Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1001 manieren en inzichten over opvoeden volgens het forum.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik haar stil??

Ongelezen bericht door malinois »

Budkes schreef:
Lillith schreef:.
Ben nu blij met de nieuwe inzichten die je krijgt.....dat "ïk ben de baas" dwingende gedoe is echt UIT. :wink: :ok:
Nou hier niet hoor, ze krijgen ladingen vrijheid, Perry ligt met zijn kleine kadavertje in bed, maar als puntje bij paaltje komt is het gewoon " ik ben de baas" , al dan niet gedwongen, en als dat niet meer in de mode is, jammer dan, mijn honden varen er wel bij.
ow maar dat is hier ook zeker zo hoor, ik beslis bij de reuen onderling bijna alles... heb geen behoefte aan knokkende reuen meer...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
malinois schreef: maar als ik hier mijn mechel verplichten zou om alleen maar in een mand te liggen als ik nota bene thuis ben dan zou ie gillend gek worden... zou ook zeker gaan piepen (als het niet meer zou zijn).
Bij Eva hoef je met dergelijke gekkigheden ook niet aan ten komen. De jankt de hele begintune van baantjer bij elkaar.

Ik ben toch al veel meer van de harmonie dan van het cipierschap. Het moet gewoon flowen weet je wel?
Maar ik weet nu al dat Arcee niet begrijpt wat ik daarmee bedoel en dat ik jammer.
Ik gun hem dat wel. En de hond ook.

Kunnen we wel allemaal gaan weeklagen maar wat schiet dat op?
Hij is toch blij met zijn honden? Wij hebben ook alles gewoon geleerd.
dat is zo maar misschien verschilt een mechel kruising toch teveel van de hond die hij altijd gewend is....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

fes/lou schreef:Omdat de hond zich kan ophangen, is niet veilig.
Dat is met een bench geen probleem...
dit dus :ok: Overigens zou mijn hond aan een lijntje ook zitten piepen en mauwen.. in een bench niet...
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

malinois schreef:
Budkes schreef:
Ben nu blij met de nieuwe inzichten die je krijgt.....dat "ïk ben de baas" dwingende gedoe is echt UIT. :wink: :ok:
Nou hier niet hoor, ze krijgen ladingen vrijheid, Perry ligt met zijn kleine kadavertje in bed, maar als puntje bij paaltje komt is het gewoon " ik ben de baas" , al dan niet gedwongen, en als dat niet meer in de mode is, jammer dan, mijn honden varen er wel bij.
ow maar dat is hier ook zeker zo hoor, ik beslis bij de reuen onderling bijna alles... heb geen behoefte aan knokkende reuen meer...
Dan moet je misschien maar een ander ras nemen. :F:
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Lillith schreef:
Budkes schreef:
:LOL: ik heb geen dwingend gedoe nodig...misschien een ander ras nemen :D
wat een onzin zeg...
ik beslis hier ook heel veel.. ik heb geen behoefte om nog een hond weg te moeten doen... bij hem heb ik die fout gemaakt.. dat gebeurd dus nooit weer... nu beslis ik en geen enkel probleem meer....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
malinois schreef:
Budkes schreef:[..]

Dan moet je misschien maar een ander ras nemen. :F:
ik las het net :Q:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
malinois schreef: dat is zo maar misschien verschilt een mechel kruising toch teveel van de hond die hij altijd gewend is....
Dat denk ik ook. Vandaar ook dat ik vroeg waar die motivatie tot heersen vandaan komt.
Misschien is hij bang dat het uit de hand gaat lopen.
dat vraag ik me dus ook af... maar een rottweiler is een totaal andere hond, dat kan en mag je nooit vergelijken ondanks dat de hond een halve rottie is.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Volgens mij heb je best wat tips gekregen tussen de vele kritieke noten :wink:
Waarschijnlijk voel je je aangevallen omdat je juist het beste wilt voor Gila, dat snap ik wel....

Ik zou met Gila gaan trainen op ontspanning en rust. Zoals jij Gila beschrijft is ze in huis erg omstuimig en onrustig, dit zal haar karakter zijn maar misschien ook omdat ze nu te weining vrijheid krijgt in huis. Het is volgens mij net als met honden die weglopen, die moeten dan veel aan de riem tijdens het wandelen en als ze dan een keertje los mogen, dan lopen ze meteen weer weg omdat ze dan niet meer leren omgaan met die vrijheid.

Ik zou tijdelijk wat breekbare spullen in huis wegzetten en dan Gila lekker uitlaten en als je haar dan mee naar binnen neemt, geef je haar eten en dan laat je haar daarna compleet met rust. Je laat haar lekker los in huis en je geeft haar geen opdrachten of commando's. Je kunt dan zelf het beste ook ergens rustig gaan zitten, dan neemt ze jou rust vanzelf over. Als ze op de bank of stoel gaat liggen dan pak je haar bij de halsband en neem je haar rustig weer eraf, mijn part herhaal je dit een paar keer. Hoe rustiger jij blijft hoe beter het gaat. Op een geven moment zal ze zelf een plek kiezen om te liggen en slapen, je laat haar zelf bepalen waar. Als ze dan stil en relaxt ligt kun je naar haar toe lopen om een brokje te geven. In het begin veroorzaakt dit misschien opnieuw onrust maar je leert haar wel door op het goede moment te belonen wat je nu eigenlijk van haar wilt, namelijk rust en ontspanning :ok: Als het goed is dan zal ze snel snappen dat ze het brokje aanneemt en dan weer verder gaat slapen...

Het lijkt misschien of je weinig nuttigs doet maar een hond rust aanleren is heel belangrijk, je kunt dit dus niet afdwingen in de mand want dan is ze meer bezig met een commando van jou, en dit veroorzaakt eigenlijk ook stress ( piepen en onrusig worden)

De mand met de riem zie ik eigenlijk als een bench ( niet veilig maar dat is jou keus) Dit gebruik je vooral als ze dus "verplicht" ergens moet liggen, dus als de katten binnen zijn of als je geen tijd hebt voor haar om haar rust en ontspanning aan te leren of als er visite komt.
Het is in mijn ogen niet erg als je hond "verplicht" ergens moet liggen, maar dit is wel een grove vrijheidsbeperking dus hiermee moet je zorgvuldig omgaan, niet te lang achter elkaar en niet te vaak.

