Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
laten helpen voor of na eerste loopsheid
Moderator: moderatorteam
- Paddle
- Zeer actief
Re: laten helpen voor of na eerste loopsheid
Voor mij maakt trouwen het al dan niet vermindersdrisico op kanker en verhoogd risico op nog een andere kanker niet zoveel uit.
Ik vind het gewoon niet handig, een loopse teef. Laat staan als je een roedel hebt. Dus heb ik geen probleem met castreren, ik vind dat gewoon eigen keuze. Net zoals anderen ook bepaalde keuzes maken die ik never nooit zou doen.
Ik vind het gewoon niet handig, een loopse teef. Laat staan als je een roedel hebt. Dus heb ik geen probleem met castreren, ik vind dat gewoon eigen keuze. Net zoals anderen ook bepaalde keuzes maken die ik never nooit zou doen.

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik vraag me dan ook af of het motief wel (uitsluitend) financieel is?DeDiana schreef:Wat ik me wel afvraag: welk belang heeft een dierenarts erbij om vroegcastratie te promoten? Voor zijn portemonnee maakt het toch niet uit of je op 6 maanden of 3 jaar laat castreren?
Ik heb met twee verschillende dierenartsen op twee verschillende verenigingen op twee totaal verschillende cursussen gezeten.
En al blauwbekkend wachtend bespreek je dan wel eens wat.
Uit die gesprekken kon ik toch echt opmaken dat deze DA's echt warm voorstander waren van vroegcastratie "want dat is veel beter voor de hond".
Eén van die DA's had zelf een nest Flatcoats gefokt; die met vijf maanden (bijna) allemaal onder het mes geweest zijn.
Er zit dus toch ergens de overtuiging dat het "beter voor de hond is".
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
áls het financieel zou zijn dan laten ze een teef eerst een paar keer loops worden
slepen er behandelingen voor schijnzwangerschap uit
doen een melklijstoperatie voor mamatumoren
behandelen een bm met medicatie, echo's en nog wat medicatie
om dán pas de baarmoeder eruit te slopen.
Dan zijn ze er financieel op binnengelopen.
maar misschien is de verkoop van brokjes-voor-te-dikke-honden en medicatie tegen incontinentie ook lucratief?
Misschien moet ik als trimmer ook voorstander van castratie worden. Alle honden met aanleg voor castratenvacht mogen toch een keertje extra op de trimtafel
slepen er behandelingen voor schijnzwangerschap uit
doen een melklijstoperatie voor mamatumoren
behandelen een bm met medicatie, echo's en nog wat medicatie
om dán pas de baarmoeder eruit te slopen.
Dan zijn ze er financieel op binnengelopen.
maar misschien is de verkoop van brokjes-voor-te-dikke-honden en medicatie tegen incontinentie ook lucratief?
Misschien moet ik als trimmer ook voorstander van castratie worden. Alle honden met aanleg voor castratenvacht mogen toch een keertje extra op de trimtafel
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik begrijp die dierenartsen ook nietEnnath schreef:Ik vraag me dan ook af of het motief wel (uitsluitend) financieel is?DeDiana schreef:Wat ik me wel afvraag: welk belang heeft een dierenarts erbij om vroegcastratie te promoten? Voor zijn portemonnee maakt het toch niet uit of je op 6 maanden of 3 jaar laat castreren?
Ik heb met twee verschillende dierenartsen op twee verschillende verenigingen op twee totaal verschillende cursussen gezeten.
En al blauwbekkend wachtend bespreek je dan wel eens wat.
Uit die gesprekken kon ik toch echt opmaken dat deze DA's echt warm voorstander waren van vroegcastratie "want dat is veel beter voor de hond".Eén van die DA's had zelf een nest Flatcoats gefokt; die met vijf maanden (bijna) allemaal onder het mes geweest zijn.
Er zit dus toch ergens de overtuiging dat het "beter voor de hond is".
Hoezo beter voor de hond
Ik heb het idee dat dat een aantal jaar geleden overgewaaid is vanuit Amerika. Daar is een campagne geweest om het vroegcastreren te promoten vanwege het overschot van "honden zonder eigenaar". Alle nadelen van castreren werden van tafel geveegt en alleen de voordelen werden genoemd om mensen over te halen om hun honden te laten "helpen".
Toen waren er ook rapporten over de nadelen van vroegcastreren (van de individuele honden), maar die weegden niet op tegen de voordelen van het indammen van het overschot aan honden op straat en werden dus niet openbaar gemaakt.
