Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn we Darwin voorbij?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Re: Zijn we Darwin voorbij?

Ongelezen bericht door Badu »

Wat is je punt Nanna?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Goed artikel!
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Nanna schreef:
Badu schreef:Wat is je punt Nanna?
Gespreksstof ;-)
Ik ben het er van A tot Z mee eens, maar wellicht zijn er mensen die dat toch anders zien.
Okay... vind het ook een prima artikel. Ken het van de site van Ed Gubbels: www.gencouns.nl
Staan nog meer hele goede artikelen op :E:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:Ik zie niet veel weerwoord ;-)
Grappig, want iedereen die fokt is toch feitelijk bezig met het steeds verder vernauwen van de genenpool. Ja, er wordt driftig getest en uitgesloten bij het leven en daarmee wordt dan een schijnveiligheid gecreeërd want wat overblijft móet dan toch wel verder supergezond zijn?
:19:

Ik word ook altijd een beetje naar als ik fokkers hoor zeggen 'ter verbetering van het ras'. Alsof een hond een maakbaar iets is dat je móet verbeteren. Een stukje groter/kleiner, meer vacht/minder vacht, grotere kop/kleinere kop, meer neus/minder neus.
Hoezo moet je het ras 'verbeteren'?
Ben je niet op het ras gevallen omdat je het zo mooi/lief/prachtig vindt? Nee, er moet weer aan gesleuteld worden. Alsof het een auto is die opgepimpt moet worden. :denken:

De arrogantie alleen al die uit deze mentaliteit spreekt vind ik walgelijk.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Ik vraag me af of iedereen het artikel goed heeft gelezen. Het gaat er niet om dat selectie an sich slecht is, maar dat je niet moet selecteren op de verkeerde kenmerken. Daarmee ben ik het wel eens ja.
Zie:
Belangrijk in de ‘op productie gerichte’ domesticatie is dat de kenmerken waarop wordt geselecteerd, heel direct verband houden met de vitaliteit van het dier. Dieren moeten tenminste een minimaal niveau van ‘gezond functioneren’ bereiken, willen ze in staat zijn om in voldoende mate vlees, melk, wol of eieren te produceren. Gebrek aan vitaliteit vertaalt zich al heel snel in productie-verliezen. Dat leidt ertoe, ondanks het beschermde milieu waarin de dieren leven en ondanks de ‘onnatuurlijke’ fokdoelen, dat de selectie op vitaliteit nog steeds van invloed blijft op de veranderende genenpool.
en
Vitaliteit kan een-op-een worden vertaald in welzijn. Minder vitaal betekent minder adequaat functionerende fysiologische systemen en een minder efficiënt functionerend immuunsysteem. De gevolgen zijn helder, vaker en ernstiger ziek, minder nakomelingen en korter leven. We hebben in de gezelschapsdierenfokkerij een ontwikkeling in gang gezet waarbij we over het hoofd zagen dat in dat fraaie, bijzondere of exclusieve karkas een dier zit, een levend wezen met gewoon een fundamenteel recht op het grootst mogelijke welzijn. De grootst mogelijke vitaliteit biedt de beste kansen daarop.
Darwin legde uit hoe dat met natuurlijke selectie kan, productiefokkers lieten zien dat dat met kunstmatige selectie nog steeds mogelijk is en te veel hobbyfokkers hadden daar geen aandacht voor.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Inge O schreef:
under the red sky schreef:Ik vraag me af of iedereen het artikel goed heeft gelezen. Het gaat er niet om dat selectie an sich slecht is, maar dat je niet moet selecteren op de verkeerde kenmerken. Daarmee ben ik het wel eens ja.
waarom zouden we het niet goed hebben gelezen en als we juist zeggen dat we het met hem eens zijn :denken: ?
Omdat het tegenstrijdig is om het met dit artikel eens te zijn terwijl je selecteren en uitsluiten slecht vindt. Ik zeg toch ook niet dat niemand het goed heeft gelezen?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Echo »

Er wordt gelukkig tegenwoordig wel meer op gezondheid gelet bij het fokken.
Met fokken op zich is niets mis vind ik. Maar ik vind wel dat mensen die een rashond kopen bij een fokker moeten weten wát ze nu eigenlijk kopen.
Klik HIER voor de ziektebeelden die ontstaan zijn door het select fokken in rashonden. Vers bloed inbrengen is naar mijn mening gewoon een must.
Dat gebeurt nu veel te weinig omdat het dan niet 'raszuiver' zou zijn, terwijl je vaak toch weer de gewenste uiterlijken en gedragingen kunt krijgen. De kans op andere kenmerken is echter dan wel daar en dan heb je als fokker kans op winst/gezichtsverlies.

