Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verwijderen van duimnagels
Moderator: moderatorteam
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Verwijderen van duimnagels
Ik heb allemaal honden met duimen. En Chasin' is de eerste waarbij ik de DA gevraagd heb om ze te verwijderen. Die hond heeft echt elke twee maanden zijn nagel eraf en met een beetje pech het hele kootje ontwricht. Kan hij dus een week of twee niet trainen. Helaas is het op latere leeftijd een nogal ingewikkelde en nare operatie omdat het echt een gewrichtje is (geworden). Voordeel van het eraf halen als ze pas een paar dagen oud zijn is dat het dan nog kraakbeen is. Kortom, Chasin' heeft ze dus nog steeds. Maar als ik dit van te voren had geweten, dan had ik ze als pup eraf laten halen. Hij heeft er echt last van. De rest niet, nooit gehad.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij Peruanen worden de duimen om puur cosmetische redenen verwijderd door sommige fokkers 
Het zou ook lastig zijn bij het aankleden

Het zou ook lastig zijn bij het aankleden

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Heb je enig idee waarom hij er meer last van heeft? Zijn die van hem anders dan anderen, te sterk ontwikkeld ofzo? Wel naar hoor, ik snap dat je in dat geval zegt: haal er maar afpoembaa schreef:Ik heb allemaal honden met duimen. En Chasin' is de eerste waarbij ik de DA gevraagd heb om ze te verwijderen. Die hond heeft echt elke twee maanden zijn nagel eraf en met een beetje pech het hele kootje ontwricht. Kan hij dus een week of twee niet trainen. Helaas is het op latere leeftijd een nogal ingewikkelde en nare operatie omdat het echt een gewrichtje is (geworden). Voordeel van het eraf halen als ze pas een paar dagen oud zijn is dat het dan nog kraakbeen is. Kortom, Chasin' heeft ze dus nog steeds. Maar als ik dit van te voren had geweten, dan had ik ze als pup eraf laten halen. Hij heeft er echt last van. De rest niet, nooit gehad.

Nilo hier is vreselijk lomp maar heeft slechts één keer zn duimnagel ingescheurd en afgebroken. Die heeft hij zelf afgebeten en toen is de nagel opnieuw aangegroeid. Nora heeft ook één keer een ingescheurde nagel gehad, zo ineens. Maar goed, voor die ene keer laten we de boel maar niet verwijderen

- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 1
Onze Westie had veel last van zijn duimen. Door voedselallergie had hij er zo vaak aan lopen kluiven dat ze vergroeid waren en de nagels steeds in zijn pootjes groeide. Knippen was een compleet drama, want alleen wijzen had al als gevolg dat hij in je hand hing of erger. Er waren drie mensen en een hele stevige muilkorf nodig om de nageltjes te knippen.
We hebben weleens op het punt gestaan om ze te verwijderen, maar de dierenarts gaf aan dat het een vreselijk rotplek is om te genezen en aangezien wij er niet in de buurt konden komen, konden wij ook de wonden niet verzorgen of verbinden. We hebben het toen niet gedaan.
ZaZa heeft dubbele hubertusklauwen, maar daar heeft ze geen last van. Ze bijt haar nagels zelf af als ze te lang zijn.
We hebben weleens op het punt gestaan om ze te verwijderen, maar de dierenarts gaf aan dat het een vreselijk rotplek is om te genezen en aangezien wij er niet in de buurt konden komen, konden wij ook de wonden niet verzorgen of verbinden. We hebben het toen niet gedaan.
ZaZa heeft dubbele hubertusklauwen, maar daar heeft ze geen last van. Ze bijt haar nagels zelf af als ze te lang zijn.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Half tien geweest.... sta je in je jolige modusInge O schreef:misschien werkt het verwijderen van die hele peruaan dan nog beterBadu schreef: Het zou ook lastig zijn bij het aankleden.

- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
bij ivan heb ik geen idee. hij heeft van zijn eigen korte nagels. altijd al gehad van pups af aan al.Maeve schreef:Heb je enig idee waarom hij er meer last van heeft? Zijn die van hem anders dan anderen, te sterk ontwikkeld ofzo? Wel naar hoor, ik snap dat je in dat geval zegt: haal er maar afpoembaa schreef:Ik heb allemaal honden met duimen. En Chasin' is de eerste waarbij ik de DA gevraagd heb om ze te verwijderen. Die hond heeft echt elke twee maanden zijn nagel eraf en met een beetje pech het hele kootje ontwricht. Kan hij dus een week of twee niet trainen. Helaas is het op latere leeftijd een nogal ingewikkelde en nare operatie omdat het echt een gewrichtje is (geworden). Voordeel van het eraf halen als ze pas een paar dagen oud zijn is dat het dan nog kraakbeen is. Kortom, Chasin' heeft ze dus nog steeds. Maar als ik dit van te voren had geweten, dan had ik ze als pup eraf laten halen. Hij heeft er echt last van. De rest niet, nooit gehad.![]()
Nilo hier is vreselijk lomp maar heeft slechts één keer zn duimnagel ingescheurd en afgebroken. Die heeft hij zelf afgebeten en toen is de nagel opnieuw aangegroeid. Nora heeft ook één keer een ingescheurde nagel gehad, zo ineens. Maar goed, voor die ene keer laten we de boel maar niet verwijderen
we vermoeden dat hij met het stelwerk op het pak misschien toch met zijn duimpje langs het pak af gaat ofzo. dat het daarom 2x zo kort achter elkaar is gebeurd.
Je zou het nl. eerder bij diego verwachten, die heeft vrij lange duimnagels. die lopen echt in zo'n punt. hij heeft er geen last van verder en is tot nu toe ook nog niks mee gebeurd.
Al moet ik wel zeggen dat ivan een hond is die hard op het pak komt, en diego komt niet zo hard, juist weer heel bekeken waar ie moet zitten zeg maar.
dus dat heeft er misschien ook mee te maken?
Ivan is als de dood voor de DA dus we willen zo min mogelijk met hem gaan. dus als dit vaker gebeurd met zijn nagel dan overwegen we misschien wel een duimpje te amputeren aan die kant. maar dat dan eerst in goed overleg en ons goed inlezen. er is nog steeds geen nagel terug nu na een maand dus als het zo blijft dan is het ook goed.
- cyberdogz
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian shepherd & Finse lappenhond
- Contacteer:
Sorry hoor maar dit is een hele andere discussie, zoals je kan lezen is deze hond herplaatst en had ik over het couperen niets over te zeggen. Sterker nog in het land van herkomst moeten Australian Shepherds aan staart en duimen gecoupeerd worden volgens de rasvereniging. Dat wil niet zeggen dat ik het hier mee eens ben. Van mij had het niet gehoeven.Panna schreef:Ja ja![]()
Ze kunnen prima zonder, maakt allemaal niets uit.
Ze kunnen ook best zonder flappers en staart. Een paar tenen aan de poten kunnen ze ook wel missen. Zelfs op drie poten kunnen ze prima rennen en springen.![]()
Het nut van het weghalen van de hubertusklauwen vind ik ergens nog enigszins verklaarbaar. Al heeft het gros van de honden er volgens mij geen last van.
Die duimnagels? Belachelijk. Want het komt zó ontzettend vaak voor dat ze die zelf eraf rukken?
Het is natuurlijk onzin om een herplaats hond af te wijzen omdat zij gecoupeerd is. Ik heb alleen aangegeven dat de hond niet beter weet en er geen beperkingen door zijn

- rubyred
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Hond, Maltese, Husky Hybrid.
Hier hebben heel veel katten dubbele duimen, worden niet weggehaald. Ook veel honden hebben ze, vraag me af waarom? Heeft het met doorfokken te maken?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Luca gebruikt zijn duimen met het knagen op botwerk. Dumas heeft ze wel maar die zie je niet en hij gebruikt ze niet.
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
- Aantal honden: 2
Ik neem het jou ook niet kwalijkcyberdogz schreef:Sorry hoor maar dit is een hele andere discussie, zoals je kan lezen is deze hond herplaatst en had ik over het couperen niets over te zeggen. Sterker nog in het land van herkomst moeten Australian Shepherds aan staart en duimen gecoupeerd worden volgens de rasvereniging. Dat wil niet zeggen dat ik het hier mee eens ben. Van mij had het niet gehoeven.Panna schreef:Ja ja![]()
Ze kunnen prima zonder, maakt allemaal niets uit.
Ze kunnen ook best zonder flappers en staart. Een paar tenen aan de poten kunnen ze ook wel missen. Zelfs op drie poten kunnen ze prima rennen en springen.![]()
Het nut van het weghalen van de hubertusklauwen vind ik ergens nog enigszins verklaarbaar. Al heeft het gros van de honden er volgens mij geen last van.
Die duimnagels? Belachelijk. Want het komt zó ontzettend vaak voor dat ze die zelf eraf rukken?
Het is natuurlijk onzin om een herplaats hond af te wijzen omdat zij gecoupeerd is. Ik heb alleen aangegeven dat de hond niet beter weet en er geen beperkingen door zijn

