Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Whiskey (kat) heeft nierfalen :-(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gerrie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising rottweiler en kruising border collie
Aantal honden: 2

Whiskey (kat) heeft nierfalen :-(

Ongelezen bericht door Gerrie »

Vandaag met mijn kat naar de dierenarts geweest. De laatste tijd dronk hij echt superveel en na wat gespeur op internet, besloot ik toch maar even te bellen naar de DA. Het bloedonderzoek konden ze gelukkig zelf doen, dus na 15 minuten in de wachtkamer, kreeg ik de uitslag al. Op het moment dat je dan weer gevraagd wordt naar een behandelkamer te komen, weet je al dat het waarschijnlijk niet echt goed is... Dat was het dus ook niet. Zijn nierwaarden zijn te hoog, wat aangeeft dat de nieren niet naar behoren functioneren. De dierenarts was zelf verrast, ze had niet verwacht dat dit het was, aangezien het nog een jonge kat is (ongeveer 4 jaar)...

Nu heeft hij via een infuus vocht toegediend gekregen onder de huid, ik heb medicijnen meegekregen voor hem en speciaal voer. Over 2 weken moeten we terug voor een nieuw bloedonderzoek. Ik duim ervoor dat de waarden dan gezakt zijn!
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Re: Whiskey (kat) heeft nierfalen :-(

Ongelezen bericht door Dee »

oww bah..dat is nog erg jong!
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

over 2 weken pas, gebruikelijk is om dagen achter elkaar de nieren te spoelen en dan pas na 2 weken weer een bloedonderzoek

dus de bloedwaardes zullen nog wel meevallen
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Onze kat heeft dit 2 weken terug gehad, 80% van zijn nieren deden het niet meer. Hij heeft 3 dagen aan het infuus gelegen bij de DA alles werd gespeold omdat hij zichzelf aan het vergifitigen was. De eerste dagen daarna moet je hem ook goed in de gaten houden qua eten en drinken :ok:
Nu was die van ons 15 (bijna 16) jaar oud en heeft het niet gered. Maar jouw kat is nog jong, dus duimpjes draaien :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Wat erg zeg, inderdaad nog zo jong. Ik heb wel wat tips, je hebt van die waterfonteintjes waarbij het water steeds in beweging blijft, voor katten. Dat vinden ze fijn en spoort ze aan om meer te drinken. Bij mij werkt het heel goed. En ik zag laatst dat ze bij ranzijn speciaal voer verkopen voor katten met nierproblemen voor een redelijke prijs. Gewoon nat voer dus, pate. Voor als hij geen brokken blieft. In brokken zit ook geen water dus is nat voer beter, en veel goedkoper dan bij de dierenarts. Wat is zijn prognose, hebben jullie het daar over gehad? Ik heb hier een kat met diabetes en pancreatitis en ben van plan binnenkort een bloedwerkje te laten maken omdat ik denk dat zijn nieren ook niet meer okee zijn. Maar ja, die is ook 13. Nou beterschap!
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ach jee. Veel sterkte ermee :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Onze poes Piraat (oud, maar hoe oud precies weten we niet omdat ze is komen aanlopen; ze is zeker 16+ als 't niet 18+ is) heeft ook nierfalen. Na twee behandelingen met enorme vochtspuiten loopt ze nu alweer weken mee en is ze helemaal ''de oude''. Maar we weten wel dat ze dus terminaal is en dat is erg moeilijk....

Ik hoop dat het goedkomt met jou kat!
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Ik duim heel hard dat het goed komt!!!!
Ik heb Barney vanmiddag moeten laten inslapen daardoor.....
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Gerrie
Zeer actief

bellabeest schreef:over 2 weken pas, gebruikelijk is om dagen achter elkaar de nieren te spoelen en dan pas na 2 weken weer een bloedonderzoek

