Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond in beslag genomen,wat nu... ik word niet vervolgd!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

macho-hayley
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herders
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Mijn hond in beslag genomen..wat nu...

Ongelezen bericht door macho-hayley »

crutz schreef:
macho-hayley schreef:ja blijkbaar is al aan de hand van het vooronderzoek besloten om de hond te laten testen...heel vreemd.
Volgens de advocaat is het stemmingsmakerij van de politie om die brieven niet aan het dossier toe te voegen. Hij heeft ze uiteraard ook zelf in zijn bezit maar het was beter geweest als die stukken al voor de tijd naar de rechtbank zouden gaan middels het dossier .
Ja de 29e zal dan enkel een formaliteit zijn..de avocaat dient bezwaar in..wordt dan waarschijnlijk afgewezen en het is dan wachten tot de volgende rechtzaak.
En maar hopen dat die rechter niet toevallig een hondenhater is...pffff......

dus eigenlijk is de snelste weg om hem nu terug te krijgen geen bezwaar indienen, dan wordt hij op de kortst mogelijke termijn getest...hoe meer bezwaren, hoe langer het gaat duren voor ze testen?
Nee helaas..hij wordt getest op het moment dat er iemand tijd heeft om dat te doen..en daar kan geen rechtzaak iets aan versnellen of vertragen.
Pas als hij getest is kun je bij een negatief advies hiertegen in beroep gaan. Maar het testen an sich...gaat gewoon gebeuren(of is misschien zelfs al gebeurd).
Afbeelding
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

Oh wat erg moet dit voor je zijn.. hoop van de laatste dagen nu de grond ingeslagen.. vreselijk.. heel veel sterkte..
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

nee ik heb een stuk of 15 brieven van mensen(o.a. hondenschool/medecursisten/mensen van fora waar ik mee wandel/familie/vrienden) bij de politie ingeleverd toen ik werd verhoord...en die hebben ze gewoon niet bij het dossier gevoegd!
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

De brief van de moeder zal nooit in mijn nadeel zijn maar waarschijnlijk zal het ook niet helpen omdat alles nu afhangt van de test....
Ik neem aan dat de politie hem wel aanneemt en anders zal mijn advocaat hem zeker aan de rechter toedoen.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Heb je van alle stukken wel kopieen? Het lijkt me verstandig dat alles wat niet is opgenomen in het dossier wel aan de rechter word aangeboden. Ik weet niet of het handelen van de politie aan de kaak gesteld kan worden, maar ik zou het wel proberen; ik vind dit meer dan onschuldige onzorgvuldigheid.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat ontzettend kl*te dit, ik had gisteren ook de stille hoop voor je dat het met een sisser zou aflopen, heeft nu wel lang genoeg geduurd. Het is tevens waar ik bang voor ben dat mensen verhalen gaan lopen verzinnen en dramatiseren waardoor dus zomaar je hond van je afgenomen wordt. Ik vind dit namelijk behoorlijk zomaar, het is natuurlijk ontzettend rot voor dat kind ook dat ze gebeten is, begrijp me niet verkeerd. Maar je hond heeft nooit eerder gebeten, ging zelfs met dat kindje om in huis en dat met 1 incident dit dan direct uitgevoerd wordt vind ik behoorlijk drastisch, ook nog eens omdat je gewoon je hond heel lang kwijt bent en totaal niet weet hoe het met hem is. Dat laatste lijkt me helemaal frusterend.
Mieke2
Actief

Ongelezen bericht door Mieke2 »

Wij zijn hier zo boos om dat we graag nog iets willen doen, maar weten niet wat.
Heeft het zin om te gaan demonstreren bij het politieburo of stadhuis tegen dit soort maniplulatie?
So wie so kom ik naar de rechtzaak als die openbaar is. Weet je al hoelaat dat is de 29e?
Misschien heeft je advocaat nog ideeen wat mensen die jou willen ondersteunen, het beste kunnen doen, zodat het ook zinnig is en niet tegen je gaat werken.
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

Nakisha schreef:Heb je van alle stukken wel kopieen? Het lijkt me verstandig dat alles wat niet is opgenomen in het dossier wel aan de rechter word aangeboden. Ik weet niet of het handelen van de politie aan de kaak gesteld kan worden, maar ik zou het wel proberen; ik vind dit meer dan onschuldige onzorgvuldigheid.
Ja ik heb uiteraard de kopietjes van de brieven ingeleverd bij de politie en kopietjes voor mezelf gehouden en de officiele stukken naar de advocaat gestuurd.
Ik geloof ook zeker niet dat dit een 'foutje' is, zeker gezien de voorgaande acties van de agente.
De advocaat gaat ook zeker de brieven aanbieden, maar het probleem is dan dat zo'n rechter zich al een beeld heeft gevormd zonder dat hij deze brieven gezien heeft...je weet nooit hoe dat uitpakt...
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

