Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan hond leven op kip en rijst?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

billyboy2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Kan hond leven op kip en rijst?

Ongelezen bericht door billyboy2 »

Dag allemaal,

Mijn hondje Billy(7 jaar,boomer) heeft nogal wat problemen met allergieën enz.

Nou ging het een poosje goed op lam en rijst brokjes, maar toch ging het weer mis. Begon weer gal te spugen en zo nu en dan gooide hij ook zijn brokken eruit.

Vrijdag maar weer eens naar de DA geweest, want hij begon toch wel erger te spugen en dronk(niet zo heel gek) veel water.

Hij heeft een maagwand ontsteking en kreeg er pilletjes voor en hele dure I/D brokken.

Hij moest 6/8 keer per dag eten.

Zaterdag in de ochtend begonnen met voeren. Echter 's avonds rond 8 uur gooide hij alles eruit. Daarna nog 3 keer gespuugd en toen was hij leeg.
Contact opgenomen met DA wat ik nou het beste kon doen. Moest hem een pilletje geven tegen de misselijkheid en gewoon door gaan.
Heb hem een uurtje rust gegeven en toen een paar brokjes gegeven. Echter kwamen deze er binnen een half uur weer uit.
Weer uurtje rust en toen weer de i/d brokjes vermengt met zijn eigen brokjes. Maar ook dit kwam er weer uit.

Zondag nog weer geprobeerd...maar helaas.

Maandag dus weer naar de DA. Prikje gekregen tegen de misselijkheid en moest kip met rijst voor hem koken. Als dat een paar dagen goed ging moest ik weer langzaam proberen om de i/d brok te introduceren.

Nou doet hij het dus heel erg goed op de kip met rijst(en drinkt ook aanzienlijk minder), en ben ik eigenlijk best wel huiverig om de i/d brok er weer bij te doen.
Alles in mij schreeuwt: niet doen...straks gaat het weer mis.

Maar kan hij leven op alleen kip en rijst? En misschien een koolvis voor de afwisseling?
Maar mist hij dan niet veel voedingsstoffen en kalk endergelijke?

En dan zit ik nog met die vreselijk dure brokken...kan ik die vermengen met de brok van mijn teckel? De brokken kunnen niet weer terug, want de zak is open. En ik vind ze te duur om weg te gooien.

Wat zouden jullie doen???

Toevoeging: ik vertel hier niet uitgebreid wat ik allemaal geprobeerd heb qua voer, want dat is nogal wat. Hij heeft ook heel lang rauw gegeten en dit is lang goed gegaan, maar begon toch weer gal te spuwen. En 2/3 keer per dag gal spugen vind ik ook geen leven.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Kan hond leven op kip en rijst?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou per direct de rijst eruit kieperen; dat is vaak waar het slecht op gaat.
Daarnaast zou ik bij een holistisch arts gaan kijken, allergie-onderzoeken doen en een eliminatie-dieet opzetten (rauw dus).

Kijk op rauwvoerforums hoe of wat; NIET op eigen houtje gaan doen.

Alleen kip vind ik eenzijdig (en rijst voegt niets toe, is zelfs vaak de boosdoener).
Ik hoor zelfs regelmatig dat kip bij dit soort klachten juist de boosdoener kan zijn.

Kip hoe dan ook wel rauw, anders geef je 'm alleen doodgekookte zooi waar ook geen voedingsstoffen meer inzitten.

Suzanne
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Heb je op vers al een eliminatiedieet geprobeerd?
billyboy2
Zeer actief

Ja eliminatie diëten gedaan en ben ook bij holistisch dierenarts geweest.

Rauw is lang goed gegaan, maar ging er toch weer gal van spugen.
Hij heeft heel lang alleen rauwe kip gehad, omdat dit met een eliminatie dieet erg goed ging.

Heb echt al heel veel geprobeerd...loop hier al 4 jaar mee....soms gaat het een poos goed en dan gaat het toch weer mis.

Bedankt trouwens voor de snelle reacties.
dagmar88
Zeer actief

billyboy2 schreef:Ja eliminatie diëten gedaan en ben ook bij holistisch dierenarts geweest.

Maar de kip wordt in ieder geval verdragen lijkt het dan nu.
Kun je niet beginnen met een paar weken kip voeren, maar dan de juiste verhoudingen vleesbot/spiervlees/orgaan.
En dan na een week of 6 uitbouwen met nog iets van gevogelte er bij op dezelfde manier.