Wat ik verder kan aanraden is om een duidelijke structuur in de dag aan te brengen, dat je haar op vaste tijden beweging, uitdaging, rust bied. Je kunt dan een paar momenten in de dag plannen dat ze in de woonkamer los mag lopen omdat jij er dan bij bent en tijd voor haar hebt. Ze zal dan steeds beter begrijpen wat je van haar wilt en ze kan dan anticiperen wanneer en hoelang ze ongeveer vast aan de riem ligt, wanneer ze mee uit mag en waneer ze wel los in huis mag lopen...
Misschien dat dit haar ook duidelijkheid kan bieden waardoor ze rustiger wordt.

Ik hoop je hier iets mee kan, succes..
Afbeelding
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gon »

Tja, elke hond heeft een andere aanpak nodig....Mijn vorige hond (beagle. friese stabij) was heel dominant en had een hele duidelijke baas nodig, en hoe ik mijn best ook deed, ik was niet duidelijk genoeg..... :(:

Famke is bv een heel ander hondje, zij heeft zoals elke hond ook duidelijkheid nodig, maar niet zo strikt, het kan wat soepeler....Mijn keeshondje, die allang niet meer leeft, was zo onderdanig, dat ze al luisterde als je maar wees...... :mrgreen:
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik ben nu toch wel blij dat Onyx niet bij hem zit want zij was gillend gek geworden van zo,n aanpak :schrik:
Afbeelding
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Hilde schreef: We hebben op dit forum immers al ervaring met een hond die zich zo heeft opgehangen, is het niet?
Klopt :(
Daar dacht ik ook meteen aan.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Phoee....Arcee, je laat je nu wel van je slechtste kant zien, zeg. Het verwijt dat er niemand tips geeft wat betreft het piepen.......als je goed leest zijn die er plenty. Alleen zinnen die tips jou blijkbaar niet. Tjongejonge......deze reactie had ik echt niet van jou verwacht.

Ik geloof best dat jullie het beste voor hebben met Gila,maar lees de reactie's nu eens goed. Er zijn genoeg mensen die je de nodige tips geven. Wat ik en anderen als aangaven komt het over alsof je heel krampachteig met Gila bezig bent. Relax man, ze is nog maar kort bij jullie. Laat haar wennen, dan gaat het piepen vanzelf over. En inderdaad, als er visite komt die niet zo van honden gediend is, is het logisch dar ze in haar mand moet. Niets mis mee. En het vastzetten aan de riem ben ik ook geen voorstander van in verband met de veiligheid. Ik heb helaas in mijn omgeving meerdere keren meegemaakt dat het mis ging en de betreffende hond zich heeft verwurgd of bijna verwurgd. Dus doe ermee wat je wilt. Ik hoop dat je toch de goede dingen uit dit topic weet te halen......
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Echo schreef:Ik moet zeggen dat ik mij ook wel een beetje aangesproken voel door je bericht Arcee, en volgens mij heb ik dat niet verdiend. Dat je boos bent op sommige lui hier die wel wat ver doorgaan in hun voorstelling van hoe zij denken dat de situatie bij jou is, kan ik begrijpen.
Maar ik vind je bericht ronduit naar en van onvolwassenheid getuigen. Als je echt deze vraag stelde voor advies, doe er dan wat mee. Want er staan wel degelijk tips in dit topic.
Dit dus! :ok:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

*Esther schreef:Natuurlijk is het niet leuk als je na je werk weer even tijd hebt om naar je topic op het HF te kijken. Dan zie je dat er wel 4 pagina's vol zijn geschreven. Ook met minder leuke dingen maar als je dan wat bedaard zie je dat er ook wel reacties tussen staan waar je vast wat aan kunt hebben. En dat is t nadeel van zo'n groot forum, iedereen wil even wat zeggen :wink:
Relax een beetje, en dat is ook zo'n beetje de tip om zo om te gaan met Gila :wink:
Mee eens, en laat die rangordetheorie ook wat los. Respect krijg je vanzelf wel van je hond. En daar gaat het om bij de rangorde, niet om een slaafse hond. Wat dat betreft raad ik je het topic van massam in het gedragshoekje aan, dat gaat hier ook over.

En naast een lossere omgang (verwar dat niet met geen grenzen stellen) zou je kunnen kijken of je wat samen met je hond kan doen. Denk aan een leuke hondensport waar Gila haar energie in kwijt kan. Succes.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

bouvierpoedel schreef:
ArCee schreef:Niet te geloven zeg dit forum. Gister stel ik een gewone vraag, en binnen 24 uur lees ik alleen maar verwijten, eigen, onzinnige conclusies, aanvallen en wat al niet meer.
Wat mankeert en bezield jullie in hemelsnaam? :80:

Niet 1 die ook maar een poging doet om gewoon een tip of idee te geven hoe ik van haar gepiep kan afkomen. En allemaal staan we met het vingertje omhoog. Allemaal weten we het zo goed, en sommige zouden het liefst Gila weg willen halen hier omdat we zo "fout" bezig zijn?
Hou toch op zeg met dat betweterige slappe gelul op niets af. :boos:

Ja ja, daarom worden onze honden gemeiddeld ouder als de meeste grote honden zeker? Daarom krijgen we altijd van iedereen complimeneten over onze honden?
Allemaal omdat we zo fout met onze dieren omgaan? Vlieg op!!

Als, en daarbij druk ik het dik ter verduidelijking, ALS wij al hadden besloten dat Gila 24/7 in haar mand zou moeten leggen, wat helemaal niet zo is, dat is alleen in het brein van wat verknipte figuren hier op dit forum, die de moeite niet nemen om eventueel uitleg te vragen, dan is dat nog altijd ONZE keuze, over ONZE hond, en niemand, maar dan ook werkelijk niemand zal mij kunnen aanzetten om het anders te doen.

Even ter verduidelijking, Gila loopt meer dan genoeg momenten, en tijden, los in de kamer en tuin, zowel alleen als met ons samen. Duidelijk veel meer als dat ze in haar mand ligt.
Tenminste, alleen in de tuin, in de kamer lukt (nog) niet.
Er zijn echter momenten dat zij in de mand MOET! Ze moet er dan van ons, ook een bepaalde tijd in blijven, en dat is het moment dat het piepen of protesteren begint.
Ten eerste omdat zij niet, zonder ondeugend te zijn alleen in de kamer kan. Ze gaat op stoelen en de bank liggen wat we niet willen. Ze is nog te enhousiast naar de katten toe die in paniek raken. Ze heeft de neiging om in teveel zaken haar tanden te zetten. Zelfs de planten worden aangevreten. Ze kan dus duidelijk nog niet alleen door de kamer, zonder dat ze ondeugend is, maar zoalng we erbij zitten gaat het goed, dus die momenten krijgt zij meer als genoeg vrijheid.