Mieke2 schreef:Wij zijn hier zo boos om dat we graag nog iets willen doen, maar weten niet wat.
Heeft het zin om te gaan demonstreren bij het politieburo of stadhuis tegen dit soort maniplulatie?
So wie so kom ik naar de rechtzaak als die openbaar is. Weet je al hoelaat dat is de 29e?
Misschien heeft je advocaat nog ideeen wat mensen die jou willen ondersteunen, het beste kunnen doen, zodat het ook zinnig is en niet tegen je gaat werken.
De rechtzaak is om 10.30 volgende week donderdag.
Misschien is het juist wel handig als er zoveel fouten worden gemaakt...daar wordt hun zaak niet steviger van, en ik neem aan dat mijn advocaat wel weet hoe hij hiermee om moet gaan.
Ik hoop gewoon zo dat de test snel zal plaatsvinden en dat hij hier doorheen komt.
De advocaat stuurt me nog een mailtje straks met wat ik eventueel nog kan doen.
Volgens hem ben ik ook te eerlijk, dus kreeg al op mijn kop dat ik niet te uitgebreid moet antwoorden volgende week. :F:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Jemig, ik lees al die tijd al mee, maar dit is we schandalig... Heel veel sterkte en ik duim volgende week!
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Ook ik blijf lezen en duimen!
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

jezus ik zit nu het hele dossier te lezen maar wat een bizarre verklaringen staan hierin zeg!Ziekelijk!
Die vrouw die het meisje meenam zegt o.a. dat ik het meisje niet aan haar mee wou geven en dat ik zei dat ik eerst de hond naar binnen ging brengen omdat die helemaal 'waus' was geworden en daarna wel zou kijken waar de moeder was...en dat ze aan mij vroeg 'hoe kan dit gebeuren' waarop ik zei 'ja ik had hem los in de speeltuin lopen en daar heeft hij haar gebeten, daarna heb ik hem snel vastgemaakt'.Mijn buurjongen heeft o.a. gezegd dat het meisje macho een knuffel wou geven waarop hij haar met een poot sloeg, waarop zij begon te gillen en hij haar toen beet en als een gek aan haar begon te schudden en hij toen uit zijn riem schoot en nogmaals op haar af dook waarop ik hem in zijn nekvel gegrepen zou hebben.
De moeder van het meisje heeft zelfs gezegd dat macho agressief is naar andere honden en dat zij altijd om moet lopen als ze mijn tegenkomt(terwijl ze zelf een hond-agressieve am.stafford hebben).
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

gelukkig maar dat de verwonding van dat meisje dat sensatieverhaal tegenspreekt.
maar wat een ellende zeg :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fleurtje
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Fleurtje »

Wat een gore verklaringen zeg op papier
Dat ze jou en je hond zo zwart maken.
Tjonge jong. achterbakse mensen.

Maar ik vind het echt enorm rot voor je.
ik hoop dat hij door de test komt
en dat hij gou weer terug komt.
Ik lees ook dat je gaat verhuizen
Dat komt goed uit
Weg bij die achterbakse mensen.
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Jeetje wat bizar en het lijkt me enorm frustrerend om te lezen. Ik hoop dat deze onzin snel over is.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

:ugh: :ugh: :ugh: :ugh: Pff, heb er geen woorden voor. Wat een idioterie.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Met alle respect, maar na je verhaal gelezen te hebben vallen mij toch wel wat ‘dingetjes’ op...!

Aan het begin van je verhaal begin je met:
..helaas prikte ze hem daarbij in zijn oog...hij jankt..en zij blijft hem vasthouden waarna hij hapt...mijn buurjongen was er bij trouwens...iets anders kun je er niet van maken ik had hem niet los en heb haar niet gevraagd de hond te aaien..
Waaruit ik enigszins opmaak dat je suggereert hij alles gezien zou hebben…

Tussendoor ook nog eens met de opmerking dat hij 'minder begaafd' is !? Dus lijkt mij dat je zijn verklaring dan niet echt serieus moet nemen... Waarom anders zulke opmerking ?

