Honden zijn zoiezo niet 'bedoeld' om door mensen opgevoed te worden. De hond ís een menselijkje creatie en alle rassen zijn menselijke creaties. Met hun karakter eigenschappen én uiterlijk.
Ook jouw Fodor is een menselijke creatie. Als je het allemaal erg objectief bekijkt, dan is dat gewoon van de gekke.
Waar een hond dan wel of niet voor 'bedoeld' is, is in jouw beleving dan weer heel anders dan in die van een ander, en deze zijn allebei net zo rechtvaardig. Dat het 'niet nodig' is, kan ik natuurlijk niet oneens mee zijn, maar goed, is het wél nodig dat jij een hond hebt? Is het wél nodig dat wij allemaal leuke sporten bedenken en weet ik wat niet meer om met onze hondjes te kunnen spelen?
Ik vind dat eigenlijk een discussie waar geen uitkomst aan zit, dus laten we daar niet mee beginnen.
In mijn ogen is de poedel net als iedere hond een menselijke creatie en waar hij dan voor 'bedoeld' is laat ik even in het midden. Natuurlijk zullen sommige rassen absoluut niet geschikt zijn voor zulke wedstrijden, en de poedel uitermate geschikt. Laat ie het nog leuk vinden ook. Ik zie er dan geen nadeel in.
Hier nog een filmpje van zo'n show. Wat ik er van begrijp is dat er al weken van tevoren begonnen moet worden met verven en dat wordt gedaan met verf die gebruikt wordt voor eten, dus dat spoel je er met water meestal weer uit. Dan zou dus betekenen dat ze in die tijd weinig buiten komen geloof ik...Daar ben ik dan weer níet zo'n voorstander van.
De wedstrijd zelf duurt maar twee uur.