Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows en leed?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Shows en leed?

Ongelezen bericht door sbientje »

Ennath schreef: Stel je nou eens voor dat de keurmeester iets lelijks over je hond zegt: dan wil je toch niet dat dát door de anderen gehoord/gelezen wordt.
Zo zijn er (of in ieder geval waren er) ook RV's die alleen keurverslagen publiceren als de exposant deze zelf doorgeeft. Met het oog op de privacy.
Staan er dus alleen lovende verslagen in het clubblad.
beetje hetzelfde als fokkers die op hun website alleen de behaalde U's publiceren en de zg's worden lekker onder het tapijt gemoffeld. Of ze typen net dat ene zinnetje uit een keurverslag niet over.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Het gedrag op shows zegt mi wel degelijk wat over karakter...
Om even bij de Jack te blijven, die is gefokt om een vos uit zn hol te halen. Als zo'n hond niet eens fatsoenlijk zonder buikschuiven en staartknijpen 2 rondjes door de ring kan lopen, moet je je afvragen of je met zo'n hond wilt fokken....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ennath schreef:
Neeltje schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef: maar dat is het nou juist : je zal veel minder van dat soort excessen krijgen als er niks meer verboden wordt voor de fok qua uiterlijk en er alleen nog een soort keuring met beoordeling zonder plaatsing zou zijn.
Dat doet me er aan denken
Met KC Pampus hadden we een keer een rashonden dag georganiseerd.
Er was een gerenommeerde keurmeester (of eigenlijk wel drie)
's morgens werd er gekeurd maar niet geplaatst.
's middags besprak de keurmeester in het openbaar een aantal honden.
Hij dit rustig, uitgebreid en heeeeel informatief.
Riep andere honden uit het publiek erbij om bijvoorbeeld het verschil tussen een lang en een kortgestelde hond te laten zien. Of tussen een steile en een te steile achterhand,
Had voor iedereen een aardig woord: zelfs voor de slecht gebouwde hondjes .
In één woord: TOP :E: :E: :E:
En we hebben met z'n allen heel wat opgestoken.

Alleen jammer dat zowel KC als keurmeester er zulke problemen mee kregen.
Wij hadden deze dag niet mogen organiseren want het was geen clubmatch en de keurmeester had niet mogen komen.
Want het was geen clubmatch. :devil:
En de honden van exposanten in het openbaar bespreken mag HELEMAAL NOOIT.

-nou was dat tig jaar geleden Pampus bestond pas een paar jaar (volgens mij was dit voor het 5 jarig jubileum) dus het zou kunnen dat het NU wel mag, maar mijn god wat een rel om niks :schrik:-
Dat is inderdaad idioterie. Wat maakt dat nu uit de honden worden besproken? Is dat geheim of zo? Iedereen kan ze toch zien lopen?
Stel je nou eens voor dat de keurmeester iets lelijks over je hond zegt: dan wil je toch niet dat dát door de anderen gehoord/gelezen wordt.
Zo zijn er (of in ieder geval waren er) ook RV's die alleen keurverslagen publiceren als de exposant deze zelf doorgeeft. Met het oog op de privacy.
Staan er dus alleen lovende verslagen in het clubblad.
Oeps,.... dus ik had niet door mogen vertellen dat de keurmeester vond dat Tirsa's voor- en achterpootjes te dicht bij elkaar stonden??
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Het gaat erom of een hond frank en vrij is, een bange Jack is geen Jack, net als dat een Laekense niet bang mag zijn maar wel gereserveerd mag zijn.
Want gereserveerdheid mag bij het ras, angst niet.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Neeltje

Ik denk dat het überhaupt onmogelijk is om het karakter bij een hond vast te stellen in show omgeving. Er kan een hond rondlopen, die al die herrie en mensenmassa niks vindt, maar dagelijks een 'perfecte' hond is.

Ik begrijp ook niet waarom de hond niet even mag huppelen of anderszins in de ring, dat zegt toch niets over de hond.

Als een hond in de ring bang is, wil toch nog niet zeggen dat hij in de normale omgang ook bang is? Een show is zo onnatuurlijk.
Neeltje

Cleva schreef:
fes/lou schreef:Het gaat erom of een hond frank en vrij is, een bange Jack is geen Jack, net als dat een Laekense niet bang mag zijn maar wel gereserveerd mag zijn.

