Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

inteelt berekening

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gemma
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Aantal honden: 10

inteelt berekening

Ongelezen bericht door Gemma »

Ik weet dat het al eens voorbij is gekomen, maar welk redelijk eenvoudig programma [ inteelt coefficient] kan ik het best gebruiken? Het liefst tot 10 generaties terug.
Afbeelding
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: inteelt berekening

Ongelezen bericht door Shima »

Ik lees mee....
Op dit moment gebruik ik ZooEasy, maar ik vind het vooral jammer dat je daar maar 4 generaties mee op papier kunt afdrukken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Met pedigree kon dat, maar dat is er niet meer omdat het maar tot vista werkt, erboven niet.
Je moet dan wel de hele boel invoeren natuurlijk.

Ik gebruik het nog wel en ook zooeasy, waar ik dan weer hetzelfde probleem mee heb als Shima.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Helaas kreeg ik Pedigree niet aan de praat op mijn PC. En dus ik heb Zoo Easy aangeschaft. En ik ben daar toch wel erg blij mee. Je kunt van elke hond die je invoert de COI laten berekenen met 1 druk op de knop. Je kunt ook een "proefparing" doen en de COI berekenen. Het programma berekend de COI gewoon over alle generaties die je invoert. Dus voer jij 10 generaties in, krijg je de COI over 10 generaties berekend. Voer je er 20 in, krijg je de COI over 20 generaties.

En helaas kun je dat niet uitprinten... Ik vind trouwens toch dat een overzicht krijgen van de stambomen niet lekker werkt in Zoo Easy.... Je kunt de stamboom wel iedere keer met generaties opschuiven maar even snel 1 overzicht krijgen zodat je kunt zien hoeveel generaties je nou voor een specifieke hond hebt ingevuld..... Misschien kan het wel maar mij is het tot op heden niet gelukt.

Overigens kun je ook met 1 druk op de knop de Ancestor Loss Coefficient berekenen (AVK). Helaas berekend het programma dat alleen over 5 generaties uit. Ik heb dat Zoo Easy gevraagd, waarom dat over 5 generaties wordt berekend en dan komen ze terug met "dat hoort zo".
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

zijn er inmiddels niet voor alle rassen online databases? Ik vind het zo'n verspilde moeite als iedereen alle data voor zichzelf in zit te kloppen. via www.pawpeds.com en ik er heel blij mee.
Lizzy
Actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:zijn er inmiddels niet voor alle rassen online databases? Ik vind het zo'n verspilde moeite als iedereen alle data voor zichzelf in zit te kloppen. via www.pawpeds.com en ik er heel blij mee.
Voor het mijne (nog) niet helaas, anders was ik die wel gaan gebruiken want ik ben er een groot voorstander van hoor, om 1 online database te hebben. Het is inderdaad heel erg zonde, dat nu iedereen voor zich zit te kloppen.

Ik heb nog even afgewacht en gehoopt op een algemene database (voordat ik tot aanschaf Zoo Easy over ging). Maar dat duurde me te lang. Ik heb tot die tijd met dit aangeklooid met berekenen van COI en AVK (van proefparingen) : http://www.czerwonytrop.com/inb/index.p ... =ok&lng=en maar daar wordt je ook niet vrolijk van want daar blijven stambomen niet in bewaard. Dus na 2 proefparingen in te hebben gevoerd/berekend, ben je daar wel kniftig van.
Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dalmatian's database, over 39.965 entries. Last updated 13-September-2011.

deze lijkt wel in gebruik? http://dalmatin-club.ru/pdb/search.html Maar die calculator ken ik niet, die ga ik ook eens uitproberen!
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ik heb ook Zooeasy en ik heb 'ze' onlangs een mail gestuurd met de vraag waarom er nu toch maar 4 generaties stambomen uitgeprint konden worden. Ik kreeg als antwoord terug dat hun testpanel meer dan 4 niet belangrijk vond. Misschien is het een idee dat jullie ook een mailtje sturen met hetzelfde verzoek. Wellicht dat ze er dan in de volgende versie wèl iets aan doen!

