ranetje schreef:Is dat niet ook bij Wetters gewoon per hond verschillend, net als bij de Staande honden?

Dat is niet mijn ervaring.
Ik weet dat wetters extreem gericht zijn op hun baas en op samenwerking met die baas.
Bovengemiddeld als ik het vergelijk met wat ik door de jaren heen bij andere rassen gezien heb.
Ik merk dat ook bij de wetters die ik ken. Ze doen alles voor hun baas, soms iets voor een ander maar in principe liever niet.
Die extreme binding is soms dus ook heel lastig maar in training gebruik je dat wel als uitgangspunt.
Als je dat niet doet krijg je zo'n verhaal van dat wetters niet te trainen zijn.
Dat zijn ze prima, maar wel met de juiste motivatie
Zo kom je trouwens weer terug bij het onderwerp van dit topic: als je niet die band gebruikt als motivatie en je gaat flink corrigeren als ie niet luistert doet de gemiddelde wetter niet wat je wilt.
En dan wordt er geroepen dat het zulke harde en dominante honden zijn.
Maar wat ze in zo'n geval laten zien is geen dominantie, ze blokkeren. Omdat zij motivatie aanbieden, die wordt geweigerd er er wordt iets in de plaats gezet waar ze niets mee kunnen.
Ja, dán gaan ze voor zichzelf wat doen, want hun loyaliteit wordt geweigerd. Net of ze dan denken: Dan niet

Maar ik vind dat niet dominant, hooguit triest en een geval van miscommunicatie.