Ik kreeg inderdaad van de DA twee keuzen voorgelegd: óf drie dagen daar houden en via een infuus in de bloedbaan de nieren spoelen óf vocht inbrengen onder de huid en medicijnen en dan over twee weken opnieuw testen. De eerste versie werkt sneller, omdat het vocht direct in de bloedbaan komt, bij de tweede wordt het vocht langzamer opgenomen. Ik vond het niet leuk mijn kat drie dagen daar te moeten laten, maar heb de keuze aan de DA gelaten. Als zij vond dat dit beter was, zou ik dit natuurlijk doen. Zij gaf echter aan dat omdat het nog een jonge kat is en hij, behalve dus veel drinken en plassen, verder geen ziektebeeld laat zien (hij is niet ziek/zwak/misselijk, hij braakt niet enz.) de eerste snellere optie niet veel meer zou opleveren dan de langzame optie. Ook zijn de bloedwaarden nog niet zo dramatisch slecht dat dit meteen nodig is, ze zijn wel slecht, maar het is zeg maar een soort beginstadium... Ik blijf dus gewoon duimen!
Afbeelding
Gerrie
Zeer actief

Fizgig schreef:Wat erg zeg, inderdaad nog zo jong. Ik heb wel wat tips, je hebt van die waterfonteintjes waarbij het water steeds in beweging blijft, voor katten. Dat vinden ze fijn en spoort ze aan om meer te drinken. Bij mij werkt het heel goed. En ik zag laatst dat ze bij ranzijn speciaal voer verkopen voor katten met nierproblemen voor een redelijke prijs. Gewoon nat voer dus, pate. Voor als hij geen brokken blieft. In brokken zit ook geen water dus is nat voer beter, en veel goedkoper dan bij de dierenarts. Wat is zijn prognose, hebben jullie het daar over gehad? Ik heb hier een kat met diabetes en pancreatitis en ben van plan binnenkort een bloedwerkje te laten maken omdat ik denk dat zijn nieren ook niet meer okee zijn. Maar ja, die is ook 13. Nou beterschap!
Bedankt voor je tips, maar het probleem is niet zozeer dat hij te weinig drinkt, hij drinkt te veel... Verder eet hij meestal liever brokken dan natvoer. Ik heb nu van de DA een hele berg proefzakjes meegekregen van verschillende merken speciaal voer voor katten met nierproblemen, dus ben nu aan het uitproberen wat hij het beste eet. Hij had ook aan één kant veel tandsteen (ook niet gebruikelijk bij zo'n jonge kat), maar naar wat ik gelezen heb, kan dit dus ook van de nierproblemen afkomen. In dit geval is het dus beter dat hij brokken eet ivm zijn tanden.

We hebben het niet over een prognose gehad, maar zoals ik in het bericht hiervoor typte: de waarden zijn slecht, maar nog niet dramatisch slecht. Het is nu afwachten hoe hij reageert op de medicijnen. Als de waarden dalen en goed blijven, kan het zo zijn dat hij alleen zijn hele leven speciaal voer moet hebben, blijft het slecht, dan komen daar ook levenslang medicijnen bij.

Sterkte met jouw kat, ik hoop dat zijn nieren wel nog goed zijn!
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

http://www.margali.com/ kijk eens op deze site, hier staat erg veel informatie op wat betreft nierfalen en gruis bij katten. marga heeft zelf helaas zelf heel veel ervaring met blaasgruis- en nierkatten.
wat al gezegd is laat de kat veel drinken, wat ik veel doe is natvoer geven en daar warm water overheen. zo komt de geur vrije en hetvocht word een beetje bouillon achtig.
succes
ellen
Afbeelding
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Onze Jottum ging ineens veel drinken en dus automatisch meer plassen.
Verder had ze nergens geen last van,echt alleen veel drinken en plassen.
Naar de dierenarts gegaan en uit de uitslagen bleek dat ze suikerziekte heeft.
Verder is ze helemaal gezond,
en hebben wij besloten om haar 2 x daags te spuiten met insuline.

Hebben ze getest (fructosaminetest) of Whiskey misschien suiker heeft.
Bij veel drinken kan het dus suiker zijn,
en als hij/zij dat al lang(er) heeft lopen de nieren uiteindelijk schade op.
Afbeelding
inge1968
Actief
Mijn ras(sen): oud duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door inge1968 »

ik heb ook een kat gehad ik denk dat hij toen 6 was die door ziekte (keelontsteking) niet goed at en dronk en ook nierfalen kreeg.
we moesten 3 dagen achter elkaar terug komen voor vochtinfuus en hij is helemaal opgeknapt.
inmiddels is hij bijna 14 jaar
hij zit wel al vanaf zijn 5de aan blaasgruis voer en doet het super
Gerrie
Zeer actief

**Nancy** schreef:Onze Jottum ging ineens veel drinken en dus automatisch meer plassen.
Verder had ze nergens geen last van,echt alleen veel drinken en plassen.
Naar de dierenarts gegaan en uit de uitslagen bleek dat ze suikerziekte heeft.
Verder is ze helemaal gezond,
en hebben wij besloten om haar 2 x daags te spuiten met insuline.