Ja. Maar dat bepaal je dus liefst niet op een show.
Justum, dat zou je moeten bepalen in de dagelijkse omgang met een hond en situaties die de hond tegen kan komen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Neeltje schreef: Oeps,.... dus ik had niet door mogen vertellen dat de keurmeester vond dat Tirsa's voor- en achterpootjes te dicht bij elkaar stonden??
JIJ mag dat wel doorvertellen ...... maar de keurmeester niet. :engel:

-nogmaals ik weet niet of er nog steeds zo'n taboe op ligt-
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

Cleva schreef:
fes/lou schreef:Het gaat erom of een hond frank en vrij is, een bange Jack is geen Jack, net als dat een Laekense niet bang mag zijn maar wel gereserveerd mag zijn.

Ja. Maar dat bepaal je dus liefst niet op een show.
ergens vind ik dat ook wel
zo loopt Darko buiten (op eigen terrein of op wandelingen) veel "mooier" als dat hij op een show loopt, daar sloft hij echt omdat het allemaal dik tegen zijn zin is (ook een reden waarom wij er mee gestopt zijn)
Guapa net van het zelfde, die is stabiel genoeg, maar houd niet van drukte en al helemaal niet van vreemde mensen/honden aan haar lijf, zij loopt in de ring wel "normaal", maar kan veel beter en dat zie je ook alleen maar thuis of op wandelingen
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

De aandacht is nu volledig gericht op de shows, maar de Sophia-Vereeniging heeft gevraagd om een verbod op alle wedstrijden met rasdieren.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Neeltje

under the red sky schreef:De aandacht is nu volledig gericht op de shows, maar de Sophia-Vereeniging heeft gevraagd om een verbod op alle wedstrijden met rasdieren.
En wat zou daar dan allemaal fout aan zijn?
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

under the red sky schreef:De aandacht is nu volledig gericht op de shows, maar de Sophia-Vereeniging heeft gevraagd om een verbod op alle wedstrijden met rasdieren.
Hoe bedoel je?
Wat voor soort wedstrijden bedoelen ze dan?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ennath schreef:Alleen jammer dat zowel KC als keurmeester er zulke problemen mee kregen.
Wij hadden deze dag niet mogen organiseren want het was geen clubmatch en de keurmeester had niet mogen komen.

-nou was dat tig jaar geleden Pampus bestond pas een paar jaar (volgens mij was dit voor het 5 jarig jubileum) dus het zou kunnen dat het NU wel mag, maar mijn god wat een rel om niks :schrik:-
Over welk jaar hebben we het hier?

Dit is helemaal niet "not done".
Op ik weet niet hoeveel shows bespreken keurmeesters na hun plaatsing de gekeurde honden, gewoon met de microfoon.
Doodnormaal.
En niet sinds kort; ik weet niet beter.
Je moet het als organisatie wel even vragen en op grote shows is het lastiger ivm de tijd. Maar keurmeesters horen te allen tijde bereid te zijn hun keuring uit te leggen en dat mag absoluut en zeker wel publiekelijk.

Dus waar die problemen vandaan kwamen, dat vraag ik me wel of. En of er niet iets volledig fout gecommuniceerd is, dat vraag ik me ook af.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Hoe bedoel je?
Shows met rasdieren, dus ook kippen, katten, cavia's.
En ook wedstrijden op andere vlakken al zou ik die niet zo snel kunnen noemen.
Postduiven misschien?

Afbeelding

under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Hoe bedoel je?
Ik heb geen idee wat ze bedoelen maar dit staat op hun site: In een brief aan staatssecretaris Bleker stelt de Sophia-Vereeniging daarom dat rasdierenshows en –wedstrijden door de overheid verboden moeten worden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Jaap*
Zeer actief

under the red sky schreef:
Jaap* schreef:
Hoe bedoel je?
Ik heb geen idee wat ze bedoelen maar dit staat op hun site: In een brief aan staatssecretaris Bleker stelt de Sophia-Vereeniging daarom dat rasdierenshows en –wedstrijden door de overheid verboden moeten worden.
Stiekem ben ik het er eigenlijk wel een beetje mee eens hoor. Ook ongenuanceerd, en dus in het algemeen.
Met een wedstrijd is op zich niet zoveel mis natuurlijk, maar het prijsjescultuurtje vernield óók een hele hoop.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Dan is mn rasloze de lul. Ga ik daar wel agilitywedstrijden mee doen :engel:
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Jaap* schreef:
Hoe bedoel je?
Ja, dat zinnetje was mij ook opgevallen. Ik vroeg me gelijk af of bijvoorbeeld coursing en baanrennen dan verboden zou moeten worden volgens hen, aangezien daar ook alleen windhonden met boom aan mogen meedoen. Lijkt me op z'n zachtst gezegd een beetje overtrokken.
Jaap*
Zeer actief

