Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Likken aan de stoep

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Heidewachtel
Actief
Mijn ras(sen): Heidewachtels

Likken aan de stoep

Ongelezen bericht door Heidewachtel »

Onze Lune likt heel erg aan de stoep in de tuin op bepaalde plekken, ze doet dit ongeveer vanaf haar loopsheid/dekking (half juli). Zo erg dat het schuim op haar mond staat en haar tong helemaal paars/blauw gaat kijken van kleur, als ik boos op haar wordt dan gaat ze vlug naar de andere plek om daar verder te likken, als ik dat voor de zoveelste keer afstraf loopt ze gefrustreerd piepend rond in de tuin alsof ze verslaafd is. De andere honden kijken totaal niet om naar die plekken. In het begin dacht ik dacht het hormonen waren, maar vandaag zijn de pups 10 weken en sinds vorige week allemaal uitgevlogen naar de nieuwe baasjes. Ze heeft rondom de dekking en de laatste weken van de dracht KVV gehad. De eerste weken van de pups heeft ze ook KVV met karnemelk gehad. Daarna heeft ze (net zoals ook voor de dekking) brokken van Prins ProCare Super, de geperste brok. Twee weken geleden heb ik contact gehad met het Careteam van Prins die adviseerde mij dus om de brokken te weken in warm water omdat ze dan de voedingsstoffen beter op zou nemen en ik moest van 2x p.d. 3x p.d. gaan voeren waarvan de laatste keer vlak voor het slapen zodat het de hele dag de tijd had om op te nemen. Dit heb ik nu 2 weken gedaan en zie geen verschil, buiten dat ze iets dikker is geworden. Vandaag dus weer met het careteam gebeld en zij hebben mij na overleg terug gebeld, ze denken aan calcium tekort, morgen ga ik even naar de dierenarts om het te laten controleren. Wat denken jullie? Als ze echt calciumtekort had, dan had ze het toch ook zeker rondom de geboorte van de pups moeten hebben?
Groetjes Judith
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: Likken aan de stoep

Ongelezen bericht door Fizgig »

Kun je haar bloed niet laten checken op tekorten? Maar het klinkt voor mij meer als obsessief gedrag, dat hebben honden wel vaker toch? Ik heb het wel eens gezien bij Cesar Millan, meedere keren trouwens, met een hond die de motor van de grasmaaier steeds aflikte. En een hond die achter schaduwen aanging. Dat was in beide gevallen obsessief gedrag, wat ze meestal doen vanwege een gebrek aan lichaamsbeweging, discipline of vermaak. Misschien verveelt ze zich een beetje?
Heidewachtel
Actief

Heb ik ook aan gedacht, maar we zijn eigenlijk heel veel met de honden bezig, ze gaan elke dag mee het bos in om lekker te rennen en verder doen we veel trainingen met ze (jachttraining, mantrailing en ringtraining) en ze mogen veel met me mee. Juist in de periode dat ze de pups had, heeft ze toch ook heel veel te doen gehad.... Ik laat zoiezo even bloed prikken morgen om te kijken of we er zo achter kunnen komen.
Groetjes Judith
Afbeelding
Heidewachtel
Actief

Ik ben naar de dierenarts geweest vanmiddag, er is bloed afgenomen bij Lune, het zou inderdaad calcium tekort kunnen zijn, het komt wel eens voor bij honden. Verder helemaal gezond verklaard en zoals altijd lekker vrolijk!
Groetjes Judith
Afbeelding
Heidewachtel
Actief

Ik heb vandaag de uitslag binnen gekregen, Lune heeft een Hypoparathereoïdie oftewel een traag werkende schildklier waardoor ze inderdaad een flink calciumtekort heeft, de dierenarts stond er versteld van dat ze niet agressief was omdat dat normaal één van de tekenen is, wel is ze druk en hyper maar daar staat het ras ook wel wat bekend om, maar inderdaad nu ik er over nadenk is ze wel de drukste van het stel en zit ook sneller rechtop als er iets is. De eiwitten waren goed maar wel aan de lage kant. Ze krijgt nu 2 weken lang multivitamine tabletten 3x per dag en gedurende 2 tot 4 maanden extra calcium tabletten en ik mag haar ook karnemelk bij gaan geven. Over 4 maanden weer bloed prikken om te kijken of de waardes verbeterd zijn, het kan zelf zo zijn dat ze dan helemaal van haar klachten af is en het nooit meer zal krijgen, als de uitslag dan niet goed is moeten we verder naar Utrecht voor onderzoek. Ik ben blij dat ik toch gegaan ben en er nu een oplossing gevonden is, hopelijk voelt ze zichzelf ook snel weer beter.
Groetjes Judith
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

fijn dat je nu weet wat het is! hoop dat het helpt en gauw verdwijnt :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

he jakkie dat is niet echt het nieuws waar je hoopt.

Wat denkt je da dat de oorzaak is?
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Heidewachtel
Actief

Volgens de dierenarts zijn het de hormonen geweest, alleen vreemd dat ze het al doet vanaf het moment van de dekking i.p.v. vanaf de bevalling omdat na de dekking het calciumgehalte juist omhoog zou moeten gaan. Ze stond er ook verbaasd van dat ze niet agressief was geworden tegen de pups, maar dat was zeker niet het geval, juist een super moedertje, een echte kloek!
Groetjes Judith
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

dat is zeker raar, als het dan van de hormonen is dan zou het nu over moeten gaan.

Was dit haar eerste nestje?
groetjes Annemie

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Heidewachtel
Actief

Ja, dit was haar eerste nestje, ze had 6 pups dus ook niet overdreven veel of zo... Het is heel vreemd maar vandaag is ze al beter te corrigeren als ze zo aan het likken is, na één keer roepen stopt ze en probeerd ze het nog wel op een andere plek en als ik dan nog een keer foei roep gaat ze als vanouds weer de struiken in op zoek naar andere lekkere luchtjes, iets wat ze dus al heel lang niet meer heeft gedaan!
Groetjes Judith
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

fijn zeg dat je al verbetering ziet
groetjes Annemie