Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lijst groenten en fruit, wat wel en wat niet

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Wolf77
Zeer actief
Mijn ras(sen): Husky/Malamute
Aantal honden: 2

Lijst groenten en fruit, wat wel en wat niet

Ongelezen bericht door Wolf77 »

Misschien overbodig, maar ik vond een lijst met welke groentes en fruit je wel en welke je niet kan geven aan je hond;

Welke groente mag ik mijn hond geven?
Hieronder ziet u een lijst met groente die u uw hond wel mag geven.

Zeegroenten
Zeekraal
Lamsoor

Bladgroenten
Andijvie
Snijbiet
Witlof
Peterselie
Landkers
Paardenbloem

Komkommerfamilie
Komkommer
Courgette
Pompoen

Stengelgroenten
Asperges

Peulvruchten
Sperziebonen
Snijbonen

Spruitgroenten
Alfalfa
Broccolispruiten
Luzernespruiten
Linzenspruiten
Tauge
Fenegriek

Wortelgroenten
Wortels
Bospeen
Biet
Knolselderij
Pastinaak
Zoete bataat

Welke groenten mag ik mijn hond niet geven?
Hieronder ziet u een lijst met groenten die u uw hond niet mag geven.

Prei
Ui
Schil van een avocado
Pit van een avocado
Een deel van de plant van een avocado
Schil van gember

Waar moet ik mee oppassen?
Hieronder ziet u een lijst met groenten die u met mate moet geven of waar u mee op moet passen.

Koolsoorten
Bloemkool
Broccoli
Boerenkool
Witte kool
Rode kool
Groene kool
Chinese kool
Paksoi
Spruiten
Deze groenten geeft u met mate

Nitraatrijke groenten
Spinazie
Bleekselderij
Raapstelen
Waterkers
Postelein
Rode biet
Sla
Venkel
Deze groenten geeft u met mate

Knoflook
1/2 tot 1 teentje per dag is het maximale.

Nachtschade familie
Tomaat
Aardappel
Aubergine
Paprika
Sommige honden zijn allergisch hiervoor of krijgen hier jeuk van.

Welk fruit mag ik mijn hond geven?
Hieronder staat een lijst met fruit die u uw hond wel mag geven. Let er wel op dat uw hond misschien niet alles lust. U zal even moet proberen wat er wel en niet in gaat.

Appel (zonder klokhuis)
Banaan
Kiwi
Sinaasappel
Grapefruit
Mandarijn
Aardbei
Bessen
Frambozen
Abrikozen
Perziken
Pruimen
Mango
Papaya
Ananas
Alle soorten meloen
Bramen
Kersen (zonder pit)

Welk fruit mag ik mijn hond niet geven?
Hieronder staat een lijst met fruit die u uw hond niet mag geven.

Krenten
Rozijnen
Druiven
Klokhuis van een appel
Pitten

Waar moet ik mee oppassen?
U moet oppassen met een peer. Bij sommige honden kan deze jeuk veroorzaken.

Mag ik mijn hond ook zaden en noten geven?
Dit mag. Zaden en noten kunnen ook een aanvulling zijn op de voeding van uw hond. Hieronder ziet u een lijst met zaden en noten die u wel en niet mag geven.

Wel
Sesamzaad
Pompoenzaad
Zonnebloempitten
Pijnboompitten
Pepita's
Hazelnoten
Amandel
Paranoten
Pecannoten

Niet
Macademianoten
Walnoten

LET OP!
Geef alle zaden en noten rauw. Dus niet gebrand, gefrituurd of gerookt bijvoorbeeld. En zorg er voor dat de noten en zaden ongezouten zijn.
Wolf77
Zeer actief

