Bij mijn honden heb ik ze bij Maarten Kappen laten maken maar dit gaat zonder narcose.
Nu vind ik dat een behoorlijk gedoe zeg maar

De ene dierenarts zegt ze moeten onder narcose en dan zegt weer van niet.
Moderator: moderatorteam
maart schreef:met narcose, is ook verplicht in België. Het geeft ook het reële resultaat weer.
Het is hier nog niet verplicht. De discussie is nog niet gesloten daarovercrutz schreef:niet enkel in Belgie, maar gewoon ook voor de FCImaart schreef:met narcose, is ook verplicht in België. Het geeft ook het reële resultaat weer.
Marjoleine schreef:Het is hier nog niet verplicht. De discussie is nog niet gesloten daarovercrutz schreef:niet enkel in Belgie, maar gewoon ook voor de FCImaart schreef:met narcose, is ook verplicht in België. Het geeft ook het reële resultaat weer.
Waarom is dat voor ED niet haalbaar? Met grote honden dan misschien niet?Marjoleine schreef:Ik vind het helemaal geen gedoe.
Zonder, wat mij betreft, en wat een groep orthopeden in Nederland betreft (waar Kappen bijhoort trouwens) ook gewoon zonder.
Want aangezien een hond niet loopt met slappe spieren vind ik een foto van een hond die niet onder narcose is heel wat realistischer.
Dan zie je dus gewoon hoe het eruit ziet, met spierspanning en al.
Ik zal altijd de voorkeur geven aan zonder. Alleen voor ED is dat niet haalbaar, maar dat is ook een heel andere foto dan HD.
Dat is een advies, geen verplichting.crutz schreef:http://www.fci.be/circulaires/46-2009-annex1-en.pdfMarjoleine schreef:Het is hier nog niet verplicht. De discussie is nog niet gesloten daarovercrutz schreef:niet enkel in Belgie, maar gewoon ook voor de FCImaart schreef:met narcose, is ook verplicht in België. Het geeft ook het reële resultaat weer.
pagina 1 onder punt e
e) All dogs should be sufficiently sedated or anaesthetized to ensure full relaxation of
the muscles during the radiographic procedure. FCI recommends the weight of dog,
type of medication (active substance) and dosage to be recorded on the form.
& hier http://www.fci.be/circulaires/46-2009-annex2-en.pdf
The dog is deeply sedated or anaesthetized to ensure complete muscle relaxation and
placed in a cradle to ensure exact ventrodorsal positioning.
Bij Konah ook, zowel heupen als ellebogen zonder roesje.roy_C schreef: ik heb toch hd en ed foto s laten maken bij dr maarten kappen en dit zonder narcose. zijn die dan minder nauwkeurig ofzo?
Je kan je hond toch ook gewoon laten testen op MDR1? Dan weet je of dat risico erin zit. Heb ik in ieder geval wel eerst gedaan.Suzanne123 schreef:Stomweg los van het "resultaat" van de foto en dus de "uitslag" vind ik het eigenlijk van de zotte om mdr1-gevoelige honden (waaronder shelties en collies) een narcose / roesje te geven voor zoiets als een foto.
Kijk, als een operatie noodzakelijk is, dan moet het, maar tot die tijd... nee.
Voor mijn honden heb ik (nog?) geen hd-foto laten maken. Voor Tristan en Merlijn zou ik het eventueel willen doen, maar dan meer voor de sport, maar goed, omdat wij maar 1 x per week behendigheid traininen en gemiddeld 2 wedstrijdjes per jaar lopenvind ik dat ook niet echt een noodzaak. Het is meer recreatief wat wij doen en hoewel ik me realiseer dat het ook dan fout kan gaan heb ik eigenlijk besloten geen foto's te laten maken.
Mocht het bij een toekomstige hond (die ook weer mdr1-gevoelig zou zijn) wel moeten (dus om welke reden dan ook een verplichte foto) hoop ik dat het nog zonder roesje kan en mag. Kan dat niet, zal de foto denk ik niet gemaakt worden; ik vind dat risico gewoon te groot.
Suzanne
Natuurlijk kan dat en dan?laura86 schreef:Je kan je hond toch ook gewoon laten testen op MDR1? Dan weet je of dat risico erin zit. Heb ik in ieder geval wel eerst gedaan.Suzanne123 schreef:Stomweg los van het "resultaat" van de foto en dus de "uitslag" vind ik het eigenlijk van de zotte om mdr1-gevoelige honden (waaronder shelties en collies) een narcose / roesje te geven voor zoiets als een foto.
Kijk, als een operatie noodzakelijk is, dan moet het, maar tot die tijd... nee.
Suzanne