Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jagers of vluchters aanlijnen?
Moderator: moderatorteam
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Jagers of vluchters aanlijnen?
Ik had vanmiddag een kleine woordenwisseling met de baas van een DH, die mijn logeerpup eerst bestormde en ondersteboven liep en vervolgens effe een stukkie achterna zat terwijl het kind moord en brand schreeuwde. Lilo vond dat niet goed, want 'haar' pup, en vloog achterop de DH en knauwde hem in zijn kont, waarop DH afdroop en pup snel terug kwam.
Gister iets soortgelijks met een flatcoat, kwam vanuit het niets aangerend terwijl we gewoon gezellig met een groepje honden liepen, pup schrok ervan, rende weg, en flatcoat erachteraan.
Maar goed, die DH-baas vond dat ik honden die 'zo bang' waren voor andere honden niet los mocht laten lopen. Ik heb geantwoord dat als hij zijn hond dan even bij zich hield, ik mijn honden zou aanlijnen, en zo geschiedde.
(Ik stond versteld van mezelf, want eigenlijk wilde ik allerlei dingen zeggen over kutherders en bovenop je muil enzo, maar ik had blijkbaar een vlaag van verstand.)
In elk geval, puppeding kan prima loslopen, luistert hartstikke goed, ik kan haar dus ook goed bij me houden/roepen als ik een 'enge' hond aan zie komen, ze is beleefd naar vreemde honden, kan heerlijk spelen met leuke vreemde honden, en bij schrik/angst probeert ze zo snel mogelijk weer bij mij te komen.
IK vind dat je een hond die achter kleinere/jongere hondjes aan gaat jagen aan de lijn moet houden of tenminste direct terug moet kunnen roepen. Ik vind ook dat je een echt angstige hond die in de vliegende paniek schiet aan de lijn moet houden. Maar criterium nr. 1 bij loslopen is voor mij dat de hond in een noodsituatie de achterkant van jouw knieën opzoekt, desnoods met een paar rondjes om je heen. En dus vind ik dat pup los kan.
Wat vinden jullie?
Gister iets soortgelijks met een flatcoat, kwam vanuit het niets aangerend terwijl we gewoon gezellig met een groepje honden liepen, pup schrok ervan, rende weg, en flatcoat erachteraan.
Maar goed, die DH-baas vond dat ik honden die 'zo bang' waren voor andere honden niet los mocht laten lopen. Ik heb geantwoord dat als hij zijn hond dan even bij zich hield, ik mijn honden zou aanlijnen, en zo geschiedde.
(Ik stond versteld van mezelf, want eigenlijk wilde ik allerlei dingen zeggen over kutherders en bovenop je muil enzo, maar ik had blijkbaar een vlaag van verstand.)
In elk geval, puppeding kan prima loslopen, luistert hartstikke goed, ik kan haar dus ook goed bij me houden/roepen als ik een 'enge' hond aan zie komen, ze is beleefd naar vreemde honden, kan heerlijk spelen met leuke vreemde honden, en bij schrik/angst probeert ze zo snel mogelijk weer bij mij te komen.
IK vind dat je een hond die achter kleinere/jongere hondjes aan gaat jagen aan de lijn moet houden of tenminste direct terug moet kunnen roepen. Ik vind ook dat je een echt angstige hond die in de vliegende paniek schiet aan de lijn moet houden. Maar criterium nr. 1 bij loslopen is voor mij dat de hond in een noodsituatie de achterkant van jouw knieën opzoekt, desnoods met een paar rondjes om je heen. En dus vind ik dat pup los kan.
Wat vinden jullie?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Jagers of vluchters aanlijnen?
Ik zou mijn hond die dat gedrag vertoonde niet de gelegenheid geven puppen te molesteren, maar....
ik zou ook mijn pup waarvan ik weet dat die opgejaagd kan worden en dan niet meer luistert ook niet maar zo los laten op een willekeurig hondenveldje.
ik koop helemaal niks voor dit soort vervelende ervaringen en bespaar ze dus mijn pup.

