Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Noorwegen

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Noorwegen

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Wie heeft er ervaring met vakantie naar Noorwegen met de hond?

Tips? Eventuele aan- of afraders?

Wij gaan voor het eerst in jaren weer eens op vakantie! :cheer:
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Noorwegen

Ongelezen bericht door Shima »

Wat bedoel je? Qua activiteiten, hotels, entingen, ......?? :19:
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Shima schreef:Wat bedoel je? Qua activiteiten, hotels, entingen, ......?? :19:
Nouja, vrij algemeen dus: waar wel of niet heen te gaan. Gewoon algemene dingen: wat wel of niet te zien, etc.

We gaan in ieder geval voor de kampeerhutten.
Entingen zijn geregeld, binnenkort de test nog en dan zijn we 'good to go' voor wat betreft Senna.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

sowieso ff goed kijken wat je allemaal moet regelen qua dierenartsdingen zeg maar.

Verder is noorwegen een fantastisch land met veel natuur. Wel beetje uitkijken qua loslopen, het is wel wat ruiger als hier zeg maar :)
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:sowieso ff goed kijken wat je allemaal moet regelen qua dierenartsdingen zeg maar.

Verder is noorwegen een fantastisch land met veel natuur. Wel beetje uitkijken qua loslopen, het is wel wat ruiger als hier zeg maar :)
Ik ben ook al aan het kijken voor een K9 tuig, want ik denk dat ik haar sowieso niet overal los laat lopen en dat voor de zekerheid een tuig toch wel handig is ipv een halsband.

We willen voornamelijk naar de fjorden.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Is Jaap daar niet geweest? :lol1:
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Misschien ook een 5 meter lijn aan haar tuig Patty?? kan ze toch los terwijl ze vast zit :ok:
Ik gebruik deze lijnen wel voor de mannen als ik ze niet echt los wil laten.
(ik heb deze lijnen ergen
s vandaan voor 7,50 als je wil zoek ik het wel even op waarvandaan)
En de groeten van de mannen :zwaai
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

V. ´t Brabantse Bont schreef:
Nouja, vrij algemeen dus: waar wel of niet heen te gaan. Gewoon algemene dingen: wat wel of niet te zien, etc.

Entingen zijn geregeld, binnenkort de test nog en dan zijn we 'good to go' voor wat betreft Senna.
welke test? volgens mij is per 1 januari 2012 de bloedtest vervallen, voor Zweden en Engeland iig, dacht dat Noorwegen hier ook in mee is gegaan
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Hamilton schreef:
V. ´t Brabantse Bont schreef:

welke test? volgens mij is per 1 januari 2012 de bloedtest vervallen, voor Zweden en Engeland iig, dacht dat Noorwegen hier ook in mee is gegaan
Inderdaad. Dat had ik niet meegekregen :)
Goed nieuws ! Vanaf 1 januari 2012 zullen de invoereisen voor Noorwegen veranderen. Vanaf dat moment vervalt de lange wachttijd na de rabiës enting en de bloedtest.

De eisen vanaf 1 januari 2012 zijn:

Hond moeten tenminste 21 dagen voor vertrek zijn ingeënt tegen rabiës. Wel wordt de verplichte behandeling tegen lintwormen gehandhaafd (zie hieronder).

Geldigheid rabiësenting

Noorwegen volgt de regels van de EU (zelf geen EU-land):

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabies worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiesinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.

Wil je van ons een seintje voordat de datum verloopt? Geef je dan hier op voor de PrikAlert

Dieren jonger dan 3 maanden:
Dieren jonger dan 3 maanden worden in uitzonderingsgevallen toegelaten. Neem hiervoor contact op met de Norwegian Food Safety Authority

Bepaalde hondenrassen
De volgende dieren zijn verboden Noorwegen in te voeren: Pit Bull Terriër, Fila Brazilieira, Tosa Inu, Dogo Argentino, American Staffordshire Terrier, de Tsjechoslowaakse wolfhond en honden die een kruising zijn van de hond met de wolf. Voor honden waarvan niet duidelijk is dat zij niet tot bovenstaande rassen of kruisingen behoren, is een originele stamboom vereist om aan te tonen dat het niet een hond van één van bovenstaande rassen, of een kruising van (één van) bovenstaande rassen betreft (dit geldt bijvoorbeeld ook voor de Saarloos Wolfhond: zorg dat je stamboompapieren kunt tonen!).

Ontwormen
Je hond moet ontwormd worden (Praziquantel) binnen 10 dagen voor invoer. Je dierenarts vult dit in het paspoort in, hierbij moet de datum en het gebruikte merk vermeld worden. Binnen 7 dagen na aankomst in Noorwegen moet de wormenbehandeling door een dierenarts herhaald worden.
Reis je via Zweden en is de wormenbehandeling meer dan 10 dagen geleden op het moment dat je de grens naar Noorwegen over wilt, dan moet je binnen 2 dagen voor je de grens naar Noorwegen over gaat nog eens behandelen tegen wormen. Deze behandeling mag je zelf uitvoeren, je moet daarbij wel een verklaring opstellen (klik hier voor de verklaring).

Overige bijzonderheden
Zoals altijd al het geval was moet een dier aan de grens van Noorwegen gemeld worden (de rode doorgang). Het dier moet minimaal 6 aaneengesloten maanden in EU-/EVA- landen verbleven hebben. De Europese Vrijhandelsassociatie (EVA, Engelse afkorting EFTA) bestaat uit IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Indien je dier niet minimaal 6 aaneengesloten maanden in EU-/EVA-landen is geweest, gelden er andere voorwaarden.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Klopt de bloedtest hoeft niet meer, wel Rabiësenten en dan 30 dagen wachten.