Saba schreef:Ja, dat zinnetje was mij ook opgevallen. Ik vroeg me gelijk af of bijvoorbeeld coursing en baanrennen dan verboden zou moeten worden volgens hen, aangezien daar ook alleen windhonden met boom aan mogen meedoen. Lijkt me op z'n zachtst gezegd een beetje overtrokken.
Het zou dan niet verboden worden, het zou alleen verboden worden om er wedstrijden van te maken :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
under the red sky schreef: Ik heb geen idee wat ze bedoelen maar dit staat op hun site: In een brief aan staatssecretaris Bleker stelt de Sophia-Vereeniging daarom dat rasdierenshows en –wedstrijden door de overheid verboden moeten worden.
Dan is mn rasloze de lul. Ga ik daar wel agilitywedstrijden mee doen :engel:
Ja, dat lijkt me dan direct het gevolg.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Saba schreef:Ja, dat zinnetje was mij ook opgevallen. Ik vroeg me gelijk af of bijvoorbeeld coursing en baanrennen dan verboden zou moeten worden volgens hen, aangezien daar ook alleen windhonden met boom aan mogen meedoen. Lijkt me op z'n zachtst gezegd een beetje overtrokken.
Het zou dan niet verboden worden, het zou alleen verboden worden om er wedstrijden van te maken :wink:
Wedstrijdjes houden zit in de mens.
Dat valt godsonmogelijk te verbieden.
Het gaat altijd om winnen, of het nou officieel een wedstrijd is of niet.
Daar doe je dus gewoon helemaal niks aan.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Nanna schreef:Ik schát dat de Sophia Vereeniging de wedstrijden puur op schoonheid bedoelt.
Tsja, dan moeten ze dat ook maar zo neerzetten...
Ennath
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ennath schreef:Alleen jammer dat zowel KC als keurmeester er zulke problemen mee kregen.

Over welk jaar hebben we het hier?

Dit is helemaal niet "not done".
Op ik weet niet hoeveel shows bespreken keurmeesters na hun plaatsing de gekeurde honden, gewoon met de microfoon.
Doodnormaal.
En niet sinds kort; ik weet niet beter.
Je moet het als organisatie wel even vragen en op grote shows is het lastiger ivm de tijd. Maar keurmeesters horen te allen tijde bereid te zijn hun keuring uit te leggen en dat mag absoluut en zeker wel publiekelijk.

Dus waar die problemen vandaan kwamen, dat vraag ik me wel of. En of er niet iets volledig fout gecommuniceerd is, dat vraag ik me ook af.
Ik ben in 1984 naar Zeeland verhuist en het was een paar jaar voor die tijd.
Het ging er ook om dat er drie keurmeesters waren en dat het toch geen clubmatch was.
We hadden wel een clubmatch mogen houden maar dan mocht het toch niet zo informeel (en zonder plaatsing) toegaan.
En we hadden wel een "rashondendag" mogen houden: maar daar hadden we geen keurmeesters voor mogen uitnodigen.
En dat openbaar bespreken veroorzaakte echt een rel (zou het kunnen dat er iemand geklaagd heeft).

Maar goed in dezelfde periode kreeg een aspirant keurmeester (een lid van ons team) nog op haar flikker omdat ze in een officiële functie in lange broek kwam op een clubmatch.
Ze had een rok moeten dragen. :piew:

Overigens hadden we als KC wel meer mot met de RvB; onze focus lag op hondensport in al zijn facetten.
En die zou bij de rashondenfok en houderij (en showen) moeten liggen.
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:Ik schát dat de Sophia Vereeniging de wedstrijden puur op schoonheid bedoelt.
Ik schat in dat de Sophia vereniging alle wedstrijden (dus ook windhonden, gehoorzaamheid, postduiven etc) met dieren bedoelt.
Die heb ik namelijk al eerder gehoord: van de PvdD bijvoorbeeld. :mrgreen:
Machie
Zeer actief

Nanna schreef:
"In een brief aan staatssecretaris Bleker stelt de Sophia-Vereeniging daarom dat rasdierenshows en –wedstrijden door de overheid verboden moeten worden. Als dieren niet langer op uiterlijk, maar op gezondheid worden gekeurd, is het veel minder aantrekkelijk om met dieren met excessieve uiterlijke kenmerken te fokken."

Ik kan hier niet uithalen dat anderssoortige wedstrijden, dan die puur op uiterlijk, bedoeld worden :19:
Daar wel idd.