ik zou ook mijn pup waarvan ik weet dat die opgejaagd kan worden en dan niet meer luistert ook niet maar zo los laten op een willekeurig hondenveldje.
ik koop helemaal niks voor dit soort vervelende ervaringen en bespaar ze dus mijn pup.
maar dit doet ze dus niet, ze gaat er vandoor en dat triggert andere honden om er achteraan te jagenHanneke2 schreef:Maar criterium nr. 1 bij loslopen is voor mij dat de hond in een noodsituatie de achterkant van jouw knieën opzoekt, desnoods met een paar rondjes om je heen. En dus vind ik dat pup los kan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
Uitgaande van je verhaal vind ik dat de eigenaar van de op jouw honden afdenderende honden die bij zich moet houden; in ieder geval als die geen vriendelijke bedoelingen heeft.
Aan de andere kant, als jijzelf een hond hebt die bij angst zou kunnen vluchten is het gewoon in de praktijk handiger om die aan de lijn te houden, gewoon uit veiligheid.
Als je (of willekeurig wie natuurlijk) de kans loopt dat zo'n hond ervandoor gaat en dan een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving kan worden is het gewoon beter om ervoor te zorgen dat er niets mis kan gaan.
Wat in jouw geval wellicht (ten aanzien van je eigen honden) een tussenoplossing kan zijn is evt een lange, lichte sleeplijn die je kunt pakken op het moment dat puppeding ervandoor zou gaan. Dan kan ze niet echt weg namelijk en dat geeft iets meer zekerheid op veiligheid?
Suzanne
Aan de andere kant, als jijzelf een hond hebt die bij angst zou kunnen vluchten is het gewoon in de praktijk handiger om die aan de lijn te houden, gewoon uit veiligheid.
Als je (of willekeurig wie natuurlijk) de kans loopt dat zo'n hond ervandoor gaat en dan een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving kan worden is het gewoon beter om ervoor te zorgen dat er niets mis kan gaan.
Wat in jouw geval wellicht (ten aanzien van je eigen honden) een tussenoplossing kan zijn is evt een lange, lichte sleeplijn die je kunt pakken op het moment dat puppeding ervandoor zou gaan. Dan kan ze niet echt weg namelijk en dat geeft iets meer zekerheid op veiligheid?
Suzanne
Ik zou al zéker met een logé-pup het risico niet willen nemen dat ze wegrent. Met eigen honden van die leeftijd kan ik wel inschatten of ze bij me blijven of niet. Zo niet, dan hou ik ze lekker aan de lijn.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Actie reactie en het spelletje word door beide gespeeldd natuurlijk.
Zonder de 1 heb je de ander ook niet .
Zonder de 1 heb je de ander ook niet .

Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De mijne hebben ook de neiging om achter kleinere honden aan te jagen. Ik lijn ze dus gewoon aan als ik die zie naderen en loop er aangelijnd voorbij. Daarna kunnen ze weer los en doen ze weer lekker hun eigen ding zonder nog aandacht aan de net gepasseerde hond(en) te besteden.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Mijn oudste hond gaat ervandoor als andere honden op hem afgestormd komen dus die gaat aan de lijn als ik andere honden zie.

- Lin-C
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Zo is het.Cleva schreef:Honden gaan los als ze daar enigszins normaal mee om kunnen gaan.
Anders niet.
Het is allemaal zo vreselijk simpel.
Alleen hebben sommige mensen nog wel eens een andere kijk op wat 'normaal' is en dat zorgt dan voor problemen. Jammer maar daar zul je dan rekening mee moeten houden.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Als k*therderbaas heb ik dat soms ook wel eens. Dan komen mijn honden, of hond als ik er 1 meeneem aanlopen en bij de aanblik alleen al vlucht soms een hondje gillend weg wat dan weer een reactie van mijn hond(en) oproept. Ik doe mijn best om dat te voorkomen maar je kunt niet alles voor zijn.

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ook lekker handig om met je poedel daar tussen te gaan banjeren. Jij komt eraan dus iedereen moet maar zijn honden vast doenNanna schreef:Van de week kwam er een man aan met een al wat ouder poedeltje dat hij nog niet zo lang heeft.
Ik wéét dat het hondje geen held is dus riep mijn honden bij me en vroeg de andere mensen waar ik mee stond te praten dat ook even te doen. Maar niks hoor![]()
Eind van het verhaal is dat het poedeltje dus door drie grote honden bestormd werd en opgejaagd. Beestje werd steeds banger, draaide rondjes en ging er uiteindelijk vandoor, achtervolgd door de meute. En niemand die er ook maar een secónde over peinsde zijn kutjoekel terug te roepen.
Ik begrijp dat niet....
En het is echt niet zo dat die poedel er al op voorhand vandoor gaat, met mijn honden kan ze prima. Maar die jakkeren er ook niet achteraan.
Deden ze dat wel dan gingen ze aan de riem.

