Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
laten helpen voor of na eerste loopsheid
Moderator: moderatorteam
-
Zonnetje79
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Blonde labrador pup
- Aantal honden: 1
laten helpen voor of na eerste loopsheid
wat hebben jullie gedaan, voor of na de eerste loopsheid laten helpen.
Ben benieuwd naar de ervaringen
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Re: laten helpen voor of na eerste loopsheid
Belangrijker vraag is denk ik of je überhaupt wel moet laten "helpen"!Zonnetje79 schreef:wat hebben jullie gedaan, voor of na de eerste loopsheid laten helpen.
Er zijn veel meningen, veel argumenten zowel voor als tegen. Lees je 's goed in in de materie voordat je besluit tot het een of het ander.
Mijn persoonlijke mening is dat je een hond niet moet laten helpen tenzij dat (medisch) noodzakelijk is; waarom zou je snijden in een gezond lichaam?
Maar, ALS je het doet, doe het dan pas als de hond lichamelijk en geestelijk uitgegroeid is.
Suzanne
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Muk
Waarom zou je je hond willen laten "helpen"?
Het is niet zo dat er alleen maar voordelen aan het castreren / steriliseren zitten. Daarover is genoeg te vinden op dit forum. Mocht je je hond toch willen laten helpen, dan zou ik dat pas doen als ze geestelijk en lichamelijk volwassen is, dus na een jaar of 3.
Het is niet zo dat er alleen maar voordelen aan het castreren / steriliseren zitten. Daarover is genoeg te vinden op dit forum. Mocht je je hond toch willen laten helpen, dan zou ik dat pas doen als ze geestelijk en lichamelijk volwassen is, dus na een jaar of 3.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: ga ik mijn hond überhaupt laten 'helpen' en zo ja waarom ga ik dat doen?
En als je besluit dat wel te doen, dan is relevant wanneer. In dat geval zou ik zeggen, wacht tot je hond fysiek en mentaal helemaal volwassen is voordat je gaat ingrijpen in de hormonale huishouding.
Een dergelijke ingreep heeft nu eenmaal invloed op de ontwikkeling van de hond. Lees hier meer over de nadelen van een vroege castratie http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx
En als je besluit dat wel te doen, dan is relevant wanneer. In dat geval zou ik zeggen, wacht tot je hond fysiek en mentaal helemaal volwassen is voordat je gaat ingrijpen in de hormonale huishouding.
Een dergelijke ingreep heeft nu eenmaal invloed op de ontwikkeling van de hond. Lees hier meer over de nadelen van een vroege castratie http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx
- Hailfall
- Zeer actief
Bij Kuda is het volgens mij gebeurd voor haar eerste loopsheid (ben mij niet helemaal zeker) maar hierdoor is zij nu wel incontinent en haar vacht is ook echt heel erg ontploft. Wij hadden het destijds wel gedaan omdat mijn zusje het "zielig" vond om haar niet los te kunnen laten lopen constant.
Onze vorige hond hebben we het niet gedaan maar daar was ik niet blij mee want die peerde hem elke keer.
Ik zou het zeker niet op vroege leeftijd meer laten doen, meer wat later als je het al laat doen.
Onze vorige hond hebben we het niet gedaan maar daar was ik niet blij mee want die peerde hem elke keer.
Ik zou het zeker niet op vroege leeftijd meer laten doen, meer wat later als je het al laat doen.
- Saskia241
- Zeer actief
Niet geholpen.
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
NooitZonnetje79 schreef:wat hebben jullie gedaan, voor of na de eerste loopsheid laten helpen.

-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Hier worden alle teefjes geholpen, minimaal na de eerste loopsheid. Ik vind het altijd fijn als je weet dat alle hormonen een keer door het lijf geweest zijn. Hormonen regelen best veel in de groeiperiode dus die zou ik afwachten.
Ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, dus de handel gaat eruit als we het niet nodig hebben.
Ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen, dus de handel gaat eruit als we het niet nodig hebben.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
Melanie 74
Drie dames in huis, alleen de oudste is "geholpen" (wat een boutomschrijving eigenlijk).
Hier hadden we geen keuze, het was of castreren of haar verliezen.
De andere dames worden zijn gewoon intakt en zullen dat blijven, tenzij het medisch noodzakelijk is als ze bv een baarmoederontsteking hebben of heel heftig schijnzwanger zijn en zich mammatumoren dreigen te gaan ontwikkelen.
Maar zekers niet voor de eerste loopsheid! Waarom eigenlijk?
Hier hadden we geen keuze, het was of castreren of haar verliezen.
De andere dames worden zijn gewoon intakt en zullen dat blijven, tenzij het medisch noodzakelijk is als ze bv een baarmoederontsteking hebben of heel heftig schijnzwanger zijn en zich mammatumoren dreigen te gaan ontwikkelen.
Maar zekers niet voor de eerste loopsheid! Waarom eigenlijk?
- Elmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog en Dalmatische hond
- Contacteer:
alleen als er een medische reden voor is zoals bij onze dog Ostara, zij had vlak na haar eerste loopsheid een zware baarmoeder ontsteking met het gevolg dat "alles" er uit moest anders verloren we haar.
Ze is daardoor al een paar jaar incontinent en heeft in haar kortharige vacht een slag
dat is dus een van de redene waarom ik nooit een gezonde hond zal laten "helpen"
Ze is daardoor al een paar jaar incontinent en heeft in haar kortharige vacht een slag
dat is dus een van de redene waarom ik nooit een gezonde hond zal laten "helpen"
De website van Sanja en Femie

Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart

Elmo 18-7-2001 † 23-5-2009 Ostara 31-5-2002 † 15-7-2013 voor altijd in ons hart
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Na de eerste loopsheid. Je hond groeit door als je het voor de 1e loopsheid doet omdat de groeischijven zich later sluiten.
Ik heb er spijt van dat ik zo dom was om het wel voor het 1e loopsheid te doen. mijn hondje is er niet minder om hoor. Maar als ik het weer zou doen dan gebeurde het na de 1e loopsheid.
Ik heb er spijt van dat ik zo dom was om het wel voor het 1e loopsheid te doen. mijn hondje is er niet minder om hoor. Maar als ik het weer zou doen dan gebeurde het na de 1e loopsheid.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ruby is na een paar jaar geholpen omdat ze baarmoeder ontsteking had maar ook incontinent en een plof vacht weet dus dat kan ookHailfall schreef:Bij Kuda is het volgens mij gebeurd voor haar eerste loopsheid (ben mij niet helemaal zeker) maar hierdoor is zij nu wel incontinent en haar vacht is ook echt heel erg ontploft. Wij hadden het destijds wel gedaan omdat mijn zusje het "zielig" vond om haar niet los te kunnen laten lopen constant.
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
Als onze DA zegt dat Suske eerst maar eens volwassen moet worden voor we aan dit soort zaken moeten gaan denken weet ik genoeg 
- Pool
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Ik heb een teefje gehad die ik heb laten steriliseren voor de 1e loopsheid. Zij was kortharig, dus geen plofvacht en ook niet incontinent. Heb nu twee teven die niet gesteriliseerd zijn.
[img][img] <b>Vóór</b>

In vrijheid verbonden

In vrijheid verbonden
- Sandra 1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder x Hollandse herder
Wij hebben de eerste laten helpen na de eerste loopsheid en dat gaan we met Djiny ook doen.
Groetjes van Sandra
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ik vind "geholpen" echt een slechte en vreselijke benaming voor castratie
Anyway, mijn teef is niet gecastreerd, ik vind het nergens voor nodig. Mocht ik ooit een teef laten castreren zou ik dit zeker niet vóór de loopsheid laten doen, eerst maar eens fatsoenlijk volwassen worden.
Anyway, mijn teef is niet gecastreerd, ik vind het nergens voor nodig. Mocht ik ooit een teef laten castreren zou ik dit zeker niet vóór de loopsheid laten doen, eerst maar eens fatsoenlijk volwassen worden.

- stefanie
- Zeer actief
Even zeuren hoor maar ik zou het zo fijn vinden als de uitdrukking 'laten helpen' uit de wereld geholpen zou worden.
Krijg er altijd de rillingen van. Wat is er verkeerd aan castreren?
- Joera
- Zeer actief
2 zielen 1 gedachtte?stefanie schreef:Even zeuren hoor maar ik zou het zo fijn vinden als de uitdrukking 'laten helpen' uit de wereld geholpen zou worden.Krijg er altijd de rillingen van. Wat is er verkeerd aan castreren?

- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
Dat zal alleen gebeuren als het medisch noodzakelijk is.

- stefanie
- Zeer actief
Joera schreef:2 zielen 1 gedachtte?stefanie schreef:Even zeuren hoor maar ik zou het zo fijn vinden als de uitdrukking 'laten helpen' uit de wereld geholpen zou worden.Krijg er altijd de rillingen van. Wat is er verkeerd aan castreren?
Ik gruwel echt van die uitdrukking. Brrrr....
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Omdat "laten helpen" lang niet altijd castreren betekent.stefanie schreef:Even zeuren hoor maar ik zou het zo fijn vinden als de uitdrukking 'laten helpen' uit de wereld geholpen zou worden.Krijg er altijd de rillingen van. Wat is er verkeerd aan castreren?
Wat is er mis met een uitdrukking die voor iedereen duidelijk is?
* * *
-
Neeltje
Mijn eerste hond na de eerste loopsheid, Yentle voor de eerste loopsheid. Gewoon jezelf goed informeren over de voor- en nadelen van castratie en voor of na de eerste loopsheid. Van mijn dierenarts vernam ik dat zij alleen kleine honden voor de eerste loopsheid castreerden, dat had inderdaad o.a. te maken met de groei.
Sterkte met het nemen van de beslissing.
Sterkte met het nemen van de beslissing.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Je 'helpt' vooral jezelf....
- Joera
- Zeer actief
Nou idd ja.Rosita Compagner schreef:Je 'helpt' vooral jezelf....