Winterbanden verplicht onder de auto zijn verplicht en als je met veerboten moet: op tijd checken of ze wel uitvaren. :wink:
Anne Degraef
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse Collie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne Degraef »

De Noren bouwen sinds 2002 aan een nationaal toeristisch wegennetwerk dat je langs de mooiste plekjes van het land brengt. Hoewel pas in 2015 alle geplande trajecten klaar zullen zijn, kan je op dit moment toch al van een aantal routes gebruik maken. Klik op :
http://www.turistveg.no/main.asp?lang=eng

Groetjes,
Anne en Evy
Mijn website : www.annedegraef.be
Mijn ( gratis ) e-boek met onze ervaringen ivm het meenemen van de hond op vakantie :
http://en.calameo.com/accounts/2534768
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Anne Degraef schreef:De Noren bouwen sinds 2002 aan een nationaal toeristisch wegennetwerk dat je langs de mooiste plekjes van het land brengt. Hoewel pas in 2015 alle geplande trajecten klaar zullen zijn, kan je op dit moment toch al van een aantal routes gebruik maken. Klik op :
http://www.turistveg.no/main.asp?lang=eng

Groetjes,
Anne en Evy
wij hebben zo'n 10 van deze routes gereden, werkelijk waar schitterende wegen, gebieden,uitzichten etc,etc,
kortom ondanks dat wij Zweden fanaten zijn, is Noorwegen qua natuur zoveel indrukwekkender en heb je echt na elke bocht in de weg weer een ander uitzicht.
Ik kan je eigenlijk geen gebied aanraden, alles is prachtig, maar idd de fjorden zijn erg indrukwekkend en het achterland met z'n gletsjers ook!
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Anne Degraef
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Schotse Collie
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne Degraef »

Ik geef Hamilton volledig gelijk :-)
Noorwegen is uniek qua natuur.

Groetjes,
Anne en Evy
ook Zweden fanaten ;-)
Mijn website : www.annedegraef.be
Mijn ( gratis ) e-boek met onze ervaringen ivm het meenemen van de hond op vakantie :
http://en.calameo.com/accounts/2534768
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Hier een Noorwegen fanaat. Alles is leuk met de hond. wij zijn nog geen campings tegen gekomen waar je niet met de hond mocht komen. Ook waren honden overal gratis. Los lopen mag niet in Noorwegen. Wij doen het wel vaak als het overzichtelijk is. Met jagende honden hebben ze daar geen pardon overigens. (staat ook overal aangeplakt). in ruig gebied gaan hier de honden altijd aan een lijn met eens tevig tuig. Ik gebruik dan een flex die ik met een riem aan om mijn buik vast maak. Ik heb dan bij het klimmen mijn handen vrij.

Wordt het terein te ruig dan gaan ze in een rugtas. (zal bij die van jou niet gaan denk ik).

Restaurants, musea en winkels mogen de honden beslist niet mee naar binnen. Dus uit eten gaan wordt hierdoor moeilijker of je moet op een terras kunnen zitten.
Afbeelding
gevni havanezers
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Noorwegen is gaaf!! (heb er 2 jaar gewoond met hond :wink: )

Huttentrekken is erg leuk. Neem een goede kaart mee, mijn ervaring is dat de bordjes van aangegeven routes nogal eens verdwenen zijn, oftwel je volgt een leuke route en opeens houden midden in het bos de bordjes op.

En ook goed om rekening mee te houden, honden mogen nergens los. De mensen zijn hierin redelijk makkelijk hoor, als jij je hond bij je houdt en geen overlast veroorzaakt is er geen probleem. Zorg wel dat er niet gejaagd wordt, zodra je hond gaat jagen mag je hopen dat je geen Noor tegenkomt, ze schieten namelijk zonder pardon je hond neer (en dat mag daar als je hond achter wild aangaat)

En verder gewoon genieten van de natuur :ok:
Afbeelding
Laikalady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Westsibirische en Russisch-Europese Laika
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laikalady »

Even een nuancering: Honden mogen niet los in Noorwegen van 1 april tot 1 augustus (sommige gebieden tot 15 oktober wegens vrijlopend vee), daarbuiten mogen honden gewoon los lopen mits ze onder controle staan.

Ik woon sinds ruim 6 jaar in het mooie Valdres, gelegen tussen de Hardangervidda en Jotunheimen. Beide berggebieden zijn echt fantastisch mooi!
Wil je flinke wandelingen maken is een GPS wel erg nuttig om bij je te hebben, want wandelroutes zijn inderdaad niet altijd even duidelijk aangegeven en het weer kan snel omslaan.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Mooi, want wij arriveren daar op in augustus pas. :mrgreen: Senna jaagt niet, zolang ik een bal heb, bestaat alleen de bal, dus dat zal prima gaan als ik haar neus op de grond zie gaan.
Bedankt voor de tips!

We gaan de rondreis Grethe doen en die gaat o.a. ook langs de Hardangervidda (wat door velen is aangeraden), dus ik ben benieuwd!
Hopelijk gaat alles lukken met de planning, want daarmee is nog wel wat gedoe, maar dat zal vast goedkomen.
rickterveen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door rickterveen »

Inderdaad enten tegen Rabies om het land in te komen. zeker in Noorwegen vinden ze dat erg belangrijk
Mijn honden komen uit Noorwegen en heb ze met een busje opgehaald in December.
Nederlandse winterbanden kunnen erg weinig met de ijswegen daar (en dan heb ik het over de hoofdwegen)
dus mocht je in de winter gaan zorg voor ontzettend goede banden en niet bange bestuurders.

Verder ja ik heb een half jaar in Noorwegen gewoond en spreek noors en moet zeggen het is een heerlijk land.
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”