Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaring/advies gevraagd mbt enten en dekken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ervaring/advies gevraagd mbt enten en dekken

Ongelezen bericht door MirandaH »

Hopenlijk wordt mijn Romy binnen 2-6 weken loops en dan willen we haar graag laten dekken. Ik bedacht me vandaag dat zij eigenlijk geënt had moeten worden. Ze heeft op 12 weken de volledige enting gehad, op 1 jaar volgens mij nog een volledige cocktail en daarna volgens mij niet meer. In december wordt ze 4 jaar. Nu las ik pas in een hondenblad dat ook de 'gewone' DA een titerbepaling kan doen en dat ga ik morgen ook aan mijn eigen DA vragen.

Maar, stel dat haar titer onvoldoende is, ent ik haar dan zo snel mogelijk? Of juist niet en dan weer met de puppen mee (als die er komen natuurlijk) op 6, 9 of 12 weken?

Wellicht zijn er andere fokkers die voor een soortgelijk dilemma hebben gestaan, wat heb je gedaan, waarom en hoe is dat bevallen? Natuurlijk mogen ook niet-fokkers reageren :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: Ervaring/advies gevraagd mbt enten en dekken

Ongelezen bericht door Podenji »

omdat ik veel show laat ik mijn honden die ik show elk jaar enten, dus ik weet niet hoe het zit als het 3 jaar niet is gebeurt
maar als ik een hond moet enten vlak voor een dekking zou ik wachten tot de pups hun eerste inenting krijgen en dan inenten,
smitthy moest begin september ingeent worden maar ze was toen hoogzwanger en is op 7 september is bevallen, ik heb haar nu dus vorige week laten inenten tegelijkertijd met de pups. Dat vond de dierenarts ook verstandiger.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Even ter aanvulling, het gaat dus om een enting die wel 3 jaar geldig is, dus normaal zou ik haar zeg maar begin volgend jaar laten enten, tussendoor is ze ook nog een keer voor Weil geënt en rabiës heeft ze ook, ivm showen in het buitenland en een dekking over de grens. We hadden gehoopt dat ze vorige dekking drachtig zou zijn, maar helaas is ze toen leeg gebleven.

Ik neig naar dezelfde keus als jij, maar ik kan het niet zo goed onderbouwen. Als ik haar nu wel laat enten, dan boost ik haar afweersysteem, dat is dan positief voor de maternale bescherming toch?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

In principe heeft ze genoeg afweerstoffen, inentingen houden veel langer dan die drie jaar.
Als je wilt enten dan pas na de dekking, dracht en zogen.

Een booster geven heeft geen nut als de hond genoeg antistoffen heeft. Het kan ook de andere kant op gaan en dat de hond te heftig reageert op al die entstoffen.
Ik heb met mijn Dolina het inenten ook voor wat het is gelaten, alhoewel ze voor het schema wel moest. Nu wordt ze alleen voor Rabies ingeent iedere drie jaar.
Weil doe ik niet, is voor een inenting die niet zinnig is.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”