Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
PHTVL??
Moderator: moderatorteam
-
pienjo
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniels
PHTVL??
Voor zover ik weet is PHTVL een afwijking die voorkomt bij Dobermanns. Nu hebben we er bij de Engelse Cocker in Nederland momenteel (voor zover bekend vroeger niet) ook een paar (graad 1). Maar ik vraag me af of het bij rassen buiten de Dobermann ook voorkomt en wat is dan het fokbeleid?
Er is in Finland namelijk ooit (jaren geleden) een nest Cockers geboren waarvan 3 PHTVL / PHPV in ernstige mate hebben. De moeder (geen PHTVL maar wel met MPP) van die pups overleden aan cardio-myopathie, die teef heeft in een andere combinatie ook een PHTVL / PHPV pup gegeven en in weer een andere combinatie cardiomyopathie. Nu komt bij cockers DCM wel eens voor, maar niet heel vaak, en PHTVL is bijna helemaal niet.
Bij de Dobermann komt ook cardiomyopathie voor en PHTVL. Is dat geval bij de cockers nu toeval of komt bij de Dobermann (en andere rassen) PHTVL vaker voor in lijnen met hartafwijkingen?
Er is in Finland namelijk ooit (jaren geleden) een nest Cockers geboren waarvan 3 PHTVL / PHPV in ernstige mate hebben. De moeder (geen PHTVL maar wel met MPP) van die pups overleden aan cardio-myopathie, die teef heeft in een andere combinatie ook een PHTVL / PHPV pup gegeven en in weer een andere combinatie cardiomyopathie. Nu komt bij cockers DCM wel eens voor, maar niet heel vaak, en PHTVL is bijna helemaal niet.
Bij de Dobermann komt ook cardiomyopathie voor en PHTVL. Is dat geval bij de cockers nu toeval of komt bij de Dobermann (en andere rassen) PHTVL vaker voor in lijnen met hartafwijkingen?
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: PHTVL??
Mijn Lancashire Heeler heeft het ook. Zij komt uit Finland en daar is de diagnose gesteld op de leeftijd van 8 weken.
Hier in Nederland heb ik haar opnieuw laten onderzoeken. De oogarts hier vond de aandoening heel licht en zei dat ze hier waarschijnlijk als negatief beoordeeld zou zijn geweest.
In Finland zijn ze kennelijk veel strenger.
Overigens heeft mijn Heeler ook een aandoening aan de hartkleppen.
Wel een interessant gegeven dat honden met een black/tan vachtkleur dezelfde aandoening kunnen hebben.
Hier in Nederland heb ik haar opnieuw laten onderzoeken. De oogarts hier vond de aandoening heel licht en zei dat ze hier waarschijnlijk als negatief beoordeeld zou zijn geweest.
In Finland zijn ze kennelijk veel strenger.
Overigens heeft mijn Heeler ook een aandoening aan de hartkleppen.
Wel een interessant gegeven dat honden met een black/tan vachtkleur dezelfde aandoening kunnen hebben.
Groetjes van Charlotte

-
pienjo
- Vaste gebruiker
Die gevallen uit finland zijn wel eenkleur, maar niet met tan (hoewel tan natuurlijk wel voorkomt bij de cocker). Cardiomyopathie komt ook bij de bonte cockers (zonder tan) voor, maar ja het is natuurlijk een ras waarin tan voorkomt, dat is waar.
Heeft jou hond ook DCM?
Heeft jou hond ook DCM?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zou daar geen conclusies aan durven verbinden, hoor.Sjalot schreef:Wel een interessant gegeven dat honden met een black/tan vachtkleur dezelfde aandoening kunnen hebben.
Grofweg 75% van alle honden hebben of dragen tanpoint.
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
DCM is een verdikte hartspier toch?pienjo schreef:Die gevallen uit finland zijn wel eenkleur, maar niet met tan (hoewel tan natuurlijk wel voorkomt bij de cocker). Cardiomyopathie komt ook bij de bonte cockers (zonder tan) voor, maar ja het is natuurlijk een ras waarin tan voorkomt, dat is waar.