Re: Lijst groenten en fruit, wat wel en wat niet

Hmm..alleen zag ik dat walnoten in het lijstje stond dat je wel zou mogen geven.
die heb ik maar even verplaatst..
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Wolf77 schreef:Hmm..alleen zag ik dat walnoten in het lijstje stond dat je wel zou mogen geven.
Waarom mogen walnoten niet?
Ik dacht dat ze ook mochten.
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

minhie schreef:
Wolf77 schreef:Hmm..alleen zag ik dat walnoten in het lijstje stond dat je wel zou mogen geven.
Waarom mogen walnoten niet?
Ik dacht dat ze ook mochten.
dit lees ik vaker over walnoten;
"walnoten zijn giftig voor honden en moeten vermeden worden. In het bijzonder is er een schimmel die veelvoorkomend is bij walnoten (vooral bij natte dode walnoten) en die ernstige periodes van ziekte kunnen voortbrengen. Vele noten zijn niet goed voor honden in het algemeen, hun hoog fosfor gehalte word veronderstelt van nier- en blaasstenen te veroorzaken. "
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Wat mag mijn hond eten?
Alles wat ie spontaan vreet.

Wat mag mijn hond niet eten?
Alles wat ik mijn hond niet gun (taart, bonbons, pinda's, franse kaas, gerookte zalm, biefstuk etc etc)

Wat kom je op "pas op gevaarlijk" lijstjes tegen wat ze met regelmaat eten?
Eigenlijk alles van die lijstjes maar in ieder geval:
-klokhuizen van appels (meerdere per dag)
-druiven (in het najaar ligt de tuin vol met afgevallen druiven)
-walnoten (we hebben vijf walnoot bomen dus walnoten zijn het hele jaar te scoren)
-krenten en rozijnen (in de vorm van dikke koek of broodpudding)
-tomaten (worden zomers van de struik gejat)
-Alle koolsoorten kunnen dagelijks in het voedsel zitten (of eigenlijk in de uit te likken pannen en schalen)
-En datzelfde geldt voor ui, prei en knoflook.

Wat niet in het "mogen ze niet hebben" lijstje staat: een rauw ei.
Een rauw ei heeft ooit bijna het leven van mijn hond gekost.
Maar dat weerhoudt me er natuurlijk niet van om ook mijn huidige generatie honden regelmatig te trakteren op een eitje.
Wolf77
Zeer actief

er zit iets van blauwzuur in de pitjes van druiven en appels, en ik dacht ook krenten en rozijnen.
Ennath
Zeer actief

Wolf77 schreef:er zit iets van blauwzuur in de pitjes van druiven en appels, en ik dacht ook krenten en rozijnen.
En in die van pruimen, kersen, perzikken en niet te vergeten in (bittere) amandelen.
Zijn pitten van appelen, peren en ander klein fruit giftig?

Die pitten bevatten inderdaad de grondstoffen voor blauwzuur. Maar het beruchte gif ontstaat pas als ze geplet worden en met water in contact komen. Als je erop knabbelt, met andere woorden. Als je appelpitten kauwt, krijg je blauwzuur binnen. Maar sla niet meteen in paniek bij het woord ‘giftig’ – stel eerst de hamvraag: in welke dosis?

De dosis cyanide in appelpitten is zo laag dat u zich maar beter zorgen kunt maken over uw risico om een vallende appel op uw hoofd te krijgen. Uw grote teen bevat ook cyanide – en hij is bovendien radioactief. Maar in beide gevallen niet genoeg om hem dan maar te amputeren. Spinazie bevat duidelijk meetbare hoeveelheden cyanide, maar opnieuw: te weinig om er wakker van te liggen. Je kunt beter de boodschap onthouden dat Popeye er sterk van wordt.
En met dat fijnkauwen en met speeksel in aanraking komen zal het bij honden ook wel loslopen: die zijn meer van het hap, slok, weg type dan dat het fijnkauwers zijn.
In theorie zal het vast wel kunnen lukken om een klein en gevoelig hondje zoveel pitten te voeren dat het gezondheidsschade oplevert maar in de praktijk kan je hond rustig een klokhuisje weg knagen.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Hee bedankt, die ga ik uitprinten. De meeste wist ik wel al.

@ Ennath, kun je vertellen hoe dat zat met dat ei? Nooit van gehoord namelijk.

Volgens mij zijn honden niet over één kam te scheren als het om eten gaat, want waarom overleven sommige honden een doos chocola en gaan anderen dood aan een klein stukje? Mensen hebben ook verschillende tolerantie voor voedsel, ook als het geen allergieën zijn. Dus dat je ergens niet goed tegen kan maar niet meteen aan de antihistamine moet.