Hebben ze getest (fructosaminetest) of Whiskey misschien suiker heeft.
Bij veel drinken kan het dus suiker zijn,
en als hij/zij dat al lang(er) heeft lopen de nieren uiteindelijk schade op.
Ja, dit hebben ze inderdaad ook getest (samen met nog een aantal andere dingen om van alles uit te kunnen sluiten), maar dit was goed. Na lezen op internet was dit eigenlijk ook het eerste waar ik bang voor was en de DA had zelf ook verwacht dat het eerder suiker zou zijn dan de nieren, omdat hij zo jong is. Maar het waren dus echt alleen de nierwaarden die slecht waren.
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Gerrie schreef:Hij had ook aan één kant veel tandsteen (ook niet gebruikelijk bij zo'n jonge kat), maar naar wat ik gelezen heb, kan dit dus ook van de nierproblemen afkomen. In dit geval is het dus beter dat hij brokken eet ivm zijn tanden.
Volgens mij is het andersom. De bacteriën bij het tandsteen kunnen nierproblemen veroorzaken. Of ben ik nou gek? Ik zou dan ook een afspraak maken om dat te laten verwijderen (mocht je het daar nog niet over gehad hebben met je DA).

Hoedan ook, sterkte. Bij mijn kat was het binnen 2 weken weer bal (weer uitgedroogd) en heb ik haar laten gaan.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Gerrie
Zeer actief

Maaike schreef:
Gerrie schreef:Hij had ook aan één kant veel tandsteen (ook niet gebruikelijk bij zo'n jonge kat), maar naar wat ik gelezen heb, kan dit dus ook van de nierproblemen afkomen. In dit geval is het dus beter dat hij brokken eet ivm zijn tanden.
Volgens mij is het andersom. De bacteriën bij het tandsteen kunnen nierproblemen veroorzaken. Of ben ik nou gek? Ik zou dan ook een afspraak maken om dat te laten verwijderen (mocht je het daar nog niet over gehad hebben met je DA).

Hoedan ook, sterkte. Bij mijn kat was het binnen 2 weken weer bal (weer uitgedroogd) en heb ik haar laten gaan.
Ow, zie nu dat ik het verkeerd onthouden heb, er stond dat nierproblemen vaak hand in hand gaan met gebitsproblemen als zweertjes en ontstekingen. Dus geen tandsteen. En ik lees nu ook dat ondanks dat hij al teveel drinkt ik hem juist nog meer moet laten drinken, dus zal zorgen dat er genoeg water staat en ook proberen of hij wat nat voer wil eten!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik gister nog redelijk positief was, maar nu ik jullie berichtjes allemaal lees, ik me steeds meer zorgen begin te maken... Ik dacht gister nog: hij is nog jong, de waarden zijn wel té hoog, maar nog niet dramatisch, dat zal wel goed komen... Nu ben ik alleen maar aan het duimen dat hij er inderdaad weer bovenop komt...
Afbeelding
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Het is niet alleen het gebrek aan vocht in brokken wat nierproblemen (en blaasproblemen) kan veroorzaken, ook de koolhydraten en zouten.

Bij katten ben ik veel fanatieker qua rauw voeren. Katten zijn echt obligate carnivoren, honden kunnen beter (een beperkte hoeveelheid) groenten en zelfs granen etc. hebben. Groenten kunnen bij katten wel een aanvulling zijn op een eenzijdig dieet, maar beter is het dieet veelzijdiger te maken.
Als je kat geen rauw wil eten (wat helaas best wel voorkomt) zou ik overstappen op een hoogwaardig blikvoer. Als daar geen granen inzitten, vormt er ook veel minder tot geen tandsteen.