Heeft jou hond ook DCM?
Mijn hond heeft mitralisklepprolaps.
De hartkleppen sluiten niet goed.
Groetjes van Charlotte

-
pienjo
- Vaste gebruiker
Marjoleine schreef:Ik zou daar geen conclusies aan durven verbinden, hoor.Sjalot schreef:Wel een interessant gegeven dat honden met een black/tan vachtkleur dezelfde aandoening kunnen hebben.
Grofweg 75% van alle honden hebben of dragen tanpoint.
Dat is waar, ik denk ook niet dat het met tan te maken heeft, maar is het verband tussen PHTVL (of MPP?) en hartafwijkingen wel ooit onderzocht? Een van de 3 nederlandse cockers met PHTVL (graad 1) waarbij de vader MPP heeft en die reu in een andere combinatie een hartafwijking (geen DCM) heeft gegeven. Ik zeg, misschien is het toeval, maar toch is het gek.
Van de andere 2 gevallen heb ik geen informatie van de lijnen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk je aan een verband met bv PDA?
Omdat het beide over persisterende zaken gaat?
Omdat het beide over persisterende zaken gaat?
-
pienjo
- Vaste gebruiker
Maar PHTVL en MPP zijn wel soortgelijke dingen toch, persisteren van adertjes in het oog. Vaak zien we wel MPP ook samen met knikstaarten. Vroeger werden cockers gecoupeerd en werd er dus niet/nauwelijks tegen knikstaarten geselecteerd.
We dachten zelf iets in de richting van het knikstaartenverhaal van Brooymans-Schallenberg die had het ook over persisterende vaten en knikstaarten. Maar ja, ik weet het, Brooymans-Schallenburg had het over muizen, een hond is geen muis, tenminste toen ik gisteren bij mijn moeder op visite was deden ze nog allemaal woef.
Nee PDA hebben we bijna(?) niet. Ik ken maar een geval, ouders waren MPP-vrij, HPTVL is niet aangegeven (dus zullen ze dat wel niet hebben). Die hartafwijking waar ik het over had was aorta-stenose , vernauwing van de aorta. Geen idee of dat met persisterende vaten te maken heeft, ik dacht van niet.
Hoe DCM in PHTVL en MPP steken weet ik ook niet, het valt me alleen zo op.
We dachten zelf iets in de richting van het knikstaartenverhaal van Brooymans-Schallenberg die had het ook over persisterende vaten en knikstaarten. Maar ja, ik weet het, Brooymans-Schallenburg had het over muizen, een hond is geen muis, tenminste toen ik gisteren bij mijn moeder op visite was deden ze nog allemaal woef.
Nee PDA hebben we bijna(?) niet. Ik ken maar een geval, ouders waren MPP-vrij, HPTVL is niet aangegeven (dus zullen ze dat wel niet hebben). Die hartafwijking waar ik het over had was aorta-stenose , vernauwing van de aorta. Geen idee of dat met persisterende vaten te maken heeft, ik dacht van niet.
Hoe DCM in PHTVL en MPP steken weet ik ook niet, het valt me alleen zo op.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik wou je wijzer hebben, pienjo.pienjo schreef:Maar PHTVL en MPP zijn wel soortgelijke dingen toch, persisteren van adertjes in het oog. Vaak zien we wel MPP ook samen met knikstaarten. Vroeger werden cockers gecoupeerd en werd er dus niet/nauwelijks tegen knikstaarten geselecteerd.
Als je niet tegen iets selecteert is het nogal logisch dat het gewoon voorkomt, nietwaar?
Ja, er is een erfelijke factor, dat geloof ik zeker. Maar die is er voor MPP ook.
Dat kan dus net zo goed (en zelf beter) om dezelfde lijnen gaan als raakvlak.
Wil je wegwezen?We dachten zelf iets in de richting van het knikstaartenverhaal van Brooymans-Schallenberg die had het ook over persisterende vaten en knikstaarten. Maar ja, ik weet het, Brooymans-Schallenburg had het over muizen, een hond is geen muis, tenminste toen ik gisteren bij mijn moeder op visite was deden ze nog allemaal woef.
