- Zeer actief
als ik het zo lees ben ik ook heel erg blij met mijn club!
jammer dat je elders niet welkom bent....
is hij de enige PW op jullie club?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja is het ook, joh het zijn puppen...Inge O schreef:het ergste is dat ik (terwijl ik naar een 'toekomstige verloofde' voor 'laxje zoek en veel filmpjes kijk) zóveel vreselijk leuk werkende pw's zie in tsjechië. daar wordt met heel veel hovawarten ipo gedaan en ja, je moet ze iets anders aanpakken, meer uitdagen, ze de lol erin leren te ontdekken en te houden en dat lukt die mannen daar méér dan prima - ook bij de beauceronnen van vonkje's fokster.malinois schreef: Ja dat is lastig hoor, zeker met een ander ras... heb natuurlijk zelf ook dobers gehad en daarmee was je ook niet overal welkom.
wat 'jouw' pw deed ergens vorig jaar met dat soort trainingsdag, dat de puppen daar allemaal naast elkaar stonden en gek gemaakt werden op de buit waar ze (nog) net niét bij konden, dát vindt een jonge hond leuk. niet dat de buit telkens in zijn bek gestopt wordt bij het bijten met een druk erop dat hij 'goed!' moet bijten.
doodzonde vind ik het.
zeker bij zulke jonge onervaren honden, hoe meer druk je er op gaat zetten hoe slechter het gaat is mijn ervaring.
Overigens kan een beetje pakwerker ook een (jonge) hond goed laten bijten... zonder stem dus alleen met techniek.
Dat wil dan niet zeggen een heel IPO III programma voor een jonge hond maar zeker wel iets vol te laten dragen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar het is toch jouw hond... als jij het nu anders wil?Inge O schreef:het is maar een klein clubje, er wordt ook niet serieus voor wedstrijden of zo getraind.Sonnie1983 schreef:als ik het zo lees ben ik ook heel erg blij met mijn club!
dat op zich vind ik (voor mezelf dan) alleen maar positief maar ja, de brave man heeft totaal geen inzicht in honden (hoewel hij van zichzelf natuurlijk net het tegenovergestelde denkt) want hij is al jaaaaaaaaren pw
.
vooral voor vonkje vind ik het zonde - overal en met iedereen vindt ze trek- en bijtspelletjes méér dan prachtig, thuis ploppen haar ogen haast uit hun kassen als ze ziet dat ze 'mag' en in het begin was ze op het veld net zo.
maar nu staat ze daar gestressed en reageert ze alleen nog een soort 'mechanisch', echt lol heeft ze er niet meer in.
ik kan overal ver in meegaan maar als ik echt vind dat het anders moet dan gaat het ook anders gebeuren hoor, heb al best wat pittige discussies en aanvaringen hierover gehad....

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Naar mijn ervaring kun je een hond inderdaad behoorlijk verpesten door er teveel druk op te zetten.
Ik weet het van mijn eerste Mechelaar. Ik mocht hem hebben van mijn ouders, ik was toen 12/13, omdat ie van mijn oom kwam, die hem had getraind en van mening was dat ie als bewakingshond niet zou voldoen. De hond was 1 jaar toen ik hem kreeg.
Wel handig toen dat ie al goed luisterde naar zit, hier etc. en voor een jongen van 12 is pakwerk niet interessant. Ik had mijn eerste eigen hond!!!
De hond ontspande, ging dagelijks mee op de krantenronde, de dag begon dus met 10 km naast de fiets door het buitengebied.
Na een paar jaar liep ik eens langs een oefenveld, waar een par mannen geinteresseerd waren in de hond. Zij waren wel benieuwd naar de scherpte van het beest en begonnen hem uit te dagen met een arm. Nou had ik wel al staaltjes gezien van mijn hond en hield hem aan de lange lijn. De pakwerker zei dat hem kon laten komen, dus ik liet de hond gaan. Gelukkig voor de pakwerker hield ik echter de lijn nog vast, want de hond ging niet voor de arm, maar direct naar het hoofd. Ik kon hem makkelijk terugroepen, maar die kerels waren wel onder de indruk en wilde de hond wel kopen. Er zijn me daarna nog wel behoorlijke bedragen geboden voor die hond, men had het schijnbaar wel rond verteld, maar de hond is nooit verkocht.
