Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Witte herder gedood door politie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: Witte herder gedood door politie

Ongelezen bericht door Ennath »

alm@ schreef: Ik heb de rest van het topic (nog) niet gelezen maar wil hier even op antwoorden. Ik woon aan de rand van de duinen (natuurgebied) en de herten, reeën in dit geval lopen s'avonds hier gewoon door de straat. Er loopt een aardige kudde, volgens mij jonge bokken, in de buurt rond. Er is al veel over geklaagd maar de boswachterij doet er niks aan. De herders moeten we samen uitlaten of als vriendlief er niet is moet ik ze apart uitlaten want als er weer een paar herten wegstuiven ben ik bang dat ik ze samen niet houd. In de winter komen overigens ook de vossen weer in de straat rondstruinen.
Even voor de goede orde: een ree is een ondersoort van het hert.
Als er over herten gesproken wordt hebben we het in Nederland over Dam- of Edelherten.
Reeën zijn niet of nauwelijks in gevangenschap te houden dit in tegenstelling tot Damherten.
En de kans dat we het hier over Damherten hebben is erg groot, hoewel ook andere buitenlandse hertensoorten wel als parkdier gehouden worden.
Ook de overlast in het duingebied (als je het al als overlast mag kwalificeren) betreft Damherten, Reeën zal je niet in groepen aantreffen, Edelherten lopen alleen op de Veluwe en in de Oostvaarderplassen.
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door josefientje »

Ennath schreef:
alm@ schreef:
Ook de overlast in het duingebied (als je het al als overlast mag kwalificeren) betreft Damherten, Reeën zal je niet in groepen aantreffen, Edelherten lopen alleen op de Veluwe en in de Oostvaarderplassen.
En vorig jaar hier op Terschelling :engel:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

josefientje schreef:
Ennath schreef:
alm@ schreef:
En vorig jaar hier op Terschelling :engel:
Ja klopt .....
en die waren uitgezet, ze waren er niet zelf naar toe gezwommen. :mrgreen:
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Illegaal uitgezet ja :lol1:

We hebben er nu nog ééntje, en dat is de windwijzer op het nieuwe gebouw van degene die ze hier illegaal had uitgezet :hmmm:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Heb ik nog een vraagje aan Budkes
Ik weet dat de politie niet over verdovingsgeweren kan beschikken, en ik weet ook dat het veel tijd kan kosten om een vergunningshouder aanwezig te krijgen.
Maar waarom kan de politie er niet over beschikken?
En dan bedoel ik als in: binnen het korps een verdovingsgeweer en een vergunning houder oproepbaar hebben.
Er moet een reden zijn waarom dat niet kan: maar weet jij welke? :scratch:
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zilla »

Ennath schreef:
alm@ schreef: Ik heb de rest van het topic (nog) niet gelezen maar wil hier even op antwoorden. Ik woon aan de rand van de duinen (natuurgebied) en de herten, reeën in dit geval lopen s'avonds hier gewoon door de straat. Er loopt een aardige kudde, volgens mij jonge bokken, in de buurt rond. Er is al veel over geklaagd maar de boswachterij doet er niks aan. De herders moeten we samen uitlaten of als vriendlief er niet is moet ik ze apart uitlaten want als er weer een paar herten wegstuiven ben ik bang dat ik ze samen niet houd. In de winter komen overigens ook de vossen weer in de straat rondstruinen.
Even voor de goede orde: een ree is een ondersoort van het hert.
Als er over herten gesproken wordt hebben we het in Nederland over Dam- of Edelherten.
Reeën zijn niet of nauwelijks in gevangenschap te houden dit in tegenstelling tot Damherten.
En de kans dat we het hier over Damherten hebben is erg groot, hoewel ook andere buitenlandse hertensoorten wel als parkdier gehouden worden.
Ook de overlast in het duingebied (als je het al als overlast mag kwalificeren) betreft Damherten, Reeën zal je niet in groepen aantreffen, Edelherten lopen alleen op de Veluwe en in de

Oostvaarderplassen.
Reeën kun je wel aan treffen in groepjes, al zijn het kleine groeopjes van 3 of 4 reeën bij elkaar, zoals éénjarige reeën die vaak in kleine groepjes leven, vrouwtjes ree met jonge tot een jaar (vrouwlijke jongen blijven vaak nog langer bij de moeder) en dan vaak een mannetjes ree erbij, en oude reeën die geen territorium meer hebben kunnen zich ook nog weleens bij een groepje aansluiten. Maar idd ook vaak genoeg alleen want over het algemeen zijn ze wel solitair.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hier lopen de reeen in groepjes.. ik heb er nog nooit minder dan 2 gezien en meestal een stuk of 5 samen.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ennath schreef:Heb ik nog een vraagje aan Budkes
Ik weet dat de politie niet over verdovingsgeweren kan beschikken, en ik weet ook dat het veel tijd kan kosten om een vergunningshouder aanwezig te krijgen.
En dan bedoel ik als in: binnen het korps een verdovingsgeweer en een vergunning houder oproepbaar hebben.
Ik ben Budkes niet maar ik heb een vermoeden. Verdovingsgeweren worden meestal alleen gebruikt door mensen met een min of meer medische achtergrond.Als ik kijk naar programma's waar een verdovingsgeweer ingezet wordt dan wordt er altijd een dierenarts bijgehaald.Het gaat namelijk om een redelijk sterk werkende medicijn dus ik denk dat de wet daar niet in voorziet?
Een dierenarts mag ook niet met een gewoon geweer rondrennen, in dat geval wordt er vaak een jager bij gehaald. Ieder zijn vak, denk ik.
Ennath
Zeer actief