Maar, soms krijgen we ook bezoek die niet op honden gesteld zijn, of ronduit bang zijn zoals van de week onze verzekeringsagent in zijn 3delige zwarte pak. Dan kan ze er niet bij, hij wil dat niet, dus gaat ze even in de mand. En de piep gaat aan!
En ja, in die gevallen ook even vast aan de lijn, omdat ze toch blijft proberen eruit te komen, wat dat aangaat is nog duidelijk in training.

Ja, s'nachts ligt ze ook aan de lijn in de mand, omdat ze gaat lopen dolen, en dus wederom stoute dingen doen. Maar dan horen we dus werekelijk geen kik, en ligt ze heerlijk te slapen?
Als wij gewoon lekker in de woonkamer zitten, ook met bezoek waarbij ze wel kan, dan ligt ze gewoon altijd los, en mag ze ook gewoon lekker loslopen. Vaak ligt ze dan aan mijn voeten, en altijd een vorm van contact met mij zoekend, zoals een poot op mijn voet leggen. Best lief.

Dus, die mand is echt geen gevangenis hoor, zoals vele van jullie zowat zien!!
Daarbij, ik trots dat ze nu in de mand is, en niet meer in de bench?
Fok off, Gila heeft die mand BOVEN haar bench verkozen.
We hadden beide naast elkaar staan, en elke keer ging ze prinsheerlijk in de mand leggen, dus we hebben die bench op een gegeven moment weg gehaald. Haar na enige tijd zelfs de grootste mand van Hayleigh gegeven, terwijl we met de iets kleinere van King begonnen zijn.
Mevrouw heeft zelf gekozen, niet ik of een ander!!

Maar goed, het is mij duidelijk dat er hier heel erg veel mensen op het forum zitten om hun gal en frustraties te spuien, lekker in de anonimieteit van het internet, verborgen achter een nick name. Wat zijn we stoer zeg want we durven alles te zeggen!! Nou, poe poe, mans hoor...NOT!!
Vergelijkbaar met die mensen in de reclame over kinderen hun spel terug geven, lekker je gal spuwen aan de zijlijn, zonder ook maar 1 seconde hun best doen om om uitleg te vragen of een poging doen om een gewoon antwoord te geven op mijn vraag. Afbeelding

Ik laat dit forum maar eens even een mooi tijdje links liggen, en ga lekker door met trainen met Gila, op elke foute manier (in jullie ogen) die er denkbaar is. Daar heb ik dus verder niemand van dit forum meer voor nodig.
Er is tenslotte geen mens slim genoeg om een gewoon antwoord te kunnen geven, dus ik heb feitelijk helemaal niets aan jullie, en praten over honden kan ik met hele volksstammen, dus kraak elkaar lekker verder (onderling) af. Veel plezier ermee, maar ik doe er verder even niet meer aan mee.Afbeelding
Dit is namelijk al lang het stadium "discussie" voorbij, waar het bijna op elk honden of rasforum op uit draaid.

Sayonara allemaal, in jullie beperkte belevingswereld en denkvermogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Afbeelding
Waarom verrast deze reaktie mij nu niet.??
:ok: :LOL: :LOL:
Ja waarom eigenlijk niet BP? :wink:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

yuki schreef:
bouvierpoedel schreef:
ArCee schreef:Niet te geloven zeg dit forum. Gister stel ik een gewone vraag, en binnen 24 uur lees ik alleen maar verwijten, eigen, onzinnige conclusies, aanvallen en wat al niet meer.

Niet 1 die ook maar een poging doet om gewoon een tip of idee te geven hoe ik van haar gepiep kan afkomen. En allemaal staan we met het vingertje omhoog. Allemaal weten we het zo goed, en sommige zouden het liefst Gila weg willen halen hier omdat we zo "fout" bezig zijn?

Ja ja, daarom worden onze honden gemeiddeld ouder als de meeste grote honden zeker? Daarom krijgen we altijd van iedereen complimeneten over onze honden?

Als, en daarbij druk ik het dik ter verduidelijking, ALS wij al hadden besloten dat Gila 24/7 in haar mand zou moeten leggen, wat helemaal niet zo is, dat is alleen in het brein van wat verknipte figuren hier op dit forum, die de moeite niet nemen om eventueel uitleg te vragen, dan is dat nog altijd ONZE keuze, over ONZE hond, en niemand, maar dan ook werkelijk niemand zal mij kunnen aanzetten om het anders te doen.

Even ter verduidelijking, Gila loopt meer dan genoeg momenten, en tijden, los in de kamer en tuin, zowel alleen als met ons samen. Duidelijk veel meer als dat ze in haar mand ligt.
Er zijn echter momenten dat zij in de mand MOET! Ze moet er dan van ons, ook een bepaalde tijd in blijven, en dat is het moment dat het piepen of protesteren begint.
Ten eerste omdat zij niet, zonder ondeugend te zijn alleen in de kamer kan. Ze gaat op stoelen en de bank liggen wat we niet willen. Ze is nog te enhousiast naar de katten toe die in paniek raken. Ze heeft de neiging om in teveel zaken haar tanden te zetten. Zelfs de planten worden aangevreten. Ze kan dus duidelijk nog niet alleen door de kamer, zonder dat ze ondeugend is, maar zoalng we erbij zitten gaat het goed, dus die momenten krijgt zij meer als genoeg vrijheid.

Maar, soms krijgen we ook bezoek die niet op honden gesteld zijn, of ronduit bang zijn zoals van de week onze verzekeringsagent in zijn 3delige zwarte pak. Dan kan ze er niet bij, hij wil dat niet, dus gaat ze even in de mand. En de piep gaat aan!
En ja, in die gevallen ook even vast aan de lijn, omdat ze toch blijft proberen eruit te komen, wat dat aangaat is nog duidelijk in training.

Ja, s'nachts ligt ze ook aan de lijn in de mand, omdat ze gaat lopen dolen, en dus wederom stoute dingen doen. Maar dan horen we dus werekelijk geen kik, en ligt ze heerlijk te slapen?
Als wij gewoon lekker in de woonkamer zitten, ook met bezoek waarbij ze wel kan, dan ligt ze gewoon altijd los, en mag ze ook gewoon lekker loslopen. Vaak ligt ze dan aan mijn voeten, en altijd een vorm van contact met mij zoekend, zoals een poot op mijn voet leggen. Best lief.