Maar goed, ik ken de verhalen van honden die vergiftigd zijn door voedsel en dat wil je toch niet meemaken. Dus ik neem het zekere voor het onzekere en hou deze lijst wel aan.
Ennath
Zeer actief

Fizgig schreef:Hee bedankt, die ga ik uitprinten. De meeste wist ik wel al.

@ Ennath, kun je vertellen hoe dat zat met dat ei? Nooit van gehoord namelijk.

Volgens mij zijn honden niet over één kam te scheren als het om eten gaat, want waarom overleven sommige honden een doos chocola en gaan anderen dood aan een klein stukje? Mensen hebben ook verschillende tolerantie voor voedsel, ook als het geen allergieën zijn. Dus dat je ergens niet goed tegen kan maar niet meteen aan de antihistamine moet.

Maar goed, ik ken de verhalen van honden die vergiftigd zijn door voedsel en dat wil je toch niet meemaken. Dus ik neem het zekere voor het onzekere en hou deze lijst wel aan.
Dat ei: heel eenvoudig het was een heel hevige allergische reactie.
Ik ben er van overtuigd dat een groot aantal van de drama gevallen die wel eens in het nieuws komen ook het gevolg zijn van een allergische reactie.
En zeker chocolade (en noten) kan aanleiding zijn voor een forse reactie.
Maar dat is dan allergie; geen giftigheid.

Waar ik altijd zo de kriebels van krijg met dit soort lijstjes is dat alles wat ooit wel eens "ergens door iemand" op het net gezet is meteen maar als gevaarlijk aangemerkt wordt.
Het rozijnen zijn dodelijk verhaal is terug te voeren op één beschreven geval in Californië.
En van dat geval is al een paar maal geopperd dat de nierschade van de hond het gevolg van het eten van gezwavelde rozijnen.
Gezwavelde:dwz met resten zwavel.

Ik heb tientallen honden gehad, ben deel van een grotere "ervaringsgroep" van nog veel meer mensen en honden, en wij hebben tientallen jaren lang alle door jou genoemde groenten en fruit aan onze honden gevoerd.
Of in ieder geval het eten van deze producten niet verhinderd.
In al die jaren hebben we één (ja één) keer iets ernstigs meegemaakt: dat ei dus.
En natuurlijk: toen mijn Cocker een volle emmer druiven leeg at (10 tot 15 kg) heeft ze twee dagen dunne poep met druivenpitten gespoten.
Tja: dat kan ik niet vreemd vinden.
Uit ervaring weet ik ook dat ruime hoeveelheden kool aanleiding tot stinkwinden kan zijn.
Misschien vies ...... maar verder zeer verenigbaar met het leven.

Daar staat tegenover dat ik veel, heel veel, verhalen over alcoholvergiftiging ken.
Dronkenschap noemen we dat in de minder ernstige vormen.
En ja: ik ben in mijn leven tientallen dronken baasjes en zelfs een handjevol dronken honden tegengekomen.
Wat geeft half Nederland de hond ook al weer met Oud en Nieuw/
O ja: advocaat! ..... dan heeft ie niet zo'n last van de knallen.
Moet jij een raden hoe advocaat werkt :hmmm:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Het rozijnen zijn dodelijk verhaal is terug te voeren op één beschreven geval in Californië.
Er zijn meer gevallen plus er is al wat onderzoek naar gedaan, met nog niet veel resultaat om welke stof het nou net gaat:
http://scholar.google.be/scholar?q=grap ... Zoeken&lr=
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

missch beetje stomme vraag, maar komkommer dan? die zag ik niet in de lijst. of heb ik daar overheen gekeken?
Ennath
Zeer actief

Dee schreef:missch beetje stomme vraag, maar komkommer dan? die zag ik niet in de lijst. of heb ik daar overheen gekeken?
Daar heb je overheen gekeken.
In dit lijstje mag je het voeren (in andere lijstjes weer niet) :19:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ennath schreef:
Dee schreef:missch beetje stomme vraag, maar komkommer dan? die zag ik niet in de lijst. of heb ik daar overheen gekeken?
Daar heb je overheen gekeken.
In dit lijstje mag je het voeren (in andere lijstjes weer niet) :19:
oh..ok bedankt
Ennath
Zeer actief

