Ze hebben een punt, maar het staat daar iets gemakkelijker dan het echt is. Zie maar eens een trainingsgroep te vinden voor het tollen met Tollers (en Kooikers, die soortgelijk werk doen).

Ik ben er absoluut voor om de hond te laten doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is, maar wel met mate. Ik oefen wel met jachttraining, maar niet in een groep omdat ik hier in de buurt geen trainingsgroep kan vinden die om kan gaan met het karakter van de Toller in deze sport. We lopen dus ook niet mee in wedstrijden, maar oefenen wél voor onszelf omdat ik wil weten of het mogelijk zou zijn. Ik wil weten of mijn hond van nature apporteerd en bereid is samen te werken. En zo is het ook bij andere rassen. Die frisbeeënde Border Collie kan zijn herdersinstinct misschien niet laten zien, maar wel zijn intelligentie (hoe snel leert hij iets nieuws) en het vermogen om samen te werken met de baas en te communiceren.
Wat ik minstens zo belangrijk vind is of de hond qua uiterlijk in staat is om dat werk ook uit te voeren. Sommige Retrievers acht ik werkelijk te zwaar om fatsoenlijk meerdere apporteren binnen te halen zonder volledig buiten adem te zijn, dat vind ik pas echt een grote fout.
Trouwens, vanuit onze rasvereniging word jaarlijks een zogenaamde Tollerwerkdag georganiseerd. Hier kunnen ook onervaren honden en eigenaren meedoen aan verschillende jachtproeven. Naar mijn idee een prima initiatief om te zien of de hond het in zich heeft