Zilla schreef: Reeën kun je wel aan treffen in groepjes, al zijn het kleine groeopjes van 3 of 4 reeën bij elkaar, zoals éénjarige reeën die vaak in kleine groepjes leven, vrouwtjes ree met jonge tot een jaar (vrouwlijke jongen blijven vaak nog langer bij de moeder) en dan vaak een mannetjes ree erbij, en oude reeën die geen territorium meer hebben kunnen zich ook nog weleens bij een groepje aansluiten. Maar idd ook vaak genoeg alleen want over het algemeen zijn ze wel solitair.
Ja als je familie groepjes (geit met kalven) als groep wilt aanmerken heb je natuurlijk gelijk.
Maar je zal reeën nooit in groepen van 20/30 stuks aantreffen en zo'n grote groep zie je bij damherten wel, en dan nog als gemengde groep ook. :pffff:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:
Ik ben Budkes niet maar ik heb een vermoeden. Verdovingsgeweren worden meestal alleen gebruikt door mensen met een min of meer medische achtergrond.Als ik kijk naar programma's waar een verdovingsgeweer ingezet wordt dan wordt er altijd een dierenarts bijgehaald.Het gaat namelijk om een redelijk sterk werkende medicijn dus ik denk dat de wet daar niet in voorziet?
Een dierenarts mag ook niet met een gewoon geweer rondrennen, in dat geval wordt er vaak een jager bij gehaald. Ieder zijn vak, denk ik.
De vraag is of er iemand oproepbaar is.

Net zoals de politie of de boswachter iemand met een zweethond kan oproepen (te vinden op de zweethondenlijst) als er een ree of zwijn is aangereden en gewond gevlucht is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

bouvierpoedel schreef:
ArCee schreef:Ja, dat denk ik.
Waarom dan .??
Heb bij nog geen 1 hond gezien dat het een leermoment was om het niet meer te doen.
Anders zouden ze hun eigen kots of van een ander ook niet meer opvreten. :19:
Zeg dat wel, wat een rare denkwijze heb je toch, ArCee. Als het wel zo zou zijn he, stel, waarom blijven honden keer op keer zich ziek vreten eraan :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Dat vermoed ik ook.
maar dan blijft nog steeds de vraag: waarom is er dan niet iemand oproepbaar?
Als in "afspraken mee" binnen het district.
Want ik had al vaker gehoord dat een verdovingsgeweer oproepen heel erg moeilijk is.

Ik bedoel dus eigenlijk: wat houdt het tegen dat er binnen een korps/district afspraken over een dergelijk gebruik gemaakt worden?
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Omdat de bewapening van de politie bij wet is aangewezen, anders dan in sommige andere landen waar men redelijk vrij is in soorten van bewapening.
Het verdovingsgeweer valt niet onder die bewapening, is niet genoemd, mag dus niet gebruikt worden.
Daarom gaf ik al aan, misschien iemand die de wet kan veranderen?? :wink:
Maar ik vermoed dat er wat betreft verdovingsgeweer meerdere haken en ogen aanzitten vwb medische kennis. Ik ken alleen maar dierenartsen die vergunning dragen voor zo'n verdovingsgeweer en dat is natuurlijk niet voor niets. Ik ga er vanuit dat je medisch onderlegd moet zijn om de inhoud van de verdoving goed af te kunnen stemmen op diersoort omstandigheden etc., maar ook wat je moet doen als het fout gaat etc. etc.
Maar in beginsel is het niet aangewezen voor de politie, dus mag het niet.
Gr. Aniek

Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Budkes schreef:
Omdat de bewapening van de politie bij wet is aangewezen, anders dan in sommige andere landen waar men redelijk vrij is in soorten van bewapening.
Het verdovingsgeweer valt niet onder die bewapening, is niet genoemd, mag dus niet gebruikt worden.
Daarom gaf ik al aan, misschien iemand die de wet kan veranderen?? :wink:
Maar ik vermoed dat er wat betreft verdovingsgeweer meerdere haken en ogen aanzitten vwb medische kennis. Ik ken alleen maar dierenartsen die vergunning dragen voor zo'n verdovingsgeweer en dat is natuurlijk niet voor niets. Ik ga er vanuit dat je medisch onderlegd moet zijn om de inhoud van de verdoving goed af te kunnen stemmen op diersoort omstandigheden etc., maar ook wat je moet doen als het fout gaat etc. etc.
Maar in beginsel is het niet aangewezen voor de politie, dus mag het niet.
Nee dat jullie dat niet zelf mogen en niet zelf kunnen snap ik.
Was ook niet helemaal mijn vraag...
Maar dat er niet een lijstje (en overige afspraken) is met mensen die het wel mogen/kunnen.

