Heel leuk paardje, maar zelf vind ik 3,5 jaar minstens een jaar te jong om een paard tebeginnen te berijden.
Hilde schreef:Branka schreef:Je begint er toch in dit topic over? Nogal makkelijk om het op deze manier af te kappen. Ben het met Cloris eens. Bit of bitloos werkt net zo hard in als de hand van de ruiter.
Als jij dat wilt, Branka, kan ik er best nog even op verder gaan, hoor.
Een ruk tegen het neusbot (vergelijkbaar met je eigen neusbot; bot ligt vlak onder de huid) doet in mijn ogen tien keer meer pijn dan een ruk in de mond. Uiteraard moet een ruk zowel bitloos als met bit niet voor hoeven komen, maargoed. Wat is een goede reden om bitloos te gaan rijden? Je kunt er immers nog helemaal geen wedstrijden op rijden en je hebt ook minder controle over je paard. Kunnen al die mensen die bitloos rijden zeggen dat dat niet zo is; feit blijft dat een groot deel van die mensen er op buitenrit toch een bitje in stopt. En nogmaals, als je een redelijk stille hand hebt snap ik niet waarom je dan bitloos gaat rijden, met het bit doe je immers niets anders dan bitloos, alleen op een andere plek.
Hilde, jij hebt duidelijk niet goed begrepen van wat de doelstelling is van een paard trainen.
In jouw ogen kan 'een ruk' tegen neusbot 10 keer meer pijn doen dan een ruk in de mond, spijtig genoeg heb je dan geen goede ogen. Het mondslijmvlies is nu eenmaal gevoeliger dan de neus.
Zelf heb ik 3 paarden, waarvan ik er 2 bitloos (zowel in de piste als op buitenrit) en 1 met bit rijd. En neen, ik heb bitloos niet minder controle dan met bit, misschien omdat ik niet 'ruk' aan de teugels. Als je denkt dat je een paard met bit moet stoppen, dan ga je vroeg of laat wel eens in een gevaarlijke situatie terechtkomen, of in de neerwaartse spiraal geraken van telkens naar een straffer bit te grijpen, 'want paard is zo moeilijk te stoppen'.
Ik zie de meerwaarde van een bit niet als een paard goed bitloos is opgeleid, een goede reden om bitloos te rijden is dat je geen stuk ijzer in zijn mond wil als zonder ook kan.
Wedstrijden interesseren me niet, wel het welzijn van mijn paarden.