renee-uk schreef:er zijn in vroeger dagen hele volksstammen honden oud geworden op brood met pens en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat brood nou zo vreselijk slecht voor honden is

Ik snap het ook niet zo goed.
Een kennis van ons, gaf zijn dobermann (naast zijn gewone eten) ook elke dag een snee of 5 brood met koffie over, het beestje is er toch 14 op geworden
Meike schreef:Waarom ik geen brood voer:
- bij altijd tarwe eten (zit ook al in de meeste brokken) hoger risico op ontstaan van glutenallergie
- in tarwe zitten antinutrienten die de opname van mineralen verstoren
- er zitten veel koolhydraten in en vaak ook nog suiker, volgens mij het risico op ontstaan van suikerziekte kan vergroten
- omdat het geen natuurlijk voer is, ontstaan er meer afvalstoffen, waarmee je het lichaam onnodig mee belast
Vorig jaar toen Guapa drachtig was, wilde ze op een gegeven moment niets, alleen brood (en heel soms wat camembert), ik denk dat zij toen bijna 1/3 van haar dracht alleen brood heeft gegeten en daar zijn toch 11 stevige pups uitgerold.
Moest het nu lente/zomer zijn dan had ze op haar kop kunnen staan en had ik niets "extra" gegeven, maar ze is echt graatmager aan het worden omdat ze niets wil, zelfs brokken met blikvoer gaat er meer niet in als wel en aangezien wij verhuist zijn (verder van de grens met NL) is het nu op de moment gewoon onmogelijk om aan kvv te geraken (zelfs de aveve (boerenbond)heeft hier maar 1 soort brokken

)
Ik "duw" er nu gewoon in wat ze wil eten, gezond of niet, maar omdat ik eens gehoord/gelezen had dat langdurig brood geven niet echt goed is, toch maar even de vraag, maar ik weet niet meer precies waarom het niet goed is/was.
Van het weekend gaan we het dorp verder naar de Aveve (ik heb op de moment geen auto) en eens kijken wat ze daar hebben qua andere brok of zo, het enige lastige is, dat de rest Cavom krijgt en het daar ook gewoon goed op doet, als ik hen moet overzetten, poepen ze weer ontzettend veel en word hun vacht dof, maar de kans dat Guapa na 3 dagen of zo die "nieuwe" brokken niet meer moet is ook weer redelijk groot
zo staat Guapa nu (foto is van een paar weken terug, maar er is dus maar 500gr of zo bij sindsdien)