Ik heb er hier in de omgeving met ontsnapt vee ook eerder mee te maken gehad.
Politie kon niet schieten maar wist ook niet wie dat wel kon, en wist ook niet waar je dat na kan vragen.
En DAT snap ik nou weer niet. :engel:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Vaak is er wel iemand met een verdovingageweer oproepbaar, maar aangezien die mensen zo dun gezaaid zijn duurt het meestal eeg lang voor ze ter plaatse kunnen zijn, en soms is de situatie daar dan niet naar dat je daar op kunt wachten.
De gemiddelde da zit niet om zo'n vergunning te springen, ze hebben er weinig voordeel bij zelf.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

We posten tegelijkertijd.
Maar zoals ik dus al aangaf, er zijn weinig DA's die om zo'n extra taak zitten te springen.
Gr. Aniek

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ennath schreef:
Zilla schreef: Reeën kun je wel aan treffen in groepjes, al zijn het kleine groeopjes van 3 of 4 reeën bij elkaar, zoals éénjarige reeën die vaak in kleine groepjes leven, vrouwtjes ree met jonge tot een jaar (vrouwlijke jongen blijven vaak nog langer bij de moeder) en dan vaak een mannetjes ree erbij, en oude reeën die geen territorium meer hebben kunnen zich ook nog weleens bij een groepje aansluiten. Maar idd ook vaak genoeg alleen want over het algemeen zijn ze wel solitair.
Ja als je familie groepjes (geit met kalven) als groep wilt aanmerken heb je natuurlijk gelijk.
Maar je zal reeën nooit in groepen van 20/30 stuks aantreffen en zo'n grote groep zie je bij damherten wel, en dan nog als gemengde groep ook. :pffff:
Dan nodig ik je uit om hier eens te komen kijken. Hier loopt toch écht een groepje van minimaal 15 ree-bokken tot grote ergernis van sommige bewoners bij wie ze de tuinen vernielen. Ik heb zelf met een boswachter gesproken dus ik vergis mij daar niet in.
Afbeelding
Cyella
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cyella »

Ik heb woensdag met de verzorger(niet de eigenaar) van deze hond gesproken. Ik kwam hem tegen toen ik in de stad met mijn (jawel) witte herder liep. Hij heeft deze hond vanaf pup af aan opgevoed gehad en kon me verzekeren dat hij totaal niet agressief was. De eigenaar van de hond was vaak weg, en deze verzorger kwam dan zo vaak langs als hij kon. Dat er in het bericht staat dat ze hond zodoende agressief was dat ze besloten dat de hond meteen afgemaakt moest worden is belachelijk. Hoe kunnen zij -leken in hondengedrag- nou in godsnaam beslissen dat deze hond gevaarlijk is. Misschien beschermt de hond alleen zijn territorium, misschien heeft de hond baknijd. Maar om de hond dan als agressief te bestempelen...

Het was een omheind weiland waar de hond nooit vanaf kwam, de wandelaars liepen erlangs. De politie is dus op zijn land geweest, heeft zijn herten en zijn hond doodgeschoten. En dat zonder enige informatie vooraf. De herten waren toch al stervende, ze hadden rustig het nummer van de eigenaar kunnen opvragen. Gewoon onbegrijpelijk zoiets. En als je dan ook nog beseft dat de "slachtoffers"(Wie zijn nou de échte slachtoffers?) hulp kregen. Waarom? Past een jagende hond niet binnen ons ideaal beeld? En de jagende wolf verwelkomen we met open armen? Sorry dat een hond een carnivoor is, in het wild staat er nou eenmaal geen brokkenboom. De eigenaar spant een rechtzaak tegen de politie aan. En ik geef hem volledig gelijk, alhoewel hij natuurlijk niet goed voor de hond heeft gezorgd heeft de politie in deze situatie de grootste schuld. Schandalig gewoon.
Afbeelding
Giving up isn't always a sign of being to weak to go on, sometimes it means you're strong enough to let it go.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

alm@ schreef:
Ennath schreef:
Dan nodig ik je uit om hier eens te komen kijken. Hier loopt toch écht een groepje van minimaal 15 ree-bokken tot grote ergernis van sommige bewoners bij wie ze de tuinen vernielen. Ik heb zelf met een boswachter gesproken dus ik vergis mij daar niet in.
Geen oordeel over witte herder x politie. Was er simpelweg niet bij.
Over reeen: http://www.reewild.nl/
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Inge O schreef:
Cyella schreef: De eigenaar spant een rechtzaak tegen de politie aan.
geef ik hem groot gelijk in, ik hoop dat hij een eerlijke kans krijgt.
Dat hoop ik ook :ok: ik had precies hetzelfde gedaan als ik de eigenaar was.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”