Op 1 december zeg je het volgende:
De buurjongen heeft ook niks negatiefs verteld..ik heb heel zijn verklaring gehoord....
En op 13 december nogmaals:
de enige die er bij was was mijn buurjongen, hij is 14.
Ik hoorde hem zijn verklaring afleggen en hij zei het gewoon precies zoals het gebeurd was.
(Gezien je laatste bericht heb je dan schijnbaar zowel op 1 als op 13 december dan toch niet goed geluisterd !?)

Dan begint het verhaal een iets andere wending te krijgen, namelijk:
…want verder heeft niemand dat kunnen zien, mijn buurjongen stond er zo'n 15 meter vandaan.
Dus op een paar dagen heeft diezelfde buurjongen ineens waarschijnlijk niks gezien, of niet goed ??

Tenslotte lees je de verklaringen eens door en zeg je:
Mijn buurjongen heeft o.a. gezegd dat het meisje macho een knuffel wou geven waarop hij haar met een poot sloeg, waarop zij begon te gillen en hij haar toen beet en als een gek aan haar begon te schudden en hij toen uit zijn riem schoot en nogmaals op haar af dook waarop ik hem in zijn nekvel gegrepen zou hebben.
Tot 2x eerder gaf je toe dat je de verklaring van die jongen gehoord had en dat die precies zo was als hoe het gebeurde....!!!
(overigens komt dat uit de riem/halsband schieten ook al eerder terug in je verhaal, dus 2x dezelfde verklaring waarvan 1x afkomstig van je 'betrouwbare' buurjongen !)

Tja, schiet mij maar lek, maar ergens ruikt hier iets niet fris !? (lees: stinkt het verhaal) :scratch:
Ik hoop voor jou dat de officier van justitie jouw tegenstrijdige verklaringen, en je bevestiging dat het verhaal van je buurjongen klopte, hier niet leest, dat komt je betrouwbaarheid niet echt ten goede !!

Ik twijfel eerlijk gezegd ook enigzins aan de juiste vertelling van het geheel ! Maar ja, je hoort hier tenslotte ook maar één kant van het verhaal :wink:

Ik hoop oprecht dat je Macho terug krijgt en zal ook zeker voor je duimen, en ongeacht wat er werkelijk gebeurd is dat je dan wel 1000x beter zult uitkijken in de toekomst !!! En vooral..... Eerlijk zijn en blijven :roll:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull

Ongelezen bericht door nana »

Potverdorie het leek zo de goede kant op te gaan.

Het s toch te triest voor woorden dat er in NL geen eenduidig beleid is wat betreft de wet gevaarlijke dieren. Enerzijds word er veel gewicht gegeven aan allerlei verklaringen van omstanders die er wel of niet bij hebben gestaan en andere verklaringen worden voor het gemak maar weg gelaten.

De hond word getest zowieso op basis van verklaringen van omstanders los van het bijtincident dus en wat de moeder van het slachtoffertje wil.
Je bent dus overgelevert aan de grillen van omstanders, bangige agenten en een gewirwar aan juridische regeltjes.

Macho hailey misschien kun je contact opnemen met de groep www.hulpinbeslaggenomenhonden.nl misschien kunnen zij je helpen.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
nana
Zeer actief

De groep hulp in beslaggenomen honden heeft een procol opgesteld waarom word dit in gehanteert en doen gemeentes maar wat?

Protocol bijtincidenten 

Werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden heeft voor gemeenten een protocol ontwikkeld. Wanneer een gemeente dit protocol in haar beleid opneemt tracht zij daadwerkelijk iets aan het voorkomen van bijtincidenten te doen en zorgt zij gelijk voor een rechtvaardige behandeling voor honden en eigenaren.