We hadden beide naast elkaar staan, en elke keer ging ze prinsheerlijk in de mand leggen, dus we hebben die bench op een gegeven moment weg gehaald. Haar na enige tijd zelfs de grootste mand van Hayleigh gegeven, terwijl we met de iets kleinere van King begonnen zijn.

Maar goed, het is mij duidelijk dat er hier heel erg veel mensen op het forum zitten om hun gal en frustraties te spuien, lekker in de anonimieteit van het internet, verborgen achter een nick name. Wat zijn we stoer zeg want we durven alles te zeggen!! Nou, poe poe, mans hoor...NOT!!
Vergelijkbaar met die mensen in de reclame over kinderen hun spel terug geven, lekker je gal spuwen aan de zijlijn, zonder ook maar 1 seconde hun best doen om om uitleg te vragen of een poging doen om een gewoon antwoord te geven op mijn vraag. Afbeelding

Ik laat dit forum maar eens even een mooi tijdje links liggen, en ga lekker door met trainen met Gila, op elke foute manier (in jullie ogen) die er denkbaar is. Daar heb ik dus verder niemand van dit forum meer voor nodig.
Er is tenslotte geen mens slim genoeg om een gewoon antwoord te kunnen geven, dus ik heb feitelijk helemaal niets aan jullie, en praten over honden kan ik met hele volksstammen, dus kraak elkaar lekker verder (onderling) af. Veel plezier ermee, maar ik doe er verder even niet meer aan mee.Afbeelding
Dit is namelijk al lang het stadium "discussie" voorbij, waar het bijna op elk honden of rasforum op uit draaid.

Sayonara allemaal, in jullie beperkte belevingswereld en denkvermogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Afbeelding
Hoef ik jou geloof ik niet uit te leggen toch. :wink: :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

bouvierpoedel schreef:
yuki schreef:
bouvierpoedel schreef:

Hoef ik jou geloof ik niet uit te leggen toch. :wink: :engel:
op zich niet, maar je legt dingen vaak op een leuke manier uit :wink:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Na alle reacties gelezen te hebben, en lekker een dagje Groningen te hebben gedaan, waar we met z’n 3en naartoe waren, mijn vrouw, Gila en ik, ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad niet alles en iedereen over 1 kam mag scheren wat ik wel wat deed.

Excuus aan diegene die ik, wat dat aangaat, verkeerd beoordeeld heb. :oeps:

Ik merk dat er op dit forum een clubje zit, die mensen die niet tot dat clubje behoren, graag op hun eigen manier te woord staan, aanpakken etc. Dit doen zij door woorden te verdraaien, overhaaste, eigen conclusies te trekken, kleine stukjes uit een heel verhaal pakken en daar de hele topic naartoe draaien, uitspraken of zinnen op hun eigen, foute, manier te interpreteren, mensen belachelijk maken, woorden verdraaien, of gewoon puur hun eigen waarheid geloven. Deze drukken dan een negatieve stempel of lading op iemand, of zijn/haar berichten. Welnu, deze mensen zal ik dan wel zoveel mogelijk negeren en links laten leggen, want zij doen dit waarschijnlijk door, of om een eigen tekortkoming? Of omdat ze zaken gewoon niet weten, maar zich wel zonodig willen laten horen op dit forum, dus dan maar op die manier? Wat de reden ook is, zinvol is het niet, dus laat dan maar voor de rest, maar gelukkig is dit slechts een “select groepje” en niet het gehele forum.

Nogmaals, Gila prefereerde zelf deze mand, BOVEN haar meegekregen Bench uit, dus daarom hebben wij haar deze mand gegeven. Zelf vind ik het ook veel lekkerder en makkelijker om contact met haar te hebben, fysiek, in een mand als in een bench, waar ze toch helemaal (opgesloten of meer ingepakt) in ligt, maar dat kan persoonlijk zijn. Een bench is niet iets wat we hiervoor ooit gebruikt hebben namelijk.

Wat die riem aangaat het volgende:
Ik heb mijn vorige hond ALTIJD, dus bijna 14 jaar op deze manier gehouden zonder dat het ooit fout is gegaan. Dit omdat King ook een notoire banken kruiper was. Natuurlijk wel alleen als wij de deur uit waren, nooit als we thuis waren. Daarbij hoorde en herkende hij ons als we thuis kwamen, dus dan lag mijnheer, quasi onschuldig, in zijn mand, terwijl de bank nog warm was.
Mmm, wij hebben toch geen bankverwarming dacht ik? :scratch:
Hayleigh deed dit nooit, die was zo stapel, en stapel gek op haar eigen mandje. Die moest je er soms zowat uit trekken. :mrgreen: Maar nogmaals, dat is altijd goed gegaan, dus wat aangaat ga ik even op mijn eigen ervaring af met Gila.
Trouwens, er hebben ook diverse herders zo bij mijj ouders vast gelegen, en ook daarmee is er nooit iets gebeurd. Dus, vooralsnog maak ik mij geen zorgen over deze manier.
Ook is het zo, dat lees ik hier, dat Gila inderdaad een ander type hond is als King en Hayleigh. Dat waren een grote kruising en een 100% Rottweilster. Ik heb met Gila bewust voor een ander gekozen om vergelijken met de vorige 2 te voorkomen………en toch doen we het stiekem wel. :(:
Bij veel van de dingen betrap ik mijzelf erop dat ik zeg of denk, ow, dat deed King, of Hayleigh ook? Niet goed van me, dat weet ik maar het sluipt erin denk ik? Daarmee heeft Gila misschien wel een extra handicap? Ja, ik steek de hand ook in eigen boezem.
Welnu, Gila ligt aan de riem, in de mand, omdat ze gewoon gaat slopen, zaken van tafels gooit of pikt (madame vind appels en bananen naelijk erg lekker) etc. afgooien en op de bank gaat als wij er niet bij zijn. Verschil met King is alleen, Gila doet het ook al als we even de kamer uit zijn, dus als we nog gewoon thuis zijn. Nogmaals, ik vind dat er zijn situaties waar ze niet altijd bij kan zijn, of hoort te zijn, of waarvan wij vinden, nu gewoon ff niet.
Gila hoeft, en gaat dat niet bepalen, dat doen wij als baasjes.
Omdat ze nu slecht op haar plaats kan blijven, lossen we dat op deze manier op, dus (tijdelijk) aanlijnen, waarvan we uiteraard hopen dat het tijdelijk blijkit te zijn, maar ja, het viel King ook niet af te leren dus we zien wel. Maar als mijn vrouw boven met de was bezig is, en sta met een slijptol in de schuur te hobbyen, dan hoeft zij er echt niet bovenop te staan met haar grote neus, om maar eens 1 voorbeeld te geven.
Dus, plaats is plaats, en daar kom je vanaf als wij het zeggen.
Zolang ze dat niet kan, dan passen we een middel toe wat haar dat hopelijk leert, de tijd zal het uitwijzen. Dat het niet de voorkeur geniet van iedereen, da’s een 2e uiteraard.
Maar, zoveel mensen, zoveel oplossingen. :W:
Het is gewoon, merken we nu, moeilijker om zaken af te leren, als zaken aanleren. Een blanco hond leert makkelijker aan, een “verpestte” hond leert moeilijker bepaalde zaken af. Daar hebben we ons iets op verkeken.

