Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn hond in beslag genomen,wat nu... ik word niet vervolgd!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

macho-hayley
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herders
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Mijn hond in beslag genomen..wat nu...

Ongelezen bericht door macho-hayley »

Ja ik heb ondertussen even contact gezocht met mijn advocaat en die heeft mij tips gegeven.
Ook zegt hij dat het bijten van een hond niet strafbaar is(voor mij)...enkel het ophitsen of het niet te laten stoppen bij een bijtaanval.
Beide is in ieder geval niet gebeurd.
Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Gewoon je verhaal vertellen en antwoord geven op vragen die ze zullen stellen, als je daar antwoord op kunt geven. Als je iets niet meer weet of niet zeker weet dan zeg je dat gewoon.
Als het goed is dan verloopt het niet anders dan een gewoon gesprek, behalve dat je ongetwijfeld zenuwachtig zult zijn, maar dat kun je ook gewoon zeggen hoor, dat je het vreselijk vindt wat er gebeurd is, dat je van alle kanten geprobeerd hebt contact te krijgen met dat meisje en haar ouders en dat je je zorgen maakt om je hond.
Eigenlijk gewoon wat je hier ook allemaal hebt gezegd, dat kwam heel verstandig en betrokken over.
Succes.

Poehh zenuwachtig ben ik zeker....ik heb meteen een dag later alles op papier gezet zodat ik ook zeker weten niks zou vergeten aangezien ik niet wist wanneer ik verhoord zou worden.
Bedankt voor de tips in ieder geval!
Afbeelding
Mieke2
Actief

Ongelezen bericht door Mieke2 »

wat fijn dat je vrijdag al een gesprek met de politie hebt, ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent.
is het nog een idee om iemand mee te nemen naar dat verhoor, zodat je daar niet alleen zit?
daar zou ik dan iemand voor uitkiezen die niet te emotioneel betrokken is, maar iemand die jou rustig kan ondersteunen en aanvullen, mocht dat nodig zijn. ik heb geen idee of dat mag eigenlijk, heb zelf nooit een dergelijke situatie bij de hand gehad.
hoe dan ook, we zullen voor je duimen, met zijn allen!
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

het is echt de advocaat van de moeder en niet van de verzekeringsmaatschappij...
Ik weet ook echt niet hoe het nu dan kan dat ik wel aangeklaagd ben voor dat artikel...
Nouja volgens mijn advocaat was er geen reden tot bezorgdheid omdat ze dat nooit hard kunnen maken.
Ook echt belachelijk die verhalen van die moeder zeg, en dat jij er op dit moment nog steeds last van hebt.
Ik mocht van mijn advocaat trouwens geen schuld bekennen voor die kosten en niks ondertekenen.
Er stond ook een heel ander verhaal in de brief van haar advocaat, namelijk dat de hond het kind had gebeten toen ze aan het spelen was in de speeltuin....niet dus!
Afbeelding
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Echo »

Toen ik verhoord werd als getuide in een heel ander soort zaak, moest ik gewoon vertellen wat er gebeurde, stap voor stap. En dan af en toe vroeg de polities belangrijke details. Zij schreven alles op, ik mocht dat zelf niet.
En dan nadat de 'statement' klaar was moest ik het doorlezen en ondertekenen als het klopte.
Ik neem aan dat dat ook bij jou zo zal gaan. Ze hebben eerst een getuige verklaring nodig voordat ze mensen kunnen gaan berechten.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik ben ook wel eens verhoord als getuige, maar heb nooit iets moeten ondertekenen
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel

Ongelezen bericht door Echo »

Oh noujah ik moet er wel bij zeggen dat dit dus in het politiebureau plaatsvond en ik werd verhoort in Glasgow, dus misschien gaat het in NL iets anders.
Maar als ze je getuigenis echt in de zaak willen gebruiken dan moeten ze toch wel je handtekening hebben lijkt me?
Noujah dat maakt ook niet zoveel uit nu.
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Dee
Zeer actief

ik zat in de rechtszaal, :U:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Echo schreef:Oh noujah ik moet er wel bij zeggen dat dit dus in het politiebureau plaatsvond en ik werd verhoort in Glasgow, dus misschien gaat het in NL iets anders.
Maar als ze je getuigenis echt in de zaak willen gebruiken dan moeten ze toch wel je handtekening hebben lijkt me?
Noujah dat maakt ook niet zoveel uit nu.
TS wordt verhoord als verdachte, niet als getuige.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Jip schreef:
macho-hayley schreef:Ja ik heb ondertussen even contact gezocht met mijn advocaat en die heeft mij tips gegeven.
Ook zegt hij dat het bijten van een hond niet strafbaar is(voor mij)...enkel het ophitsen of het niet te laten stoppen bij een bijtaanval.
Klopt het is niet strafbaar maar omdat het bijten door "eigen energie"van de hond gebeurd....... :19: wat ze daar ook mee mogen bedoelen ben je wel aansprakelijk voor de kosten........

