Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lumbosacrale Instabiliteit - Update pag 2- 2 nov.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Lumbosacrale Instabiliteit

Ongelezen bericht door blondie »

Ben je woensdag nog geweest?
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: Lumbosacrale Instabiliteit - Update pag 2- 2 nov.

Ongelezen bericht door Ellen. »

Vandaag ben ik dus naar een orthopeed in Utrecht geweest.
Gewoon omdat ik een beetje zekerheid wilde hebben, een second opinion zeg maar ;)
Om 11 uur was ik er, een kwartier te laat, maar niet erg.. want om kwart voor 12 was ik een keer aan de beurt vanwege 2 spoedoperaties tussendoor met weinig personeel.

Gelijk naar buiten en Narda een paar keer op en neer laten lopen, binnen op de tafel gelegd en wat gevoeld aan al haar poten, gelijk een elleboog onderzoek, daar was niks mis mee.
Haar rechterheup is slecht, links 'beter'. Dat was bekend bij ons, haar knieen reageerde ze ook niet op en er zat weinig speling. Daar was ik blij mee, aangezien ik bang was voor haar kruisbanden.

Bij onderzoek van beide heupen, gaf ze rechts geen pijn aan, die schoot ook niet uit de kom, links daarentegen ging wat minder vlekkeloos, dat vond ze écht niet prettig en hij kon de heup er ook uit duwen.
Dat is raar zul je denken, dus foto's bekeken die bij m'n DA gemaakt waren. Maar toch twijfelde hij, of de foto misschien omgekeerd was ofzo.. L-R en R-L. Dus wilde hij even nieuwe foto's maken.
Dus hij zei: Ze moet denk ik wel even slapen voor de foto's. Aangezien hij al wat gevoeld had en Narda nu nog gevoeliger reageerde natuurlijk.
Nee hoor, zei ik.. Dat gaat prima zo.
Hij had er minder vertrouwen in en zei dat honden het vaak écht niet leuk vonden en ze eigenlijk geen 1 hond zonder tegenstrijdig gedrag daar op de tafel kregen en uberhaupt een foto konden maken.
Maar Narda, m'n lieve meid, ze ging daar liggen, en deed precies wat ik wilde. Rustig zijn, wat een heerlijk ding; zei de orthopeed! :lol1:

Er zijn gelijk foto's gemaakt van beide knieen en nog 1 van haar rug.
Haar knieen waren perfect!
Wat betreft haar rug. Ik zei dat de foto die bij onze praktijk gemaakt waren precies 't zelfde waren.
Hij vond dat er zooo ontzettend weinig vernauwing zat tussen haar 7e lendewervel en heiligbeen, dat er zo niet gezegd kon worden of ze LI had.
Er zat misschien een heeeeel klein beetje speling, maar zo weinig dat het geen klachten kon geven. Maar hij zei dat als ik het écht wilde weten, ik een MRI-scan moet maken. Maar dat was nu onnodig zei hij.

Om een lang verhaal kort te maken.. hij gaat er niet vanuit dat het Lumbosacrale Instabiliteit is.
Ik hoop dat ik het goed uit kan leggen......
Maar de reden waarom ze reageerde op haar linkerheup en niet op rechts is: Haar rechterheup is dusdanig slecht, dat die niet meer uit de kom kan schieten. Hij zit er bij wijze van al 'tever' uit.
Haar linkerheup vangt alles op, vandaar dat die linkerheup overbelast wordt, en dus ook minder wordt. Die heup kan er af en toe uit schieten vanwege de overbelasting.
En ze kan wel wat last hebben van haar onderrug, maar dan meer van verkeerde houdingen.
Wat ik nu ga doen is haar spieren opbouwen, dus veel fietsen/skaten. En dan pas laat ik haar weer spelen en ga ik weer beginnen met trainen.
Ik moet ervoor zorgen dat ze weer stabiel word, dus aan beide kanten haar spieren even goed gebruikt, dat kan door eventueel bepaald therapie doordat ze beter gaat lopen..
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

wat een verhaal. Al met al is het dus nog maar afwachten hoe Narda het oppakt na een poosje rust en rechtlijnige beweging...