Hoe vaak krijgt hij eten op een dag? Misschien kun je vaker kleinere porties geven.
billyboy2
Zeer actief

dagmar88 schreef:
billyboy2 schreef:Ja eliminatie diëten gedaan en ben ook bij holistisch dierenarts geweest.

Kun je niet beginnen met een paar weken kip voeren, maar dan de juiste verhoudingen vleesbot/spiervlees/orgaan.
En dan na een week of 6 uitbouwen met nog iets van gevogelte er bij op dezelfde manier.

Hoe vaak krijgt hij eten op een dag? Misschien kun je vaker kleinere porties geven.
Ja maar wel gekookt he! Nu niet rauw..dus mogelijk bacterieen worden nu stok gekookt(belangrijk op ziek maagje).

Hij krijgt nu elke 1,5/2 uur eten.
dagmar88
Zeer actief

billyboy2 schreef:
dagmar88 schreef:

Ja maar wel gekookt he! Nu niet rauw..dus mogelijk bacterieen worden nu stok gekookt(belangrijk op ziek maagje).

Hij krijgt nu elke 1,5/2 uur eten.
Ja, dat wordt lastig met bot. Even wachten dan maar tot z'n mag tot rust is gekomen...
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Geef je ook dingen zoals probiotica?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hij heeft heel lang alleen rauwe kip gehad, omdat dit met een eliminatie dieet erg goed ging.

Heb echt al heel veel geprobeerd...loop hier al 4 jaar mee....soms gaat het een poos goed en dan gaat het toch weer mis.

Bedankt trouwens voor de snelle reacties.
Terug naar rauw, maar niet alleen kip, later andere dingen bijvoegen.
Gal spugen is vaak een teken dat er te lang een lege maag is dus liever wat vaker op een dag eten geven, ook bij rauw.

Langer volhouden ;-) dat dieeet; nogmaals proberen dus.
En er strikt op letten dat niet een kruimeltje van wat anders krijgt of kan stelen.

Alleen kip is op den duur niet voldoende om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Suzanne
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ook Barça moest jaren geleden op een eliminatiedieet. Rijst met geitenvlees enz. Hij mocht beslist geen lam of kip hebben. Omdat hij dit al eens eerder had gehad en dat zou de uitslag beinvloeden. Dus wij naar een winkel welke geen varkensvlees verkoopt. Die meneer wist mij meteen te vertellen dat ik niet alleen moest letten op het vlees, geitenvlees ipv varkens- en lamvlees, maar ook op de rijst. Rijst heb je in verschillende soorten. Je moet de witte hebben omdat daar minder graan in zit. En zonder vlies, dat schijnt ook te schelen. "Niet goed voor honden." Zei deze keurige meneer die nooit een hond in huis zal nemen vanwege zijn achtergrond. Hij kreeg gelijk! Toen ik daar op ging letten en die rijst samenvoegde met de gekookte geitenvlees ging het beter.

Barça daarna de Duck Compleet gegeven en daar zit hij nu nog steeds op. Zelfs een weekje brokken kan hij nu prima verwerken zonder ellende. :ok:
dagmar88
Zeer actief

Wilm@ schreef:Ook Barça moest jaren geleden op een eliminatiedieet. Rijst met geitenvlees enz.:
Ja... dat schrijven dierenartsen kennelijk regelmatig voor als eliminatiedieet. Zo zie ik dat dus niet.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

terug op vers en vaker per dag voeren, dus dat zijn maag niet helemaal leeg of te lang leeg is
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

En dan kan je volgens mij nog beter vers; zelf samenstellen dan kvv doen. Wel goed inlezen.
Volgens mij doen grote stukken vlees er langer over om te verteren dan gemalen kvv.
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

Geen kruimeltje is dus een groot probleem voor Bills....hij heeft een kleine obsessie voor eten en eet alles, al ruikt het alleen naar eten dan vreet hij het op.

Hij loopt nu dan ook los met muilkorf om....maar dat vindt hij geen succes....gaat hij zielig ergens in een hoekje staan zielig zijn..

@minhie probiotica heb ik nog niet geprobeerd...wel hele veel andere poedertjes en druppeltjes en blubsie.
Wat raad je aan?