Het promoten van het castreren was één van de middelen om het aantal zwerfhonden tegen te gaan. Overigens wel één van de humanere middelen. In Texas bv waren er ook ondergrondse containers waar je een hond of kat kon dumpen als je er genoeg van had (vergelijkbaar met de afvalcontainers oid hier)
Ik ben een aantal jaar lid geweest op een Amerikaans forum van een dierenarts aldaar. Die DA is echt nooit voorstander geweest van vroegcastreren en volgens hem was hij daar de enige niet in. Hij deed het wel, maar dat was niet omdat het beter voor de hond zelf zou zijn, maar omdat het beter was voor de hondenpopulatie. Beter gezegd omdat de gemiddelde Amerikaan het de reet roeste wat hun hond uitspookte en er daardoor een overschot aan honden rondliep
Toen hij in Nederland op vakantie was heb ik hem gesproken en hij vertelde mij dat hij hier in Nederland nooit een hond (vroeg) zou castreren als er geen medische noodzaak voor zou zijn. Hij zag daar geen enkele aanleiding toe.
Huidige (Amerikaanse) onderzoeken laten ook zien dat er meer nadelen dan voordelen zitten aan vroegcastreren. Helaas lopen een aantal dierenartsen (nog) steeds achter mbt hun aanvullende kennis
Even ten goede orde: Ik ben niet tegen castreren, maar ik vind wel dat je dat wel overwogen moet doen en niet omdat iemand (DA/forumlid) dat zegt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, daar heb je volgens mij zeker een punt. Het valt me op dat ook Cesar M. met name bij reuen voor allerlei problemen al snel castratie propageert. En een niet-gecastreerde teef vraagt natuurlijk ook om een verantwoordelijke opstelling van het baasje.Liesbeth schreef:Ik heb het idee dat dat een aantal jaar geleden overgewaaid is vanuit Amerika. Daar is een campagne geweest om het vroegcastreren te promoten vanwege het overschot van "honden zonder eigenaar".
Het promoten van het castreren was één van de middelen om het aantal zwerfhonden tegen te gaan. Overigens wel één van de humanere middelen. In Texas bv waren er ook ondergrondse containers waar je een hond of kat kon dumpen als je er genoeg van had (vergelijkbaar met de afvalcontainers oid hier). En nog steeds worden er in Amerika honderden honden afgemaakt omdat er geen baasje voor ze is. Dan is het promoten van castratie nog niet zo'n heel gek idee.
Bij katten, met name degene die buiten komen, vind ik deze redenatie in Nederland ook opgaan. Er zijn al genoeg zwerfkatten en asiels zitten overvol met katten. En bij buitenkatten is het ook lastig een oogje in het zeil te houden. Overigens wacht ik met mijn poezen ook altijd liever tot het moment dat ze krols gaan worden, in plaats van 'standaard' met 6 maanden castreren. Ik vind persoonlijk een krolse kat vaak ook vervelender dan een loopse teef, dus daar speelt zeker ook eigenbelang mee.
Maar goed, dit gaat meer over castreren in het algemeen dan over vroegcastratie. En ik heb principieel helemaal niks tegen castreren, maar die hele hype rond castreren voor de eerste loopsheid ... tja, ik vind het nogal apart dat een dierenarts die een professional is zich niet bewust zou zijn van de nadelen en dit zonder meer adviseert. Dan vraag ik me toch af welke andere belangen er mogelijk meespelen. Maar misschien ben ik een beetje cynisch dan, en ga ik er bij voorbaat van uit dat ze alleen aan hun eigen portemonnee denken. Net zoals dat ik me altijd afvraag wat mijn DA zijn eigen hond voert als hij me weer eens van brok-dit of brok-dat wil overtuigen, terwijl ik toch echt lekker kvv blijf geven. Maar daar verdient hij natuurlijk niks aan...
- Simonne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier
Ik heb even een zijdelingse vraag aan de eigenaars van de incontinente teven.
Is daar ook de baarmoeder verwijderd of alleen de eierstokken?
Als alleen de eierstokken eruit zijn gehaald vraag ik me af, waar die incontinentie dan vandaan komt.
Bij een baarmoederverwijdering lijkt me, dat er meer risico op beschadigingen is.
Als alleen de eierstokken eruit zijn gehaald vraag ik me af, waar die incontinentie dan vandaan komt.
Bij een baarmoederverwijdering lijkt me, dat er meer risico op beschadigingen is.
Groetjes,
Simonne