Ik wens jullie iig alle succes!!
Ellen.
Zeer actief

Inge O schreef:zonde voor jullie, ze is nog zo jong :( .

even uitgaande van het slechtste scenario (dat ze pijn blijft houden) - zou femurkopamputatie dan geen mogelijkheid zijn? hebben ze daar niks over gezegd?
Ja inderdaad zonde, maar misschien als ze weer flink wat spieren heeft en goed loopt, het weer goed opgevangen word.
En over femurkopamputatie heeft hij 't niet over gehad. Ik denk niet nodig? Anders was hij er wel over begonnen schat ik zo.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik vind het feitelijk wel positief. Het is dus zo goed als zeker geen LI en dat is toch wel aangenaam.
Voor dit probleem zijn wel therapieën, en spieren opbouwen kan al best veel schelen.
Het is wel balen maar het kon erger.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Helemaal gemist dit topic, sorry! :oeps: Maar potdorie Ellen, wat een vervelend nieuws! :roos: Ik vind het zo ontzettend rot voor je, het is zo naar om te zien dat ze pijn hebben.. Daarnaast stop je zo veel tijd in haar en je hebt haar zo veel te bieden en dan kan het allemaal niet door zoiets kloterigs. Bah, bah, bah. :ugh: Wat ontzettend oneerlijk. Heel veel sterkte in elk geval.
Ik hoop dat de laatste orthopeed het goed heeft gezien en ik hoop dat het ook daadwerkelijk beter wordt met meer spieropbouw! Ik ga duimen voor je meisje!
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Ellen.
Zeer actief

Inderdaad Marjoleine, dat vind ik ook. Ik was best wel blij met wat ik hoorde.
M'n vriend zei gelijk; Ja maar het zijn wel haar heupen.. ja dat is zo, rottig. Maar inderdaad met eventueel therapie en spieropbouw misschien nog wel wat van te maken ;)

@Gaby, maakt niet uit, dankje voor je support. Het is inderdaad oneerlijk, maar dat is altijd zo ;)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marjoleine schreef:Ik vind het feitelijk wel positief. Het is dus zo goed als zeker geen LI en dat is toch wel aangenaam.
Voor dit probleem zijn wel therapieën, en spieren opbouwen kan al best veel schelen.
jjiDat is mijn idee ook, geen LSI dus.
edit. Mijn toetsenbord liet me in de steek. Fijn dat je wat meer info hebt en dat hij wat meer toelichtte over de lsi en wat dat precies zou zijn en het niet bij Narda te zien was! Dat is dan wel weer positief.
Die heup wist je, misschien nu blijkt het helaas ernstiger dan gedacht, maar net wat je zegt als je door spieropbouw je dingen op kunt laten vangen scheelt dat weer een hoop :ok: Niet leuk, dat is geen enkele uitslag waaruit blijkt dat er wat mis is met je hond, maar in ieder geval kun je er mee aan de slag :ok: en ben je wat duidelijker voorgelicht.
Laatst gewijzigd door blondie op 02 nov 2011 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Oei Ellen, ik had dit topic helemaal gemist (was een beetje druk hier de laatste tijd :wink: ) Maar jullie gaan dus nu fietsen :ok: Dan moeten we met z'n allen maar duimen dat de sneeuw nog even wegblijft. Hopelijk heeft het snel effect voor Narda de stuiterbal.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Okee! Dus gelukkig geen LI, dat scheelt toch weer. Hopelijk werkt het fietsen en trainen voor Narda! :ok:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ellen. schreef:
Inge O schreef:zonde voor jullie, ze is nog zo jong :( .

even uitgaande van het slechtste scenario (dat ze pijn blijft houden) - zou femurkopamputatie dan geen mogelijkheid zijn? hebben ze daar niks over gezegd?
Ja inderdaad zonde, maar misschien als ze weer flink wat spieren heeft en goed loopt, het weer goed opgevangen word.
En over femurkopamputatie heeft hij 't niet over gehad. Ik denk niet nodig? Anders was hij er wel over begonnen schat ik zo.
daar dacht ik ook aan, of een andere operatie? gelukkig geen li, maar dit is ook niet leuk.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:Ik vind het feitelijk wel positief. Het is dus zo goed als zeker geen LI en dat is toch wel aangenaam.
Exact mijn gedachte.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”