Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Guus misschien Auto Immuun - uitslag darm biopt binnen!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Guus misschien Auto Immuun - uitslag darm biopt binnen!

Ongelezen bericht door Crista »

Guus loopt al een tijdje bij de dierenarts.. Een paar maanden geleden hebben we van de fokker te horen gekregen dat Guus zijn moeder overleden is aan PLE. Ze hebben er alles aan gedaan om de herkomst van PLE te achterhalen maar helaas is dat niet gelukt. Op dat moment was Guus een paar dagen wat lusteloos en zijn ontlasting was niet geweldig, altijd eerst een goede ontlasting en daarna diarree. We zijn toen naar de dierenarts geweest omdat we zeker wilde weten dat er niets aan de hand was.

Met het verhaal van Guus z'n moeder in het achterhoofd heeft de dierenarts Corticosteroïde meegegeven, een hele lage dosis van 2 tabletjes per dag. Hier reageerde Guus heel goed op, zijn ontlasting was perfect. We zijn na een paar weken gestopt om te kijken hoe het ging en helaas kwam de diarree weer terug. We hebben besloten om nog een kuur Corticosteroïde te doen en als het dan weer fout zou gaan, komt er verder onderzoek. Toen we na een paar weken stopte was er de eerste dagen niets aan de hand maar na een dag of 4 kreeg Guus waterdunne diarree.. Hij kon het zelfs s'nachts niet meer ophouden.

Dit was vorige week en we zijn meteen terug gegaan naar de dierenarts. Om een voedingsallergie uit te sluiten hebben we ander voer meegekregen, ik wilde dit ook graag om te zien of we daar niet de fout in gingen. Helaas werd zijn diaree alleen maar erger. We hebben een uitgebreide bloedtest laten doen waar uit kwam dat er in het bloed een sterk verhoogde stof zit die duidt op een allergie. Dit kan een voedsel allergie zijn (maar die kans is heel klein) of een Auto Immuun ziekte.

De volgende stap is het nemen van een darmbiopt en dat wordt woensdag gedaan. Guus mag vanaf vandaag 12 uur niets meer eten en morgen om 13.00 uur moet hij al bij de dierenarts zijn. Daar krijgt hij clisma's om de darmen helemaal leeg te maken en woensdag om 12.30 wordt het biopt genomen (onder narcose).

Ik hoop echt dat het meevalt... heb ondertussen al veel opgezocht en gelezen over Auto Immuun en ik begrijp dat er verschillende varianten zijn. Als iemand er meer over weet... alle informatie is meer dan welkom!!
Laatst gewijzigd door Crista op 03 jan 2012 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Re: Guus misschien Auto Immuun - woensdag darm biopt

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Sterkte morgen. :ok:
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Succes en ik ben benieuwd wat eruit gaat komen. Izzy van mij wordt ook verdacht van een auto immuunziekte, ik hoop daar dinsdag meer over te horen. Ik hoop heel hard voor je dat hij het niet heeft!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Mijn Tycha heeft een auto immuun ziekte, Discoïde lupus erythematosus. Een van de vele dus. Zij staat nu al anderhalf jaar op de prednison en dat gaat goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ze er nooit echt veel last van heeft gehad. Ze is altijd zichzelf geweest. Alleen had ze steeds ontstekingen in haar bek. Maar ook daar reageerde ze zelf eigenlijk niet.
Afbeelding
Groetjes Marja
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

tycha schreef:Mijn Tycha heeft een auto immuun ziekte, Discoïde lupus erythematosus. Een van de vele dus. Zij staat nu al anderhalf jaar op de prednison en dat gaat goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ze er nooit echt veel last van heeft gehad. Ze is altijd zichzelf geweest. Alleen had ze steeds ontstekingen in haar bek. Maar ook daar reageerde ze zelf eigenlijk niet.

Hoe zijn ze er bij haar achter gekomen? Mocht Izzy het hebben mag ze dus niet op de prednison ivm de leishmania en ehrlichia die ze heeft
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Ze hebben een biopt genomen van een van de ontstekingen. Daaruit bleek dus dat ze die auto immuun ziekte had.
Naast de prednison krijgt ze trouwens ook nog dagelijks een hoge dosis vit. E. Dit omdat bij deze auto immuun UV licht de veroorzakers is van de ontstekingen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat een gek verhaal? Auto immuun betekend niets meer dan dat de ziekte wordt veroorzaakt door het lichaam zelf. Verder kan het dus van alles zijn. En gezien de test die word uitgevoerd, zal de DA wel enig idee hebben wat er aan de hand is? De meest voorkomende auto immuunziekten bij Tollers zijn AM (aseptische meningitis) en de ziekte van Addisons. Dat eerste lijkt me niet aan de orde, dat is een hersenvliesontsteking die word behandelt met een hoge dosis prednison. En Addisons heeft meer te maken met de bijnieren en meestal ook andere symptomen.

