Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokkers versus vacht
Moderator: moderatorteam
- Pool
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 3
Re: Fokkers versus vacht
Ik vind dat een hond zo'n vacht moet hebben zodat ie een gewoon hondenleven kan leiden. Ben er wel voor dat wanneer je kiest voor een langharige hond je je wel bewust moet zijn dat dat meer onderhoud vergt dan zijn kortharige broertje. Maar die vacht moet geen belemmering zijn dat niet. Dus heel lange haren en daardoor niets kunnen doen, niet lekker wandelen, zwemmen, apporteren etc, dan moet die vacht gewoon een stuk korter.
[img][img] <b>Vóór</b>

In vrijheid verbonden

In vrijheid verbonden
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Het is een Maltezerlieke schreef:Ik wist dat er iets fout aan gespeld was maar had geen zin om te googlenNanna schreef:Lhasa? Welke Lhasa?![]()

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vraag me af of ie dat niet vanzelf wordt als je zo'n hond gewoon alles laat doen?Pool schreef:Ik vind dat een hond zo'n vacht moet hebben zodat ie een gewoon hondenleven kan leiden. Ben er wel voor dat wanneer je kiest voor een langharige hond je je wel bewust moet zijn dat dat meer onderhoud vergt dan zijn kortharige broertje. Maar die vacht moet geen belemmering zijn dat niet. Dus heel lange haren en daardoor niets kunnen doen, niet lekker wandelen, zwemmen, apporteren etc, dan moet die vacht gewoon een stuk korter.
- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Daarom scheer ik dus al een hele tijd mijn Cairn. Zij heeft daardoor geen takjes en blaadjes die in de vacht blijven steken en ze voelt zich daar zelf een stuk prettiger bij.
Dat er mensen zijn die zeggen dat een cairn er zo niet uit hoort te zien is pech hebben.
Dat er mensen zijn die zeggen dat een cairn er zo niet uit hoort te zien is pech hebben.

- kipo
- Zeer actief
Ik heb liever dat mensen een hond uitzoeken met het karakter, wat bij hen past en de vacht aan hun wensen aanpassen, dan dat ze op een uiterlijk vallen en verwachten dat de hond zich wel aan hun levensstijl aanpast. Ik kan me niet voorstellen dat het voor de hond ook maar iets uitmaakt of 'ie dagelijks geborsteld en gekamd wordt, of dat 'ie een paar keer per jaar gekortwiekt wordt. 

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Nou, eh, ik ben geen expert, maar een cairn heeft toch een plukvacht?
Tamelijk kort?
Een plukvacht scheren vind ik dan weer het ándere uiterste
Ik heb een Ier gehad, met eens in de zoveel tijd een pluksessie was er niks aan de hand.
Ja, er bleef wel eens een takje hangen, maar dat lukte zelfs mijn mechelaars wel eens.
Tamelijk kort?
Een plukvacht scheren vind ik dan weer het ándere uiterste

Ik heb een Ier gehad, met eens in de zoveel tijd een pluksessie was er niks aan de hand.
Ja, er bleef wel eens een takje hangen, maar dat lukte zelfs mijn mechelaars wel eens.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Ik wil hier wel even op in gaan hoor. De Maltezer heeft een knipvacht. Dat hebben de fokkers er van gemaakt. De vacht groeit door net als die van de poedel. Je moet hem dus wel knippen ook de Maltezer op de foto Nanna is geknipt. (en wordt in papieren rolletjes gedaan). De bobtail is geen knip vacht. Die wordt zo lang en niet langer. Net als die van de beardie overigens en de Havanezer. Je kunt als fokker/shower wel zorgen dat de vacht langer wordt door de hond altijd binnen te houden en elke vorm van beweging in terein waar de vacht kan slijten te beperken) Maar zo lang als dat van de Maltezer zal het nooit worden.
Zelf heb ik een ras met een vacht als die van de beardie en bobtail. Het is lang maar wordt niet langer dan een bepaalde lengte. (je ziet dit erg goed aan de haren die dus echt van dik naar heel dun gaan). Spikey heeft op dit moment ook weer zijn show vacht. En mag toch echt alles. Op show kan hij niet helemaal met de echte show hondjes mee doen maar gek genoeg scheelt het echt erg weinig qua lengte in iedergeval niet. Wel zie je dat de fokkers iets meer besteden aan vacht verzorging (model).
Van de Laza weet ik weinig maar van wat ik zie op show is dit ook al geen "slijt"vacht meer. Maar komt ook hier de schaar er aan te pas.
Zelf heb ik een ras met een vacht als die van de beardie en bobtail. Het is lang maar wordt niet langer dan een bepaalde lengte. (je ziet dit erg goed aan de haren die dus echt van dik naar heel dun gaan). Spikey heeft op dit moment ook weer zijn show vacht. En mag toch echt alles. Op show kan hij niet helemaal met de echte show hondjes mee doen maar gek genoeg scheelt het echt erg weinig qua lengte in iedergeval niet. Wel zie je dat de fokkers iets meer besteden aan vacht verzorging (model).
Van de Laza weet ik weinig maar van wat ik zie op show is dit ook al geen "slijt"vacht meer. Maar komt ook hier de schaar er aan te pas.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En wie maakt die regels?Nanna schreef:Ik denk dat we eens van die idiote showeisen af moeten. Shows hebben al zo veel verziekt.
Kijk naar bouw, naar karakter, naar gezondheid. Naar de haarstructuur.
En wie maakt die regels?En als je met je poedel niet in vol voorgeschreven ornaat verschijnt mag je mooi opdonderen, al heb je de mooiste poedel van allen aan de lijn.
Ja hoor, maar nog maar een keer: wie maakt die regels?Ziet nou niemand die idioterie ten top in?
En buiten dat he, maar als je iets dat in 100 jaar is gegroeid wilt veranderen, dan moet je niet verbaasd of geïrriteerd gaan lopen doen als het niet in een week blijkt te kunnen.
Je lijkt af en toe net een ex-roker die op de anti-rokenbarricades is geklommen

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Marjoleine schreef:Je lijkt af en toe net een ex-roker die op de anti-rokenbarricades is geklommen

Met respect, Nanna, Marjoleine heeft wel een beetje gelijk. En aan je eigen honden valt hier en daar ook nog wel wat onpraktisch haar weg te knippen.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Als je die vacht vaak genoeg laat scheren (laat ik doen) en de eerste paar keer goed oplet dat de plukharen er ook uit gaan (door dus nog wel te plukken na het scheren) dan hoef je op den duur helemaal niet meer te plukken.Miranda schreef:Nou, eh, ik ben geen expert, maar een cairn heeft toch een plukvacht?
Tamelijk kort?
Een plukvacht scheren vind ik dan weer het ándere uiterste![]()
Mijn cairn vind dat gepluk helemaal niets dus waarom zou ik haar dat aandoen als scheren zoveel sneller en makkelijker gaat en (voor mij het belangrijkste) met zo min mogelijk stress voor de hond.