Dat verhaal was echt op niets gesteold.
Het was niet eens gestoeld op een onderzoek dat zich richtte op knikstaarten!
Dat was een bijverschijnsel van een groep proefdieren die op totaal andere zaken getest werden. Nauwelijks valide te noemen dus.
Misschien ook een kwestie van lijnen?Hoe DCM in PHTVL en MPP steken weet ik ook niet, het valt me alleen zo op
Er wordt heel nauw gefokt in de cockers, zo gek is die gedachte dus niet.
-
pienjo
- Vaste gebruiker
marjoleine: Ja, ik snap wel dat als je er niet tegen selecteert het vaker voorkomt. Tegenwoordig (met lange staarten) zal dat nog wel een stuk beter worden. Maar knikstaarten zijn geen schering en inslag hoor, een aantal fokkers zijn in het verleden wel zo verstandig geweest om cockers met een knikstaart niet in te zetten voor de fok. (Waarschijnlijk door het horrorverhaal van Schallenberg).
Lab-muizen zijn natuurlijk een slecht voorbeeld van gezonde dieren. Ik dacht dat er echt onderzoek was gedaan aan muizen. Maar nog steeds vind ik persisterende vaten wel logisch klinken, maar niet wetenschappelijk hard dus.
Close fokken als oorzaak voor DCM: kan het zit in bont en eenkleur (die kleuren worden al decennia gescheiden gefokt) dus dan moet het er al vroeg in hebben gezeten. In de meeste stambomen is geen enkele lijn duidelijk te onderscheiden. De prevelatie is wel heel laag. Het zal wel geen simpel recessief gennetje zijn ben ik bang.
Maar ik hoopte eigenlijk om iets meer te weten te komen over PHTVL. Knikstaarten/MPP is een zijspoor. Kom ik graag later nog eens op terug moet ik eerst nog wat verder uit zoeken. Dat het algemeen in het ras voorkomt en per ongeluk in dezelfde lijnen voorkomt is zeker iets wat ik zal meenemen.
@ Inge: heb je ergens een artikel dat er een link is tussen PHTVL en MPP (voelt wel logisch hoor, maar zwart op wit is natuurlijk beter) .
Lab-muizen zijn natuurlijk een slecht voorbeeld van gezonde dieren. Ik dacht dat er echt onderzoek was gedaan aan muizen. Maar nog steeds vind ik persisterende vaten wel logisch klinken, maar niet wetenschappelijk hard dus.
Close fokken als oorzaak voor DCM: kan het zit in bont en eenkleur (die kleuren worden al decennia gescheiden gefokt) dus dan moet het er al vroeg in hebben gezeten. In de meeste stambomen is geen enkele lijn duidelijk te onderscheiden. De prevelatie is wel heel laag. Het zal wel geen simpel recessief gennetje zijn ben ik bang.
Maar ik hoopte eigenlijk om iets meer te weten te komen over PHTVL. Knikstaarten/MPP is een zijspoor. Kom ik graag later nog eens op terug moet ik eerst nog wat verder uit zoeken. Dat het algemeen in het ras voorkomt en per ongeluk in dezelfde lijnen voorkomt is zeker iets wat ik zal meenemen.
@ Inge: heb je ergens een artikel dat er een link is tussen PHTVL en MPP (voelt wel logisch hoor, maar zwart op wit is natuurlijk beter) .
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
PHTVL is toch een aangeboren afwijking,dit is dan al te zien op jonge leeftijd...??