Bestuursrecht: De politie in de gemeente heeft instructies van de burgemeester om afhandeling van bijtincidenten zoveel mogelijk via het bestuursrecht te laten verlopen.
Hondenbrigade: Bijtincidenten worden door de Hondenbrigade afgehandeld. Door hen wordt altijd eerst zorgvuldig bekeken hoe het bijtincident tot stand is gekomen en welke rol de bezitter van de hond, het slachtoffer en de hond hierin gespeeld hebben (honden kunnen zodanig uitgedaagd, getreiterd, bedreigd of mishandeld worden, dat men kan spreken van een natuurlijke afweerreactie waardoor er geen sprake van een agressieve aard hoeft te zijn bij de hond). Een door Alpha erkende hondengedragsdeskundige geeft hierin zo spoedig mogelijk (binnen een week) advies aan de Burgemeester.
Gesprek eigenaar en evt. screenen: Na een bijtincident voert de Hondenbrigade een gesprek met de eigenaar van de hond om te bepalen of het nodig is dat de eigenaar gescreend wordt op bekwaamheden in het omgaan met zijn hond in de openbare ruimte. Dit screenen vindt zonodig plaats door een door de gemeenten aangestelde commissie waarin zitting hebben een door Alpha erkende hondengedragsdeskundige, een dierenarts en een gedragspsycholoog. De eigenaar dient gescreend te worden op zijn empathisch vermogen, verantwoordelijkheidsgevoel, schuldbesef, kennis over honden en vaardigheid in een juiste omgang met zijn hond.
Uitkomst screening: Wanneer uitkomst van screening is dat het de eigenaar is waardoor het bijtincident is veroorzaakt en de eigenaar duidelijk niet geschikt blijkt te zijn voor de hond waardoor herhaling kan plaatsvinden en er met de hond zelf weinig mis is, wordt de eigenaar verplicht afstand van zijn hond te doen. De hond wordt dan voor herplaatsing overgebracht naar een asiel.
Onmiddellijk aanlijn- en muilkorfgebod* en een verplichte opvoedcursus of gedragscursus om de hond beter onder appél te krijgen: Eigenaar van een hond die een bijtincident heeft veroorzaakt bij een mens of een dier krijgt standaard na melding per direct een aanlijn- en muilkorfgebod in de openbare ruimte voor zijn hond voor ten minste zes maanden en wordt verplicht op eigen kosten een opvoedcursus of gedragscursus bij een als kwalitatief goed bekend staande hondenschool of gedragstherapeut (Martin Gaus hondenscholen, O & O, Alpha) die honden positief traint te volgen. De geboden vervallen wanneer uit het advies van de hondengedragsdeskundige blijkt dat er bij de hond sprake was van uitlokking en een natuurlijke afweerreactie en dat er daarom mag aangenomen worden dat de hond geen gevaar is in de openbare ruimte. Dit gebod opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Risico-inschattingstest vrijwillig na zes maanden: Eigenaar kan standaard, op enkele uitzonderingen na*, om van het aanlijn- en muilkorfgebod voor zijn hond af te geraken, met zijn hond na zes maanden op eigen kosten een risico-inschattingstest ondergaan. Eigenaar dient hieraan vooraf op eigen kosten een gedragstraining bij een door Alpha erkende gedragstherapeut die honden positief traint gevolgd te hebben. Reuen dienen minimaal een maand voor de risico-inschatingstest gecastreerd te worden.
Beoordeling risico-inschattingstest: De risico-inschattingstest wordt samen met eigenaar en hond afgenomen. Beoordeling van de gedragstherapeut over gedrag hond en combinatie hond en baas in de voorafgaande gedragstraining spelen een belangrijke rol in de totale beoordeling van de risico-inschattingstest. Eigenaren dienen zich te houden aan de maatregelen die voortvloeien uit het advies van de risico-inschattingstest en zijn strafbaar wanneer zij zich hier niet aan houden. Is de uitkomst van de risico-inschattingstest positief dan vervalt met onmiddellijke ingang het aanlijn- en muilkorfgebod. Eigenaar krijgt dit schriftelijk bevestigd. Is de uitkomst van het risico-assessment negatief dan blijft het aanlijn- en muilkorfgebod minimaal drie maanden daarna van kracht, waarna opnieuw (op kosten van de eigenaar) een test afgelegd kan worden indien eigenaar deze direct heeft aangevraagd. Eigenaar dient zich in de tussentijd te houden aan het muilkorf- en aanlijngebod en de evt. andere maatregelen die hem