Linsey schreef:
Er zijn meer gevallen plus er is al wat onderzoek naar gedaan, met nog niet veel resultaat om welke stof het nou net gaat:
http://scholar.google.be/scholar?q=grap ... Zoeken&lr=
De meeste papers kan ik niet lezen (ik ben geen lid) maar je hebt gelijk het zijn er meer ik zie er 43 in 10 jaar tijd.
Op de hoeveel duizend?
Overigens is het genezingspercentage 53%
De symptomen die genoemd worden (misselijkheid, lethargie, diarree) heb ik ook bij Flup gezien: wat wil je na het eten van een emmer druiven krijg je buikkramp en wordt je hondsberoerd.
Dat zou voor een mens net zo goed gelden.

Maar goed ik wil best toegeven dat er beschreven gevallen zijn: ik wil alleen niet toegeven dat het nou zo'n drama is.
De kans dat je hond overlijdt van het eten van een hap krentenbol of een paar druiven is oneindig klein.
Ik ga het leven voor ons en voor onze honden niet eindeloos beperken omdat er een klein kansje inzit dat iets niet goed valt.
Ik laat me de paniek niet injagen.
Wolf77
Zeer actief

"Chocolade bevat theobromide wat ernstige vergiftigingen kan veroorzaken bij honden. Het behoort tot de groep methylxantines waartoe ook cafeine en theofylline behoren. Deze plantaardige alkaloiden geven een stimulatie van het centraal zenuwstelse en de hartspier. Daarnaast geven ze een relaxatie van de gladde spieren(vooral de bronchiale) en een verhoogde diurese.
Een dosis van 100-250 mg theobromine/kg lichaamsgewicht is een potentiele letale dosis. Hieronder wordt in een tabel weergegeven de concentratie theobromine in enkele producten. Produkt Theobromine per gram

Witte Chocolade 0.009 mg Oplos Chocolade 0.5 mg Melk Chocolade 1.5-2.2 mg Pure Chocolade 4.5- 16 mg Cacao Poeder 5.3- 26 mg Cacao Bonen 11 - 43 mg

Theobromine wordt bij honden traag geresorbeerd. Een plasmapiek ziet men na ongeveer 10 uur. De "halfwaarde tijd" bedraagt ongeveer 17.5 uur."

Da's dan ook weer van internet geplukt.
Ennath
Zeer actief

Wolf77 schreef:"Chocolade bevat theobromide wat ernstige vergiftigingen kan veroorzaken bij honden. Het behoort tot de groep methylxantines waartoe ook cafeine en theofylline behoren. Deze plantaardige alkaloiden geven een stimulatie van het centraal zenuwstelse en de hartspier. Daarnaast geven ze een relaxatie van de gladde spieren(vooral de bronchiale) en een verhoogde diurese.
Een dosis van 100-250 mg theobromine/kg lichaamsgewicht is een potentiele letale dosis. Hieronder wordt in een tabel weergegeven de concentratie theobromine in enkele producten. Produkt Theobromine per gram

Witte Chocolade 0.009 mg Oplos Chocolade 0.5 mg Melk Chocolade 1.5-2.2 mg Pure Chocolade 4.5- 16 mg Cacao Poeder 5.3- 26 mg Cacao Bonen 11 - 43 mg