@Suzanne123. ze kregen meestal 1 keer per dag hun complete maaltijd, en over de rest van de dag meerdere keren een gedroogde nek of poot of wat anders uit de droger.
billyboy2
Zeer actief

O ja, hij krijgt witte rijst..geen zilvervliesrijst o.i.d.
billyboy2
Zeer actief

minhie schreef:En dan kan je volgens mij nog beter vers; zelf samenstellen dan kvv doen. Wel goed inlezen.
Volgens mij doen grote stukken vlees er langer over om te verteren dan gemalen kvv.
Grote stukken krijgt hij sowieso niet..als het hem te lang duurt slikt hij het in 1 keer door..
Minhie
Zeer actief

billyboy2 schreef:Geen kruimeltje is dus een groot probleem voor Bills....hij heeft een kleine obsessie voor eten en eet alles, al ruikt het alleen naar eten dan vreet hij het op.

Hij loopt nu dan ook los met muilkorf om....maar dat vindt hij geen succes....gaat hij zielig ergens in een hoekje staan zielig zijn..

@minhie probiotica heb ik nog niet geprobeerd...wel hele veel andere poedertjes en druppeltjes en blubsie.
Wat raad je aan?

@Suzanne123. ze kregen meestal 1 keer per dag hun complete maaltijd, en over de rest van de dag meerdere keren een gedroogde nek of poot of wat anders uit de droger.
Oh even kijken..
ikzelf geef Arkocaps van arkopharma:
Afbeelding
Misschien is het trouwnes ook een idee om je probleem voor te leggen op barfplaats.nl. Daar zijn er velen die verstand hebben van poedertjes en druppeltjes en blubsie :mrgreen:
en voer natuurlijk.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief

billyboy2 schreef:
minhie schreef:En dan kan je volgens mij nog beter vers; zelf samenstellen dan kvv doen. Wel goed inlezen.
Grote stukken krijgt hij sowieso niet..als het hem te lang duurt slikt hij het in 1 keer door..
Grote stukken in de zin van.. Groter dan gemalen.
Dus reepjes of blokken. (en een penslap van een kg bijvoorbeeld slikt hij niet door hoor :mrgreen:) Desnoods hou je het eten vast.

En hoeveel eten geef je eigenlijk?
Afbeelding
billyboy2
Zeer actief

minhie schreef:
billyboy2 schreef:Geen kruimeltje is dus een groot probleem voor Bills....hij heeft een kleine obsessie voor eten en eet alles, al ruikt het alleen naar eten dan vreet hij het op.

Wat raad je aan?

Oh even kijken..
ikzelf geef Arkocaps van arkopharma:
http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/0000364 ... kocaps.jpg
Misschien is het trouwnes ook een idee om je probleem voor te leggen op barfplaats.nl. Daar zijn er velen die verstand hebben van poedertjes en druppeltjes en blubsie :mrgreen:
en voer natuurlijk.
Ja zal mij ook weer eens op barfplaats melden...daar heb ik veel info weg gehaald toen ik over ging op barf.

Hoeveel van die caps geef jij? En hoeveel weegt jouw hond? En waar haal je het weg? Woon ook in Groningen dus zou het van zelfde plek kunnen halen.
billyboy2
Zeer actief

minhie schreef:
billyboy2 schreef:
Grote stukken in de zin van.. Groter dan gemalen.
Dus reepjes of blokken. (en een penslap van een kg bijvoorbeeld slikt hij niet door hoor :mrgreen:) Desnoods hou je het eten vast.

En hoeveel eten geef je eigenlijk?
Een penslap van een kilo slikt hij idd niet door...maar dat is ook een beetje veel voor een hond van 5,5 kilo haha. Maar een stuk kipfilet van 300 gram slikt hij zonder problemen door haha.

Hij krijgt nu elke 1,5/2 uur ongeveer 3/4 vlalepels kipfilet en 2/3 vlaleppels rijst....veel te weinig volgens Bills.