Ik heb trouwens zelf geen honden die jagen of opgejaagd worden. Ik vind in zo een situatie 2 fout. Met een makkelijk opjaagbaar hondje moet je ook gewoon oppassen

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen dier, dus iets verwachten van een ander zodat jij geen "last" hebt van een hond is altijd je macht uit handen geven. Als je een hond hebt die neigt tot vluchten zou ik dus daarop anticiperen door de hond af te schermen van een bullebak, die aan komt stormen en dus zo nodig aanlijnen. heb ik een bullebak en zie iets potentieels omverloopbaar of najaagbaars hoor je dus aan te lijnen in mijn ogen. Maar goed, degene met het meeste zeer is vaak degene die het onderspit delft, dus in jouw geval de pup..ik zou dus aanlijnen, ongeacht wat wel of niet netjes is. Na een goedverlopen kennismaking kun je dan als nog je pup loslaten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Contacteer:
Ik heb honden gehad met alle 2 het gedrag, 1 met vluchtgedrag en die werd of opgepakt of aangelijnd en daar werd mee getraind en ik heb er 1 met milde najaag gedrag waarmee wordt getraind.
Ik vind het niet eerlijk om zomaar te zeggen dat het vastgemaakt moet worden want er zijn nog legio andere mogelijkheden.
Ik wijs ook zeker niet met vingertjes want er is een trainingssituatie uit beide gevallen te halen. Een hond met paniekaanvallen triggert een jager maar een jager moet ook terug te roepen zijn.
En wanneer een klein hondje een jager triggert kun je op je vingers natellen wie het onderspit delft, dus beide eigenaren moeten (en ik vind niet alleen in zo'n situatie maar in alle situaties) hun verantwoordelijkheid dragen
Ik vind het niet eerlijk om zomaar te zeggen dat het vastgemaakt moet worden want er zijn nog legio andere mogelijkheden.
Ik wijs ook zeker niet met vingertjes want er is een trainingssituatie uit beide gevallen te halen. Een hond met paniekaanvallen triggert een jager maar een jager moet ook terug te roepen zijn.
En wanneer een klein hondje een jager triggert kun je op je vingers natellen wie het onderspit delft, dus beide eigenaren moeten (en ik vind niet alleen in zo'n situatie maar in alle situaties) hun verantwoordelijkheid dragen

-
- Zeer actief
Oh lekker kut gedrag.Nanna schreef:Van de week kwam er een man aan met een al wat ouder poedeltje dat hij nog niet zo lang heeft.
Ik wéét dat het hondje geen held is dus riep mijn honden bij me en vroeg de andere mensen waar ik mee stond te praten dat ook even te doen. Maar niks hoor![]()
Eind van het verhaal is dat het poedeltje dus door drie grote honden bestormd werd en opgejaagd. Beestje werd steeds banger, draaide rondjes en ging er uiteindelijk vandoor, achtervolgd door de meute. En niemand die er ook maar een secónde over peinsde zijn kutjoekel terug te roepen.
Ik begrijp dat niet....
En het is echt niet zo dat die poedel er al op voorhand vandoor gaat, met mijn honden kan ze prima. Maar die jakkeren er ook niet achteraan.
Deden ze dat wel dan gingen ze aan de riem.
Wil mijn honden geen eens in zo'n situatiie zetten om te jagen omdat een roedeltje daar snel toe geneigd is.
Maar ik wil dat die honden ook niet aandoen om mijn honden daar op los te laten.
Heb 1 x gehad ,stond op een omheind honden veldje met 4 bouviers.
Buurtbuuf komt langs met haar Maltezer geval en vraagt of zij hem erbij kan zetten.
Waarop ik zeg dat als hij zich normaal gedraagd wel.
Hond die raakte net met de poten de grond of hij zet het op een gillen en lopen terwijl mijn honden gewoon met andere dingen bezig waren.
Maar dat gegil was wel de trikker om even er achter aan te gaan.
Oh god wat een ramp om 4 bouviers en een wit geval te laten stoppen.
Gelukkig kon ik de aanvoerder in het voorbij gaan zo'n harde trrap voor zijn pens verkopen dat ik zelf onderuit ging.
Toen stopte de rest ook en witje kon ik ook vangen .
Die zat dus helemaal onder het bloed en gelukkig viel het allemaal mee .maar wil het nooit meer meemaken.
Baasje hing gillend en krijsent jankend om een lantaarnpaal helemaal in paniek.

