Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Klittenkam
Moderator: moderatorteam
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Klittenkam
En zo'n vacht is dus nog gewoon een juiste vacht sinds Kai Belgisch kampioen is en verschillende leeuwhondje mensen vonden zijn vacht altijd heel erg mooi, er waren zelfs mensen die kwaad op mij waren omdat ik hem kort zette. Het ziet er ook niet pluizig uit omdat de bovenste laag vooral bestaat uit dekharen als zijn vacht in een middenstreep valt. De dag toen ik hem heb kort geschoren, had ik hem de dag van tevoren nog gewoon gekamd, niets fout gekamd netjes tot op de huid, maar de volgende dag na een wandeling in het bos vol met klitten, Kai al jankend en grommend op de tafel en toen heb ik er de schaar ingezet en de volgende dag geschoren. Nu lijkt zijn vacht wel ietsje anders, nu ze terug groeit (misschien is het ergste nu voorbij, Kai is 4 jaar), ben dus benieuwd of we weer die weg opgaan. Ik laat ze groeien tot het mis gaat en dan knip er weer een stuk af, is heel wat prettiger voor Kai.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Is dat een specifiek probleem bij de leeuwhondjes? Bij de Havanezer hoor ik altijd dat ze juist een makkelijke vacht hebben. Anders had ik ook zeker geen langharig hondje genomen, ik ben al niet zo voor het voortdurende gekam en geborstel.
Kijk maar, hij heeft eerder sluik glad, dan krullerig of pluizig haar;

Kijk maar, hij heeft eerder sluik glad, dan krullerig of pluizig haar;

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Nee hoor, niet specifiek voor leeuwhondjes, ik heb een tijd meegelezen op een engelstalig havanezen forum en ook daar kwam je dat tegen. Bij havanezen is veel wol ook toegelaten dacht ik, bij leeuwhondjes normaal niet. Bij leeuwhondjes hoor je ook alleen maar dat ze een makkelijke vacht hebben, maar dat zegt dus niets over wat er rond loopt van hondjes, wat je leest en hoort is het ideale maar er zijn veel andere vachten.
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Nanna schreef:Het hangt van het langharige hondje af. Aan een Havanezer of zo zou ik NOOIT beginnen, maar een langharige teckel is een werkje van niks.suzan25 schreef: Ik neem ook echt geen langharig hondje meer, na dik 10 jaar er zoveel werk aan gehad te hebben vind ik het leuk geweest, hoe mooi en leuk in langharige hondjes ook vind.
Ik kam Simone zo goed als nooit. Ja, als ik er aan denk. En die heeft nooit klitten. En dat terwijl het een castraat is.
Wel vette oren van het pannen uitlikken, maar dat is een ander verhaal
Met langharige honden bedoel ik ook de doorgroeivachten, zoals Havanezer, Maltezer, Coton, enz. Een langharige teckel zal ik ook zo nemen, met een eventuele castratenvacht ook. Maar niet meer de vachten die tot op de grond doorgroeien en waar het vuil niet met een simpele handdoek eroverheen weg te halen is.
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
- Aantal honden: 2
Werkt zo'n pooch dan beter dan bijv de Furminator?lieke schreef:Ik heb net Lyndie en Kyra onderhanden genomen want die zijn volop in de rui. Per hond een grote boodschappentas vol met onderwol eruit geborsteld. Met de pooch per stuk een 20 minuten bezig geweest.![]()
Van de week nog één keer en de dames zien er weer helemaal piekfijn uit. Wat een uitkomst is die borstel toch.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
antheman schreef:Werkt zo'n pooch dan beter dan bijv de Furminator?lieke schreef:Ik heb net Lyndie en Kyra onderhanden genomen want die zijn volop in de rui. Per hond een grote boodschappentas vol met onderwol eruit geborsteld. Met de pooch per stuk een 20 minuten bezig geweest.![]()
Van de week nog één keer en de dames zien er weer helemaal piekfijn uit. Wat een uitkomst is die borstel toch.
Een furminator voor een langharige vacht is funest voor de vacht en bovendien zeer pijnlijk voor de hond. Ik gebruik alleen de furminator voor mijn htk-kat.

- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Mijn groene (kleine) Les Pooch was 35 (of 36) euro met dan nog 6 euro verzendkosten erbij.
Ik vond het niet duur, wel even zoeken op internet.
En de groeten van de mannen 

