Gatverdamme, wat een rotbericht.
Ongeveer een jaar geleden kregen wij na foto´s ook te horen dat Ody zowel spondylose als HD met arthrose had. Ipv een heupkop heeft Ody links een soort wolk zitten. Ik heb zo ontzettend gejankt.
Ik heb me destijds ook laten informeren over die Troxicoxil, maar ik hoorde toch teveel dat de werking aan het einde van de maand erg verminderd is. Honden hadden dan pijn, maar je kon er dan niets bij geven. Ook mijn dierenarts had deze ervaring, dus daar hebben we toen niet voor gekozen.
Ody krijgt nu iedere dag de volle dosis Metacam (Novacam is hetzelfde, maar andere fabrikant), daarnaast krijgt ze Perloquan en visoliecapsules. In de periodes dat het slechter gaat krijgt ze Corthapen ipv Metacam en ze heeft ook een paar keer een spierversterkende injectie gehad van de da.
Na een kruisbandoperatie (dat kon er ook nog wel bij) heeft ze een paar maanden bij de fysio gelopen voor hydrotherapie. De fysio heeft mij ook geleerd hoe ik zelf haar spieren in haar nek, rug, schouders en heupen soepel kan houden dmv massage, dit doe ik eens per week.
Verder is blijven bewegen heel belangrijk, maar liever wat vaker een korte wandeling dan 1x een hele lange. Ik loop nog maximaal een uur achter elkaar met haar, daarna gaat ze sloffen. Dit doe ik niet iedere dag, maar wissel het een beetje af. Nu het zo koud is heeft ze buiten een winterjas aan om haar spieren warm te houden, daar heeft ze ook veel baat bij.
Ondanks dat heel veel mensen je aanraden om met een hond met HD te gaan fietsen, waren de ervaringen van mijn fysio hierover erg slecht. Zij vond dit toch te belastend voor de heupen, met name als je de hond op het asfalt laat lopen. Liever gewoon wandelen en zwemmen natuurlijk.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......