Even voor de goede orde: een ree is een ondersoort van het hert.alm@ schreef: Ik heb de rest van het topic (nog) niet gelezen maar wil hier even op antwoorden. Ik woon aan de rand van de duinen (natuurgebied) en de herten, reeën in dit geval lopen s'avonds hier gewoon door de straat. Er loopt een aardige kudde, volgens mij jonge bokken, in de buurt rond. Er is al veel over geklaagd maar de boswachterij doet er niks aan. De herders moeten we samen uitlaten of als vriendlief er niet is moet ik ze apart uitlaten want als er weer een paar herten wegstuiven ben ik bang dat ik ze samen niet houd. In de winter komen overigens ook de vossen weer in de straat rondstruinen.
Als er over herten gesproken wordt hebben we het in Nederland over Dam- of Edelherten.
Reeën zijn niet of nauwelijks in gevangenschap te houden dit in tegenstelling tot Damherten.
En de kans dat we het hier over Damherten hebben is erg groot, hoewel ook andere buitenlandse hertensoorten wel als parkdier gehouden worden.
Ook de overlast in het duingebied (als je het al als overlast mag kwalificeren) betreft Damherten, Reeën zal je niet in groepen aantreffen, Edelherten lopen alleen op de Veluwe en in de Oostvaarderplassen.