Jij haalt 2 dingen door elkaar, namelijk strafrecht en civielrecht.
Het eigen energie verhaal komt uit het Burgerlijk Wetboek en houdt dus inderdaad in dat je aansprakelijk bent voor de schade aangericht door jouw dier. Ook als je niet strafbaar bent voor artikel 425 van het wetboek van Strafrecht. Echter het 1 sluit het ander niet uit.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

macho-hayley schreef:Ja ik heb ondertussen even contact gezocht met mijn advocaat en die heeft mij tips gegeven.
Dit is het artikel wat je ten laste wordt gelegd:

Artikel 425

Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

1*.
hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2*.
hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.
Gr. Aniek

Afbeelding
dicyvo

Ongelezen bericht door dicyvo »

Jip schreef:
Klopt het is niet strafbaar maar omdat het bijten door "eigen energie"van de hond gebeurd....... :19: wat ze daar ook mee mogen bedoelen ben je wel aansprakelijk voor de kosten........

wij hebben trouwens ook afgelopen weekend een brief van de advocaat gehad . Je moet even goed lezen of het de advocaat van de ouders is of de advocaat van de verzekeringsmaatschappij.

in ons geval heeft moeder van het meisje een advocaat in handen genomen omdat ze geen zorgverzekering had en dus de kosten via WA moeten worden vergoed.

Heb ik helemaal geen problemen mee dat regelt haar advocaat maar met de advocaat van onze verzekeringsmaatschappij

waar ik dan weer wel problemen mee heb is dat moeder loopt rond te vertellen dat ze wel 20.000 euo letselschade kan krijgen en dat dat dan een leuk spaarcentje is ....... :piew:

en om die letselschade te krijgen verzint ze dan maar dat haar dochtertje bang is geworden van honden..........terwijl ik haar nog steeds bij mijn honden moet weg houden gisteren nog...... :evil:
Kun je dat niet filmen of zo??
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

macho-hayley schreef:het is echt de advocaat van de moeder en niet van de verzekeringsmaatschappij...
Ik weet ook echt niet hoe het nu dan kan dat ik wel aangeklaagd ben voor dat artikel...
Nouja volgens mijn advocaat was er geen reden tot bezorgdheid omdat ze dat nooit hard kunnen maken.
Ook echt belachelijk die verhalen van die moeder zeg, en dat jij er op dit moment nog steeds last van hebt.
Ik mocht van mijn advocaat trouwens geen schuld bekennen voor die kosten en niks ondertekenen.
Er stond ook een heel ander verhaal in de brief van haar advocaat, namelijk dat de hond het kind had gebeten toen ze aan het spelen was in de speeltuin....niet dus!

Waren er geen getuigen?? Het is een kwalijke zaak dat ze zeggen dat het kindje gebeten is in de speeltuin.
Is een valse verklaring afleggen niet strafbaar??
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Budkes
Zeer actief

Jip schreef:maar als ik het goed begrijp betekent "eigen energie" van de hond dus dat hij niet is opgejut door de baas.........dat klopt in ons geval wel maar hij is wel opgejut door het slachtoffer.....

ik las dit dus ik denk dat filmen geen zin heeft

Kinderen
Artikel 6:164.
Een gedraging van een kind dat de leeftijd van veertien jaren nog niet heeft bereikt, kan aan hem niet als een onrechtmatige daad worden toegerekend.

zelfs een straatverbod zou niet helpen want ik kwam haar dus gisteren in het bos tegen en dan komt ze op Heavy afrennen ......heeeeeee hoe is het met Heavy....... :19:
Niet helemaal, het betekend eigenlijk dat de hond iets uitzichzelf doet dat hij niet zou hebben gedaan als de eigenaar zijn gedraging in zijn macht zou hebben gehad. :ugh:
Duidelijke taal toch. :schrik:
Laatst gewijzigd door Budkes op 13 dec 2011 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Jip schreef:maar als ik het goed begrijp betekent "eigen energie" van de hond dus dat hij niet is opgejut door de baas.........dat klopt in ons geval wel maar hij is wel opgejut door het slachtoffer.....

