Verder heb ik er de ballen verstand van.
Gisteren kort bereden door 2 vriendinnen van mij. Geprobeerd wat foto's te maken.

Moderator: moderatorteam

dat lijkt mij nietPanna schreef:Ai, die 'rollkur' foto. Was dat de bedoeling?

Klopt, maar vind 'm sowieso nog wat puppie ogen. Met de leeftijd heb ik geen moeite hoor, wij beginnen nu ook net met ons 3,5 jarige hengstje, maar die is al wat volwassener gebouwd zegmaar.fenneke schreef:als hij 3,5 half is kun je hem best gaan oppakken hoor
bespiering kun je nog niet verwachten dus een spillepoot ja dat is hij nog wel

Uit de opmerking van Fenneke begrijp ik dat het over zijn kop, dat doet hij zelf zo. Idd te zien aan de losse teugel, het hoofd moet nog wat omhoog komen, maar hij vind het zo fijn om te lopen. Niet de bedoeling dus.Panna schreef:Ai, die 'rollkur' foto. Was dat de bedoeling?
Nou hij vond 't allemaal prima, en hij is echt geen puppy meer hoor. Die valse knik heb ik gen verstand van, uberhaupt wat een loodlijn is?!Hilde schreef:Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit er helemaal niet fijn uit zien. Valse knik, achter de loodlijn..
Vind dit (overigens mooie!) paardje nog veel te puppie om te berijden, die zou ik nog een jaartje laten staan.
Edit: Wat voor bitje hangt er in? Enkelvoudig trensje?
Volgens mij is dat een omhoog gehouden hand in een handschoen en moet jij een nieuwe bril...Nanna schreef:Staat ie op die eerste foto nou met een handschoen in zijn bek?![]()
En dat dekentje mag ook de wasmachine wel eens in.

Nakisha schreef:Prachtig dier, maar van de rijstijl word ik ook niet blij, sorry. Misschien moeten je vriendinnen deze foto's eens op Bokt zetten, daar komen nog wel eens goede tips, mochten ze belangstelling hebben.
Die woorden had ik zorgvuldig gekozen hoorTara schreef:tje(s)sis!!!
Ik vind het trouwens een plaat!![]()
Doet me erg denken aan Murphy, het paard dat we jaren geleden hadden.

Dat dacht ik eigenlijk ookRosita Compagner schreef:Nakisha schreef:Prachtig dier, maar van de rijstijl word ik ook niet blij, sorry. Misschien moeten je vriendinnen deze foto's eens op Bokt zetten, daar komen nog wel eens goede tips, mochten ze belangstelling hebben.
Hoezo... is er iets veranderd bij Bokt ofzo? Ik weet niet, ik ben er in geen tijden geweest...Panna schreef:Dat dacht ik eigenlijk ookRosita Compagner schreef:Nakisha schreef:Prachtig dier, maar van de rijstijl word ik ook niet blij, sorry. Misschien moeten je vriendinnen deze foto's eens op Bokt zetten, daar komen nog wel eens goede tips, mochten ze belangstelling hebben.![]()

Vrijwel het enige forum dat ik daar wel eens lees is horses at work, waar ze de rijprestaties van anderen bekritiseren. Daar zijn de reacties nogal pittig af en toe.Nakisha schreef:Hoezo... is er iets veranderd bij Bokt ofzo? Ik weet niet, ik ben er in geen tijden geweest...Panna schreef:Dat dacht ik eigenlijk ookRosita Compagner schreef:Nakisha schreef:Prachtig dier, maar van de rijstijl word ik ook niet blij, sorry. Misschien moeten je vriendinnen deze foto's eens op Bokt zetten, daar komen nog wel eens goede tips, mochten ze belangstelling hebben.![]()
Geen goede tips meer?
Van mij hoeft er helemaal geen bit(je) inHilde schreef:En ik hoop toch dat er in een jonkie geen behoorlijk bit wordt gehangen; dus bitje.
Zelf heb ik er wel een enkelvoudig trensje in omdat de meeste bitloze hoofdstellen het neusbot beschadigen. De ruiter maakt het bit hè, ik heb over het algemeen (af en toe valt het tegenPanna schreef:Van mij hoeft er helemaal geen bit(je) in