-
- Zeer actief
Kon er niet geil van worden want het ging met weinig erotiek gepaard.Nanna schreef:Een paaldanseres?bouvierpoedel schreef: Baasje hing gillend en krijsent jankend om een lantaarnpaal helemaal in paniek.
Was voor haar ook de eerste x dus begrijpelijk.

- krullie
- Zeer actief
omdat ik andere mensen in het geheel niet vertrouw zou ik mijn pup aan een flex doen.
genoeg ruimte om vrijheid te proeven maar toch onder controle.
genoeg ruimte om vrijheid te proeven maar toch onder controle.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Vorige week heb ik dit zo'n beetje aan de hand gehad met Cash.
We liepen lekker te wandelen toen er in de verte iemand aankwam met 3 honden. 2 grotere en 1 teckeltje. Teckeltje liep los, 1 hond zat vast, andere liep ook los.
Normaal ben ik ook voorzichtig met kleine hondjes omdat ik nogal eens ervaar dat ze dus schrikken van Cash en het gillend op een rennen zetten. En dan jaagt Cash ze niet eens op....
Maar goed, deze teckel liep ruim voor het baasje uit en kwam stoer en dapper aangelopen. Ik riep Cash in eerste instantie maar toen de teckel dus zo stoer doorliep en dat baasje ook niet riep of wat dan ook dacht ik dat teckel gewoon even kwam snuffelen.
Cash liep gewoon rustig op teckeltje af die zich ineens al gillend en krijsend omdraait om keihard terug te rennen.... baasje voorbij en zo richting een drukke weg.
Cash dacht misschien een meter "goh leuk spelletje!" maar kwam gelijk op mijn 'hierrrr'. Teckel bleef maar rennen en rennen naar de weg.
Baasje roepen en doen.
Uiteindelijk vlak voor de weg draaide teckel om en kwam teruggelopen.
Ik heb nog even met 't baasje staan praten en dit had ze nog nooit meegemaakt met haar teckel. Ze zei zelf ook dat het juist zo'n stoer ding is met een grote bek.
Ze zei gelijk ook dat ze wel zag dat Ccash geen kwaad in de zin had en we hebben nog even leuk staan kletsen.
Maar goed. Dit maak ik dus nog best weleens mee. Dat mensen totaal niet laten blijken dat hun hond mogelijk gillend weg zou kunnen rennen. Dat weet je toch van je hond denk ik dan?
Als iemand zijn kleine hondje op mijn herder af laat gaan, los, dan ga ik er toch vanuit dat die hond niet bang weg zal schieten. Want ja, tuurlijk is dat voor de andere hond een maar al te leuk 'spelletje' met alle gevolgen van dien.
En dan heb ik het dus niet over een lompe benadering van de grotere hond he? Maar sommigen rennen al krijsend weg als Cash gewoon rustig aan komt lopen om te snuffelen.
We liepen lekker te wandelen toen er in de verte iemand aankwam met 3 honden. 2 grotere en 1 teckeltje. Teckeltje liep los, 1 hond zat vast, andere liep ook los.
Normaal ben ik ook voorzichtig met kleine hondjes omdat ik nogal eens ervaar dat ze dus schrikken van Cash en het gillend op een rennen zetten. En dan jaagt Cash ze niet eens op....
Maar goed, deze teckel liep ruim voor het baasje uit en kwam stoer en dapper aangelopen. Ik riep Cash in eerste instantie maar toen de teckel dus zo stoer doorliep en dat baasje ook niet riep of wat dan ook dacht ik dat teckel gewoon even kwam snuffelen.
Cash liep gewoon rustig op teckeltje af die zich ineens al gillend en krijsend omdraait om keihard terug te rennen.... baasje voorbij en zo richting een drukke weg.

