Hoe ver ga je voor een hond op medisch gebied. Sorbonne en Elmo hebben bijvoorbeeld nog nooit wat gehad. Of in ieder geval nooit iets wat geopereerd moest worden. Maar Elmo heeft bijv. wel al een jaar of 3 artrose waar die ook dagelijks pijnstilling voor krijgt. Ik zie dat hij het goed doet op de pijnstilling en Glucosamine, maar zie ook wel verslechtering in die 3 jaar. Na een lange boswandeling is hij daarna goed op, en flink stijf. Maar wil ik hem dat ontzeggen? Nee, want dat is zijn lust en leven. De rest van de dag zie je hem niet. Wel kort ik zijn wandelingen wat in zo nu en dan, door hem aan de riem te nemen, maar in mijn optiek is het belangrijker dat hij een leuk en eventueel korter leven heeft, dan een langer maar voor hem niet leuk leven.
Sorbonne die komt ook nog goed mee voor zijn leeftijd. Nooit bijzonderheden, ja, je merkt dat ie ouder wordt, wat stijver als ie opstaat, niet meer zo actief, maar ach... geen ernstige dingen. Wel een bultje op zijn poot (wild vlees) en bij zijn oog (wild vlees). Verder in goede gezondheid (laten we het maar afkloppen

Echter, zijn er wel dingen waar ik over nadenk. Stel nou, er gebeurt iets waardoor ze geopereerd moeten worden, en zonder operatie kunnen ze niet verder leven. In hoeverre ga je daar nog in mee op een leeftijd zoals deze? Waarin ze jaren gewoon genoten hebben. Als voorbeeld, stel dat er kanker geconstateerd zou worden bij ze, een tumor, zou je die in jou ogen nog bij je eigen hond op oudere leeftijd weg laten halen indien mogelijk?
Aan de ene kant wil ik ze natuurlijk zo lang mogelijk bij me houden en zeg ik, absoluut doen, maar anderzijds denk ik ook 'tja wat is reëel'. Ik zie het om me heen wel gebeuren, honden die 1, 2 misschien wel 3 keer geopereerd worden, herstelperiodes van langere tijd, en dan alsnog overlijden aan hun ziektebeeld. Zou je dat moeten willen voor een hond op leeftijd?
Ik denk kwaliteit gaat voor kwantiteit, en zou dus heel erg moeten afwegen wat hun kansen zijn en of ik het reëel vind om ze zo'n operatie met herstelperiode aan te doen.
Bij een jonge hond of relatief jonge hond zou ik er overigens niet aan twijfelen (wel afwegend van welk ziektebeeld uiteraard, en of er genoeg kans is op herstel, maar zo ja, dan twijfel ik niet over operatie).
Hoe denken jullie daarover?