Brokjes maken de tanden NIET schoon. Ten eerste kauwen katten en honden niet, ze knippen hoogstens de brok een keer door. Ten tweede... krijg jij schone tanden van een bastognekoek of een biscuitje? :wink:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Gerrie schreef:
bellabeest schreef:over 2 weken pas, gebruikelijk is om dagen achter elkaar de nieren te spoelen en dan pas na 2 weken weer een bloedonderzoek

Ik kreeg inderdaad van de DA twee keuzen voorgelegd: óf drie dagen daar houden en via een infuus in de bloedbaan de nieren spoelen óf vocht inbrengen onder de huid en medicijnen en dan over twee weken opnieuw testen. De eerste versie werkt sneller, omdat het vocht direct in de bloedbaan komt, bij de tweede wordt het vocht langzamer opgenomen. Ik vond het niet leuk mijn kat drie dagen daar te moeten laten, maar heb de keuze aan de DA gelaten. Als zij vond dat dit beter was, zou ik dit natuurlijk doen. Zij gaf echter aan dat omdat het nog een jonge kat is en hij, behalve dus veel drinken en plassen, verder geen ziektebeeld laat zien (hij is niet ziek/zwak/misselijk, hij braakt niet enz.) de eerste snellere optie niet veel meer zou opleveren dan de langzame optie. Ook zijn de bloedwaarden nog niet zo dramatisch slecht dat dit meteen nodig is, ze zijn wel slecht, maar het is zeg maar een soort beginstadium... Ik blijf dus gewoon duimen!
Ik hoopte echt dat ik het verkeerd begrepen had maar.... vocht onderhuids inbrengen?????? Dat kan dus écht niet meer :gvd: In 1972 werd dat wel gedaan maar a. Het werkt niet, b. het is pijnlijk en c. je krijgt er andere problemen door. Een jonge kat met verhoogde nierwaarden moet gewoon onmiddellijk aan het infuus en je meet dan na een dag of twee hoe de nieren er voor staan, niet na 2 weken. Heeft je dierenarts ook de urinedichtheid gemeten? Zo ja zou je de waardes hier eens neer kunnen zetten?

Groetjes,

Kees
Gerrie
Zeer actief

Casey schreef:
Gerrie schreef:

Ik hoopte echt dat ik het verkeerd begrepen had maar.... vocht onderhuids inbrengen?????? Dat kan dus écht niet meer :gvd: In 1972 werd dat wel gedaan maar a. Het werkt niet, b. het is pijnlijk en c. je krijgt er andere problemen door. Een jonge kat met verhoogde nierwaarden moet gewoon onmiddellijk aan het infuus en je meet dan na een dag of twee hoe de nieren er voor staan, niet na 2 weken. Heeft je dierenarts ook de urinedichtheid gemeten? Zo ja zou je de waardes hier eens neer kunnen zetten?

Groetjes,

Kees
Nou ga ik me helemaal zorgen maken :ugh: Er is alleen een bloedonderzoek gedaan en daaruit kwam dus dat de ureum en creatinine te hoog waren. De overige waarden waren goed. Wat de precieze waarden echter waren, weet ik niet meer, dat heb ik niet echt onthouden in het hele relaas aan informatie. Kun je me uitleggen welke andere problemen hiervan kunnen komen? :cry:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ik snap dat je je zorgen maakt, het is ook niet niks. En juist als het erg is, gaan ze zo'n heel wauwelverhaal tegen je ophangen, terwijl je zelf ook even met je ogen moet knipperen, waarvan je daardoor niet veel onthoudt. Same here.

Katten zijn wel bekend met nierproblemen, maar dan vooral als ze ouder worden. Ik zal eerlijk tegen je zijn, ik maak me ook zorgen, het zou kunnen dat er nog andere problemen zijn met je kat. Want de oorzaak van de nierproblemen zal toch moeten worden nagegaan, lijkt mij, omdat hij zo jong is. Je hebt al testen laten doen natuurlijk, maar voor sommige ziektes moet je gerichter zoeken. Het is namelijk geen ouderdomsklacht want daar is ie te jong voor. Als de oorzaak van de nierbeschadiging niet wordt gevonden, kan die de nier verder stuk maken. Volgens mij is het wel mogelijk dat hij niks anders heeft dan slechte nierwaardes door iets eenmaligs, dat hij bijvoorbeeld een keer langere tijd geen water tot zijn beschikking had of een infectieziekte heeft gehad. Maar ik heb geen diergeneeskunde gestudeerd (ik weet alleen wat van organen bij mensen) dus ik weet niet precies hoe de nieren werken bij een kat.