Dat haar niets geleerd is zagen we al toen we haar kwamen bekijken in Oss (ze komt dus niet uit het buitenland wat iemand opmerkte, of men moet Oss al als het buitenland zien :lol1: ). Ze sprong op de bank waar mijn vrouw en ik zaten , een 2zitter, dus ze sprong boven op ons. Instinctief reageerde mijn vrouw en ik meteen, vast pakken, terug duwen en meteen een ferm: TERUG!
Die meiden deden, of zeiden niets, maar wel zeggen, dat doe je goed, dat heeft ze nodig?
Ja duh, als je dat zo goed weet, waarom doe of deed je dan zelf niets?? :80:

Nu leerde King ontzettend makkelijk, niet normaal. Die had de intelligentie zowat van een Border Collie. Hayleigh, die anderhalf jaar later kwam, trok zich daar aan op, en kopieerde veel van King z’n gedrag, dus dat maakte het opvoeden makkelijker voor ons. King hielp ons min of meer met het opvoeden van Hayleigh.
Ook zijn we met King op cursus geweest, wat ik ook met Gila overweeg.

Als laatste, en nogmaals, Gila ligt niet 24/7 vast, en niet 24/7 in de mand. We zijn vaak genoeg in de woonkamer aanwezig waarbij ze gewoon rond loopt, of gewoon ergens gaat liggen, vaak naast mij, naast de bank, of aan mijn voeten. Vaak zat is ze erbij als ik in de achtertuin bezig ben, als het geen risico voor haar is. Dus niet als ik met zagen, slijptollen en boren bezig ben, dat begrijpt iedereen hopelijk? Maar, op momenten dat wij beide de kamer uit gaan en we merken dat ze acuut weer haar mand uitloopt voor het 1 of het ander, dan sturen we haar terug, pikken haar vast, en geven haar een duidelijk BLIJF………en dan gaat het piep en jengelbandje lopen..... dus. Puur uit onvrede volgens mij, uit protest. Nou sorry dame, maar met sommige dingen hoef ik je er even niet bij, of je kunt er gewoon even niet bij. Dat leert je maar, wen je maar aan, en accepteer je maar.
Als wij haar 2 keer terug sturen en ze komt er een 3e keer uit, dan gaat ze vast. punt uit, resoluut. Al eerder gezegt, als we visite hebben, die het niet op honden hebben, om welke reden dan ook, dan moet ze die mensen niet lastig vallen, maar gewoon op d'r plek blijven.
Het zal waarschijnlijk een kwestie van een lange adem zijn, en ook omdat er een Mechel in zit, die misschien wat meer aan een baas hangt, als de honden die ik gewend ben? Dat waren hoofdzakelijk Duitsers (alleen in het ouderlijk huis), Rottweilers en een grote kruising (King) van 40 kg. Een Mechel is wellicht iets anders, waar ook ik even mijn weg in moet vinden, maar dat neemt niet weg dat het gepiep en gejengel wel irritant kan worden.

Nu was ik gister bij mijn zeer goede vriend in Grunn, en hun Jaro (langharige Zwitserse Herder reu van 4) piepte en jengelde nog erger, dus het kan altijd erger? Ook hij vertelde, zeer lastig punt om eruit te krijgen. Wel gedroeg Gila zich daar zeer voorbeeldig, en heeft ze heen en weer, perfect 4 uur lang achter in de auto gelegen. Tjah, als ze maar dicht bij me is? Ik heb die 2 op een gegeven moment samen iuit gelaten, mijn vriend heeft een leisbreuk, auw, en had ze beide aan de riem, in 1 hand. :cool2: Ze KAN dus wel gehoorzamen.

Ik denk dat we Gila maar gewoon als een Blanco hond moeten zien, die nooit opvoeding heeft gehad, en vanaf nul moeten aanpakken. Ons ritme oppakken zal lastig voor haar worden, door mijn ploegendiensten loopt ze elke zoveel dagen weer op een andere tijd met me. Mijn vrouw geeft haar wel een kleine plasronde, maar omdat ze nog aardig aan de lijn kan trekken, en dus werkelijk loei sterk is, is ze nu nog wel een te groot risico voor mijn vrouw d’r zwakke rug. Dus, 90% van de rondes loop ik. Mijn vrouw dus alleen een plasronde als ik aan het werk ben. Dat is nog even niet anders, maar dat is het probleem dus ook helemaal niet.
Het is puur, louter en alleen als Gila weet, dat ze niet naar ons toe kan komen, dan gaan de stembanden aan het werk. Alsof zij niet (kan) accepteren dat zij dat zelf niet mag en kan uitmaken. Nou, dan heb ik nieuws voor haar, DAT IS OOK ZO!!
Wel of niet bepalen wij als baas, als roedel leiders. Als dominante reu en teef!!