Maar aangezien de DA een manier van testen heeft gevonden, zal hij ook een idee hebben wat er aan de hand is?

Edit: Zou het niet kunnen dat hij "ziek" is van de corticosteroiden? Ik moet toegeven dat Nilo ook altijd wat dunne ontlasting heeft na een keer of twee poepen. Altijd al gehad, verder nooit andere klachten dus er wordt ook niets aan gedaan. Je moet niet vergeten dat die corticosteroiden geen onschuldige dingen zijn he. In sommige situaties zijn ze nodig en helpt het geweldig goed en snel, maar onschuldig is het zeker niet dus het kan best dit soort klachten veroorzaken.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Is Guus niet gewoon simpelweg "aan de schijt"? Ik zie je niet heel veel meer symptomen opnoemen dan wat diarree na de vaste poep. Mijn honden hebben dat ook (ze eten smuldier trouwens). Ik vind dat helemaal niet gek? Als je er daarna 2 kuren tegenaan gooit is het volgens mij niet zo gek als het aan het einde van die kuur helemaal mis gaat?

Ik zeg niet dat er niks is, maar dit op basis van een paar dagen lusteloos en wat diarree na de vaste poep vind ik nogal wat?
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Wat een gek verhaal?
Bedoel je hiermee mij?

Bij Tycha is het zo, dat het lichaam door uv licht O2 omzet in twee keer een O. Het lichaam ziet dit als een lichaamsvreemde stof een gaat dat bestrijden. Hierdoor onstaan dan ontstekingen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

tycha schreef:
Wat een gek verhaal?
Bedoel je hiermee mij?

Bij Tycha is het zo, dat het lichaam door uv licht O2 omzet in twee keer een O. Het lichaam ziet dit als een lichaamsvreemde stof een gaat dat bestrijden. Hierdoor onstaan dan ontstekingen.
Nee, ik doelde meer op de OP. Jouw verhaal is duidelijk. Dit en dit is er aan de hand en met behandeling van pred is het onder controle (gelukkig) :wink: Wat ik van TS lees is "Er is een auto immuunziekte maar we weten niet wat"
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik ben TS niet :wink:
Maar, als ik me goed kan herinneren kan je in het bloed sterke aanwijzingen zien voor PLE. Eiwitten lekken dan door de darmwand waardoor de waardes in het bloed erg laag zijn.
TS heeft het over bloedonderzoek waardoor er richting PLE gedacht wordt door de DA. PLE is een auto immuun ziekte.
Zie: http://whgdierenartsen.nl/Bibliotheek/t ... arree-+PLE

Ik kan je verder niet helpen. Diem kampt van pup af aan met terugkerende maag/darm problemen, er is nog geen oorzaak gevonden. Sterkte!
Afbeelding
gerda__b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres of te wel de prutschuivers...:)
Contacteer:

Ongelezen bericht door gerda__b »

Sterkte morgen.
Afbeelding

Those who know don't speak....and those who speak don't know ;)

06-06-2003 - 29-04-2015 Branca.
06-01-2007 - 24-02-2016 Cayuse.
09-08-2005 - 01-03-2016 Brandy.
05-07-2005 - 04-07-2017 Sita.
26-03-2008 - 06-08-2018 Centho.
26-03-2008 - 13-06-2025 Dyani
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

van mij ook sterkte en succes morgen :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Crista
Zeer actief

Bedankt voor alle reacties en info! Guus is vanmiddag weggebracht naar de dierenarts. We horen morgenmiddag hoe het is gedaan en als alles goed is gegaan kunnen we hem morgenavond weer ophalen.
Maeve schreef:Wat een gek verhaal? Auto immuun betekend niets meer dan dat de ziekte wordt veroorzaakt door het lichaam zelf. Verder kan het dus van alles zijn. En gezien de test die word uitgevoerd, zal de DA wel enig idee hebben wat er aan de hand is? De meest voorkomende auto immuunziekten bij Tollers zijn AM (aseptische meningitis) en de ziekte van Addisons. Dat eerste lijkt me niet aan de orde, dat is een hersenvliesontsteking die word behandelt met een hoge dosis prednison. En Addisons heeft meer te maken met de bijnieren en meestal ook andere symptomen.

Maar aangezien de DA een manier van testen heeft gevonden, zal hij ook een idee hebben wat er aan de hand is?