Uit de hand voeren doe ik niet, en nemen ze ook niet aan.
Minhie
Zeer actief

Ehh je zou kunnen kijken bij de tuinen bijvoorbeeld.
Ik heb het zelf op internet gekocht.. even link zoeken: http://www.deonlinedrogist.nl/arkocaps- ... -3578.html
Daar heb ik ze vandaan. En ik geef 1 per dag als hij ziek is/diarree heeft/antibiotica heeft gehad/weerstand nodig heeft.
Kaiyou is 30 kg. Ik denk dat ik een hond van 10 kg een halve zou geven per dag.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Je zou ook voor tijdelijk fijngemalen eierschalen kunnen toevoegen aan zijn kip, dat vervangt de calcium voor nu. Heb je geen maagzuurremmers voor honden? Lijkt me fijn als je ontstoken maagslijmvlies hebt, zo klinkt het tenminste. Ik zou nu die brokken er niet weer bij gaan doen, luister maar naar dat stemmetje inderdaad, want dat is je intuïtie en die heeft vaak gelijk. Dan gaat ie weer overgeven ed. Ik denk dat hij er niet aan dood zal gaan als hij weken of zelfs maanden kip eet, het is misschien wel handig inderdaad om wat supplementen toe te voegen.
billyboy2
Zeer actief

oeh die capsules zijn niet eens zo heel duur.....wel fijn. Ben inmiddels heel wat ribben minder door Billy.

Oe eierschalen..dat is een goed idee!

Maar denken jullie dat het erg is als ik de brokjes door de brokjes van mijn teckel meng?? Zal niet zo erg zijn toch?
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Nee volgens mij kan dat geen kwaad voor je teckel.
De eierschalen wel rauw geven! Als je ze kookt worden ze te scherp/hard.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
linda-bakker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Suus is een berner sennen en Tjibbe is een Friese Stabij..

Ongelezen bericht door linda-bakker »

Leer hier elke dag weer wat nieuws, leuk! Maar eierschalen? Doe je die dan door zijn eten? Honden krijgen hier smuldier...
Lieve groetjes Linda en een poot van Suus en Tjibbe..
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja en toch is het natuurlijk niet goed als je een hond probiotica moet gaan geven, omdat het anders niet spoort.
even over die rijst, rijst is zo slecht nog niet hoor,
ik moet het hier niet vergeten, het vult meer en ik merk dat mijn hond het met rijst beter doet dan alleen KVV.
als je hond een allergie heeft, zal het waarschijnlijk toch voor de plof kippen zijn die ze tegenwoordig gebruiken in de voedsel industrie :schrik: :wink: .
Minhie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:tja en toch is het natuurlijk niet goed als je een hond probiotica moet gaan geven, omdat het anders niet spoort.
even over die rijst, rijst is zo slecht nog niet hoor,
ik moet het hier niet vergeten, het vult meer en ik merk dat mijn hond het met rijst beter doet dan alleen KVV.
als je hond een allergie heeft, zal het waarschijnlijk toch voor de plof kippen zijn die ze tegenwoordig gebruiken in de voedsel industrie :schrik: :wink: .
Oh goed dat je het zegt; het is ook niet iets wat ik trouwens altijd geef maar alleen als hij last van zijn darmpjes heeft gehad of als hij bijvoorbeeld antibiotica heeft gehad.
Kaiyou heeft in de kestvakantie antibiotica gehad en ben nu weer probiotica aan het afbouwen. Maar het kan gewoon een hulpmiddel zijn om de darmen weer even op orde te krijgen. En zover ik weet is er niks bekend wat betreft schadelijke gevolgen als je probiotica een lange tijd geeft.
Maar ja.. een hond zou zonder moeten kunnen. :ok:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nee, klopt, toch is het voor een gezonde hond een overbodig iets.
Psyllium husk kan ook heel goed werken, als er eens iets aan de hand is met de darmen,

maar ik zou persoonlijk toch liever iets gaan zoeken waar de hond helemaal geen last van heeft,zonder hulpmiddelen
en in plaats van de rijst zou ik zeker de kip eruit kieperen :pffff: :19: en vervangen door vlees van iets zonder vleugels :F:
Fizgig
Zeer actief

Ik kan het even niet meer vinden, maar zei je niet dat hij gekookte kip krijgt omdat rauwe kip teveel bacterien heeft? Kan dat niet een reden zijn waarom het hondje zoveel gal aanmaakt? Want volgens mij werkt zuur anders in op rauw vlees..?
Fizgig
Zeer actief

@minhie, toch snap ik het niet, ik ben altijd zo jaloers als ik lees bij 'wat eet jouw hond vandaag' wat je je hond te eten geeft, en toch heeft ie darmproblemen? Hoe kan dat nou? Je serveert hem echt super eten volgens mij namelijk!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”