We weten niet precies waaraan ze gestorven is, ze had kennelhoest en is overleden op de behandeltafel omdat haar longen volliepen met vocht en ze erin stikte. Ze had alleen een klein kuchje en de dierenarts zei dat ze is overleden aan een uit de hand gelopen longvliesontsteking. Dat is natuurlijk wel zo maar het is wel vreemd dat een hond van 7 maanden zo plotseling overlijdt. Ze had de dagen voor haar dood bijvoorbeeld geen koorts en ze heeft de avond voor ze stierf nog heel goed gegeten. De tijd die volgde op Ronja's sterven was heel verdrietig. We moesten het echt verwerken en dat was heel moeilijk. We hebben de eerste maanden bijna niet over haar gesproken en ik heb haar foto's pas weer een paar maanden geleden voor het eerst kunnen bekijken. Het was erg vreemd om ineens geen hond meer te hebben aangezien we onze handen vol hadden aan haar voor ze stierf.
Nu denk ik dat het heel waarschijnlijk is dat Ronja haar immuunsysteem niet goed in orde was. Het zou kunnen dat ze een aangeboren afwijking had aangezien ze de helft kleiner was dan haar zusjes en broers. In ieder geval hebben we wel geleerd iedere dag te waarderen die je hebt met je huisdieren.
Ronja was erg lief en bijzonder. Ze was ook een heel knap hondje om te zien. Ze had erg schattige dingen zoals, ze sabbelde op haar knuffelhondje terwijl ze met haar pootjes "peddelde", zo noemden we dat altijd, o Ronja ligt weer te peddelen. Dus het imiteren van het drinken bij mama. Daar raakte ze soms in een soort trance van, heel gek gezicht was dat. Ze deed onderdanigheidsplasjes als ze iemand zag die ze leuk vond. Dan kwam ze soms aanschuiven op haar billetjes, zo vertederend. Ze was gek op ballen, echt helemaal wild werd ze dan. Ze sliep vaak op de borst van mijn vriend. Elke nacht samen in bed in ieder geval. Toen ze nog heel klein was, ging ze voordat ze ging poepen, eerst heel snel rondjes om haar as draaien. Oe, er komt een drol aan! Ze was echt heel schattig. Dus het voelde net of ons eerste kindje doodging toen ze overleed, we hebben namelijk geen kinderen.
Gisteren ben ik speciaal een printer gaan kopen en hebben we een paar grote foto's van haar uitgeprint. Het is nu namelijk tijd om haar leuke en lieve dingen te herinneren en niet meer zo verdrietig om haar te zijn. Ronja, je was geweldig en we zullen je nooit vergeten. Rust zacht, lieve meid.