Weet je zeker dat hij verder geen symptomen heeft behalve veel drinken, of misschien eerder, weken of maanden geleden? Geen vreemde gedragingen, andere gewoontes etc? Is er veel veranderd in zijn leefomgeving? Is hij misschien een keer on-walkabout geweest, dus een paar dagen weggebleven? Jonge katers doen dat nog wel eens, ook als ze gecastreerd zijn en dan zou hij misschien iets giftigs gegeten kunnen hebben. En die tandsteen is erg vreemd, vind ik zelf, mijn katten zijn bejaard en hebben nauwelijks tandsteen. Zou een aanwijzing kunnen zijn van een andere aandoening. Misschien is het nodig om zijn hart te laten checken, een echo dus.

Daarom vroeg ik ook naar de prognose, want daar had ik zelf naar gevraagd in dit geval. Maar ik heb zelf ook altijd moeite met alle informatie verzamelen die ik nodig heb bij de dierenarts. Daar is het consult gewoon te kort voor. Ik maak vaak een briefje waar ik alles op zet wat ik wil vragen, anders vergeet ik het gewoon. En artsen geven nooit duidelijk antwoord. Dat is ook heel eng natuurlijk, stel dat je ernaast zit! Is voor hoofdmensen zoals artsen moeilijk. Ik vind zelf dan ook dat het handig is om je dierenarts van haver tot gort te kennen, zodat je kunt ontcijferen wat hij bedoelt. Maar dat is niet makkelijk tegenwoordig, ik ben eigenlijk vorig jaar overgestapt naar een andere dierenarts na 15 jaar dezelfde. En daar ben ik ook bij weggegaan omdat ik de communicatie zo slecht vond.

Als het mijn kat zou zijn, ging ik ermee naar een specialistisch dierenziekenhuis zoals Utrecht bijv. Waar ze veel meer kunnen testen en onderzoeken. Als je een goeie dierenarts hebt, zal hij je dat ook aanraden, als hij er zelf niet uitkomt.

O ja en dat drinken, hij drinkt zoveel omdat zijn lichaam zelf de gifstoffen niet meer goed uit zijn bloed krijgt door het nierfalen. Daardoor krijgt hij dorst. Je hebt hem nu aan een infuus gehad en als het goed is, is zijn bloed dan weer schoon. De nierbeschadiging of nierfalen gaat echter niet meer weg, je hebt nu dan ook een nierpatiëntje. En die moeten veel drinken omdat de nier zelf niet meer goed het bloed kan spoelen. Met dieetvoer zorg je ervoor dat de nier minder werk heeft maar veel drinken blijft altijd nodig. Dat zal hij minder snel uit zichzelf doen als hij geen dorst heeft, die heeft ie niet meer als zijn bloed schoon is en dieetvoer eet. Daarom is het handig om hem te stimuleren veel te drinken door bijv zo'n waterfonteintje.

Nou sterkte ermee, hoop dat je er wat aan hebt.
Gerrie
Zeer actief

Fizgig schreef:Ik snap dat je je zorgen maakt, het is ook niet niks. En juist als het erg is, gaan ze zo'n heel wauwelverhaal tegen je ophangen, terwijl je zelf ook even met je ogen moet knipperen, waarvan je daardoor niet veel onthoudt. Same here.

Katten zijn wel bekend met nierproblemen, maar dan vooral als ze ouder worden. Ik zal eerlijk tegen je zijn, ik maak me ook zorgen, het zou kunnen dat er nog andere problemen zijn met je kat. Want de oorzaak van de nierproblemen zal toch moeten worden nagegaan, lijkt mij, omdat hij zo jong is. Je hebt al testen laten doen natuurlijk, maar voor sommige ziektes moet je gerichter zoeken. Het is namelijk geen ouderdomsklacht want daar is ie te jong voor. Als de oorzaak van de nierbeschadiging niet wordt gevonden, kan die de nier verder stuk maken. Volgens mij is het wel mogelijk dat hij niks anders heeft dan slechte nierwaardes door iets eenmaligs, dat hij bijvoorbeeld een keer langere tijd geen water tot zijn beschikking had of een infectieziekte heeft gehad. Maar ik heb geen diergeneeskunde gestudeerd (ik weet alleen wat van organen bij mensen) dus ik weet niet precies hoe de nieren werken bij een kat.