in het advies uit de eerste test zijn opgelegd. Komen eigenaar en hond negatief uit de tweede test dan krijgt de hond een blijvend muilkorf- en aanlijngebod. Komt de hond bij de tweede test positief uit de test dan vervalt met onmiddellijke ingang het muilkorf- en aanlijngebod. Eigenaar krijgt dit schriftelijk bevestigd. Zolang de eigenaar geen gebruik maakt van het afnemen van een tweede test blijft het aanlijn- en muilkorfgebod van de hond in de openbare ruimte van kracht. Eigenaar mag ten allen tijde een tweede test aanvragen, die na drie maanden behoort te worden afgenomen. Eigenaar behoort altijd voorafgaand een gedragstraining met zijn hond gevolgd te hebben bij een door Alpha erkende hondengedragsdeskundige.
Euthanasieadvies: Een euthanasieadvies voor de hond is enkel geoorloofd wanneer duidelijk is dat de hond gestoord onvoorspelbaar gedrag vertoont, herplaatsing geen oplossing kan zijn, het niet aan de eigenaar ligt, het gestoorde gedrag van de hond door training niet te veranderen is en de hond daardoor een gevaar blijft in de openbare ruimte ondanks muilkorf- en aanlijngebod.
Blijvend aanlijn- en muilkorfgebod: Eigenaren die weigeren een gedragstraining te volgen met hun hond verplichten zich om hun hond levenslang aan te lijnen en te muilkorven in de openbare ruimte.
Strafrechterlijke vervolging en inbeslagname voor niet houden aan geboden: Eigenaren die zich willens en wetens niet houden aan het verplichte muilkorf- en aanlijngebod voor hun hond lopen het risico van strenge strafrechtelijke vervolging,  inbeslagname van hun hond, de mogelijkheid tot gedwongen afstand van hun hond en herplaatsing, en bij een hoogrisico combinatie eigenaar en hond een houdverbod.
Inbeslagname: Het in beslag nemen van een hond na een bijtincident gebeurt alleen wanneer de verwondingen zeer ernstig zijn en/of er duidelijk sprake van is dat de hond of de combinatie eigenaar/hond een gevaar oplevert in de openbare ruimte. Een inbeslagname mag ten hoogste vier weken duren. Gemeenten maken daarom voor een snelle afwikkeling gebruik van het bestuursrecht en geven prioriteit aan inbeslaggenomen honden.
Castratie reuen: Reuen die wegens een bijtincident in beslaggenomen zijn dienen onmiddellijk op kosten van de eigenaar gecastreerd te worden. Dit omdat de opspelende hormonen (testosteron) bij een reu agressief gedrag in hoge mate beïnvloedt. Na vier weken kan de gecastreerde reu getest worden (deze hormonen zijn dan vrijwel uitgewerkt).
Verzorging en omgang in opslag: Een inbeslaggenomen hond wordt intensief voorbereid voordat hij aan de risico-inschattingstest wordt onderworpen. De eigenaar wordt bij het afnemen van de risico-inschattingstest betrokken. Wanneer er door de opslaghouders niet voldaan is aan de procedure van de inbeslagname (zie hieronder) en de hond in isolatie gehouden is wordt er geen risico-inschattingstest bij de hond afgenomen.
Houdverbod honden: Eigenaren die meerdere malen duidelijk hebben laten blijken niet de verantwoording voor hun hond te nemen, hun hond op te hitsen en te gebruiken als wapen of hun hond zo slecht te behandelen dat er agressie ontstaat bij de hond waardoor de hond zich gaat afreageren op anderen dan zijn baas, kunnen op verzoek van de burgemeester door het OM een houdverbod opgelegd krijgen. Per 2011 is het wettelijk verplicht om een hond te chippen. Hier liggen goede mogelijkheden voor controle.
* Onmiddellijk aanlijn- en muilkorfgebod: In periode van de gedragstraining heeft een hoofdband met snoetenband met extra veiligheidssluiting aan de halsband de voorkeur als goed alternatief voor de muilkorf. Door de hoofdband is het gedrag van de hond veel beter te beïnvloeden, uitvallen is vrijwel niet mogelijk omdat de beweging onmiddellijk wordt onderbroken. Daarbij maakt de snoetenband bijten onmogelijk maar biedt  nog wel de mogelijkheid gewenst gedrag in te trainen en te onderhouden omdat beloning mogelijk blijft. Door de verbinding tussen halsband en hoofdband door harpsluiting is ieder risico volledig ingedamd. De muilkorf is geschikt bij meelopen aan de fiets en bij joggen, tevens geschikt voor eigenaars die hun hond niet willen of kunnen trainen.