Zo is dat bij ons thuis, al vanaf kind, altijd zo geweest, en Gila gaat niet de hond worden die daar verandering in brengt.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Even serieus. Ik zie dat Gila een halve herder is (ik ken de rottweiler niet zo qua karakter). Herders zijn graag bij de baas. Waarom zou ze er niet bij mogen zijn als je vrouw bijvoorbeeld aan het strijken is? Als ik het zo lees (mijn herders zijn trouwens ook herplaatsers) krijgt Gila amper de tijd om goed te wennen en een band met jullie op te bouwen omdat er van alles 'moet'. Misschien als jullie er wat relaxter mee omgaan dat het gepiep en gejengel vanzelf uitdoofd. Die van mij hebben de eerste week hier en daar de tanden ingezet en wat gesloopt, vervelend maar toen ze zich kennelijk vertrouwd voelden, was het over en konden gewoon los door het hele huis.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

alm@ schreef:Even serieus. Ik zie dat Gila een halve herder is (ik ken de rottweiler niet zo qua karakter). Herders zijn graag bij de baas. Waarom zou ze er niet bij mogen zijn als je vrouw bijvoorbeeld aan het strijken is? Als ik het zo lees (mijn herders zijn trouwens ook herplaatsers) krijgt Gila amper de tijd om goed te wennen en een band met jullie op te bouwen omdat er van alles 'moet'. Misschien als jullie er wat relaxter mee omgaan dat het gepiep en gejengel vanzelf uitdoofd. Die van mij hebben de eerste week hier en daar de tanden ingezet en wat gesloopt, vervelend maar toen ze zich kennelijk vertrouwd voelden, was het over en konden gewoon los door het hele huis.
Ik zie het ook niet zozeer als iets afdwingen en dominant willen zijn.
Maar ook meer als iets graag willen en bij de baas willen zijn als erbij horen en trouw.
Jij kunt daar wel weer met je dominantie theorién aan komet slepen ,maar die werken tot nu toe ook niet anders had je hier die vraag niet gestelt lijkt mij.
Kun je wel weer heel dominant gaan lopen drammen dat je het altijd op jouw manier hebt gedaan en dat hhet werkte.
Maar nu dus niet omdat dir geen kloontje is van die andere.
Herders zijn nogal van de kleffe en trouw aan eigen en waarom zou je dat af willen straffen ,die hond word er alleen maar ongelukkiger van en jij ook met je gedram over dominate roedelleider.
Aan sommige honden mag je gerust wat meer over laten in het zelf kunnen en daardoor is je probleem ook meestal opgelost.
Nu gedraag je je niet als een dominante roedellijder ,maar als een dictator.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

He is algemeen bekend dat herders graag bij hun baas zijn; ontzettend baasgericht.
Waarom niet mee naar boven en daar rustig liggen terwijl je vrouw de was doet.

Verder heeft gila wel de mand "verkozen" boven de bench, maar ze is een bench gewend denk ik omdat je die mee gekregen hebt.
Waarom dan niet 's nachts en als jullie weg zijn in de bench?
Djenna gaat nooit in de bench als ze los loopt, maar als ik lang weg ben of 's nachts slaapt ze er heerlijk in.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb een heel ander type hond maar wel een herplaatsertje. Ze is hier nu een half jaar en nog zien we haar veranderen, ze gaat zich steeds meer op haar gemak voelen. Ik zou dus zeggen, geef haar de tijd en wil niet teveel tegelijk.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

ArCee schreef:Na alle reacties gelezen te hebben, en lekker een dagje Groningen te hebben gedaan, waar we met z’n 3en naartoe waren, mijn vrouw, Gila en ik, ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad niet alles en iedereen over 1 kam mag scheren wat ik wel wat deed.

Excuus aan diegene die ik, wat dat aangaat, verkeerd beoordeeld heb. :oeps:

Ik merk dat er op dit forum een clubje zit, die mensen die niet tot dat clubje behoren, graag op hun eigen manier te woord staan, aanpakken etc. Dit doen zij door woorden te verdraaien, overhaaste, eigen conclusies te trekken, kleine stukjes uit een heel verhaal pakken en daar de hele topic naartoe draaien, uitspraken of zinnen op hun eigen, foute, manier te interpreteren, mensen belachelijk maken, woorden verdraaien, of gewoon puur hun eigen waarheid geloven. Deze drukken dan een negatieve stempel of lading op iemand, of zijn/haar berichten. Welnu, deze mensen zal ik dan wel zoveel mogelijk negeren en links laten leggen, want zij doen dit waarschijnlijk door, of om een eigen tekortkoming? Of omdat ze zaken gewoon niet weten, maar zich wel zonodig willen laten horen op dit forum, dus dan maar op die manier? Wat de reden ook is, zinvol is het niet, dus laat dan maar voor de rest, maar gelukkig is dit slechts een “select groepje” en niet het gehele forum.

Nogmaals, Gila prefereerde zelf deze mand, BOVEN haar meegekregen Bench uit, dus daarom hebben wij haar deze mand gegeven. Zelf vind ik het ook veel lekkerder en makkelijker om contact met haar te hebben, fysiek, in een mand als in een bench, waar ze toch helemaal (opgesloten of meer ingepakt) in ligt, maar dat kan persoonlijk zijn. Een bench is niet iets wat we hiervoor ooit gebruikt hebben namelijk.

Wat die riem aangaat het volgende:
Ik heb mijn vorige hond ALTIJD, dus bijna 14 jaar op deze manier gehouden zonder dat het ooit fout is gegaan. Dit omdat King ook een notoire banken kruiper was. Natuurlijk wel alleen als wij de deur uit waren, nooit als we thuis waren. Daarbij hoorde en herkende hij ons als we thuis kwamen, dus dan lag mijnheer, quasi onschuldig, in zijn mand, terwijl de bank nog warm was.
Mmm, wij hebben toch geen bankverwarming dacht ik? :scratch:
Hayleigh deed dit nooit, die was zo stapel, en stapel gek op haar eigen mandje. Die moest je er soms zowat uit trekken. :mrgreen: Maar nogmaals, dat is altijd goed gegaan, dus wat aangaat ga ik even op mijn eigen ervaring af met Gila.
Trouwens, er hebben ook diverse herders zo bij mijj ouders vast gelegen, en ook daarmee is er nooit iets gebeurd. Dus, vooralsnog maak ik mij geen zorgen over deze manier.
Ook is het zo, dat lees ik hier, dat Gila inderdaad een ander type hond is als King en Hayleigh. Dat waren een grote kruising en een 100% Rottweilster. Ik heb met Gila bewust voor een ander gekozen om vergelijken met de vorige 2 te voorkomen………en toch doen we het stiekem wel. :(:
Bij veel van de dingen betrap ik mijzelf erop dat ik zeg of denk, ow, dat deed King, of Hayleigh ook? Niet goed van me, dat weet ik maar het sluipt erin denk ik? Daarmee heeft Gila misschien wel een extra handicap? Ja, ik steek de hand ook in eigen boezem.
Welnu, Gila ligt aan de riem, in de mand, omdat ze gewoon gaat slopen, zaken van tafels gooit of pikt (madame vind appels en bananen naelijk erg lekker) etc. afgooien en op de bank gaat als wij er niet bij zijn. Verschil met King is alleen, Gila doet het ook al als we even de kamer uit zijn, dus als we nog gewoon thuis zijn. Nogmaals, ik vind dat er zijn situaties waar ze niet altijd bij kan zijn, of hoort te zijn, of waarvan wij vinden, nu gewoon ff niet.
Gila hoeft, en gaat dat niet bepalen, dat doen wij als baasjes.
Omdat ze nu slecht op haar plaats kan blijven, lossen we dat op deze manier op, dus (tijdelijk) aanlijnen, waarvan we uiteraard hopen dat het tijdelijk blijkit te zijn, maar ja, het viel King ook niet af te leren dus we zien wel. Maar als mijn vrouw boven met de was bezig is, en sta met een slijptol in de schuur te hobbyen, dan hoeft zij er echt niet bovenop te staan met haar grote neus, om maar eens 1 voorbeeld te geven.
Dus, plaats is plaats, en daar kom je vanaf als wij het zeggen.
Zolang ze dat niet kan, dan passen we een middel toe wat haar dat hopelijk leert, de tijd zal het uitwijzen. Dat het niet de voorkeur geniet van iedereen, da’s een 2e uiteraard.
Maar, zoveel mensen, zoveel oplossingen. :W:
Het is gewoon, merken we nu, moeilijker om zaken af te leren, als zaken aanleren. Een blanco hond leert makkelijker aan, een “verpestte” hond leert moeilijker bepaalde zaken af. Daar hebben we ons iets op verkeken.