Edit: Zou het niet kunnen dat hij "ziek" is van de corticosteroiden? Ik moet toegeven dat Nilo ook altijd wat dunne ontlasting heeft na een keer of twee poepen. Altijd al gehad, verder nooit andere klachten dus er wordt ook niets aan gedaan. Je moet niet vergeten dat die corticosteroiden geen onschuldige dingen zijn he. In sommige situaties zijn ze nodig en helpt het geweldig goed en snel, maar onschuldig is het zeker niet dus het kan best dit soort klachten veroorzaken.
Ik begrijp je reactie en die van sjaak-k ook maar we hebben dit niet zomaar besloten.. ik heb het in mijn openingspost misschien wat makkelijker neergezet maar dat is het niet. Guus zijn moeder is op 5 jarige leeftijd overleden aan PLE, ze weten helaas niet wat de oorzaak hiervan is. Met Guus zijn diarree verhaal en lusteloosheid in het achterhoofd zijn de toen naar de dierenarts geweest. We hebben daar wat punten op een rij gezet waar we eerder niet eens bij stil stonden.. zoals ook Guus zijn verminderde eetlust.. Ik verweet dat aan zijn hormonen en zocht er niks achter, maar het kwam wel heel erg vaak voor dat hij geen zin had in zijn brokken.
We zijn (op aanraden van onze dierenarts) eerst gaan kijken hoe hij reageerde op een hele lage dosis corticosteroïden (dat heb ik in mijn openingspost ook beschreven). Guus reageerde hier perfect op, hij leefde weer op en had een hele goede ontlasting.. maar we wilden ook graag de oorzaak weten aangezien ik een gezonde hond niet vol wil stoppen met medicijnen van dit kaliber.

Na het afbouwen van de corticosteroïden werden zijn reacties nog erger. We hebben een bloedtest gedaan waar een sterk verhoogde stof uit kwam die duidde op een allergie of auto-immuun ziekte. Met ook het verhaal van Guus zijn moeder in ons achterhoofd hebben we besloten om een darmbiopt te doen om te zien of een van deze dingen de oorzaak kunnen zijn, er wordt dus nu een biopt van de ontsteking genomen. Hierdoor kunnen we PLE ook uitsluiten.
Ik vertrouw hierbij ook op onze dierenarts. Mocht er een slechte uitslag komen dan nemen we contact op met Dhr. Mandigers van de Wagenrenk, daar heeft de moeder van Guus ook onder behandeling gestaan.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Waarom moet hij zo lang bij de DA blijven?
Afbeelding
Crista
Zeer actief

sjaak-k schreef:Waarom moet hij zo lang bij de DA blijven?
Hij heeft gistermiddag clisma's gehad waardoor de dierenarts hem liever daar heeft.
Dat krijgt hij waarschijnlijk deze morgen ook weer en dan wordt hij om half 1 behandeld.. hij gaan onder gehele narcose vandaar dat we hem eind vd middag of avond pas kunnen ophalen.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Duidelijk :ok: Succes ermee! Ik ben benieuwd.
Afbeelding
Crista
Zeer actief

Guus is weer thuis :cheer: we hebben hem gisteravond opgehaald!

De dierenarts heeft een aantal biopten genomen die naar het lab gestuurd worden voor onderzoek, hij verwacht rond 2 / 3 januari de uitslag.
Met het inwendig onderzoek heeft hij de dikke darm bekeken en de maag. De maag zag er heel goed uit maar de dikke darm had allemaal kleine ontsteking puntjes waarvan de biopten genomen zijn.

Guus was vanmorgen alweer een heel eind de oude :D
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Duimen voor een goede uitslag :ok:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik hoop dat er iets aan te doen is.. en dat hij nog heel lang en gezond mag leven!
:zweep:
Tesslys
Zeer actief
Mijn ras(sen): BC's.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tesslys »

Weet je al iets meer?

(Beterschap trouwens)
Afbeelding
Crista
Zeer actief

De uitslag is binnen maar onze dierenarts wil morgen eerst even overleggen met het Lab hoe en wat precies..

Volgens de uitslag heeft Guus een 'gemengd cellige ontsteking van de dikke darm'.. er waren nog wat waarden die niet helemaal goed waren maar daar wil hij dus eerst meer over weten. Morgenavond horen we wat er precies uit is gekomen en wat we nu gaan doen..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
gemini6
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 boomertjes

Re: Guus misschien Auto Immuun - uitslag darm biopt binnen!

Ongelezen bericht door gemini6 »

Nog een dag afwachten dus.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”