* Uitzonderingen: Een hond kan vaker gebeten hebben zonder dat de eigenaar (afdoende) veiligheidsmaatregelen heeft getroffen. Deze eigenaar krijgt geen herkansing door training en testafname. Hij heeft een onmiddellijk aanlijngebod, hoofdbandgebod en muilkorfgebod dat blijft zolang de hond leeft.

PROCEDURES

Inbeslagname van de hond

Indien een hond in beslag moet worden genomen en van huis (of andere plek) moet worden opgehaald, dan dient dat te gebeuren door de Hondenbrigade, niet door de politie. De Hondenbrigade is opgeleid om om te gaan met (agressieve) honden en kan zorgen dat de hond zo min mogelijk stress en frustratie van de inbeslagname ondervindt.

Note: Politie is hiertoe niet opgeleid, de ‘arrestatie’’ van de hond gaat dan dikwijls gepaard met veel geschreeuw en intimidatie, werken met vangstokken en bedreiging door meer agenten tegelijk. Voor de hond buitengewoon beangstigend/bedreigend waardoor (angst)agressie wordt uitgelokt.

Verzorging in opslag in belang van het welzijn                van de hond

Sociaal contact met  verzorg(st)ers, sociaal contact met soortgenoten (indien mogelijk in kennel, anders op speelplaatsen), sociale bezigheden door spel en training.

Isolatie is hondonvriendelijk en maakt de meest vriendelijke hond op het laatst nog gek. Laat staan energieke honden. Ballen en ander speelgoed ‘voor het spelen in zijn eentje’ lijken een mooi alternatief voor een sociale relatie maar zijn dat geenszins. Het verlicht de isolatie en gebrek aan sociale binding op geen enkele manier. Het is puur een versluiering voor de buitenwereld van de werkelijke feiten.

Inbeslagname mag niet langer dan een maand duren uit oogpunt van menselijkheid en dierenwelzijn. Indien de hond na een maand teruggegeven wordt aan de eigenaar dient deze alsnog verplicht een opvoedcursus of gedragstraining met zijn hond te volgen.
Om trauma’s te voorkomen krijgt een inbeslaggenomen hond gelijk bij aankomst in de opslag een eigen verzorg(st)er toegewezen die direct bij aankomst begint om een band met de hond op te bouwen om zo het vertrouwen van de hond te winnen. Dit gebeurt door de hond veel en de juiste aandacht te geven en beloningen in de vorm van eten, met de hond te spelen en wandelen. Hiervan vindt dagelijks verslaggeving plaats door de verzorgster van de hond.
Tijdens de inbeslagname volgt de hond samen met de verzorg(st)er een elementaire gedragscursus. Dit versterkt de band tussen verzorg(st)er en hond en de hond kan zonodig beter gedrag aanleren.
Gelijk bij de inbeslagname wordt gekeken of de hond samen met een andere hond in de kennel geplaatst kan worden (reuen en teefjes gaan bijna altijd goed samen) en samen op speelplaats kunnen. (Dit zijn ook de voorwaarden in het Honden- en Kattenbesluit waaraan kennels horen te voldoen, ook die in asielen! Helaas houdt men zich in de opslag hier niet aan).
Er wordt geen vangstok, waterspuit of andere dwangmiddelen (inclusief intimiderend gedrag als schreeuwen) gebruikt om de hond te dwingen uit zijn hok te komen.
Eigenaren krijgen één keer per twee weken verslaglegging van de verzorg(st)er (deze blijft in de verslaglegging anoniem) over hoe het met de hond gaat met evt. bijgevoegd een digitale foto van de hond. De verslaglegging kan per email verzonden worden door de opslaghouder naar de Dienst Regelingen waar de informatie doorgestuurd kan worden naar de eigenaar of advocaat.
Met de inbeslaggenomen hond wordt dagelijks een wandeling gemaakt van een half uur minimaal en de hond is dagelijks een uur op de speelplaats.
Een inbeslaggenomen hond heeft recht op een eigen mand met deken.

lydia
nana
Zeer actief

Tony hoezo eerlijk blijven :scratch:

lydia
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Misschien omdat TS ook niet eenduidig is in haar eigen verklaring van het gebeurde, met andere woorden ze geeft verschillende verklaringen met betrekking tot de buurjongen die getuige was....
Lijkt mij toch niet zo heel moeilijk te lezen.... Toch !?

Daarbij, een jochie van 14 die gevraagd wordt om een verklaring af te leggen van het gebeurde, korte tijd na het incident, zal toch niet zomaar moedwillig gaan lopen liegen...? Zeker niet omdat het schijnbaar een goede kennis van TS is !
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Tony schreef:Misschien omdat TS ook niet eenduidig is in haar eigen verklaring van het gebeurde, met andere woorden ze geeft verschillende verklaringen met betrekking tot de buurjongen die getuige was....