Weet je zeker dat hij verder geen symptomen heeft behalve veel drinken, of misschien eerder, weken of maanden geleden? Geen vreemde gedragingen, andere gewoontes etc? Is er veel veranderd in zijn leefomgeving? Is hij misschien een keer on-walkabout geweest, dus een paar dagen weggebleven? Jonge katers doen dat nog wel eens, ook als ze gecastreerd zijn en dan zou hij misschien iets giftigs gegeten kunnen hebben. En die tandsteen is erg vreemd, vind ik zelf, mijn katten zijn bejaard en hebben nauwelijks tandsteen. Zou een aanwijzing kunnen zijn van een andere aandoening. Misschien is het nodig om zijn hart te laten checken, een echo dus.

Daarom vroeg ik ook naar de prognose, want daar had ik zelf naar gevraagd in dit geval. Maar ik heb zelf ook altijd moeite met alle informatie verzamelen die ik nodig heb bij de dierenarts. Daar is het consult gewoon te kort voor. Ik maak vaak een briefje waar ik alles op zet wat ik wil vragen, anders vergeet ik het gewoon. En artsen geven nooit duidelijk antwoord. Dat is ook heel eng natuurlijk, stel dat je ernaast zit! Is voor hoofdmensen zoals artsen moeilijk. Ik vind zelf dan ook dat het handig is om je dierenarts van haver tot gort te kennen, zodat je kunt ontcijferen wat hij bedoelt. Maar dat is niet makkelijk tegenwoordig, ik ben eigenlijk vorig jaar overgestapt naar een andere dierenarts na 15 jaar dezelfde. En daar ben ik ook bij weggegaan omdat ik de communicatie zo slecht vond.

Als het mijn kat zou zijn, ging ik ermee naar een specialistisch dierenziekenhuis zoals Utrecht bijv. Waar ze veel meer kunnen testen en onderzoeken. Als je een goeie dierenarts hebt, zal hij je dat ook aanraden, als hij er zelf niet uitkomt.

O ja en dat drinken, hij drinkt zoveel omdat zijn lichaam zelf de gifstoffen niet meer goed uit zijn bloed krijgt door het nierfalen. Daardoor krijgt hij dorst. Je hebt hem nu aan een infuus gehad en als het goed is, is zijn bloed dan weer schoon. De nierbeschadiging of nierfalen gaat echter niet meer weg, je hebt nu dan ook een nierpatiëntje. En die moeten veel drinken omdat de nier zelf niet meer goed het bloed kan spoelen. Met dieetvoer zorg je ervoor dat de nier minder werk heeft maar veel drinken blijft altijd nodig. Dat zal hij minder snel uit zichzelf doen als hij geen dorst heeft, die heeft ie niet meer als zijn bloed schoon is en dieetvoer eet. Daarom is het handig om hem te stimuleren veel te drinken door bijv zo'n waterfonteintje.

Nou sterkte ermee, hoop dat je er wat aan hebt.
Grrr... net een heel bericht getypt en toen was het verdwenen! Weer even denken wat ik ook alweer allemaal geschreven had...

In de eerste plaats heel erg bedankt voor je tips en adviezen! Zoals ik al zei was ik gister nog heel positief, ik verkeerde echt in de veronderstelling dat met dat vochtinfuus, medicijnen en speciaal voer de waardes ook weer konden dalen en het dan wel weer goed zou komen. Vandaar ook dat ik het helemaal niet over de prognose gehad heb, er was bij mij nog helemaal geen besef dat hij hier dood aan kan gaan. (nou ja, wel dat hij er dood aan kan gaan, maar niet dat dat ook op korte termijn zou kunnen) Nu komt er meer het besef: ik heb een nier-patientje...

De DA heeft het inderdaad ook over een echo gehad om te kijken of er geen andere aandoeningen, maar zoals ik het begreep wordt dit pas later in het proces gedaan. Nu eerst kijken wat deze maatregelend opleveren en daarna pas verder kijken.