Maar prima, dan ga ik showen met mn rasloze :cheer:
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Jaap* schreef:]Het zou dan niet verboden worden, het zou alleen verboden worden om er wedstrijden van te maken :wink:
Ach zo, ik begreep het als een algeheel verbod. ;) Maar zeker bij het baanrennen bijvoorbeeld lijkt het competitie-element me eigenlijk niet uit te bannen; als je een aantal honden start zal er toch meestal een net even sneller aan het einde zijn dan de anderen, ook al valt er voor de eigenaar niets officieels te winnen, het geeft dan ongetwijfeld wel een zekere gratification, zoals de Engelsen zo mooi zeggen. En ik denk dat zo'n hond alsnog eerder zal worden gebruikt om mee te fokken dan een hond die minder goed loopt, dus wat schiet je dan op met zo'n verbod? Maar goed, dat is misschien geredeneerd vanuit een te klein hoekje, ik denk dat het afschaffen van plaatsing op shows en keurrapporten puntsgewijs al een grote stap in de goede richting is.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Jaap* schreef:

En daar ben ik het helemaal mee eens wat betreft sledehondensport.

Waar kan ik tekenen :E:
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

Ennath schreef:Maar goed in dezelfde periode kreeg een aspirant keurmeester (een lid van ons team) nog op haar flikker omdat ze in een officiële functie in lange broek kwam op een clubmatch.
Ze had een rok moeten dragen. :piew:
Dat meen je niet. :80: Er zijn zat keurmeesteressen die een broek dragen als ze keuren. Zolang je er maar presentabel en netjes uitziet. Ik denk dat er in die periode gewoon een erge zeurkous in de RvB moet hebben gezeten.

En over dat bespreken van honden: ik heb laatst een doos vol hondenbladen uit de jaren '50 gekocht, en bij het nieuws van de plaatselijke clubs staat menige leerzame avond aangekondigd, waar een keurmeester de honden komt bespreken die de leden die avond meebrengen. Niks clubmatch dus, gewoon een instructief verhaal over hoe je naar honden kunt kijken en wat er qua bouw etc. aan te zien valt. Toen deed de RvB daar in elk geval niet moeilijk over.
Jaap*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:
Wedstrijdjes houden zit in de mens.
Dat valt godsonmogelijk te verbieden.
Het gaat altijd om winnen, of het nou officieel een wedstrijd is of niet.
Daar doe je dus gewoon helemaal niks aan.
Dat ben ik niet met je eens hoor.
Ik ken zát mensen die heel graag jachttrainen maar beslist niks van doen willen hebben met wedstrijden en alles wat daarbij hoort. Die mensen willen, net als ik, gewoon lekker werken, samen met hun hond.
Ik denk dat er genoeg recreatieve clubjes zijn, in bijna elke vorm van hondensport, met mensen die het gewoon leuk vinden om bezig te zijn met hun persoonlijke doelen en helemaal geen zin hebben in wedstrijden. Omdat ze er geen toegevoegde waarde in zien.
En daarnaast, je kunt het natuurlijk heel goed verbieden. Er zullen altijd mensen zijn die dan toch doorgaan, maar dat is wat anders.
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

Het verbieden van shows of tentoonstellingen gaat het probleem niet oplossen denk ik. De fokker er op aanspreken zal ook niet zinvol zijn zolang keurmeesters bepaalde type honden vooraan plaatsen, fokkers fokken nu eenmaal wat de keurmeester graag wil zien. Ik denk dat de keurmeesters degene zijn die het roer om kunnen gooien, als zij dat soort dieren er consequent uitgooien volgen de fokkers vanzelf.
Ik fok cavia's en doe ook mee aan tentoonstellingen, ik zou niet graag zien dat dit voorstel erdoor komt, dat zou namelijk het einde betekenen van mijn hobby. Bij de cavia's en konijnen wordt er wel degelijk gekeken naar de gezondheid van een dier, een foutief gebit bijvoorbeeld levert je meteen een O op. Ook wordt er streng gekeurd op te korte koppen bij de cavia's, dit geeft ademhalingsproblemen, met dit soort dieren fok je dus gewoon niet verder want dat loont voor geen meter. Begrijp ook eigenlijk niet waarom het bij de honden zo de verkeerde kant op is gegaan.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

SimoneV schreef: fokkers fokken nu eenmaal wat de keurmeester graag wil zien. Ik denk dat de keurmeesters degene zijn die het roer om kunnen gooien, als zij dat soort dieren er consequent uitgooien volgen de fokkers vanzelf.
Dit zie ik vaker voorbij komen, ook bij de dierenbeschermers. Voor hoeveel rassen zou dit gelden? Stel dat wij willen fokken wat de keurmeester graag wil zien, zou ik nog niet weten hoe dat moet. Want 'de keurmeester' bestaat niet. Als ik naar ons eigen ras kijk, zit er nogal wat variatie in wat de keurmeesters willen zien. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere rassen heel anders is.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”