Ik heb overigens al eens eerder een suggestie gedaan en dat hebben ze heel serieus opgepakt. Wel jammer dat ik geen bedankje kreeg voor de suggestie, maar goed, het gaat erom dat er iets mee gedaan is.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
pienjo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels

Ongelezen bericht door pienjo »

Gemma,

Je zou de stambomen kunnen invoeren in

http://www.gloriette-artemis.net/wikipe ... /list.html

Daar kun je 10 generaties terugzoeken in de stambomen en kijken wat je tegenkomt. Dan hoef je waarschijnlijk niet alles in te voeren, meestal kun je naar een paar generaties "aanhaken" aan het bestaande bestand. Geen COI jammergenoeg, maar je hebt krijgt wel een beeld van de dubbelingen. Als je wilt kan ik je het trucjewel leren hoe je dat aan moet pakken.
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

ik heb ook zooeasy, door een pc crash, ben ik nu alle stambomen er terug aan het inzetten :ugh:
maar nu zie ik (is me vorige keer blijkbaar niet opgevallen) dat een hond een COI van 0% heeft, maar haar grootvader en overgrootvader (zelfde kant, was vader/dochter) zijn wel dezelfde honden en ook langst moederskant is er een halfbroer/halfzus combi gedaan (haar betovergrootouders)
dan kan die COI toch nooit niet 0% zijn? :denken:
AVK is wel "maar" 86.36%
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:ik heb ook zooeasy, door een pc crash, ben ik nu alle stambomen er terug aan het inzetten :ugh:
maar nu zie ik (is me vorige keer blijkbaar niet opgevallen) dat een hond een COI van 0% heeft, maar haar grootvader en overgrootvader (zelfde kant, was vader/dochter) zijn wel dezelfde honden en ook langst moederskant is er een halfbroer/halfzus combi gedaan (haar betovergrootouders)
AVK is wel "maar" 86.36%
Als vader en moeder allebei zwaar ingeteelde lijnen zijn maar ze zijn naar elkaar onverwant, dan is de COI dus wél 0%.
Dat gaat namelijk om de relatie tussen de gecombineerde lijnen.

AVK gaat over de verwantschap van de voorouders, en die kunnen onderling sterk verwant zijn per lijn, terwijl beide lijnen met elkaar niet verwant zijn.

edit: beter voorbeeld: als ik alsmaar vader-dochter kruis, tien generaties lang, is dat zware inteelt.
Als jij dat ook doet, is het ook zware inteelt.
Maar jouw hond is een ander ras dan het mijne. Als je de combi maakt tussen een hond uit jouw ingeteelde lijn en de mijne zijn ze beide wel uit ingeteelde lijnen afkomstig, maar voor elkaar zijn ze onverwant.
En dan is de COI dus 0%.

Afbeelding

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
vania schreef:ik heb ook zooeasy, door een pc crash, ben ik nu alle stambomen er terug aan het inzetten :ugh:
AVK is wel "maar" 86.36%
Als vader en moeder allebei zwaar ingeteelde lijnen zijn maar ze zijn naar elkaar onverwant, dan is de COI dus wél 0%.
Dat gaat namelijk om de relatie tussen de gecombineerde lijnen.

AVK gaat over de verwantschap van de voorouders, en die kunnen onderling sterk verwant zijn per lijn, terwijl beide lijnen met elkaar niet verwant zijn.

edit: beter voorbeeld: als ik alsmaar vader-dochter kruis, tien generaties lang, is dat zware inteelt.
Als jij dat ook doet, is het ook zware inteelt.
Maar jouw hond is een ander ras dan het mijne. Als je de combi maakt tussen een hond uit jouw ingeteelde lijn en de mijne zijn ze beide wel uit ingeteelde lijnen afkomstig, maar voor elkaar zijn ze onverwant.
En dan is de COI dus 0%.

oke ik snap hem
zolang er geen dezelfde voorouders in beide honden zitten is het COI 0%
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Hoe zien jullie in zoo easy de Coi terug dan? Of is dat in ZooEasy niet terug te zien? Of maar tot 4 generaties? Ik ben er mee aan het klooien, en heb bij Lune elke keer 1 hond die constant terug komt in haar lijn en bij de lijn van de reu. Welke reu ik ook invoer, die hond zit er elke keer in, en ik wil wel graag weten wat het COI verwantschap is. Het verschilt wel per boom of de desbetreffende hond in de 3e 4e of 5e of later in de generatie terug komt. Bij Lune zit ze in de 2e generatie.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Gewoon als je een record (hond) selecteert en dat op Details klikt in het menu rechts, dan verschijnt er een overzicht met daarop onder andere Inteelt: x% (daaronder staat de AVK-waarde). Je kunt zelf instellen over hoeveel generaties je wil dat hij het berekend, ik heb dat op maximaal staan meen ik. Voorheen op 15. Volgens mijn man is er wel een maximum aan aantal generaties waarover het berekend kan worden, maar ik heb daar niets over gezien nog.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bedoel je van de hond? Of van de combi?

Ik zou in jouw geval, Suuz, kijken naar de combi.
Proefnest maken dus en kijken wat de COI is, over zoveel mogelijk generaties.

