Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

meerdere honden altijd beter dan 1 alleen ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: meerdere honden altijd beter dan 1 alleen ?

Ongelezen bericht door vania »

goh beter, geen idee, ik denk dat dat van hond tot hond afhangt
wij hebben 4 honden, tot voor kort 5

Shadow leefde alleen binnen omdat hij niet met de rest overweg kon (oke wel als de teven loops waren :roll: )
van hem had er helemaal geen hond bij moeten komen (dat is ook de reden waarom de rest naar buiten is verhuist)

Zena is nu de oudste en volgens mij had zij prima gefunctioneerd als enige hond, zij speelt een keer of 3 per jaar met de andere honden, maar meer ook niet, zij zijn alleen "goed" omdat ze dan eten kan gaan pikken (zij heeft haar bak altijd gelijk op, de rest durft nog wel eens wat laten staan, wat zij dan stiekem gaat opeten) zij schenkt ook heel weinig aandacht aan de andere honden, al zouden ze op hun kop gaan staan, dat interesseert haar totaal niet

Darko vind vooral Zena wel leuk, de andere 2 zijn met momenten veeeel te druk voor hem, maar hij heeft ook zijn "speelmomenten" en dan zijn Guapa en/of Jänta wel "goed genoeg"
hij geniet er ook van om alleen met ons op pad te zijn (hier zijn ze thuis altijd alle 4 samen)

Guapa zou als enige hond "slecht" functioneren in die zin, dat zij wel altijd honden-contact zoekt, zowel bij Darko (bij Zena niet zo, omdat die meer op zich zelf is) als bij Jänta, zij geniet er ook wel van om alleen met mij op pad te zijn, maar is ook wel weer blij om bij de rest te komen

Jänta vind ik moeilijk, die hecht enorm veel waarde aan het contact met onze andere 3 honden (ene eigenlijk alle hondenop de hele wereld :engel: ) maar als ik haar alleen mee neem, geniet ze er even veel van

ik moet wel zeggen dat ze hier alle 4 genieten van alleen-tijd met ons en dan ook wel genieten, maar anders als dat er 1 van de andere mee zijn, zo lopen Darko, Guapa en Jänta altijd te rauzen of zwemmen ze samen of zo, terwijl ze alleen mee zijn ze in een straal van max 5meter van mij af gaan
Zena is dan weer anders, omdat die niet los kan en ik met haar veel slechter contact kan maken op wandelingen
Afbeelding
jelle & syb
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door jelle & syb »

Niet altijd , Beertje vind het fijner alleen , en Syb ook :denken:
Toch maar herplaatsen dan :idea: :eek:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEE :mep: stoute baas :boos: :boos:
Afbeelding
Leer van gisteren , droom van morgen , maar leef vandaag
http://www.hondenopvang.com/
margie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 3 honden
Border collie/stabij , chow chow/benner senner , kruising terrier/herder

Ongelezen bericht door margie »

Wij hebben 5 honden, en niet allemaal hebben ze wat aan elkaar.
De 2 kleintjes zijn meer op zichzelf, en hebben geen behoefte aan een maatje.
De 3 grote honden spelen wel met elkaar, alleen reu-reu minder, komt dan toch een beetje dominantie boven.
Net zoals al werd geschreven hangt het heel erg van de hond zelf af.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Naima »

Ik denk dat over het algemeen het voor een hond leuker is om met een (of meerdere) andere hond(en) te leven in huis. Voor Lotus gaat dat wel op in ieder geval, ik weet zeker dat zij het echt héél erg leuk zou vinden als er nog een hond zou zijn hier. Ze is wel behoorlijk onderdanig en laat zich de botjes uit dr bek jatten (en het komt niet in haar op om daar ook maar enige vorm van commentaar op te hebben), dus ik ga daar wel op letten. Zij is er al dus de hond die erbij komt moet voor haar ook een toevoeging zijn in mijn ogen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

nee, niet per definitie. Terry van mij zou bijvoorbeeld gek worden in haar eentje vermoed ik, maar Snuf zal na het eerste gemis zich denk ik prima kunnen vermaken als enige hond. Ik denk zelfs dat hij dat veel leuker vindt, want dan hoeft hij geen aandacht te delen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik denk dat het hond afhankelijk is. Luna zou denk ik dolgelukkig worden van een tweede hond. Ze wil zo graag spelen, maar de katten werken niet mee :mrgreen: De hond van mijn schoonouders daarentegen is erg gesteld op haar rust. Ze tolereert Luna dan ook meer dan dat ze haar echt op prijs stelt :F: Maar ze zijn wel heel lief samen en kunnen goed samen. Toch denk ik dat Luna aan dat contact veel meer behoefte heeft dan de lab van mijn schoonouders. Die wil gewoon rust in de tent.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Loddie is nu 7 en half en zolang zijn Loddie en Rambo al samen. Loddie kan dan ook niet zonder Rambo terwijl Rambo het waarschijnlijk wel prima zou vinden alleen.
Moppie zou goed als enigste hond geplaatst kunnen worden, die heeft dan alleen maar meer aandacht.
Voor Oeps vindt ik het belangrijk dat er andere honden zijn. Oeps wordt door mijn 3 meiden goed opgevoedt en ze zorgen dat Oeps niet teveel dominant gedrag laat zien, want dat zit er goed in bij Oeps.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Dat ligt echt aan de hond die er al is maar ook aan de hond die jij er zo nodig bij wil zetten. Soms doe je daar je eerste hond geen plezier mee omdat ze niet goed bij elkaar passen.
Misschien zou het beter zijn als ze zelf hun huisgenoten mochten kiezen.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