Cash dacht misschien een meter "goh leuk spelletje!" maar kwam gelijk op mijn 'hierrrr'. Teckel bleef maar rennen en rennen naar de weg.
Baasje roepen en doen.
Uiteindelijk vlak voor de weg draaide teckel om en kwam teruggelopen.
Ik heb nog even met 't baasje staan praten en dit had ze nog nooit meegemaakt met haar teckel. Ze zei zelf ook dat het juist zo'n stoer ding is met een grote bek.
Ze zei gelijk ook dat ze wel zag dat Ccash geen kwaad in de zin had en we hebben nog even leuk staan kletsen.
Maar goed. Dit maak ik dus nog best weleens mee. Dat mensen totaal niet laten blijken dat hun hond mogelijk gillend weg zou kunnen rennen. Dat weet je toch van je hond denk ik dan?
Als iemand zijn kleine hondje op mijn herder af laat gaan, los, dan ga ik er toch vanuit dat die hond niet bang weg zal schieten. Want ja, tuurlijk is dat voor de andere hond een maar al te leuk 'spelletje' met alle gevolgen van dien.
En dan heb ik het dus niet over een lompe benadering van de grotere hond he? Maar sommigen rennen al krijsend weg als Cash gewoon rustig aan komt lopen om te snuffelen.

Cash v Heiligental en Flow.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Mijn hart zat bij dat teckeltje dus ook in mijn keel hoor toen ik haar naar die weg zag rennen. Ookal deed Cash niks verkeerd, hij ging er toch vandoor vanwege mijn hond. Dat voelde niet echt leuk.
En ondanks dat Cash juist met kleine hondjes heel sociaal is, begin ik wel steeds meer op mijn hoede te zijn.
En ondanks dat Cash juist met kleine hondjes heel sociaal is, begin ik wel steeds meer op mijn hoede te zijn.

Cash v Heiligental en Flow.
- Moos
- Zeer actief
Ik vind dat je als baas, of 'begeleider', van een hondje dat kan gaan vluchten de verantwoordelijkheid hebt om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Aangezien je er niet bepaald vanuit kan gaan dat andere mensen hun aanstormende irritante hond bij zich gaan houden, en jij als enige kan voorkomen dat jouw hondje de pineut is.
Zo ga ik in ieder geval om met Saar, en dat betekent dus dat ik haar aanlijn of optil bij elke grotere hond die loert/sluipt/aan komt stormen, en bij grotere roedels of uitlaatservices waar we doorheen moeten. Bij een gemiddelde wandeling in redelijk druk losloopgebied hou ik haar dus wel een keer of 2-3 bij me, door aanlijnen of optillen. Het is niet anders
Ik heb er overigens verder totaal geen moeite mee, en Saar nog minder, dus ik loop bijzonder ontspannen op deze manier. Veel meer ontspannen dan wanneer ik haar niet aan zou lijnen of op zou tillen.
Maar, dan nog, kan je niet altijd alles voorkomen. En vorige week is ze dus voor het eerst in 2 jaar ofzo weer opgejaagd. Door een Ridgeback reu. Inschattingsfout van mijn kant (ik dacht dat hij naar Vera toe ging, niet dus, straal langs Vera heen direct op Saar af in gallop). Saar over de zeik natuurlijk, angstkefjes gevend naar die Ridgeback terwijl ze op volle snelheid aan het rennen was met de staart tussen de poten, heel sneu. De eerstvolgende hond die we tegenkwamen, en die een beetje fixeerde, begon ze dus ook weer ouderwets bij piepend weg te schieten, reuze fijn. Maar dat trekt ook wel weer snel bij tegenwoordig
Zou ik zoiets echt 100% willen voorkomen, dan zou ik Saar nooit meer los moeten laten lopen. En dat gaat me te ver. Dus tja, ik ook neem met haar een bepaald risico door haar in eerste instantie los te laten lopen, en later pas eventueel bij me te roepen. Maar goed, ik maak het zo veilig mogelijk voor haar, terwijl ze ook nog lekker los achter Vera aan kan jakkeren, en beter kan ik het niet maken vrees ik.
Zo ga ik in ieder geval om met Saar, en dat betekent dus dat ik haar aanlijn of optil bij elke grotere hond die loert/sluipt/aan komt stormen, en bij grotere roedels of uitlaatservices waar we doorheen moeten. Bij een gemiddelde wandeling in redelijk druk losloopgebied hou ik haar dus wel een keer of 2-3 bij me, door aanlijnen of optillen. Het is niet anders