Ik reageerde op de mensen die zeiden dat hun honden er geen last van hebben dat ze hun duimen missen.
Hoe wordt dat eigenlijk gedaan? Onverdoofd neem ik aan?
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Max had ook geen duimnagels.
Geen idee waarom ze verwijderd waren trouwens, dit was al bij de fokker gebeurd en ik heb daar verder als kind zijnde ook niet veel van mee gekregen.
Geen idee waarom ze verwijderd waren trouwens, dit was al bij de fokker gebeurd en ik heb daar verder als kind zijnde ook niet veel van mee gekregen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik zie het bij honden maar héél af en toe? Dat zijn echt de uitzonderingen hoor. Bij de hubertusklauwen wel vaker, maar die duimnagels zijn in de meeste gevallen gewoon normaal ontwikkeld enzo.rubyred schreef:Hier hebben heel veel katten dubbele duimen, worden niet weggehaald. Ook veel honden hebben ze, vraag me af waarom? Heeft het met doorfokken te maken?
- CarolineS
- Actief
- Contacteer:
Mijn jongste (en nu nog maar enige) Australian Cattle Dog Spice komt uit Canada en bij haar zijn de duimpjes er ook afgehaald. Volgens de fokker inderdaad omdat ze die snel zouden beschadigen (daar hebben mijn andere honden weinig last van, al heeft mijn oudste ACD Teun destijds inderdaad een paar keer zijn duimnagels nogal vervelend ingescheurd gehad) en omdat het er "mooier uitziet". Nou doen Canadezen en Amerikanen wel vaker dingen die ik zelf raar vind, zoals honden en katten om de haverklap in bad zetten.
Ik heb nooit gemerkt dat Spice haar duimen mist en ik heb ook nooit gemerkt dat zij dingen anders doet dan mijn andere honden, die wel allemaal hun duimen gewoon hebben. Duimen weghalen is een minder ernstige ingreep dan oren en/of staart couperen, want dat beïnvloedt daadwerkelijk het vermogen om te communiceren en de bewegelijkheid/behendigheid (in geval van gecoupeerde staart). Maar van mij hadden die duimen uiteraard gewoon mogen blijven zitten.

Ik heb nooit gemerkt dat Spice haar duimen mist en ik heb ook nooit gemerkt dat zij dingen anders doet dan mijn andere honden, die wel allemaal hun duimen gewoon hebben. Duimen weghalen is een minder ernstige ingreep dan oren en/of staart couperen, want dat beïnvloedt daadwerkelijk het vermogen om te communiceren en de bewegelijkheid/behendigheid (in geval van gecoupeerde staart). Maar van mij hadden die duimen uiteraard gewoon mogen blijven zitten.
groeten,
Caroline

Caroline

- KyraYouri
- Actief
- Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador - Aantal honden: 2
Zijn er ook honden/rassen die zonder duimnagels worden geboren?
Want naar aanleiding van dit topic ben ik gaan kijken bij onze schnauzer maar die heeft niks aan de voorvoeten en niks aan de achtervoeten.
Het zou kunnen dat de fokster ze heeft laten verwijderen, maar daar heb ik niets over gehoord.
Want naar aanleiding van dit topic ben ik gaan kijken bij onze schnauzer maar die heeft niks aan de voorvoeten en niks aan de achtervoeten.
Het zou kunnen dat de fokster ze heeft laten verwijderen, maar daar heb ik niets over gehoord.
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb bij Tycha pas geleden ook overwogen om het duimpje aan een poot eraf te laten halen. Iedere keer op nieuw scheurde het weer in. Bloeden en weer een tijdje niet meer met een bal kunnen gooien. Zodra het weer genezen was, 1 x met een bal gooien en weer opnieuw ingescheurd. Balllen met Tycha is het enige wat ik nog doe met haar, en wat ze helemaal geweldig vindt, maar dat kon niet meer zonder dat die duim opnieuw inscheurde. Nu gooi ik nog wel met de bal, maar moet ze blijven zitten tot dat de bal ligt en dan pas mag ze hem gaan halen, zodat ze niet meer van die slidings maakt, en ook het duimpje niet meer inscheurd.

Groetjes Marja