Het begon van de zomer met wat strammer lopen. Ze stond achter iets doorgezakter en ging wat koehakkiger lopen. Ze was ook nogal mat. Ik heb het een tijdje aangekeken omdat er niet echt iets aanwijsbaars was, maar het verbeterde niet.
De DA vermoedde iets in haar rug en haar heupen. Röntgenfoto's laten maken en daarop was spondylose te zien.
Helemaal links zie je dat de 'haakjes' elkaar al bijna raken

Haar heupen zien er eigenlijk verrassend goed uit

Het gekke is dat ze bij het voelen heel sterk op haar heupen reageerde en helemaal niet op rug of nek. Dat strookt dus niet met wat er op de foto's te zien is. De orthopeed die de foto's beoordeeld heeft kon er ook niet echt kaas van maken. Hij opperde wel dat het heel misschien eventueel, gezien haar ras en leeftijd, DM (Degeneratieve Myelopathie) zou kunnen zijn.
Een paar dagen na het maken van de foto's zakte ze bij het van de bank afstappen piepend door haar achterpoten. Het duurde echt even voor ze weer normaal kon staan. Waarschijnlijk door het gefrot voor de foto's.
Ze krijgt glucosamine en metacam. Ik merk geen verschil. De swabs voor de DM DNA-test heb ik al twee keer verstuurd, de eerste keer was het materiaal niet goed en nu is het (nog?) niet aangekomen. Na de feestdagen stuur ik het nog een keer.
In de afgelopen maand zijn vrijwel al haar spieren van haar achterhand verdwenen
Ze heeft meer vet op haar ribben dan ooit (hoewel nog steeds een bescheiden laagje) dankzij een rol Lotgering bovenop haar dagelijkse portie van 800-1000gram. Daar ligt het dus niet aan.
Ze krijgt ook voldoende beweging, Zinne is een en al spier, maar ze gaat veel vaker liggen tijdens de wandeling en doet rustiger aan.
Bij het testen van haar reflexen van haar achterpoten, achterpoot op de bovenkant van de tenen zetten, zet ze links direct weer goed. Rechts leunt ze eerst heel even op en zet de poot dan weer goed.
Nu komt er nog bovenop dat ik denk dat ze (lichtelijk) incontinent aan het worden is
Ik heb nu goed opgelet, maar ze likt eigenlijk vrijwel niet. Ze heeft ook geen uitvloeiing. Panna is niet gecastreerd.
Kort om, ik begin een beetje wanhopig te worden. ik stop nu tijdelijk met de metacam om te zien wat ze doet zonder, of ze pijn aangeeft. Ook maak ik een afspraak met een orthopeed die Marjolein me aangeraden heeft.
Jullie kunnen er waarschijnlijk niets mee, maar misschien herkent iemand iets? Heeft iemand nog een lumineus idee?
Ze is pas 7,5 dus veel te jong voor dit soort gedoe!