Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meedenkers hulphondentaak

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

meedenkers hulphondentaak

Ongelezen bericht door Jacksel »

Aangezien er zeker hier in Nederland gewoon heel weinig info te vinden is over psychiatrische hulphonden (en ook de trainers dus niet barsten van de ervaring) moeten we regelmatig hard denken over hoe we een bepaald iets gaan aanpakken.

Gisteren hebben we tijdens training besproken dat ik graag wil dat Jamey me op commando uit een drukte gaat leiden als ik overprikkeld ben, naar een rustigere plek.

Nou weet ik wel hoe ik Jamey aan zou moeten leren om naar een uitgang te gaan (simpelweg iedere keer bij een uitgang het commando zeggen en voertjes erin proppen en de link wordt op een gegeven moment gelegd), hetzelfde bij de auto zoeken, maar ik denk dat dit een heel stuk lastiger is in het geval van 'uit de drukte gaan en een rustige plek zoeken'.

Ten eerste omdat het veel moeilijker is om een goede trainingssituatie te creëren, ten tweede omdat het me een heel ongrijpbaar principe lijkt voor een hond. Uitgang = buiten. Auto = auto. Maar 'rustige omgeving'?

Iemand inspiratie over hoe dit aan te leren is? Overigens verwacht ik van Jamey geen perfecte uitvoering hiervan. Natuurlijk ga ik serieus proberen het aan te leren, maar het is ook een soort van experimenteren, zodat Cara het straks echt goed aan kan leren, omdat ik een idee heb van wat ik aan het doen ben.

Mijn trainster denkt er ook overna en overlegt met haar medetrainers en we hebben afgesproken dat we over 2 weken een plan de campagne gaan maken, dus dan moeten alle trainingsideeën binnen zijn :P
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: meedenkers hulphondentaak

Ongelezen bericht door sirene »

Kun je het niet gewoon "naar huis" noemen ?
Als je ergens naartoe gaat en altijd benoemd als je weggaat dat je "naar huis" gaat, gaat ze die link wel leggen.
Naar huis is ook via de gekomen weg naar buiten bij iets overdekts en ook naar de auto in het geval je met de auto bent gekomen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Lastige.

Een idee wat me zo te binnen schiet of het werkt weet ik dus niet.
Maar een hond kan zeker het verschil voelen, zien en ruiken tussen veel mensen en zonder veel mensen.
Dus een onderscheid is te maken.
Misschien dat het ook belangrijk is contrast aan te brengen dus je hond zowel te leren jou uit de drukte te leiden als naar de drukke toe, zodat hij wellicht de link sneller legt.
Belangrijk lijkt me dan wel uit de drukken belangrijker is dan in de drukke.

Ik zou het proberen met een targetstick/plaatje of iets dergelijks in de rustige ruimte waar hij jou dan naar toe moet navigeren.
Als dat goed gaat op meerdere plekken, dan zonder targetstick, of als overstap de targetstick verder weg/uit zicht.
Dan het contrast aanbrengen met hem ook een commando aanleren in de drukke brengen zodat hij het verschil beter snapt dat het gaat om bij de mensen/drukke weg te gaan.
Gaat dit allemaal goed dan de overstap naar zonder targetstick en kijken of hij je commando uit de drukke loodst.
Wel zul je denk duidelijk aan de hond moeten specificeren of uit de drukke ook is als er maar 1 of 2 mensen zijn bv op die plek.
Ofdat er helemaal geen mensen aanwezig moeten zijn.
Mogen er wel 1 of 2 mensen aanwezig zijn, dan kun je die in de buurt van targetstick plaatsen nadat je dat goed aangeleerd hebt.

Zo zou ik het proberen, maar of het werkt geen idee.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Maar er is weinig in nederland, betekent dus dat er in buitenland wel informatie voor het oprapen ligt? Amerika ofzo?
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ook niet voor het oprapen. Maar ik zit wel op een Amerikaans hulphondenforum waar ik ook veel tips krijg. Probleem is alleen dat ik het echt niet in mijn eentje ga redden om Jamey te trainen, dus ik heb hulp van een trainer, waarbij we dus steeds dingen zelf moeten opzoeken/uitvinden hoe ze werken. Op de Amerikaanse sites zijn zat voorbeelden te vinden van wat je een psyhicatrische hulphond aan zou kunnen leren, maar het hoe staat er meestal niet bij.
Afbeelding
Cledeck
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cledeck »

Interessante topic !
Welke trainer heb jij als ik vragen mag?
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ik train bij bulters en mekke
Afbeelding
Cledeck
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cledeck »

Jacksel schreef:ik train bij bulters en mekke
Hey,die ken ik helemaal niet? Waar zitten zij dan?
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”