Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe laat voeren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 1

hoe laat voeren

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo krijgt 2 keer per dag eten (kvv). 's Morgens krijgt ze ongeveer 2/3e deel en 's avonds de rest. Dit deed ik vanuit de gedachte dat ze overdag meer energie nodig heeft dan 's avonds. Maar nu vertelde een doorgewinterde hondeneigenaar dat dit fout was en dat ik beter andersom kon doen óf alleen nog maar 's avonds voeren. Ik kan er eigenlijk niet veel zinnigs over vinden op internet. Weet iemand hoe het precies zit?
Tank
Zeer actief

Re: hoe laat voeren

Ongelezen bericht door Tank »

Nou volgens mij is hier geen echte regel voor. Als het zo goed gaat met je hond dan is het goed toch!
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ja, dat is wel zo. Het gaat gewoon goed.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik heb het ooit wel eens horen zeggen idd. Laicka voer ik sowieso heel onregelmatig maar ik moet wel 2 keer voeren op een dag want anders gaat ze gal spugen
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ik weet van het forum dat sommige 1x daags voeren, 's ochtends of 's avonds, anderen zoals ik voeren 2x daags dezelfde hoeveelheid, anderen die voeren elke dag op een andere tijd en volgens mij gaat dit allemaal prima. :ok:
Sommige honden zijn inderdaad gevoelig voor gal spugen dus dan kan je kiezen om de maaltijden te verdelen in 2 of 3 keer, of bijvoorbeeld dat de hond 's avonds laat nog een boterham ofzo krijgt zodat hij niet een al te lege maag krijgt.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik geloof dat het niet veel uitmaakt, maar dat je er voornamelijk rekening mee moet houden dat je niet gaat wandelen met een hond met een volle maag ivm risico op maagtorsie o.a. Luna krijgt 's ochtends na de wandeling haar voer, 1/3 van de kvv die ze totaal krijgt en dan 's avonds krijgt ze de rest.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik voer altijd 's avonds, voor het slapengaan. 1 keer per dag dus, ook bij pups al.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Je kan het doen zoals het jezelf uitkomt.

Mijn honden krijgen 's ochtends om 10 uur hun eten na de eerste lange wandeling. Dat is zo gegroeid, omdat dat voor mij het handigst is. Meer filosofie zit daar niet achter.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

luna2906 schreef:Ik geloof dat het niet veel uitmaakt, maar dat je er voornamelijk rekening mee moet houden dat je niet gaat wandelen met een hond met een volle maag ivm risico op maagtorsie o.a. Luna krijgt 's ochtends na de wandeling haar voer, 1/3 van de kvv die ze totaal krijgt en dan 's avonds krijgt ze de rest.
Ik doe het precies zelfde
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik voer 1 x per dag na de laatste avondwandeling.
Met een volle maag slapen ze meteen en worden pas een uur of 10 later weer wakker :mann:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Er zijn mensen die het merendeel savonds voeren omdat ze dan de hele nacht hebben om te verteren.
Dat is denk ik het idee erachter.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik voer 1 maal per dag 's avonds ergens tussen 20-23u. Ze zijn de hele dag in de weer en dat heb ik liever op een niet volle maag. Ik doe het nu zo'n 3 jaar zo en ben er heel tevreden over. Kai is altijd tot een uur na het voeren heel actief, speels, hevig, rijden op speeltjes,...., dus ik probeer wel van niet te voeren vlak voor het slapengaan.
Yvet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pepper, Dwergpinscher x Podenco uit La Línea de la Concepción

Ongelezen bericht door Yvet »

Ik voer Pepper 's morgens afhankelijk van de tijd dat ik terug ben van fikse wandeling
En 's avonds om een uur of 6
Naar per dag zit ik met een hond die enorm honger heeft en overal gaat snacken om schaal in te halen
En valt ook enorm af met een kilo dan kan ik weer opnieuw beginnen om iets gevulde te krijgen
Hoe je mensen beter leert kennen des te meer je van dieren gaat houden

Kom eens in mijn fotoboekje kijken
viewtopic.php?f=26&t=235201

Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier krijgen ze ook maar 1x per dag.