dicyvo schreef:Zal een hond echt altijd gelukkiger zijn wanneer je meer dan 1 hond hebt of ligt dit ook aan je hond/ras.
Bailey vindt andere honden nu nog leuk en mist naar mijn idee ook wel eens een speelmaatje. Hij probeert wel met de kat te spelen maar dat is geen succes :F:
Wel krijgt hij nu natuurlijk alle aandacht en dan moet hij die delen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen in deze.
Dat is per hond afhankelijk. Er zijn rassen bekend die eigenlijk gewoon de enige hond willen zijn. Die hoeven, en hebben geen 2e hond nodig.
In mijn geval hadden wij indertijd eerst King, en die kwam bij ons op 7 maanden, zonder dat er ook maar iets bekend was van hem, dus eerst eens anderhalf jaar ongeveer hem alleen gehouden. Om met hem te trainen, observeren, onwikkelen etc.

Na die anderhalf jaar hebben we er een vriendinnetje bij gedaan, omdat we dachten dat hij daar blij mee zou zijn.
Uiteindelijk kunnen we nu zeggen, nu beide overleden zijn :cry: dat King het op zich prima had gevonden als hij als enige hond was gebleven, voor Hayleigh echter was King een geschenk uit de hemel. Die was zowat verliefd op King.
Hayleigh is ook uiteindelijk de liefdevolle, stabiele, beschermende en waakse knuffelhond voor ons gewoorden door King.
Omdat hij zo stabiel en onbevreest was. Omdat hij zo relax kon zijn. Omdat hij zijn leven zou hebben gegeven voor ons.
Beide honden kwamen erg voor elkaar op, waren erg aan elkaar gehecht, konden alles van elkaar hebben en waren bijna overal samen, maar King was iets zelfstandiger als Hayleigh.
King is als 1e van de 2 overleden, en Hayleigh kwijde weg zonder King.
Andersom had dat niet gebeurd is onze inschatting.
Ik heb door omstandigheden wel eens 1 van de 2 thuis moeten laten, met verwondingen of ziekte of zo en dan kon ik het aardig inschatten.
Hayleigh liep dan telkens achterom te kijken waar King bleef of waar hij was, en in de tussentijd veel dichter bij mij blijven omdat haar maatje er niet bij was.
King alleen mee was alsof er nooit een Hayleigh mee was. Die deed gewoon zijn ding, niets aan te ontdekken, maar kwam alleen iets vaker even een aai halen op zijn meest blije manier met zo'n blik: gezellig he, jij en ik eens samen, net als vroeger :mrgreen:

Dus, ik zou de hond laten kiezen om een 2e hond erbij, als het goed is merk je dat wel aan hem/haar.
Een 3e erbij is mij slecht bevallen, dat was in mijn situatie echt een 3e wiel aan de wagen. Gelukkig was dat tijdelijk door een bepaalde situatie van de orginele eigenaren.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Dol doet het prima zonder banjer,maar ik denk dat ze het zeer op prijs zou stellen als er een hond bij zou komen :wink:
Afbeelding
Zilla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Italiano en Staffordshire Bull Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zilla »

Luke onze stafford was 6 jaar toen Zilla erbij kwam. 6 jaar is niet oud natuurlijk maar hij begon zich al wel een beetje als een opa hondje te gedragen :schrik: onderneemde weinig uit zich zelf, werd minder speels, was als het aan hem lag ook met kleine rondjes al tevreden. Alhoewel veel mensen zeggen dat staffies 'mensen honden' zijn geen 'honden honden' en liefst alleen zijn merken wij juist dat Zilla haar komst hem zoveel goeds doet. Hij lijkt weer een speelse pup, onderneemt vanalles, is drukker geworden en ook een stuk vrolijker!
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja dus.
Ook al lijkt het zo wil dat nog niet zeggen dat er nergens een hond rond kan lopen die een match is met zo'n eigenheimer.
Heb al verschillende keren meegemaakt dat zo'n 1ling toch ergens een hond kan tegen komen wat klikt.

Heb er hier nu 10 / 1 laekense ,4 poedels 5 bouviers in huis lopen en niet iedereen kan soms evengoed met elkaar ,maar de verschillende karakters vullen de groep wel goed aan .
Zo vind ik dat een schermutseling net zo goed bij hoord als een grote stoeipartij.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Bij Beau ga ik dat niet proberen. Ik denk dat hij ewn andere hond zou accepteren, maar echt interactie zal er weinig plaats vinden. Hij is een maand bij een andere hond in huis geweest, maar dat vond hij niks. Hij wilde wel met mij spelen, maar niet met die andere hond. Buiten negeerde hij haar. Soms speelt hij buiten wel eens met een vreemde hond (echt een gelukmomentje voor mij :I:, vind het heerlijk om te zien), maar dat is vaak ook van korte duur.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Cleva schreef:Ja. Áltijd.

Wat een leuk os heb je de ze was duidelijk in haar element :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”