- Joera
- Zeer actief
- Rebble
- Zeer actief
Een vriendin van me had het laatst zelfs over haar man die geholpen wasstefanie schreef:Joera schreef:2 zielen 1 gedachtte?stefanie schreef:Even zeuren hoor maar ik zou het zo fijn vinden als de uitdrukking 'laten helpen' uit de wereld geholpen zou worden.Krijg er altijd de rillingen van. Wat is er verkeerd aan castreren?
![]()
Ik gruwel echt van die uitdrukking. Brrrr....

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Het wordt tegenwordig steeds meer door dierenartsen geadviseerd om het voor de eerste oopsheid te laten doen, ik zou het zelf nooit daarvoor doen maar minimaal 1 loopsheid afwachen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Sandra 1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder x Hollandse herder
Dan is die van ons nog "ouderwets"want die houden altijd aan na de eerste loopsheid.Naima schreef:Het wordt tegenwordig steeds meer door dierenartsen geadviseerd om het voor de eerste oopsheid te laten doen, ik zou het zelf nooit daarvoor doen maar minimaal 1 loopsheid afwachen.
Groetjes van Sandra
- jessica74
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner - Aantal honden: 2
we hebben nu 2 gesteriliseerde honden en 2 gehad.
de eerste was een newfoundlander met 3 jaar laten steriliseren omdat ze heel veel bloed verloor het zat tegen het behang aan als ze kwispelde. daarnaast had ze elke keer blaasontstekingen na de loopsheid.
haar ondervacht werd een stuk dikker echt goed onderhouden.
de tweede was een berner deze was een herplaatser en al gesteriliseerd, haar vacht was juist wat dun.
onze derde een newfoundlander gesteriliseerd bij 8 jaar we wilde het niet maar ze was nooit happy na de loopsheid altijd schijnzwanger. toen baarmoederontsteking dus er was geen keus. Haar vacht is iets dikker maar bijna geen verschil.
vorig jaar kregen we onze vierde hond een berner we hebben toch de keuze genomen om haar meteen te laten steriliseren omdat de meeste honden toch problemen krijgen op oudere leeftijd. We hebben toen ook zitten twijffelen voor of na de loopsheid voor de loopsheid geeft het voordeel minder kans op melkkliertumoren. mijn da zei dat ze met vroeg steriliseren echt bedoelen voor 4 maanden al en zag gen problemen om het voor de loopsheid met 8 maanden te doen.
we hadden gekozen voor kijkoperatie zodat ze meteen alle weer mocht. helaas was er nu al een afwijking in haar eileider te zien en moest alles alsnog uit. deze had had zeker een baarmoederontsteking gekregen zei de da.
Ze is nu 18 maanden en ik zie nog geen verschil aan de vacht.
de eerste was een newfoundlander met 3 jaar laten steriliseren omdat ze heel veel bloed verloor het zat tegen het behang aan als ze kwispelde. daarnaast had ze elke keer blaasontstekingen na de loopsheid.
haar ondervacht werd een stuk dikker echt goed onderhouden.
de tweede was een berner deze was een herplaatser en al gesteriliseerd, haar vacht was juist wat dun.
onze derde een newfoundlander gesteriliseerd bij 8 jaar we wilde het niet maar ze was nooit happy na de loopsheid altijd schijnzwanger. toen baarmoederontsteking dus er was geen keus. Haar vacht is iets dikker maar bijna geen verschil.
vorig jaar kregen we onze vierde hond een berner we hebben toch de keuze genomen om haar meteen te laten steriliseren omdat de meeste honden toch problemen krijgen op oudere leeftijd. We hebben toen ook zitten twijffelen voor of na de loopsheid voor de loopsheid geeft het voordeel minder kans op melkkliertumoren. mijn da zei dat ze met vroeg steriliseren echt bedoelen voor 4 maanden al en zag gen problemen om het voor de loopsheid met 8 maanden te doen.
we hadden gekozen voor kijkoperatie zodat ze meteen alle weer mocht. helaas was er nu al een afwijking in haar eileider te zien en moest alles alsnog uit. deze had had zeker een baarmoederontsteking gekregen zei de da.
Ze is nu 18 maanden en ik zie nog geen verschil aan de vacht.