En dat is dan ergens tussen 23.00 en 1.00

Soms krijgen ze wat eerder, maar dan hoeven ze savonds geen grote ronde meer
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

luna2906 schreef:Ik geloof dat het niet veel uitmaakt, maar dat je er voornamelijk rekening mee moet houden dat je niet gaat wandelen met een hond met een volle maag ivm risico op maagtorsie o.a.
Dat is achterhaald.
Er is onderzoek (nog niet gepubliceerd) waaruit blijkt dat het andersom is.
Maagtorsies komen juist veel meer voor bij honden die rusten na het eten.
Een student van IngeO doet dat onderzoek, Inge kan er dus meer over vertellen.

Als ik zie dat ze hun speelkwartier hebben hier na het eten lijkt me dat honden zelf best weten wat goed voor ze is en dat is niet direct rusten na het eten.

Hier krijgen ze na de eerste wandeling de 1e maaltijd en na de laatste de 2e, maar het moet gezegd dat ze dan nog een uur aan het spelen en doen zijn.
Als het zo uitkomt geef ik ook wel eens de 1e maaltijd, waarna we de hele dag op pad gaan. Gaat ook prima.
Ik heb vooral als regel dat er geen echte regelmaat is ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik geef alles in één keer, voordat ik ga slapen. Vaak ergens 's nachts tussen 2 en 5.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik voer tussen 17.00 en 19.30 uur. 1 keer. Dus alles in 1 keer :)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Marjoleine schreef:
luna2906 schreef:Ik geloof dat het niet veel uitmaakt, maar dat je er voornamelijk rekening mee moet houden dat je niet gaat wandelen met een hond met een volle maag ivm risico op maagtorsie o.a.
Dat is achterhaald.
Er is onderzoek (nog niet gepubliceerd) waaruit blijkt dat het andersom is.
Maagtorsies komen juist veel meer voor bij honden die rusten na het eten.
Een student van IngeO doet dat onderzoek, Inge kan er dus meer over vertellen.
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, dus ik hoop dat Inge nog meer komt vertellen :mrgreen: Ik heb in ieder geval wel regelmaat voor Luna, maar dat is puur omdat ik zelf heel erg hang aan regelmaat. Het voeren/wandelen e.d. maakt meer onderdeel uit van mijn regelmaat, dan dat het puur voor de hond is. Alleen het voeren na de wandeling is dus iets wat ik tot nu toe altijd gedaan heb, omdat ik gelezen had dat dit beter is in verband met o.a. maagtorsie. Ben benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen/gedachtes op dat gebied.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

Lotus krijgt haar eten voor de wandeling, dat is eigenlijk zo gegroeid toen ze klein was (eten = poepen). Ze krijgt het in 2x. 's Ochtends krijgt ze het minst, zodat ze gevoeliger blijft voor lekkers als ik met haar ga wandelen. Haar eerste portie krijgt ze ergens tussen 8:30 en 9:00 meestal, een uurtje later gaan we dan uit. Op dagen dat ik vroeg wegmoet, laat ik haar wel eerst uit en mijn man voert haar dan voordat hij naar zijn werk gaat, dus het ligt niet heel erg vast allemaal (als ze heel slecht weer voorspellen en het is nog droog ga ik ook eerst wandelen en voer ik haar daarna). Haar avondeten krijgt ze als wij ook eten, dat is ergens tussen 18:00 en 18:30 meestal. na het afruimen, opruimen, vaatwasser inruimen en stofzuigen gaan we dan uit.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Hier krijgen ze 2x p/d. 's Morgens ongeveer 1/3 en 's avonds de rest. Het idee daarachter is dat ze 's avonds rustiger zijn en langer kunnen uitbuiken.
Ik heb ooit gelezen dat honden die meegaan in de nachtbewaking, juist 's morgens hun hoofdportie krijgen omdat ze minder alert zouden kunnen zijn als ze vlak voor hun werk (veel) eten krijgen.