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Dat is dan nog te doen, ik was op een show en daar demonstreerde een verkoopster hem op Romis' vacht (ging perfect)Reny schreef:Mijn groene (kleine) Les Pooch was 35 (of 36) euro met dan nog 6 euro verzendkosten erbij.![]()
maar die was toch echt ruim 70 euro en dat gaat me echt te ver voor zo'n klein borsteltje.
Groetjes, Marjan
- Marie-Josée
- Erelid
Nawosh schreef:Dat is dan nog te doen, ik was op een show en daar demonstreerde een verkoopster hem op Romis' vacht (ging perfect)Reny schreef:Mijn groene (kleine) Les Pooch was 35 (of 36) euro met dan nog 6 euro verzendkosten erbij.![]()
maar die was toch echt ruim 70 euro en dat gaat me echt te ver voor zo'n klein borsteltje.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Maar als je met die borstel van hooguit 4 vierkante centimeter een hond als een Zuidrus moet borstelen, denk je dan werkelijk dat die jaren mee zal gaan? Ik niet...Inge O schreef:ach, als ik stomme boodschapjes doe voor ocharme één persoon ben ik bijna zoveel kwijt, wat zal ik me dan het plezier niet gunnen van een goedwerkende borstel waar ik jaren plezier van hebMarie-Josée schreef:Nawosh schreef:Dat is dan nog te doen, ik was op een show en daar demonstreerde een verkoopster hem op Romis' vacht (ging perfect)Reny schreef:Mijn groene (kleine) Les Pooch was 35 (of 36) euro met dan nog 6 euro verzendkosten erbij.![]()
maar die was toch echt ruim 70 euro en dat gaat me echt te ver voor zo'n klein borsteltje.Nee, geen denken aan dat ik zoveel betaal voor een borstel.
?
Voor een goede borstel of kam heb ik best wat geld over, het bespaart je veel werk maar dit vond ik wel extreem veel geld voor wat ik er ogenschijnlijk voor terug zou gaan krijgen.
Groetjes, Marjan
- Marie-Josée
- Erelid
Dat is zo, maar als een andere borstel ook goed werkt zie ik geen toegevoegde waarde.Inge O schreef:ach, als ik stomme boodschapjes doe voor ocharme één persoon ben ik bijna zoveel kwijt, wat zal ik me dan het plezier niet gunnen van een goedwerkende borstel waar ik jaren plezier van hebMarie-Josée schreef:Nawosh schreef:Dat is dan nog te doen, ik was op een show en daar demonstreerde een verkoopster hem op Romis' vacht (ging perfect)Reny schreef:Mijn groene (kleine) Les Pooch was 35 (of 36) euro met dan nog 6 euro verzendkosten erbij.![]()
maar die was toch echt ruim 70 euro en dat gaat me echt te ver voor zo'n klein borsteltje.Nee, geen denken aan dat ik zoveel betaal voor een borstel.
?
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind zo'n kleine pooch voor een grote hond ook geen doen. Ben ik nog een hele avond per hond bezig. Met de dubbele (die ik overigens via een bevriende trimster voor nog geen 60 euro heb gekocht) doe ik een hele collie in een half uurtje en heb ik het meeste onderwol eruit. Daar was ik vroeger meerdere avonden mee bezig én was het vaak nog pijnlijker voor ze ook.
Dus voor mij en mijn rug en de honden zelf, heb ik de prijs er graag voor over. Even voorborstelen en dan met de pooch aan de gang. Nog even nadoen met de coatking om de dekvacht ook gelijk uit te dunnen en ze zien er weer uit om door een ringetje te halen.
Dus voor mij en mijn rug en de honden zelf, heb ik de prijs er graag voor over. Even voorborstelen en dan met de pooch aan de gang. Nog even nadoen met de coatking om de dekvacht ook gelijk uit te dunnen en ze zien er weer uit om door een ringetje te halen.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:hier vinden ze het jammer genoeg duidelijk niet minder pijnlijk, die pooch trekt behoorlijk aan de onderwol en ik moet het heeeel voorzichtig doen want anders zijn ze niet blij met melieke schreef: Met de dubbele (die ik overigens via een bevriende trimster voor nog geen 60 euro heb gekocht) doe ik een hele collie in een half uurtje en heb ik het meeste onderwol eruit. Daar was ik vroeger meerdere avonden mee bezig én was het vaak nog pijnlijker voor ze ook..
Ik gebruik de pooch alleen maar als de onderwol al los is. Dan hou ik met de hand de vacht omhoog en kam met de pooch de vacht in stukjes naar beneden met snelle en lichte halen. Er zitten dan echt dikke plukken in de borstel. Ik kan meestal maar een stukje van 10 à 15cm doen en dan zit de borstel al helemaal vol.
De enige plaatsen waar ze het wel pijnlijker vinden is de bevedering van de poten en de broek maar daar verharen ze ook niet en dan trek je wel aan de haren. Voor die stukken heb ik andere borstels en kammen.

- Xtine
- Zeer actief
Heb mijn borstel maar een 40€ betaald hoor.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij hebt overduidelijk geen castraten.Inge O schreef:zo doe ik het ook maar juist dat stukje vacht naar beneden halen en dan de pooch erdoor vinden ze niet het van het, die pooch haakt zich toch veel vaster in het haar dan mijn ouwe pooch-voorloper.
Staat ze echt met haar rug in de richting van de borstel te kronkelen en zo nu en dan even om omdraaiend om me een lik op mijn neus te geven.
En Lyndie die achter haar staat te dringen omdat zij ook zo graag wil.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:jawellieke schreef:Jij hebt overduidelijk geen castraten.Inge O schreef:zo doe ik het ook maar juist dat stukje vacht naar beneden halen en dan de pooch erdoor vinden ze niet het van het, die pooch haakt zich toch veel vaster in het haar dan mijn ouwe pooch-voorloper.![]()
![]()
![]()
.
als ik met de pooch gewoon óver de hele vacht heen borstel vinden ze het ook heerlijk ook (maar dat vinden ze bij elke borstel wel, zelfs een bladhark).
Oké, dan is het mij duidelijk. Jij hebt geen wartjes maar wátjes.

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
ik gebruik deze:

En dat bevalt hier echt super. Ik heb een kleine voor honden en één voor konijnen. Die van konijnen is wat zachter. Beetje klitten spray van de Action er op en weg klit.
Overigens kosten deze borstels mij €4.-- per stuk.
Dan gebruik ik ook nog deze:

En deze:

Zonder deze borstels en kam is het niet te doen.
Oja en dan voor de finishing touch nog een glansborstel van varkenshaar.
En dat bevalt hier echt super. Ik heb een kleine voor honden en één voor konijnen. Die van konijnen is wat zachter. Beetje klitten spray van de Action er op en weg klit.
Overigens kosten deze borstels mij €4.-- per stuk.
Dan gebruik ik ook nog deze:

En deze:

Zonder deze borstels en kam is het niet te doen.
Oja en dan voor de finishing touch nog een glansborstel van varkenshaar.