Maar, dan nog, kan je niet altijd alles voorkomen. En vorige week is ze dus voor het eerst in 2 jaar ofzo weer opgejaagd. Door een Ridgeback reu. Inschattingsfout van mijn kant (ik dacht dat hij naar Vera toe ging, niet dus, straal langs Vera heen direct op Saar af in gallop). Saar over de zeik natuurlijk, angstkefjes gevend naar die Ridgeback terwijl ze op volle snelheid aan het rennen was met de staart tussen de poten, heel sneu. De eerstvolgende hond die we tegenkwamen, en die een beetje fixeerde, begon ze dus ook weer ouderwets bij piepend weg te schieten, reuze fijn. Maar dat trekt ook wel weer snel bij tegenwoordig

Zou ik zoiets echt 100% willen voorkomen, dan zou ik Saar nooit meer los moeten laten lopen. En dat gaat me te ver. Dus tja, ik ook neem met haar een bepaald risico door haar in eerste instantie los te laten lopen, en later pas eventueel bij me te roepen. Maar goed, ik maak het zo veilig mogelijk voor haar, terwijl ze ook nog lekker los achter Vera aan kan jakkeren, en beter kan ik het niet maken vrees ik.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Hier hetzelfde. Alleen andersom word ze ook opgejaagd. Het ging een tijdje goed alleen afgelopen zaterdag weer opgejaagd, dit keer een Greyhound (speciaal voor NannaLongFields schreef:De mijne hebben ook de neiging om achter kleinere honden aan te jagen. Ik lijn ze dus gewoon aan als ik die zie naderen en loop er aangelijnd voorbij. Daarna kunnen ze weer los en doen ze weer lekker hun eigen ding zonder nog aandacht aan de net gepasseerde hond(en) te besteden.

Helaas heb ik eens ruzie erdoor gehad. Er loopt een hondje die bang is voor Noah. Prima, dan lijn ik haar aan. Alleen liep die hond steeds los en ging tegen Noah blaffen en erom heen cirkelen. Daarna liep Noah los en hoorde ik geritsel in de bosjes, waar konijnen lopen. Hoppa Noah weg

- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ken dat wel, er loopt hier een chihuahuatje dat ook al gaat gillen bij het zien van een vreemde hond. Maar dat gebeurde hier niet. Pup werd onder de voet gelopen, en rende daarna weg (en kwam uiteindelijk ook weer netjes terug).alm@ schreef:Als k*therderbaas heb ik dat soms ook wel eens. Dan komen mijn honden, of hond als ik er 1 meeneem aanlopen en bij de aanblik alleen al vlucht soms een hondje gillend weg wat dan weer een reactie van mijn hond(en) oproept. Ik doe mijn best om dat te voorkomen maar je kunt niet alles voor zijn.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Bowie van mij kan dat ook wel, achter een hond aanzitten die haar eng vind.. als het een hond is waarvan ik dat weet lijn ik haar aan, ik vind het namelijk geen fijn gedrag van haar...maar soms gebeurt het wel eens op de hei en ik ken de honden daar niet dus dan weet ik het niet, ik roep haar altijd terug dan, vaak komt ze wel maar soms ook niet.... en dat is heel lullig maar ja.. het gebeurt soms.
- Lucia
- Zeer actief
Milo heeft 1x een rechtsomkeert naar huis gemaakt. We waren naar de bos gelopen (1 drukke straat oversteken, 5- 10 min lopen) en aangekomen bij een breed zandpad, deze komen we oplopen en toen kwamen er 4 border collies om de hoek gestoven op hem af.
Meneer zat thuis voor de voordeur.
Nu hij de honden kent is hij niet bij ze weg te slaan, maar op dat moment is dat níet leuk. De eigenaresse woonde vlakbij mijn huis en zij is naar huis gegaan, ik in de bos gezocht en zij zag hem voor de deur zitten.
Milo heeft het nooit meer zo op een lopen gezet, maar ik heb hem in die periode wel vaak even aangelijnd tot we óp het zandpad waren.
Jolie heeft wel de neiging tot najagen op kleine hondjes als ze brutaal zijn, dus die lijn ik dan ook aan.
Meneer zat thuis voor de voordeur.
Nu hij de honden kent is hij niet bij ze weg te slaan, maar op dat moment is dat níet leuk. De eigenaresse woonde vlakbij mijn huis en zij is naar huis gegaan, ik in de bos gezocht en zij zag hem voor de deur zitten.
Milo heeft het nooit meer zo op een lopen gezet, maar ik heb hem in die periode wel vaak even aangelijnd tot we óp het zandpad waren.
Jolie heeft wel de neiging tot najagen op kleine hondjes als ze brutaal zijn, dus die lijn ik dan ook aan.
- thygro
- Actief
- Mijn ras(sen): duitse staande draadhaar
ik laat thygro altijd loslopen in een polder stuk. kan hij even lekker rennen
maar als ik van een afstand iemand zie lopen die de hond aan het uitlaten is. lijn ik hem vast.
geen zin in gedoe.
maar als ik van een afstand iemand zie lopen die de hond aan het uitlaten is. lijn ik hem vast.
geen zin in gedoe.