Daarbij, een jochie van 14 die gevraagd wordt om een verklaring af te leggen van het gebeurde, korte tijd na het incident, zal toch niet zomaar moedwillig gaan lopen liegen...? Zeker niet omdat het schijnbaar een goede kennis van TS is !
Misschien heeft ze meerdere buurjongens?
Ik heb er ook twee hoor en van dezelfde leeftijd :U:
Groetjes Belinda
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

de jongen is nog een keer verhoord...dus niet datgene wat ik heb gehoord maaar later nog eens uitgebreid. Toen ik zei dat hij er bij was was...stond daarvoor dat dat ging over dat ik de hond aan de lijn had..en dat het meisje naar mijn hond toe is gelopen...dat heeft hij dus zeker weten kunnen zien.
Voor de rest kon niemand anders iets gezien hebben want het meisje legde haar hoofd op macho zijn kop...uiteindelijk hapte hij.Dat kon je niet zien vanaf de afstand waar hij stond.
Het losschieten was daarbij niet op het bijtmoment...pas meters verder toen ik het meisje al had opgetild en naar huis wilde brengen. Ik had namelijk de hond kort vast met mijn linkerhand maar had beide handen nodig om het meisje op te tillen...daarbij trok ik dus de halsband te strak om zijn kop waardoor hij er af gleed.
Overigens heeft diezelfde jongen vorig jaar nog een auto-ongeluk op de weg hierachter veroorzaakt doordat hij op de weg is gaan liggen, ook toen heeft hij volop lopen liegen tegen de politie, ik was daar namelijk bij als tolk voor zijn moeder. Dus nee het is niet raar dat hij liegt over wat er gebeurd is, en de advocaat vermoed ook dat er bepaalde dingen voor zijn gezegd.
Als het was gegaan zoals hij gezegd heeft, had ze minstens krassen van de hond moeten hebben...meerdere wonden...en had dat meisje er nu niet met een litteken van een cm bij gelopen, en ik neem aan dat de ouders dan ook niet mee zouden willen werken aan een brief.
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

Nana ik heb meteen de volgende dag al contact opgenomen met Sandra van de werkgroep. Zij hebben o.a. ook een brief van de minister waarin staat dat hij het niet zal tegenwerken als men een verzoek indient om de hond bij martin gaus te plaatsten om tot rust te komen na een negatief advies..en daarna opnieuw getest zal worden.
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

overigens zegt het genoeg denk ik dat ik mijn verhaal hier neerzet..want ik ben mij er zeker van bewust dat iedereen dit kan lezen. Want ondanks dat sommige dingen soms even extra uitgelegd moeten worden of misschien net niet helemaal duidelijk zijn neergeschreven heb ik hier geen woord gelogen.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Shit... dat zijn weer geen leuke verhalen....
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

ja ik heb gister ook pas alle verklaringen gelezen, en ondanks dat ik wel had verwacht dat het een en ander aangedikt zou worden had ik nooit gedacht dat het zulke grote leugens zouden zijn.
Afbeelding
nana
Zeer actief

Tony schreef:Misschien omdat TS ook niet eenduidig is in haar eigen verklaring van het gebeurde, met andere woorden ze geeft verschillende verklaringen met betrekking tot de buurjongen die getuige was....

Feit blijft wel dat er een bijtincident is geweest met een kleine schade we hebben het niet over scheurwonden of zlfs meerdere wonden. Op basis van allerlei getuigen waarvan niet zeker is of die het wel of niet gezien hebben is de hond direct in beslag genomen.

Het kan de officier kennelijk niet schelen onder welke omstandigheden iets gebeurd er word zowieso getest.
Wat valt er voor macho hayley te liegen? Wel grappig dat kennelijk alleen haar getuigenis onder een loep word gelegd.

lydia
Mieke2
Actief

Ongelezen bericht door Mieke2 »

Ik ken TS persoonlijk van de hondenschool, we hebben gehoorzaamheid samen gevolgd en behendigheid. Ik durf mijn handen voor haar in het vuur te steken, zij is iemand met een gouden hart en ook goudeerlijk!! Dat sommige details in het ene stukje van haar net ietsje anders geformuleerd zijn dan in het andere doet er niets aan af dat ik zeker weet dat zij nooit en te nimmer bewust zou liegen.
Als er iemand is die ontzettend goed voor mens en dier is dan is zij het wel!!
Daarnaast zal zij de eerste zijn om te kijken wat ze zelf wel of niet goed heeft gedaan in een bepaalde situatie, dus ook aan zelfinzicht ontbreekt het haar niet. Dit wilde ik toch maar even gezegd hebben, hier. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen die TS niet kennen en alleen afgaan op wat hier geschreven wordt, haar woorden op een goudschaaltje gaan wegen. Je leest het verhaal hier van 1 kant, maar ik kan je dus verzekeren dat TS volkomen te goeder trouw hier de waarheid neerschrijft.
Zij heeft gewoon hele vette pech 1) dat ze in een dergelijke buurt woont met veel verslaafden 2) dat daar mensen zijn die rancuneus naar haar toe zijn omdat ze een pup die ze bij hen ondergebracht had weer terugggehaald heeft omdat die slecht behandeld werd
3) het feit dat Macho een Mechelaar is en daar een bepaald beeld over bestaat 4) er een agente betrokken was bij de in beslagname met weinig kennis over honden en bevooroordeeld en die dus ook gezorgd heeft dat het dossier onvolledig is.
5) dat de opgefokte sfeer van dat moment nu het lot van Macho bepaald heeft.
Als er iemand is die dit allemaal niet verdient dan is het TS wel.