Ik zou bijv nooit een hondje als pup bij een fokker kopen die een heel klein neusje heeft en daarom ademhalingsproblemen kan krijgen. Daarbij vraag ik me ook wel eens af of mopshonden en dat soort klein grut niet constant hoofdpijn heeft...Ik denk dat ik het beter bij asiel- en herplaats hondjes kan houden...
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Echo schreef:Klik HIER voor de ziektebeelden die ontstaan zijn door het select fokken in rashonden.
Die staat bol van de fouten, dus dat vind ik dan weer niet zo'n goede bron.
And few will ever climb
Echo
Zeer actief

Miranda schreef:
Echo schreef:Klik HIER voor de ziektebeelden die ontstaan zijn door het select fokken in rashonden.
Oh... :scratch: Dat was mij onbekend. Wat voor fouten staan er in? Ze geven overal netjes referenties bij.
Ken je misschien een andere bron die beter klopt?
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Echo schreef:
Miranda schreef:
Oh... :scratch: Dat was mij onbekend. Wat voor fouten staan er in? Ze geven overal netjes referenties bij.

Nou bijvoorbeeld bij de schotse herdershond worden allemaal sprookjes verteld over enge ziekten die bij mijn weten helemaal niet voorkomen bij de collie. En zaken die momenteel spelen (radius curvus en degeneratieve myelopathie) worden in het geheel niet genoemd. Wat overigens 2 ernstige aandoeningen zijn. Verder wordt het mdr1-gen helemaal over het hoofd gezien.
Daarnaast wordt de collie afgeraden als zeer ernstig ziek. Nou, ik kan je verzekeren dat dit helemaal niet klopt. En geloof me, ik ben buitengewoon kritisch op het hele rashondgebeuren en ben het met bepaalde zaken helemaal niet eens. Iets wat ik ook regelmatig ventileer. :mrgreen:

Dus de bedoeling is goed, inhoudelijk klopt er geen fluit van. In ieder geval bij mijn ras dan.
Afbeelding
Echo
Zeer actief

Ja dat zal kloppen wat je zegt. Natuurlijk zijn ze ook afhankelijk van wat er geschreven is...Een beetje jammer maar geeft wel een beetje aan dat er toch best wel ziektes rond rashonden zitten, die je bij wolven (daar komt ie weer) helemaal nooit meemaakt. Dat komt natuurlijk door het verhaal wat nanna poste: bij wolven speelt natuurlijke selectie nog een rol. Een zwak dier overleeft het niet. Maar bij onze gedomesticeerde dieren (en mensen trouwens ook) speelt natuurlijke selectie helemaal geen rol meer.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Echo schreef: Oh... :scratch: Dat was mij onbekend. Wat voor fouten staan er in? Ze geven overal netjes referenties bij.
De referenties zijn óók het probleem. Vaak zie je hondenpage.com opduiken, nou....als ik ergens geen hoge pet van op heb.... Dat zijn allemaal goedbedoelende maar niet erg vakkundige amateurs.

Nee, er is geen betere bron die alle rassen in één pagina behandeld.
Je moet nog steeds onderzoek doen naar het ras dat je overweegt. Grondig.

Bij de Zwitserse Witte herder noemen ze drie ziekte's, en ze vinden het ras aanbevelenswaardig.
Nou, ze missen een paar ziekte's, een van de ziekte's die ze wel noemen heb IK nog nooit van gehoord, en bovendien is bij witjes nou juist het karakter waar je erg grondig op moet selecteren, omdat het stíkt van de angstige schijtebakken omdat fokkers op de mooi fokken, en te weinig fokkers het karakter meenemen.
And few will ever climb
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De moraal van het verhaal is leuk (ben zelf ook naar die dag geweest toen). Maar om nou te doen alsof het bij productiedieren zo veel beter gaat :denken:
Ik denk dat het juist precies hetzelfde is gegaan daar. Vleeskoeien die niet zelf kunnen bevallen, melkkoeien die geen moeder instinct meer hebben. Varkens die niet met hun biggen kunnen.
Net of zo'n dikbilfreak in de wei zo blij zal zijn met zijn lijf ?
Ook bij productiedieren werd er niet op inteelt gelet hoor. Alleen op vererving van melkproduktie. Nu zijn ze er ook achter dat melkproductie alleen niet de koe maakt dus worden er bij veel boeren ook andere rassen ingekruist. Hetzelfde dus als waar ze bij de honden naar toe moeten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

lieke schreef: Ik word ook altijd een beetje naar als ik fokkers hoor zeggen 'ter verbetering van het ras'. Alsof een hond een maakbaar iets is dat je móet verbeteren. Een stukje groter/kleiner, meer vacht/minder vacht, grotere kop/kleinere kop, meer neus/minder neus.
Hoezo moet je het ras 'verbeteren'?
Ben je niet op het ras gevallen omdat je het zo mooi/lief/prachtig vindt? Nee, er moet weer aan gesleuteld worden. Alsof het een auto is die opgepimpt moet worden. :denken:

De arrogantie alleen al die uit deze mentaliteit spreekt vind ik walgelijk.
Het hangt er vanaf wat de fokker wil verbeteren :wink:
Nog mooier/groter/kortere of langere neus zegt me niet zo veel.
Terug naar een gezonde, langer "productieve" "levensduur" en een betrouwbaar karakter zegt me wel wat.

Als een fokker zich inzet voor dat laatste (met dus een outcross als dat nodig is om het doel te bereiken) mag hij dat van mij verbeteren noemen.

Ik vind het wel een mooi artikel Nanna :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”