Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De juiste botten om af te komen van het tandsteen
Moderator: moderatorteam
-
Trimsalon Oudehaske
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Newfoundlander in het bijzonder, verder alle rassen hebben iets wat leuk is:D
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: De juiste botten om af te komen van het tandsteen
En dus helemaal niet zo slecht! Mijn hond eet het bot ook echt niet op, gewoon afknagen en volgende!
's ochtends en 's avonds dus gewoon lekker brokken!
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
Ik denk dat hiervoor wordt "gewaarschuwd" omdat er honden zijn die versleten tanden hebben hierdoor of dat er een stuk afbrak.Inge O schreef:ik vind trouwens dat er ook behoorlijk spastisch wordt gedaan over die vreselijke 'dragende botten', alsof wilde dieren die om die reden zouden laten liggen?
dat dragende botten niet ideaal zijn als deel van een barfmaaltijd (echt hap-slik-wegeten dus) kan ik me goed voorstellen maar waarom ze niet als kauwbot zouden mogen gebruikt worden ontgaat me werkelijk volledig.

- dagmar88
- Zeer actief
Dat werkt hier dus niet.Tank schreef:Die van mij krijgen ook soms een dragend bot als kauwbot, dat bot wordt ook niet opgegeten maar afgelebberd en heel kleine stukjes van af geknaagd. Dat bot gaat dus ook niet op, na een paar weken gooi ik het weg en leg er een nieuwe neer. Het is ook zo groot dat er geen risico van verstikking is.
Charlie gaat door tot alles in haar maag zit.
Ze krijgen wel runderknars, koteletten, geitenribben, lamspoten.
Dragende botten van grote, volwassen honden vind ik voor hier niet geschikt.
- Tank
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Dat werkt hier dus niet.Tank schreef:Die van mij krijgen ook soms een dragend bot als kauwbot, dat bot wordt ook niet opgegeten maar afgelebberd en heel kleine stukjes van af geknaagd. Dat bot gaat dus ook niet op, na een paar weken gooi ik het weg en leg er een nieuwe neer. Het is ook zo groot dat er geen risico van verstikking is.
haha maar ik snap je punt
Eerst was dat bij Tank ook zo hij ging vet fanatiek lopen knagen en het moest op en dan zou hij zijn tanden er ook erg op slijten zo hard knaagde hij. Nu hij wat rustiger is, gaat hij gewoon lekker liggen en het bot aflebberen (zitten nog wat vleesrandjes aan) en dat gaat goed.
-
miekmiek
Miah heeft vreselijk last van tandsteen, als ik er niets aan zou doen zou ze om de twee jaar onder narcose moeten om haar gebit te reinigen. Overigens maakt rauw of brok bij haar niet uit; het is puur de samenstelling van haar speeksel waardoor ze gevoelig is voor tandsteen. Ik gebruik dit;
http://www.beestenspul.nl/product/verzo ... denkrabber
voorzichtig werken natuurlijk, maar dan hou je het gebit gewoon zelf brandschoon.
http://www.beestenspul.nl/product/verzo ... denkrabber
voorzichtig werken natuurlijk, maar dan hou je het gebit gewoon zelf brandschoon.
- Tank
- Zeer actief
Nou dat wou ik net zeggen, als je hond het toelaat kan je ook zelf (voorzichtig!) met een krabber aan de gang gaan.
- dagmar88
- Zeer actief
Tank schreef:dagmar88 schreef:Dat werkt hier dus niet.Tank schreef:Die van mij krijgen ook soms een dragend bot als kauwbot, dat bot wordt ook niet opgegeten maar afgelebberd en heel kleine stukjes van af geknaagd. Dat bot gaat dus ook niet op, na een paar weken gooi ik het weg en leg er een nieuwe neer. Het is ook zo groot dat er geen risico van verstikking is.
Dragende botten van grote, volwassen honden vind ik voor hier niet geschikt.![]()
haha maar ik snap je punt
Eerst was dat bij Tank ook zo hij ging vet fanatiek lopen knagen en het moest op en dan zou hij zijn tanden er ook erg op slijten zo hard knaagde hij. Nu hij wat rustiger is, gaat hij gewoon lekker liggen en het bot aflebberen (zitten nog wat vleesrandjes aan) en dat gaat goed.
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
volgens mij doen ze dat sowieso alleen in china etcdagmar88 schreef:Dat werkt hier dus niet.Tank schreef:Die van mij krijgen ook soms een dragend bot als kauwbot, dat bot wordt ook niet opgegeten maar afgelebberd en heel kleine stukjes van af geknaagd. Dat bot gaat dus ook niet op, na een paar weken gooi ik het weg en leg er een nieuwe neer. Het is ook zo groot dat er geen risico van verstikking is.

-
Muk
Zelf zou ik dus geen dragende botten geven of runderribben, runderknars, omdat die te hard zijn. Hierdoor kunnen tanden sneller afbreken én de ontlasting kan te hard worden.Trimsalon Oudehaske schreef:En dus helemaal niet zo slecht! Mijn hond eet het bot ook echt niet op, gewoon afknagen en volgende!
Kippenbotten (rauw!) zijn echter prima om te geven. Varkensbotten en vlees niet, dit in verband met de ziekte van Aujezky (schrijf je vast iets anders, maar ik heb nu geen zin om de exacte schrijfwijze op te zoeken).
Om tandsteen te voorkomen zijn geitenribben en vuile pens ook een prima alternatief. Zelf geef ik pens, runderkophuid en bullenpees, dat helpt bij mijn hond goed. Naast de kvv, want brokken krijgen mijn honden niet.
Mocht ts botten willen geven om tandsteen te voorkomen, dan zou ik wel eerst het bottendocument doorlezen.
- [A]nneloes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian shepherd
- Contacteer:
Woei wat een berichten.
Ik heb mij een tijdje geleden al wel ingelezen in barf en botten. Dragende botten van grote dieren en te harde botten komen hier ook niet in huis.
Ik heb hier nog verse kippennekken in de vriezer liggen (en elke keer gruwelen mijn ouders
) maar dit is echt hap slik wel en ik vergeet het zelf vaak ook te geven.
Kophuid is ook wel een idee.
Ik zag gisteren dat het vrouwtje ,waar ik altijd de carnibest haal, ook gedroogde harde kippennekken heeft. Ook nog een optie om een keer uit te proberen.
Ik heb mij een tijdje geleden al wel ingelezen in barf en botten. Dragende botten van grote dieren en te harde botten komen hier ook niet in huis.
Ik heb hier nog verse kippennekken in de vriezer liggen (en elke keer gruwelen mijn ouders
Kophuid is ook wel een idee.
Ik zag gisteren dat het vrouwtje ,waar ik altijd de carnibest haal, ook gedroogde harde kippennekken heeft. Ook nog een optie om een keer uit te proberen.
Funny Fleece Vrolijke hondenartikelen van fleece
- [A]nneloes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian shepherd
- Contacteer:
Net bij het vrouwtje geweest van de carnibest. Waren de harde kippennekken er niet. Dus maar een aantal stukken luchtpijp gehaald. Meneer zit er nu van te smikkelen. Eens kijken wat voor resultaat het heeft.
Funny Fleece Vrolijke hondenartikelen van fleece