Ik hoorde begin dit jaar dat er een dwergschnauzer PHTVL zou hebben,maar zijn oogonderzoek van 2 jaar daavoor was hij vrij ,nu schijnt hij graad 2 te hebben
Ik hoorde begin dit jaar dat er een dwergschnauzer PHTVL zou hebben,maar zijn oogonderzoek van 2 jaar daavoor was hij vrij ,nu schijnt hij graad 2 te hebben

-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
pienjo schreef: Close fokken als oorzaak voor DCM: kan het zit in bont en eenkleur (die kleuren worden al decennia gescheiden gefokt) dus dan moet het er al vroeg in hebben gezeten. In de meeste stambomen is geen enkele lijn duidelijk te onderscheiden. De prevelatie is wel heel laag. Het zal wel geen simpel recessief gennetje zijn ben ik bang.
dan zou ik me als ik jou was eens wat beter laten informeren, eer je deze flauwekul loopt te ventileren. Ik kan je de lijnen aanwijzen waar DCM in voorkomt en ik kan je de fokkers aanwijzen die gewoon bont x eenkleurig verparen
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
Ik begreep dat het bij cockers in Engeland (o.a.) heel normaal is om één en meer kleur door elkaar te gooien?
En de groeten van de mannen 

-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
hier in NL wordt het ook vaker gedaan, eigenlijk is het not done, er waren bepaalde ziekten die alleen bij eenkleuren of alleen bij bonte voorkwam, maar door alles op een hoop te gooien zijn de ziekten door zowel bont als eenkleur gegaan.Reny schreef:Ik begreep dat het bij cockers in Engeland (o.a.) heel normaal is om één en meer kleur door elkaar te gooien?
Onze Joris (overleden met 3 jaar en 10 dagen aan DCM) was uit een combinatie van bont x eenkleur! Gefokt door de toenmalige voorzitter van de fokkerscie!!
groetjes Annemie
-
pienjo
- Vaste gebruiker
Op deze lijst (staat jullie joris ook op) staan toch ook een stel honden die uit enkel bonte lijnen komen.
http://www.aones.com/cockers/cardiomyopathy.htm
Maar wel meer in de eenkleur dan in bont, dat klopt.
http://www.aones.com/cockers/cardiomyopathy.htm
Maar wel meer in de eenkleur dan in bont, dat klopt.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
- Aantal honden: 2
De meest recente op deze lijst is Joris (overleden in 2005)
Is er niet recenters bekend?
Is er niet recenters bekend?
En de groeten van de mannen 

-
pienjo
- Vaste gebruiker
Geen idee, de meeste fokkers zijn niet erg scheutig met informatie zullen we maar zeggen. De eigenaresse van deze website werkt hem ook niet meer bij: ze is er mee gestopt een tijdje geleden. Met dit soort informatie op je website maak je geen vriendjes onder sommige fokkers zullen we maar zegge.
Er zijn er 3 geregistreerd als DCM in finland, maar ook niet erg recent.
Niet veel eigenaren geven de overlijdensoorzaak van hun hond door aan de RV en vaak wordt er ook geen onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak. Heel jammer voor de fokkerij, maar vanuit hun standpunt natuurlijk goed te begrijpen. Het is al erg genoeg om je maatje te verliezen.
Er zijn er 3 geregistreerd als DCM in finland, maar ook niet erg recent.
Niet veel eigenaren geven de overlijdensoorzaak van hun hond door aan de RV en vaak wordt er ook geen onderzoek gedaan naar de doodsoorzaak. Heel jammer voor de fokkerij, maar vanuit hun standpunt natuurlijk goed te begrijpen. Het is al erg genoeg om je maatje te verliezen.
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
het wordt je niet in dank afgenomen als je bekend maakt dat je hond lijdt of heeft geleden aan DCM. Want ojee ,,,, de fokker zou eens er eens zijn conclusie uit moeten trekken en bepaalde lijnen stoppen.
groetjes Annemie
-
jores
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:die snap ik even niet - wie lijdt er dan onder dan een fokker stopt met een lijn?jores schreef:het wordt je niet in dank afgenomen als je bekend maakt dat je hond lijdt of heeft geleden aan DCM. Want ojee ,,,, de fokker zou eens er eens zijn conclusie uit moeten trekken en bepaalde lijnen stoppen.
het hondje lijdt en fokker wil niet lijden
groetjes Annemie