ik las dit dus ik denk dat filmen geen zin heeft

Kinderen
Artikel 6:164.
Een gedraging van een kind dat de leeftijd van veertien jaren nog niet heeft bereikt, kan aan hem niet als een onrechtmatige daad worden toegerekend.

zelfs een straatverbod zou niet helpen want ik kwam haar dus gisteren in het bos tegen en dan komt ze op Heavy afrennen ......heeeeeee hoe is het met Heavy....... :19:
Nee maar ze bedoeld ook om het letselschade trauma verhaal te weerleggen........
Gr. Aniek

Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

de enige die er bij was was mijn buurjongen, hij is 14.
Ik hoorde hem zijn verklaring afleggen en hij zei het gewoon precies zoals het gebeurd was.
Maar ja je weet niet he, misschien een aantal luitjes hier die met een groepje wel bereid zijn een valse verklaring af te leggen, dat is niks nieuws hier...dat gebeurd ook regelmatig bij geweldsdelicten die hier plaatsvinden.
Dit was wat ze tegen haar advocaat heeft verteld...ik hoorde van de buren ook dat ze had verteld gewoon thuis te zijn...geen idee wat ze tegen de politie heeft verteld.
Ik hou mijn hart vast in ieder geval....
Afbeelding
Mieke2
Actief

dat is behoorlijk waardeloos, dat die mensen gaan liegen om hun eigen straatje schoon te vegen, misschien zijn ze wel bang voor bemoeienis van jeugdzorg als ze eerlijk vertellen dat hun kind alleen buiten liep.
ik hoop maar dat je buurjongen van 14 niet door die club wordt omgepraat om zijn verklaring te herroepen.
het is wel iets wat te verwachten is in zulke buurten, maar dat zal de politie ook wel weten.
het enige wat je kunt doen is vrijdag gewoon de waarheid vertellen en erop hopen dat ze jou geloven.
wat een stress weer voor jullie, maar laat je vooral niet opfokken, de waarheid komt toch altijd wel boven tafel.
we blijven duimen voor jullie!
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

Ja inderdaad Mieke, dat het nu net hier moest gebeuren was wel het slechtste wat me kon overkomen.
Het is inderdaad een kwestie van afwachten nu...en duimen....
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mieke2 schreef:dat is behoorlijk waardeloos, dat die mensen gaan liegen om hun eigen straatje schoon te vegen, misschien zijn ze wel bang voor bemoeienis van jeugdzorg als ze eerlijk vertellen dat hun kind alleen buiten liep.
ik hoop maar dat je buurjongen van 14 niet door die club wordt omgepraat om zijn verklaring te herroepen.
het is wel iets wat te verwachten is in zulke buurten, maar dat zal de politie ook wel weten.
het enige wat je kunt doen is vrijdag gewoon de waarheid vertellen en erop hopen dat ze jou geloven.
wat een stress weer voor jullie, maar laat je vooral niet opfokken, de waarheid komt toch altijd wel boven tafel.
we blijven duimen voor jullie!

das zeker waar, zo heeft de politie mij eens geadviseerd om geen aangifte te doen (was in elkaar getimmerd toen ik ergens een hond (pup) weg moest halen), want er zouden toch allemaal valse getuigenissen komen waardoor ik ineens de zondebok zou worden...
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

De agente die die dag met mij naar huis ging zei al tegen me dat veel mensen allerlei dingen hadden geroepen, maar dat ze verwacht dat er geen een officieel iets daarvan op papier zou zetten, en al helemaal niet op het bureau willen komen om daar een verklaring af te leggen.
Ik hoop het maar...
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Jip schreef:
en om die letselschade te krijgen verzint ze dan maar dat haar dochtertje bang is geworden van honden..........terwijl ik haar nog steeds bij mijn honden moet weg houden gisteren nog...... :evil:
Heb je geen getuigen daarvan?
Misschien dat die dan willen getuigen dat het meiske nog steeds naar je honden toe gaat.
Verder voor TS gewoon rustig proberen te blijven .
Had ik niet ergens in je topic gelezen dat je het meisje nog naar huis had gebracht en dat hun toen niet thuis waren of zo?
Dan kun je dat verhaal toch weerleggen dat de ouders gewoon thuis waren?
Het lijkt verdorie wel een soapserie aan het worden.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