Theobromine wordt bij honden traag geresorbeerd. Een plasmapiek ziet men na ongeveer 10 uur. De "halfwaarde tijd" bedraagt ongeveer 17.5 uur."
Da's dan ook weer van internet geplukt.
Reken dat dan eens uit:
Als je uitgaat van een hondje van 5 kg en een dosis van 100 mg/kg, zou een potentieel gevaarlijke dosis (en potentieel gevaarlijk is echt iets anders dan de vastgestelde LD) een hoeveelheid van 500 mg éénmalig zijn.
500 mg staat gelijk aan een reep van 31 gram van de donkerste pure chocolade (bij een theobromine gehalte van 16mg per gram) die je kan vinden.
Gebruikelijker is echter melkchocolade met een Theobromine waarde van 1,5 tot 2,5 mg/gram.
Dan heb je het al gauw over een dikke plak van zo'n 200 gram (voor een hondje van 5kg).
En een stukje brood met chocoladehagel (een Cacoafantasie wat betekent dat er een heel gering Cacao gehalte inzit) is echt niet gevaarlijk hoor.
Trouwens: dat gejatte paaseitje, chocoladeflikje of ander stukje gejat lekkers zal je hond OOK niet laten omvallen.
Maar ga rustig mee met de hype.
Als we nog even doorgaan mag de hond niet alleen geen chocolade meer, maar is ieder ander voedsel dan wat commercieel aangeboden wordt "slecht voor de gezondheid".
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ennath schreef:
Maar goed ik wil best toegeven dat er beschreven gevallen zijn: ik wil alleen niet toegeven dat het nou zo'n drama is.
De kans dat je hond overlijdt van het eten van een hap krentenbol of een paar druiven is oneindig klein.
Ik ga het leven voor ons en voor onze honden niet eindeloos beperken omdat er een klein kansje inzit dat iets niet goed valt.
Ik laat me de paniek niet injagen.
Dit dus :ok:
Hier vreten ze ook druiven, walnoten, rozijnen, hele appels enz en al mijn honden worden 15 a 16 jaar gezond oud :mrgreen:
Afbeelding
Wolf77
Zeer actief

Ieder zn eigen kijk en reactie erop.
Ik wist alleen van de chocolade, en druiven, de rest van de lijst wist ik ook niet.
Ennath, je hebt een goed punt met die chocolade.
Zelf blijf ik er toch huiverig voor, maar dat is eenmaal omdat me dat zo geleerd is..en ja..wat er eenmaal inzit ;)
Ik heb eigenlijk nooit eten "los"in huis liggen, wat eetbaar is gaat in mn bovenste keukenkastjes of staat in mn koelkast,dus er kan al niks gejat worden.
Misschien ben ik een muts op dat gebied, maar honden hebben hun eigen eten en schooien is al helemaal nergens voor nodig, dus wat ze extra krijgen gaat in hun voerbak ( of de Kong ).
Ennath
Zeer actief

Hou me ten goede: ik vind chocolade geen hondenvoer, het is te zoet, te vet en eerlijk gezegd ook te duur om zomaar aan de hond te geven.
Maar ik schiet iedere keer omhoog bij dit soort lijstjes omdat ze een waarschuwing van "pas een beetje op met" omzetten in "je hond sterft onmiddellijk aan" en dat IS gewoon niet zo.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ennath schreef:Hou me ten goede: ik vind chocolade geen hondenvoer, het is te zoet, te vet en eerlijk gezegd ook te duur om zomaar aan de hond te geven.
Maar ik schiet iedere keer omhoog bij dit soort lijstjes omdat ze een waarschuwing van "pas een beetje op met" omzetten in "je hond sterft onmiddellijk aan" en dat IS gewoon niet zo.
Als mensen op dezelfde rigide manier om zouden gaan met alles wat ze tot zich nemen zou het een saaie bedoening worden.
We vreten ons vol met allerlei zaken die in principe giftig voor ons zijn, maar in óns geval kunnen we dat wel nuanceren.
Als het over honden gaat lijkt nuance sowieso vaak ver te zoeken :ugh:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief

Jaap* schreef:
Ennath schreef:Hou me ten goede: ik vind chocolade geen hondenvoer, het is te zoet, te vet en eerlijk gezegd ook te duur om zomaar aan de hond te geven.
Als mensen op dezelfde rigide manier om zouden gaan met alles wat ze tot zich nemen zou het een saaie bedoening worden.
We vreten ons vol met allerlei zaken die in principe giftig voor ons zijn, maar in óns geval kunnen we dat wel nuanceren.
Als het over honden gaat lijkt nuance sowieso vaak ver te zoeken :ugh:
Precies Jaap, ik wou maar niet al te diep ingaan op de twijfels die je kan uiten op ONS voedingspatroon.
Maar als ik mijn gezin volgens dezelfde "gezondheidseisen" zou voeren als ik mijn honden zou moeten doen: zou de pleuris uitbreken. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”