Je kunt in datzelfde scherm de verwantschap van je hond ten opzichte van een andere hond berekenen, dat is iets anders dan COI maar ook handig om te weten.

@Miranda, niet alle zooeasy's hebben dezelfde opties, hoor, lastig genoeg :?
Dat knopje details heb ik bv niet, ik heb wel standaard in het basisscherm de COI en AVK staan van de hond.
En ik heb weer andere dingen dan andere gebruikers, omdat wij de online versie hebben met verschillende types accounts.

Bij zooeasy kan er veel, zeg maar :mrgreen:

Afbeelding

carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

kan iemand me wat meer uitleggen over de AVK aub....
COI is best zo laag mogelijk en wat met het AVK?
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Even knippen + plakken
AVK waarde
De AVK waarde berekent in een 5 generatie stamboom het voorouderschapsverlies. Wanneer u in een 5 generatie stamboom b.v. 31 dieren heeft waarvan alle dieren verschillend zijn, dan is de AVK waarde 100%. Echter, als er b.v. lijnenteelt is toegepast, zullen er minimaal 2 dieren gelijk zijn in verschillende generaties. De AVK waarde is dan 30/31 * 100 = 96,7%. Hoe hoger deze waarde, hoe gezonder de stamboom.
En dat komt hier vandaan http://www.weimaraners.nl/zooeasy.htm
Afbeelding

Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Waar kan je dat Zooeasy vandaan halen?

*edit, al gevonden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

carine schreef:kan iemand me wat meer uitleggen over de AVK aub....
COI is best zo laag mogelijk en wat met het AVK?
Ook zo laag mogelijk.
En ze houden verband uiteraard: AVK is gemiddeld tweemaal de COI.

Dus heb je een COI van 15% over 6 generaties, dan zal de AVK rond de 30 zitten.

Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

:denken:

hoe kom je dan aan een COI van 3, 30% en een AVK 91,67%
waar staat AVK eigenlijk voor? en wat wil het zeggen?
pienjo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels

Ongelezen bericht door pienjo »

Marjoleine, ik denk dat je zoiets wel kunt zeggen over het hele ras-gemiddelde, maar niet over de individuele hond.
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

Gewoon met de hand joh. Moesten wij ook voor Animal Breeding and Genetics, aan de hand van een stamboom. Wat een hel :schrik:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

carine schreef::denken:

hoe kom je dan aan een COI van 3, 30% en een AVK 91,67%
waar staat AVK eigenlijk voor? en wat wil het zeggen?
Carine, als je geen generatie-aantal noemt kun je niets.
Nooit.

AVK is verlies van voorouders, simpel gezegd. Het wordt berekend aan de hand van het aantal feitelijk (onafhankelijke en niet-herhalende) voorouders en het totale getal van mogelijke voorouders

@Pienjo: in grote lijnen wel, maar je moet wel altijd uitrekenen over een bepaald aantal generaties.

@Erwina, aan de hand van de formule van Wright? Dat denk ik dan weer niet ;)

Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

goh Marjoleine...
het zijn de cijfers van Juno met een volledige stamboom tot in de 5e generatie en een onvolledige tot in de 9e generatie zoals wel meer voorkomt bij de Lagotto...
Ik heb het in Zooeasy uitgerekend en ik heb erin gezet wat ik kon vinden...met dit resultaat dus...
Lizzy
Actief
Contacteer:

carine schreef:goh Marjoleine...
het zijn de cijfers van Juno met een volledige stamboom tot in de 5e generatie en een onvolledige tot in de 9e generatie zoals wel meer voorkomt bij de Lagotto...
Ik heb het in Zooeasy uitgerekend en ik heb erin gezet wat ik kon vinden...met dit resultaat dus...
In Zoo Easy kun je zelf aangeven over hoeveel generaties je het uitgerekend wilt hebben. Ik weet niet of je iets aan de instelling hebt veranderd en waar Zoo Easy standaard op staat maar als je naar het eerste beginscherm gaat en je kiest daar "systeeminstellingen". kun je daar zien of "beperking voor aantal generaties" aangevinkt staat en zo ja, op hoeveel generaties ie staat. Volgens mij staat Zoo Easy standaard wel op "beperking voor aantal generaties".
Afbeelding

carine
Zeer actief
Contacteer:

er rinkelt een belletje...ga nog eens wat "prutsen"....bedankt!
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

Marjoleine schreef:
@Erwina, aan de hand van de formule van Wright? Dat denk ik dan weer niet ;)
Nee dat klopt. Was met een of andere tabel en dan moest je naar de verwantschap van de ouders kijken. Weet nu al niet meer hoe het moet :engel: Volgens mij kwam er ook nog een coefficient of kinship bij kijken :denken:
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”