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
Simonne

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Of de baarmoeder wel of niet wordt verwijderd is irrelevant. Urine-incontinentie na castratie (verwijderen eierstokken) wordt veroorzaakt door verstoring van de hormoonhuishouding.Simonne schreef:Ik heb even een zijdelingse vraag aan de eigenaars van de incontinente teven.
- Simonne
- Zeer actief
Okee, duidelijk!
Dank je wel!
Dank je wel!
Groetjes,
Simonne

Simonne

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Mij is ooit wijs gemaakt dat het door verwijderen van de baarmoeder grotere kans is op incontinentie. Dat zou dan komen doordat de DA per ongeluk de blaas zou raken tijdens de operatie en daardoor de incontinentie optreedt. Dat het door de verstoring van de hormoonhuishouding komt, is voor mij geheel nieuw, weer wat bijgeleerdBadu schreef:Of de baarmoeder wel of niet wordt verwijderd is irrelevant. Urine-incontinentie na castratie (verwijderen eierstokken) wordt veroorzaakt door verstoring van de hormoonhuishouding.Simonne schreef:Ik heb even een zijdelingse vraag aan de eigenaars van de incontinente teven.

- Simonne
- Zeer actief
Dat had ik dus ook gehoord, vandaar mijn vrag.->Chanty<- schreef:Mij is ooit wijs gemaakt dat het door verwijderen van de baarmoeder grotere kans is op incontinentie. Dat zou dan komen doordat de DA per ongeluk de blaas zou raken tijdens de operatie en daardoor de incontinentie optreedt. Dat het door de verstoring van de hormoonhuishouding komt, is voor mij geheel nieuw, weer wat bijgeleerdBadu schreef:Of de baarmoeder wel of niet wordt verwijderd is irrelevant. Urine-incontinentie na castratie (verwijderen eierstokken) wordt veroorzaakt door verstoring van de hormoonhuishouding.Simonne schreef:Ik heb even een zijdelingse vraag aan de eigenaars van de incontinente teven.
Maar ik heb ook weer wat geleerd.
Toch wel leerzaam dit forum.
Groetjes,
Simonne

Simonne

- Karinkv
- Actief
- Mijn ras(sen): X wetterhoun
X friese stabij - Aantal honden: 2
Ik zit dit te lezen en verbaas me. Ik heb mijn tweede hond laten helpen voor haar eerste loopsheid. Over de redenen die hier staan heb ik me niet gebogen. Ik heb pur gelet op de (on) mogelijkheid mijn hond hier uit te laten als ze loops is. Ik woon aan een losloopgebied. Verder is mijn andere hond kort daarvoor gecastreerd, Mede omdat ik geen zin had in puppies als ze toch al eerder loops zou worden. Hij was toen 4 jaar, en had ook altijd veel last van als er honden loops waren in de buurt. Niet eten , loeien als een wolf en de hele dag door naar buiten willen en weglopen. Ik heb niets gemerkt van nadelen in de vacht, wel is ze erg groot voor een wetterhoun teef. Het is een leuke lieve speelse hond.
Kortom ik heb er geen spijt van dat ik ze heb laten "helpen"
Karin
Kortom ik heb er geen spijt van dat ik ze heb laten "helpen"
Karin

Karin