Ik heb daar verder nooit wat mee gedaan met die hond, ik was tevreden met wat ie was en wat ie kon.
Later, toen ik ook meer theoretische kennis had van honden opvoeden/africhten, heb ik die ervaring met mijn eerste hond wel in mijn achterhoofd gehouden. Je moet wel sturen, duidelijk maken wat je wil, hier en daar afdwingen dat het gebeurd zoals jij dat wilt, maar je moet ook altijd rekening houden met het tempo van de hond.
En het verschil tussen voor pakken of vol bijten, is het verschil tussen een hond die het wel een leuk spelletje speelt en de hond die ook werkelijk aanvalt. De eerste is een prima hond voor de sport, de tweede een echte werkhond die ook door blijft gaan als er terug gevochten wordt.
Ik weet het van mijn eerste Mechelaar. Ik mocht hem hebben van mijn ouders, ik was toen 12/13, omdat ie van mijn oom kwam, die hem had getraind en van mening was dat ie als bewakingshond niet zou voldoen. De hond was 1 jaar toen ik hem kreeg.
Wel handig toen dat ie al goed luisterde naar zit, hier etc. en voor een jongen van 12 is pakwerk niet interessant. Ik had mijn eerste eigen hond!!!
De hond ontspande, ging dagelijks mee op de krantenronde, de dag begon dus met 10 km naast de fiets door het buitengebied.
Na een paar jaar liep ik eens langs een oefenveld, waar een par mannen geinteresseerd waren in de hond. Zij waren wel benieuwd naar de scherpte van het beest en begonnen hem uit te dagen met een arm. Nou had ik wel al staaltjes gezien van mijn hond en hield hem aan de lange lijn. De pakwerker zei dat hem kon laten komen, dus ik liet de hond gaan. Gelukkig voor de pakwerker hield ik echter de lijn nog vast, want de hond ging niet voor de arm, maar direct naar het hoofd. Ik kon hem makkelijk terugroepen, maar die kerels waren wel onder de indruk en wilde de hond wel kopen. Er zijn me daarna nog wel behoorlijke bedragen geboden voor die hond, men had het schijnbaar wel rond verteld, maar de hond is nooit verkocht.
Ik heb daar verder nooit wat mee gedaan met die hond, ik was tevreden met wat ie was en wat ie kon.
Later, toen ik ook meer theoretische kennis had van honden opvoeden/africhten, heb ik die ervaring met mijn eerste hond wel in mijn achterhoofd gehouden. Je moet wel sturen, duidelijk maken wat je wil, hier en daar afdwingen dat het gebeurd zoals jij dat wilt, maar je moet ook altijd rekening houden met het tempo van de hond.
En het verschil tussen voor pakken of vol bijten, is het verschil tussen een hond die het wel een leuk spelletje speelt en de hond die ook werkelijk aanvalt. De eerste is een prima hond voor de sport, de tweede een echte werkhond die ook door blijft gaan als er terug gevochten wordt.
Wiel
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
voorpakken?Biet schreef: En het verschil tussen voor pakken of vol bijten, is het verschil tussen een hond die het wel een leuk spelletje speelt en de hond die ook werkelijk aanvalt. De eerste is een prima hond voor de sport, de tweede een echte werkhond die ook door blijft gaan als er terug gevochten wordt.

- vania
- Zeer actief
is dat niet het geen Jänta doet?malinois schreef:voorpakken?Biet schreef: En het verschil tussen voor pakken of vol bijten, is het verschil tussen een hond die het wel een leuk spelletje speelt en de hond die ook werkelijk aanvalt. De eerste is een prima hond voor de sport, de tweede een echte werkhond die ook door blijft gaan als er terug gevochten wordt.
dat zou ik dus zo noemen