Dat ligt ook aan de manier waarop je het gebruiktHilde schreef:Zelf heb ik er wel een enkelvoudig trensje in omdat de meeste bitloze hoofdstellen het neusbot beschadigen. De ruiter maakt het bit hè, ik heb over het algemeen (af en toe valt het tegenPanna schreef:Van mij hoeft er helemaal geen bit(je) in![]()
) geen strenge hand en durf dus ook met bit te rijden. Op 27 paarden hebben we er maar 1 met een zwaarder bit (stang en trens, hengst die de neiging heeft zich op te blazen).
Hilde schreef:Zelf heb ik er wel een enkelvoudig trensje in omdat de meeste bitloze hoofdstellen het neusbot beschadigen. De ruiter maakt het bit hè, ik heb over het algemeen (af en toe valt het tegenPanna schreef:Van mij hoeft er helemaal geen bit(je) in![]()
) geen strenge hand en durf dus ook met bit te rijden. Op 27 paarden hebben we er maar 1 met een zwaarder bit (stang en trens, hengst die de neiging heeft zich op te blazen).

Zoals Naomi al zegt, die discussie hoort ergens anders thuis.cloris schreef:Wat jij zegt over de ruiter maakt het bit geldt natuurlijk ook voor de bitloze optomingen, onzin om te zeggen dat de meeste bitloze hoofdstellen het neusbot beschadigen, dat kan alleen gebeuren bij zeer grof inkomen...

Als jij dat wilt, Branka, kan ik er best nog even op verder gaan, hoor.Branka schreef:Je begint er toch in dit topic over? Nogal makkelijk om het op deze manier af te kappen. Ben het met Cloris eens. Bit of bitloos werkt net zo hard in als de hand van de ruiter.

Dat kun je dan blijven doen bij zo'n schimmel!Cleva schreef: Het gedoe over het bit laat ik over aan de verstandshebberts maar die zeikstaart vind ik niet kunnen.
Even wassen.
Hilde schreef:Klopt, maar vind 'm sowieso nog wat puppie ogen. Met de leeftijd heb ik geen moeite hoor, wij beginnen nu ook net met ons 3,5 jarige hengstje, maar die is al wat volwassener gebouwd zegmaar.fenneke schreef:als hij 3,5 half is kun je hem best gaan oppakken hoor
bespiering kun je nog niet verwachten dus een spillepoot ja dat is hij nog wel
Bespiering komt btw ook door longeren (met bijzetje of touwtjes).

foute gedachte, de schade aan de lagen in de mond zijn enorm door foutief gebruik van het bit, het is net zo gevoel of misschien wel gevoeliger dan een neusbot;) ik weet niet met welke bitloze optomingen jij ervaring hebt maar met een halster rijden is ook al bitloos;)Hilde schreef:Als jij dat wilt, Branka, kan ik er best nog even op verder gaan, hoor.Branka schreef:Je begint er toch in dit topic over? Nogal makkelijk om het op deze manier af te kappen. Ben het met Cloris eens. Bit of bitloos werkt net zo hard in als de hand van de ruiter.
Een ruk tegen het neusbot (vergelijkbaar met je eigen neusbot; bot ligt vlak onder de huid) doet in mijn ogen tien keer meer pijn dan een ruk in de mond.
Dus het doel van rijden is wedstrijden? hmm hoeft niet, je kan je paard ook trainen omdat je graag een paard goed in het lijf wil hebben, daarbij kan je tegenwoordig wel degelijk bitloos starten landelijk!Uiteraard moet een ruk zowel bitloos als met bit niet voor hoeven komen, maargoed. Wat is een goede reden om bitloos te gaan rijden? Je kunt er immers nog helemaal geen wedstrijden op rijden
Onzin, controle is controle of dat nou met een bitloze optoming is of met een bitoptoming. Als je een bit nodig hebt om controle te hebben en te houden zal je toch terug in de training op gehoorzaamheid moeten gaan. Bitloos rijden doe je of omdat je de overtuiging hebt of omdat je paard ergens een mondprobleem heeft. Ik rijd ook regelmatig bitloos hoor met een gewoon halsterachtig iets, en dat is nog steeds een hengst, nogmaals, controle is controle;)en je hebt ook minder controle over je paard. Kunnen al die mensen die bitloos rijden zeggen dat dat niet zo is; feit blijft dat een groot deel van die mensen er op buitenrit toch een bitje in stopt. En nogmaals, als je een redelijk stille hand hebt snap ik niet waarom je dan bitloos gaat rijden, met het bit doe je immers niets anders dan bitloos, alleen op een andere plek.