Er zijn genoeg mensen aan te wijzen die onverantwoord met hun honden omgaan, dergelijke mensen ken ik helaas ook en TS hoort daar NIET bij.
Tony
Zeer actief

overigens zegt het genoeg denk ik dat ik mijn verhaal hier neerzet..want ik ben mij er zeker van bewust dat iedereen dit kan lezen. Want ondanks dat sommige dingen soms even extra uitgelegd moeten worden of misschien net niet helemaal duidelijk zijn neergeschreven heb ik hier geen woord gelogen.
Sorry, maar met alle respect, misschien zegt het jou genoeg, maar maak vaak genoeg mee dat mensen zielig lopen te doen en de vermoorde onschuld spelen, ja, zich zelf in de slachtofferrol plaatsen om maar een gelijk te behalen, dat terwijl ze zelf veroorzaker/dader zijn.
Dus ik hoop niet dat je het erg vind dat het mij niet meteen genoeg zegt !

Feit blijft wel dat er een bijtincident is geweest met een kleine schade we hebben het niet over scheurwonden of zlfs meerdere wonden. Op basis van allerlei getuigen waarvan niet zeker is of die het wel of niet gezien hebben is de hond direct in beslag genomen.
Tja, gezien de commotie eromheen doet het er ook niet toe of er veel of weinig “schade” is. De hond is in beslag genomen op het artikel ‘Het niet onder controle houden van een gevaarlijk dier’, en dat is in dit geval terecht. Maar goed, dat is al eerder uitgebreid aangehaald/uitgelegd door personen die er heel goed thuis in zijn !!

Ik ken TS persoonlijk van de hondenschool, we hebben gehoorzaamheid samen gevolgd en behendigheid. Ik durf mijn handen voor haar in het vuur te steken, zij is iemand met een gouden hart en ook goudeerlijk!! Dat sommige details in het ene stukje van haar net ietsje anders geformuleerd zijn dan in het andere doet er niets aan af dat ik zeker weet dat zij nooit en te nimmer bewust zou liegen.
Als er iemand is die ontzettend goed voor mens en dier is dan is zij het wel!!
Daarnaast zal zij de eerste zijn om te kijken wat ze zelf wel of niet goed heeft gedaan in een bepaalde situatie, dus ook aan zelfinzicht ontbreekt het haar niet. Dit wilde ik toch maar even gezegd hebben, hier. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen die TS niet kennen en alleen afgaan op wat hier geschreven wordt, haar woorden op een goudschaaltje gaan wegen
Ik respecteer het zeker dat je zo opkomt voor je vriendin/kennis/clubmaatje en daar zal ze je zeker dankbaar voor zijn ! Maar sorry, in mijn loopbaan heb ik al tich bijtincidenten (en overige geweldplegingen) meegemaakt (ik werd overigens aangeklaagd vanwege het opzetten van mijn hond), waarbij de ‘vriendenkliek’ achteraf alleen maar goeds wisten te vertellen over dader, hij werd nog net niet heilig verklaard ! Dat hij een dag eerder met een groep iemand bijna dood had geschopt en dat dat niet de eerste keer was werd maar even aan voorbij gegaan ! Zaak tegen mij werd geseponeerd…
Ik weet dat je dat niet kunt vergelijken, maar er kan achteraf zo veel verteld worden. Ik ben ook de laatste die niet van jou zou willen aannemen dat TS niet zo geweldig en ontzettend goed is als jij beschrijft, maar sorry, het zegt mij in deze niet zo veel…

Je leest het verhaal hier van 1 kant, maar ik kan je dus verzekeren dat TS volkomen te goeder trouw hier de waarheid neerschrijft.
Sorry hoor, maar dat kan jij niet verzekeren !! TS zegt zelf dat er niemand anders bij is geweest, dus hoe kan jij dat dan ?? Wat je wel kunt is geloven dat het is gegaan zoals verteld ;-)

Maar zoals ik al eerder aangaf, ik hoop oprecht dat alles met een sisser afloopt en dat je gauw je hond terug hebt !!
Tenslotte, en daar gaan we maar van uit, zal het recht zegevieren....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”