Behalve veel drinken kan ik geen andere symptomen benoemen. Wel is het zo dat tot enkele maanden geleden Whiskey redelijk wat stress-verschijnselen liet zien, zoals afvallen, kaler wordend ruggetje). Ik had toen altijd de hond en kat samen als ik wegging en dit ging altijd eigenlijk wel goed. Mijn hond (Luna) gaat niet achter katten aan, ook buiten niet. Het probleem lag meer bij Whiskey, die bleef het gewoon niet vertrouwen en liep altijd op zijn hoede rond met zijn ogen gericht op Luna, om ook maar na de minste beweging te gaan blazen en een dikke staart op te zetten. Uiteindelijk heb ik besloten ze ieder hun eigen plek te geven: Whiskey boven (waar hij twee kamers tot zijn beschikking heeft en 's nachts bij mij op bed slaapt) en Luna beneden. Sindsdien zijn de stressverschijnselen een stuk minder, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat hiermee te maken heeft. Ook is hij buiten niet meerdere dagen weggeweest, meestal springt hij even over de schutting, doet een klein rondje en is binnen 10 minuten weer terug om zich te nestelen op één van de tuinstoelen.

Ik zal er in ieder geval op uit gaan om eens te kijken naar zo'n waterfonteintje en ook meer aan de slag gaan met natvoer, om te zorgen dat hij echt genoeg vocht binnen krijgt!

Ik moet er trouwens wel bijzeggen dat ik eigenlijk altijd wel vertrouwen heb gehad in deze dierenarts/praktijk. Ik ben ongeveer een jaar geleden bij hen terecht gekomen, nadat ik ontevreden was over mijn vorige dierenarts en ben juist hierheen gegaan omdat ze me een goed en vertrouwd gevoel gaven. Ik duim dus dat ze dit ook waar kunnen maken!
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Okee lastig, die kale rug en dat afvallen kan inderdaad komen door de hond, lijkt me niet echt een aanwijzing dat hij toen al ziek was. Ik geloof dat als de kaalheid symmetrisch is, de oorzaak meestal stressgerelateerd is. Als het op één plek kaal is, kun je weer aan andere dingen denken maar meer allergie oid.

De dierenarts werkt natuurlijk een soort protocol af inderdaad, stel dat de schade door iets eenmaligs is gekomen, is verder onderzoek niet nodig. Als de andere bloedwaardes okee zijn dan. Dan heb je wel een nierpatiëntje maar dan een vrij makkelijke, dus dan hoef je je in ieder geval op korte termijn geen zorgen meer te maken met wat extra maatregelen. En de levensverwachting hoeft dan ook niet erg terug te lopen, volgens mij. Sam is toch al 13 en heeft ook al astmatische bronchitis gehad en een chronisch ontstoken oog waarvan hij helemaal genezen is. Nu hij ook nog pancreatitis heeft en diabetes, ga ik er niet vanuit dat hij nog 20 wordt. Maar hij kan best nog een paar jaar prima leven en is volgens mij happy, dus we gaan zo lang door als hij happy blijft.

Bij mijn vorige dierenarts was het vertrouwen weg, simpelweg door de slechte communicatie. En ik had hem al een paar keer vergeven en weer een nieuwe kans gegeven (ja dat wist hij niet hoor). Sam bleek bijvoorbeeld al drie maanden diabetes te hebben voor hij daar eindelijk voor behandeld werd. En dat terwijl ik zelf aandrong op een test daarvoor. Hij dacht dat hij iets aan zijn darmen had omdat hij chronische diarree had. Allemaal dure voertjes geprobeerd. En ik heb heel duidelijk uitgelegd wat er aan de hand was, veel drinken, veel eten, veel plassen, toch afvallen. Door de diabetes zat hij vol suiker, wat zijn darmen irriteerde en daar kwam de diarree door. Dat heb ik zelf uitgeplozen. Sam woog na drie maanden 2,8 kilo, terwijl hij 6 kilo woog. Ik had helemaal wollen jasjes voor hem gemaakt omdat hij zo mager was en maar koud bleef. Ik gaf hem veel rauwe vis, daardoor heeft hij het overleefd waarschijnlijk. En dat was 'incident' nummer zoveel, in 15 jaar dan wel maar toch.