Dat 2x per dag voeren stamt nog uit de tijd van mijn eerste hond. Die kon er echt niet tegen als hij een lege maag had, die moest meerdere keren eten krijgen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

In de week als ik werk overdag staat het voer klaar in de bakken. Na de wandeling open ik de schuurdeur en dan staan de bakken gevuld en vreten ze en ik ga weg.
In de namiddag, avond ook weer na de wandeling krijgen ze te eten nadat ik gegeten heb. En dat kan gewoon honden voer zijn. Maar ook rijst en groenten wat over is gebleven van mijn koken.
Door de weeks is het dus regelmatig dat ze vlak voor acht uur eten. En dan 's avonds om een uur of acht ook weer wat.
Ben ik vrij dan ben ik niet zo strict in de tijden. Op vakanties dus ook niet.
Ze krijgen wel meestal 2x op een dag eten. In de ochtend na de wandeling is standaard eigenlijk.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik geef ook 's morgens na de wandeling ongeveer 1/3 en 's avonds de rest. Ook een beetje vanuit de gedachte dat ik het zelf niet fijn vind om op een volle maag erg actief te zijn. Vaste tijden heb ik niet echt, ''s morgens na de wandeling' kan om 9 uur zijn maar ook om 11 uur. 's Avonds wel op vaste tijden, zo tussen 18 en 19 uur als ik aan het koken ben en als ik aan het eten ben meestal iets te kluiven.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik voer smorgens na de wandeling. heb het savonds geprobeerd maar had dan lastige honden die de hele dag naar eten zochten. Nu krijgen ze 1 keer in de ochtend en ze zijn de rest van de dag tevreden. Je zou denken dat het eigenlijk niet uit zou moeten maken maar dit werkt voor ons beter. Giz krijgt dan voor we gaan slapen nog 10 brokjes tegen het gal spugen, Max krijgt een koekje.
Charell
Actief
Mijn ras(sen): Kyra: American Pitbull x American Bulldog
Dayna: Rottweiler x Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Charell »

Hier 's morgens om 07:00 de eerste portie, 2/3 deel. Dit geeft mijn vriend als hij naar zijn werk gaat. Ik slaap dan nog (heb een ander ritme ivm ander werk). Idee erachter: omdat ik nog slaap en mijn vriend weg is, gaan hun ook weer verder rusten en kunnen ze nog even uitbuiken. Overdags komen ze dan ook minder in de verleiding van ander voedsel; minder op straat zoeken, minder gras en dergelijke, minder thuis bedelen, etc. Als hij terug komt krijgen ze de rest, 1/3 rond een uur of 19:00. Ze zijn dan ook het actiefst, en dit is vaak juist net na het eten. Gezien de kleine hoeveelheid voer hoef ik me dan ook geen zorgen te maken.

*edit: Tijden verschillen. Als wij vrij zijn slapen we uit, en krijgen ze veel later hun ochtendmaal. Soms vergeet mijn vriend ze 's avonds eten te geven, en krijgen ze dus ook later hun avondmaal.
Laatst gewijzigd door Charell op 24 jan 2012 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

ik voer savonds na de laatste wandeling
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik voer 2 keer per dag. In de ochtend ergens tussen 6 en 7 uur omdat dat zo uit komt in het ochtend ritueel. In de avond verschilt dat enorm. Eerst deed ik het standaard tussen 18.00 en 19.00 uur. Maar als ik dat een keer vergat, zat ik met gal spugende honden. Ik ben dat gaan rekken totdat ik kon spelen met de tijd. Nu krijgen ze tussen 18.00 en 22.30 uur. Heel vaak komt het er op neer dat ze vlak voor het slapen gaan eten krijgen. Het ligt er net aan hoe alles loop in de avond. En dit werkt. Geen gal spugende honden meer. En hier wordt na een maaltijd soms wel soms niet gespeeld. Ik laat ze maar.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”