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Een vluchter lijn ik aan om het hondje zelf te beschermen. In doodsangst moeten vluchten omdat je altijd jaaggedrag uitlokt lijkt me vreselijk voor een hondje plus het gevaar buiten. En wil je dit gedrag eruit krijgen zul je hem onder controle moeten houden.
Honden die opjagen houd je helemaal bij je om geen overlast te bezorgen. Het kan niet zo zijn dat een ander overlast heeft van jouw hond.
Mijn stoere
stafford Kira is ooit opgejaagd door een roedel greyhounds. Nou, ik was verre van geamuseerd en die klotebeesten hadden Kira bijna te pakken tot ze onder een hek door kon vluchten. Kira heeft verder in haar 10-jarige leventje nog nooit jaaggedrag uitgelokt dus dat het mijn probleem is omdat ik haar los heb gaat er bij mij niet in. Je houdt gewoon je jagende meute aan de riem als je ze niet onder controle hebt.
Honden die opjagen houd je helemaal bij je om geen overlast te bezorgen. Het kan niet zo zijn dat een ander overlast heeft van jouw hond.
Mijn stoere

- Saskia241
- Zeer actief
Ik lijn ook altijd aan als ik mensen met hond zie die ik niet ken.
Mijn teckel jaagt namelijk enge heddurs op.

Mijn teckel jaagt namelijk enge heddurs op.

-
- Zeer actief
En ik kon het prima aanzien als ik de hond in kwestie kende en ik wist hoe de honden erop reageerdenDanseMacabre schreef:Ik lijn ook altijd aan als ik mensen met hond zie die ik niet ken.
Mijn teckel jaagt namelijk enge heddurs op.![]()

Ik kon haar, wist hoe Finn en Bluf op haar reageerden. Gewoon nooit gesodemieter, de verhoudingen waren duidelijk hoe klein ze ook was.

Maar ik ga er echt niet vanuit dat alle kleine hondjes a la tanja zijn, en dat is helaas ook niet zo. Ook toen ik met Bluf alleen ging lopen en vroeg of andermans kleine hond ok was. Ja hoor, gaat goed. Nou drama, dat beest begon te krijsen en te schnappen. "Ja zo is ze altijd met andere grote honden maar ik vond de jouwe zo lief, dacht vast dat ze die van jou wel leuk vond "

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Niet als hij een écht enge heddur tegenkomtDanseMacabre schreef:Ik lijn ook altijd aan als ik mensen met hond zie die ik niet ken.

And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Saskia241
- Zeer actief
Dat is een meisjesheddur. Daar heeft ie respect voor.Miranda schreef:Niet als hij een écht enge heddur tegenkomtDanseMacabre schreef:Ik lijn ook altijd aan als ik mensen met hond zie die ik niet ken.
![]()

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
En gelijk hééft 'ieDanseMacabre schreef:Daar heeft ie respect voor.

And few will ever climb
- Saskia241
- Zeer actief
Zo heb ik m opgevoed.Miranda schreef:En gelijk hééft 'ieDanseMacabre schreef:Daar heeft ie respect voor.