Dat haar niets geleerd is zagen we al toen we haar kwamen bekijken in Oss (ze komt dus niet uit het buitenland wat iemand opmerkte, of men moet Oss al als het buitenland zien :lol1: ). Ze sprong op de bank waar mijn vrouw en ik zaten , een 2zitter, dus ze sprong boven op ons. Instinctief reageerde mijn vrouw en ik meteen, vast pakken, terug duwen en meteen een ferm: TERUG!
Die meiden deden, of zeiden niets, maar wel zeggen, dat doe je goed, dat heeft ze nodig?
Ja duh, als je dat zo goed weet, waarom doe of deed je dan zelf niets?? :80:

Nu leerde King ontzettend makkelijk, niet normaal. Die had de intelligentie zowat van een Border Collie. Hayleigh, die anderhalf jaar later kwam, trok zich daar aan op, en kopieerde veel van King z’n gedrag, dus dat maakte het opvoeden makkelijker voor ons. King hielp ons min of meer met het opvoeden van Hayleigh.
Ook zijn we met King op cursus geweest, wat ik ook met Gila overweeg.

Als laatste, en nogmaals, Gila ligt niet 24/7 vast, en niet 24/7 in de mand. We zijn vaak genoeg in de woonkamer aanwezig waarbij ze gewoon rond loopt, of gewoon ergens gaat liggen, vaak naast mij, naast de bank, of aan mijn voeten. Vaak zat is ze erbij als ik in de achtertuin bezig ben, als het geen risico voor haar is. Dus niet als ik met zagen, slijptollen en boren bezig ben, dat begrijpt iedereen hopelijk? Maar, op momenten dat wij beide de kamer uit gaan en we merken dat ze acuut weer haar mand uitloopt voor het 1 of het ander, dan sturen we haar terug, pikken haar vast, en geven haar een duidelijk BLIJF………en dan gaat het piep en jengelbandje lopen..... dus. Puur uit onvrede volgens mij, uit protest. Nou sorry dame, maar met sommige dingen hoef ik je er even niet bij, of je kunt er gewoon even niet bij. Dat leert je maar, wen je maar aan, en accepteer je maar.
Als wij haar 2 keer terug sturen en ze komt er een 3e keer uit, dan gaat ze vast. punt uit, resoluut. Al eerder gezegt, als we visite hebben, die het niet op honden hebben, om welke reden dan ook, dan moet ze die mensen niet lastig vallen, maar gewoon op d'r plek blijven.
Het zal waarschijnlijk een kwestie van een lange adem zijn, en ook omdat er een Mechel in zit, die misschien wat meer aan een baas hangt, als de honden die ik gewend ben? Dat waren hoofdzakelijk Duitsers (alleen in het ouderlijk huis), Rottweilers en een grote kruising (King) van 40 kg. Een Mechel is wellicht iets anders, waar ook ik even mijn weg in moet vinden, maar dat neemt niet weg dat het gepiep en gejengel wel irritant kan worden.

Nu was ik gister bij mijn zeer goede vriend in Grunn, en hun Jaro (langharige Zwitserse Herder reu van 4) piepte en jengelde nog erger, dus het kan altijd erger? Ook hij vertelde, zeer lastig punt om eruit te krijgen. Wel gedroeg Gila zich daar zeer voorbeeldig, en heeft ze heen en weer, perfect 4 uur lang achter in de auto gelegen. Tjah, als ze maar dicht bij me is? Ik heb die 2 op een gegeven moment samen iuit gelaten, mijn vriend heeft een leisbreuk, auw, en had ze beide aan de riem, in 1 hand. :cool2: Ze KAN dus wel gehoorzamen.

Ik denk dat we Gila maar gewoon als een Blanco hond moeten zien, die nooit opvoeding heeft gehad, en vanaf nul moeten aanpakken. Ons ritme oppakken zal lastig voor haar worden, door mijn ploegendiensten loopt ze elke zoveel dagen weer op een andere tijd met me. Mijn vrouw geeft haar wel een kleine plasronde, maar omdat ze nog aardig aan de lijn kan trekken, en dus werkelijk loei sterk is, is ze nu nog wel een te groot risico voor mijn vrouw d’r zwakke rug. Dus, 90% van de rondes loop ik. Mijn vrouw dus alleen een plasronde als ik aan het werk ben. Dat is nog even niet anders, maar dat is het probleem dus ook helemaal niet.
Het is puur, louter en alleen als Gila weet, dat ze niet naar ons toe kan komen, dan gaan de stembanden aan het werk. Alsof zij niet (kan) accepteren dat zij dat zelf niet mag en kan uitmaken. Nou, dan heb ik nieuws voor haar, DAT IS OOK ZO!!
Wel of niet bepalen wij als baas, als roedel leiders. Als dominante reu en teef!!

Zo is dat bij ons thuis, al vanaf kind, altijd zo geweest, en Gila gaat niet de hond worden die daar verandering in brengt.
De rode draad in alle tips die je hier hebt gekeregen is dat je er wat relaxter mee om moet gaan. Maar dat wil er bij jou maar niet in he? Alles ZAL en MOET op jouw manier. Misschien werkte dat bij jouw vorige honden maar bij gila dus niet :19: Relax man.

