Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond te oud om te leren?

Moderator: moderatorteam

amyyy55
Actief
Mijn ras(sen): Hou van: Herders, Collies, Newfies, labradors<3
Aantal honden: 0
Contacteer:

Hond te oud om te leren?

Ongelezen bericht door amyyy55 »

Er bestaat het fabeltje dat oudere honden niet kunnen leren.
Wat vinden jullie? :cheer:

Ik ben het er niet mee eens, want mijn 3-jarige hond die niks kon heb ik binnen 3 minuten zit geleerd, binnen 5 minuten poot en draaien in 2 minuten. Liggen duurt wat langer. :tongue:
Afbeelding Ik zal je missen<3
&Dibah uitlaathondje. <3
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Hond te oud om te leren?

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik denk dat oudere honden prima in staat zijn om iets te leren, alleen dat het soms wat langer duurt dan bij een jonge hond. De labrador van mijn schoonouders heeft op zesjarige leeftijd nog geleerd hoe ze een high five moet geven.

Ik geloof trouwens niet in een hond binnen vijf minuten iets leren. Een hond heeft imo pas iets geleerd als hij het herhaaldelijk en in verschillende situaties blijk geeft van het kennen van het commando. Binnen vijf minuten kun je amper spreken van herhaling en van verschillende situaties. Daarbij zou het evengoed een toevalstreffer kunnen zijn :wink:
amyyy55
Actief
Contacteer:

luna2906 schreef:Ik denk dat oudere honden prima in staat zijn om iets te leren, alleen dat het soms wat langer duurt dan bij een jonge hond. De labrador van mijn schoonouders heeft op zesjarige leeftijd nog geleerd hoe ze een high five moet geven.

Ik geloof trouwens niet in een hond binnen vijf minuten iets leren. Een hond heeft imo pas iets geleerd als hij het herhaaldelijk en in verschillende situaties blijk geeft van het kennen van het commando. Binnen vijf minuten kun je amper spreken van herhaling en van verschillende situaties. Daarbij zou het evengoed een toevalstreffer kunnen zijn :wink:
Edit: :blont: :blont: :blont:
ik had 3-4 korte sessie van die tijd. :lol1:
&Dibah uitlaathondje. <3
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Ik ben ervan overtuigd dat een hond, zolang hij geestelijk gezond is, kan blijven leren.
Met Saar ben ik met de jachttraining begonnen toen ze 4 jaar oud was. Het was opmerkelijk om te zien hoe snel ze de dingen oppikte. Groot voordeel ten opzichte van de jongere honden was ook dat zij al helemaal stabiel was. Ze liet zich lang niet zo snel afleiden als de andere honden. De trainer was verbaasd van haar voortgang t.o.v. de jonge honden.
En Saar was daarbij volledig ongetraind. Ja, ze kon prima netjes aan de lijn lopen en staan/kwispelen en ze was verder netjes opgevoed. Maar oefeningen als zit, af, aan de voet, blijf e.d. kende ze helemaal niet.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Ik heb Cas eind vorig jaar (toen was hij bijna 11) nog netjes naast leren lopen. :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

amyyy55 schreef:Er bestaat het fabeltje dat oudere honden niet kunnen leren.
Wat vinden jullie? :cheer:

Ik ben het er niet mee eens, want mijn 3-jarige hond die niks kon heb ik binnen 3 minuten zit geleerd, binnen 5 minuten poot en draaien in 2 minuten. Liggen duurt wat langer. :tongue:
Vind jij een 3-jarige hond al een oudere hond :tongue:.

Pas bij 10+, voor de meeste rassen kun je mijns inziens spreken van een oudere hond, en die kunnen inderdaad nog prima leren :cheer:.
Zeeuwse labjes schreef:Ik ben ervan overtuigd dat een hond, zolang hij geestelijk gezond is, kan blijven leren.
Mijn hondje van 15 leert toch niet meer zo veel hoor :F:. Ik ben er wel van overtuigd, als je ze geestelijk actief houdt ze ouder worden :ok:.
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door senna03 »

Milo is vorig jaar, toen was hij 9, met vlag en wimpel geslaagd voor zijn ClubGG examen! Door omstandigheden was ik toen hij 3 jaar was gestopt met cursussen en heb het vorig jaar weer opgepakt. Hij was de meest enthousiaste hond (en de oudste) die in onze groep zat. Een beetje te enthousiast soms, hij werd de clown van de klas genoemd :mrgreen:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik ben met Lotje op 6 jarige leeftijd pas begonnen met hondenschool, op 7 jarige leeftijd had ze brevet gehoorzaamheid. Op 8 jarige leeftijd begonnen met agility en een jaartje later had ze ook daar haar TAP. Lotje is nu doof, 14 jaar en gaat niet meer naar de hondenschool, maar ik leer haar nog geregeld nieuwe dingen aan, vooral trukjes dan.

3 jaar is piepjong :wink:
amyyy55
Actief
Contacteer:

ik vind het ook niet oud hoor. :engel:
Maar vele denken dat ze tot 1 -2 jaar maar goed kunnen leren. :F:
&Dibah uitlaathondje. <3
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

amyyy55 schreef:ik vind het ook niet oud hoor. :engel:
Maar vele denken dat ze tot 1 -2 jaar maar goed kunnen leren. :F:
Ik denk dat honden wanneer ze niet geestelijk gestimuleerd worden afgestompt raken.
En dat, wanneer je dat knopje weer om zet, ook oudere honden weer prima in staat zijn om te leren.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Zolang je er maar tijd en energie in wil steken kan ook een oudere hond prima nog iets leren.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Mijn (inmiddels overleden) mechel heeft met haar 12 jaar nog speuren geleerd. Dat deed ze hartstikke goed. Tot aan haar dood heeft ze dat met veel enthousiasme gedaan, was een perfecte sport om haar werklust in kwijt te kunnen ondanks haar lichamelijke ouderdomsproblemen.

Herplaatser Teddy van bijna 5 had nog niets geleerd behalve pootje geven. Heeft het principe van clicker training perfect opgepakt en in een paar maanden tijd diverse gehoorzaamheids dingen aangeleerd en ook alle behendigheidstoestellen. Helaas door rotte heupen nu vervroegd met pensioen maar hij leert nog graag trucjes.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”