De dierenarts die ik nu heb, is een beetje sociaal onhandig, en een beetje bot soms. Maar hij is gewoon heel goed in geneeskunde, ziet details en weet veel. De communicatie is veel beter bij hem en wil ook dat je terugbelt. Hij begint elke dag met een uur telefonisch spreekuur en dat is echt heel prettig. Kun je even je verhaal goed kwijt zonder de stress van de wachtkamer en behandelkamer. Hij weet ook alles nog van onze dieren uit zijn hoofd en dat is knap met in totaal 15 dieren. En wil meestal verder onderzoeken en zal daar flink op aandringen. Dat kost wat natuurlijk, maar ik wil dat ze gewoon goede zorg krijgen. Ik kan altijd nog beslissen om nee te zeggen als het erg duur wordt. Gelukkig heb ik de katten en Shelly verzekerd dus dat scheelt. Het is gewoon belangrijk om een goede samenwerking met je dierenarts te hebben maar dat is best moeilijk. Mijn dierenarts is ook best drammerig soms maar dat vind ik wel okee, want hij is gewoon heel betrokken en goed in zijn werk. Van de zomer heb ik een grote bos zonnebloemen bij hem laten bezorgen om mijn waardering te laten blijken, want ik ben heel tevreden nu.

Hopelijk heb je een goede keuze gemaakt inderdaad met deze dierenarts, dat zal de tijd leren. Vertrouwen krijg je, respect moet je verdienen, zeggen ze dan!
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Gerrie schreef: Nou ga ik me helemaal zorgen maken :ugh: Er is alleen een bloedonderzoek gedaan en daaruit kwam dus dat de ureum en creatinine te hoog waren. De overige waarden waren goed. Wat de precieze waarden echter waren, weet ik niet meer, dat heb ik niet echt onthouden in het hele relaas aan informatie. Kun je me uitleggen welke andere problemen hiervan kunnen komen? :cry:
Als je alleen ureum en creatinine meet maar niet de urinedichtheid, en de waardes van ureum en creatinine zijn niet heel schrikbarend hoog, dan is het 100% onzin om te zeggen dat er iets met de nieren is. Dat kun je pas zeggen als ook de urinedichtheid onder de 1.035 ligt (bij honden 1.030). De verhoogde waardes kunnen namelijk ook komen door bijvoorbeeld uitdroging of obstructie, of omdat de kat aan het interen is op zijn eigen spierweefsel. Gezien de kat 4 jaar oud is, is chronisch nierfalen zelfs tamelijk onwaarschijnlijk.

Wat je nu moet doen: naar een andere dierenarts gaan, tests herhalen en als dar weer verhoogd ureum+creatinine uit komt, ook de urinedichtheid meten. Pas als je dat weet kun je zinvol verder denken over wat de kat precies heeft, nu heeft dat totaal geen zin.

Groetjes,

Kees
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

dat is zeker nog jong maar als jou kat nierdieet wil eten geef hem dat dan vooral dat zal hem zeker ten goede komen. vooral de brokken zou ik alleen nog geven van een nierdieet wil die dat niet eten kan je nog online kijken voor andere merken.

natvoer is nog beter helemaal van een nierdieet maar eet die dat niet dan van welk merk dan ook daar zit veel minder eiwit in.

mijn vader heeft een kat met nierproblemen dat zagen wij pas veel later door een slechte vacht en mager worden deze kat was toen 18. Een hele kieskeurige eter dus wou niks weten van een nierdieet dus maar gewoon natvoer en dat is al lastig maar een kat moet eten mag het geen 2 dagen overslaan.

veel drinken dat doen ze maar dat moet ook om goed door te spoelen.

naast dieetvoer krijgt hij homeopatische medicijnen om de afvalstoffen beter af te drijven en ze gaan zich wat beter voelen. wij vonden dat dit echt werkte en hij er beter uit ging zien en weer wat op gewicht kwam.
we hebben het bij homeo natura vandaan. onze oude kat is er nog we zijn al dik een jaar verder.
en je kan het naast de andere medicijnen geven.

ook ken ik iemand met een hond die op 3 jaar was opgegeven die heeft ook homeopatische medicijnen en dieetvoer die is nu 9. dus geef de hoop niet op bekijk of jou kat er goed op reageerd.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”