fungus schreef:Danoontje powerrr schreef:fungus schreef:Castratie kan de opvoeding van een reu echter gemakkelijker maken. Een reu die continu aan teven denkt, is heel moeilijk te trainen. Er zijn slechts een paar uitzonderingen die echt in staat zijn om interessanter te zijn dan een geil teefje dat een beetje verder loopt.
Natuurlijk kan dat. Mijn intacte reu zou er wellicht ook makkelijker trainbaar door zijn geweest.
Hij is nu 6 jaar, maar moest hij kiezen, dan verlaat hij me zo voor een roedel loopse teefjes, hoor.
Maar aangezien hij niet 24/7 los loopt zonder toezicht, hoeft hij niet perfect te zijn

Ik heb het hier over de training zelf: probeer maar eens aandacht te krijgen en vooral te houden van een geile reu die niets liever zou doen dan snuffelen, teefjes gaan versieren, op elke uitdaging van andere reuen reageren, markeren,... Ik vind het absoluut niet plezierig om met zo'n reu te "werken". Heel moeilijk als een hond op het ene moment aan je been plakt en een paar seconden later als een stofzuiger begint te snuffelen.
Op dat moment hebben wij in overleg met verschillende mensen die aan de training van Ike hebben meegewerkt, besloten om hem chemisch te castreren om te zien wat het effect was. Nog geen week later kon ik op training met Ike los werken. Zijn enthousiasme en sportieve prestatie waren nog altijd even groot, maar hij was beheerster. Bij ons had castratie dus een enorm effect op zijn gedrag. Toen de chemische castratie begon uit te werken, stelde Ike weer identiek hetzelfde gedrag en hebben we hem definitief gecastreerd.
Ike hoeft voor mij ook niet perfect te zijn, maar ik wil ook wel nog op een plezierige manier met hem kunnen werken, sporten en spelen. En ik denk dat je verdomd goed weet dat ik het hier niet heb over reuen die 24/7 zonder toezicht lopen. Je maakt er gewoon een karikatuur van.
Je hoeft echt geen verantwoording af te leggen van mij, hoor.
Ik zeg toch ook dat castratie makkelijker kan zijn?
We hebben klaarblijkelijk gewoon een andere mentaliteit hierover.
Ik vind niet dat alles wat makkelijker is, perse uitgevoerd (eraf geknipt) moet worden.
Je kan kiezen om het zo laten en roeien met de riemen die je hebt.
Vandaar die ''24 uur per dag'': dat was om mijn punt duidelijk te maken.
M.a.w.: dat ik zelf mijn hond in bepaalde situaties gewoon zal aanlijnen.
Dat doe ik bv. ook met mijn Galgo in een situatie met veel konijnen.
Wat gaat dat gaat en wat niet gaat, dat gaat dan maar even niet.
Jaap* verwoordt wel goed hoe ik erover denk:
Jaap* schreef:
In al mijn jaren jachttraining is nog nooit rekening gehouden met loopse teven, en eigenlijk merkt ook nooit iemand er iets van. En trouwens, als er geen loopse teef is rent er wel een haas voorbij, of er zitten eenden op het nest.
Er is altijd wel iets waardoor het de ene keer beter gaat dan de andere keer, maar als je gewoon lekker samen aan het werk bent geeft dat niks. Ik ben ook wel eens met mijn hoofd ergens anders, dat hoort bij het leven.
marian* schreef:Ik zeg ook niet dat die hormoontjes zo anders zijn,maar de honden zijn het wel.
De instelling van de baas is vaak ook anders en dus vind ik het dooddoenerig.
Nou, mijn Dobermann komt gewoon uit een showlijn hoor.
Ik heb hem in eerste instantie als huishond genomen.
VZH en IPO deed ik er puur recreatief bij, dus geen wedstrijden e.d.
Loopse teven op het veld vond ik niet erg, omdat ik daar dan op kon trainen.