Leuk dat je weer terug bent!
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik lees ook veel: ik wil, ze moet, wij bepalen enz. Natuurlijk zijn jullie haar baasjes en heeft een hond zich vaak te schikken naar de omstandigheden. Maar je vergeet wellicht dat het een volwassen herplaatser is. Dat kost nou eenmaal soms wat tijd. Zoals je het omschrijft in je post, met het aandikken van letters, hoofdletters en onderstrepen, krijg ik meer het gevoel dat je aan het drillen bent. Misschien wel helemaal fout maar dat ligt dan denk ik aan de uitleg die je er aan geeft.
Geef haar wat meer vrijheid om te bepalen of ze bij jullie wil zijn. Als je bezig bent met een slijptol of zaag dan lopen ze meestal toch wel weer weg omdat ze een hekel aan herrie hebben, althans dat is mijn ervaring. Wij hebben bijvoorbeeld een los hekwerkje van een meter of 6, voor de gevallen dat we aan het verven zijn of iets dergelijks wat gevaarlijk kan zijn voor ze. Ze kunnen er niet bijkomen, maar ze zijn er wel bij. Of zet haar dan desnoods in een tuig aan een 10 meter lijn in je tuin. Of zet dat hekje om je bank heen, als dat verboden gebied voor haar is.

Je vraag was: hoe krijg ik haar stil?
Er zijn ook andere oplossingen dan haar verplicht in haar mand te laten blijven. De mand moet een plek zijn waar ze zich lekker in nestelt om te gaan slapen. Niet om aan een lijn vast te zitten en te popelen om te zien wat de baas aan het doen is.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Goed plan om te overwegen om samen op cursus te gaan Arcee! Ik zou het doen :ok:
Lekker samen aan de gang gaan en je zult nog versteld van haar staan hoe snel ze de oefeningen oppakt en hoeveel lol ze er in zal hebben. En jij dan dus ook :wink:
Je leert je hond onder andere omstandigheden kennen en dus zal je ze beter leren kennen. En ga je haar gedrag ook beter leren lezen en voorspellen. Verder ga je door de weeks wat oefenen want je wilt toch niet voor lul staan die les daarop. Snijdt het mes weer aan twee kanten :wink:
Zoek een leuke hondenschool uit!
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Waarom vraag je advies terwijl je niks veranderen wilt?
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

ArCee schreef: Wel of niet bepalen wij als baas, als roedel leiders. Als dominante reu en teef!!

Maar waarom niet? Gila is een heel andere hond. Waarom zou je dan niet gaan nadenken over andere methodes. Want blijkbaar werken de methodes die je van huis uit hebt meegekregen niet. Als ze wel zouden werken dan zou je geen vraag/prolbeem hebben?
Wat ik van mijn verschillende honden leer, en ook van de honden die ik vroeger thuis heb gehad is juist dat iedere hond een andere aanpak nodig heeft.

Je vroegere honden accedeerden blijkbaar goed op het "Ik ben de baas, jij hebt niks te vertellenmethode"/ maar Gila is een deel herder en zal dus waarschijnlijk meer samen willen werken.

Om maar wat tips te geven, en die zijn alleen gebaseerd op wat ik hier lees:

Ik zou toch de bench terug zetten en kijken of het gedrag daar anders in wordt.

ik zou ALS ik haar al in die bench zou doen haar proberen afleiding te bieden door haar iets lekkers te geven wat niet in een halve minuut op is.

Ik zou haar veel meer bij zaken betrekken. Dus niet vast als jullie thuis zijn. Je kunt makkelijk in scene zetten dat je de kamer uitgaat en haar dan "betrappen" als ze wat doet wat niet mag. Zagen, slijpen enz hebben wij jaaaren gedaan bij onze honden. Ik ga dan dus even uit van mijn eigen referentiekader (dat doe jij immers ook van de jouwe) en dat heeft nooit enig probleem opgeleverd. Honden bleven op veilige afstand staan te kijken.

Ik begrijp best dat het lastig is om jarenlang uitgevoerde gewoontes los te laten, maar zoals ik het lees overweeg je niet eens om je oude methodes te laten varen. daarom nogmaals mijn belangrijkste vraag: "waarom eigenlijk niet"??
Gon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising boomer. mopshond

Ongelezen bericht door Gon »

ArCee schreef: Ik denk dat we Gila maar gewoon als een Blanco hond moeten zien, die nooit opvoeding heeft gehad, en vanaf nul moeten aanpakken.]
Ik denk ook dat dat mischien beter is....Ik denk dat ze moet leren om even alleen te zijn, als ze eenmaal door heeft dat jullie wel weer terug komen, wordt het wel beter......( is mijn ervaring) En evt. wat lekkers geven....

Verder kan ze zoals al eerder geopperd, niet wat meer bij jullie in de buurt zijn?? eventueel vast aan de riem, zodat ze jullie niet in de weg loopt?
Groetjes van Gon, Famke, en poezebeest Ayla, een kleine doerak...
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ArCee schreef: Zo is dat bij ons thuis, al vanaf kind, altijd zo geweest, en Gila gaat niet de hond worden die daar verandering in

En als Gila wel de hond is die dat nodig heeft, wat dan?
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

ArCee schreef:Wat die riem aangaat het volgende:
Ik heb mijn vorige hond ALTIJD, dus bijna 14 jaar op deze manier gehouden zonder dat het ooit fout is gegaan. [knip]Trouwens, er hebben ook diverse herders zo bij mijj ouders vast gelegen, en ook daarmee is er nooit iets gebeurd. Dus, vooralsnog maak ik mij geen zorgen over deze manier.
Ik heb geen longkanker, ook al ben ik roker.
Bij mij in de familie is er ook nog nooit een roker doodgegaan aan longkanker.
Ik kan dus rustig blijven roken omdat je van roken geen longkanker krijgt.

Dát is de redenatie die je hierboven hanteert.
En daar klopt natuurlijk niks van.

Er is niet één aanpak die voor alle honden werkt.
De aanpak stem je af op het karakter van de hond.
Deze specifieke hond reageert niet goed op jouw aanpak.
Dan pas je je aanpak toch aan :19:
Zo simpel is het gewoon, hoor.
Maar goed, als "deze hond niet de hond gaat zijn om hier verandering in te brengen", dan vraag ik me af waarom je advies vraagt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”