ja maar ik kan zoveel zeggen natuurlijk he, als tien mensen iets anders beweren heb ik daar niks aan :ugh:
Het probleem is ook wel een beetje dat ik nooit mijn verhaal heb kunnen doen aan de ouders, alle stemmingsmakers eromheen maken er dan een heel ander verhaal van, waar de ouders dan weer kwaad van worden en zelf dingen gaan verzinnen of wat dan ook.
Geen idee ook wat die vrouw die het meisje uiteindelijk meenam naar haar moeder bijvoorbeeld heeft gezegd, misschien wel iets in de trant van ze wilde haar daar gewoon achterlaten ofzo.
Ik heb namelijk bij dat mens ooit een pup weggehaald die zwaar verwaarloosd werd, zowel zij als haar vriend zijn zwaar alcoholist.
Ik heb toen door ze te overbluffen, aanbellen en ik kom nu de pup ophalen anders bel ik de db, het hondje daar weg gehaald en dat zullen ze me vast niet in dank hebben afgenomen(dit is de korte versie).
Iedereen in de buurt wist wat er gebeurde in dat huis en niemand die iets deed, ja naar mij toe komen en ik ben dan wel zo 'gek' om er wel iets aan te doen.
Dit is gewoon geen buurt voor mij om in te wonen, ik trek me alles veel te veel aan. Je red het hier alleen maar als je strak alles en iedereen negeert.
Afbeelding
Mieke2
Actief

dan wordt er nu vast gehandeld vanuit rancune en wraak door de mensen bij wie je die pup hebt weggehaald.
misschien maar even met je advocaat overleggen of je dit ter sprake moet brengen vrijdag tijdens het verhoor, want het maakt wel veel duidelijk over de motieven van degenen die jou in een kwaad daglicht willen stellen.
overigens ontzettend moedig dat je dat toen hebt gedaan, die pup uit die ellendige situatie weghalen.
ik zou het ook niet kunnen aanzien als een pup zo zwaar verwaarloosd werd.
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Het spreekwoord "van een mug een olifant maken" is in deze wel erg toepasselijk. Het lijken wel Amerikaanse taferelen, daar spannen ze ook een rechtzaak aan voor elk akkefietje ipv iets op een deftige manier op te lossen.

Een hond in beslag laten nemen kan ik nog accepteren als reactie van de ouders aan de hand van een verhaal, dat waarschijnlijk flink opgeblazen werd door derde partij. Ik zou ook razend zijn. Maar moest ik als ouder zien, dat mijn kind alleen maar een klein gaatje had, zou ik verhaal gaan halen en me niet laten opjutten(want dat is wellicht gebeurd), om er een halszaak van te maken.

Betrokken partijen hebben elkaar nooit gehoord en dit had waarschijnlijk veel ellende voorkomen. Enfin dat is mosterd na de maaltijd natuurlijk, vermits het balletje nu aan het rollen is.

Ik wens jullie komende tijd veel sterkte en hoop dat Macho binnenkort gezond en wel in zijn eigen mandje zal liggen. :W:

Ik gok trouwens, dat nu, bijna 14 dagen na het voorval, het wondje van dat kind reeds helemaal genezen is zonder litteken :wink:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

het meisje moest wel gehecht worden worden he, het was niet zo'n hele kleine wond maar het was ook niet zo dat de hele wang openlag(niet dat dit niet erg genoeg is).
Ik heb het meisje helaas niet van dichtbij gezien dus weet ook niet hoe het met de wond is.
Ik zag wel op de hyves van de vriend van de moeder dat het goed ging met het meisje en de wond mooi heelt.
Maar de rest eromheen gaat gewoon nergens over, ik hoop dat dit uiteindelijk niet te veel invloed zal hebben.
Ik heb gelukkig genoeg brieven van mensen die niet uit de buurt komen, maar of dit helpt en hoe het afloopt moet nog maar blijken......
Afbeelding
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Voor ik het enorm ga vergeten: sterkte en succes voor morgen :ok:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
macho-hayley
Zeer actief
Contacteer:

dankjewel!...ik heb alle brieven klaarliggen en heb een tiental foto's uitgeprint waarop hij te zien is tussen kinderen en andere honden...nog even overleg gehad met de advocaat dus ik denk dat ik er wel klaar voor ben.....
Afbeelding
Dee
Zeer actief

Succes!
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Heel veel succes!
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Heel veel succes voor morgen, ik duim mijn duimen blauw voor Macho en jou! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”