Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pasha heeft waarschijnlijk kanker *hechtingen eruit!*
Moderator: moderatorteam
- ghost
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Noa
Re: Pasha heeft waarschijnlijk kanker...
Bah, wat een rot nieuws!
Heel veel sterkte en een knuf voor je meisje.....
Heel veel sterkte en een knuf voor je meisje.....

Sjloap zach leeve Noa (20-09-2001- 30-03-2012)
-
Angelique.
Godver
Heel veel sterkte en ik ga keihard duimen voor jullie
Heel veel sterkte en ik ga keihard duimen voor jullie
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Ik duim heel hard mee dat het niet kwaadaardig is

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
- Aantal honden: 1
Veel sterkte en ook hier draaien de duimen, in de hoop dat het onschuldig is of in ieder geval goed te behandelen 
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
- Browny
- Zeer actief
- Aantal honden: 5
ah gadsie
heel veel sterkte en ik hoop dat het snel en goed te verhelpen is 

-
Lillith
- Zeer actief
- NelBowie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising Golden Retriever X Appenzeller
kruising Mechelse Herder X Duitse Herder - Aantal honden: 2
Trusten Mieltjepiel, Bas en Zus, Love You....
GROET, Gea, Nelson, Bowie en Ogie!
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Potver, dat soort berichten wil je niet horen.
Ik wil jou en Pasha alvast heel veel sterkte wensen. Hopelijk valt het mee.
Waarom wordt ze meteen gecastreerd ? Ik weet dat het eerst gebruikelijk was maar ik geloof dat menig da daar vanaf is gestapt. Lees dit eens, en dan vooral het vetgedrukte stuk.
De juiste sterilisatieleeftijd
door Hans van Zoolingen. vrijdag 06 november 2009
Wanneer jou als dierenarts om advies wordt gevraagd in een bepaalde kwestie en je verhaal verschilt wezenlijk van hetgeen je jaren daarvoor verkondigd hebt, dan is dat nou niet bepaald vertrouwenwekkend.
Het is daarnaast natuurlijk ook verwarrend voor een diereneigenaar, maar ja, sommige inzichten veranderen nou eenmaal naarmate we meer kennis opgedaan hebben over bepaalde zaken. Neem nou de simpele vraag: op welke leeftijd kan ik het beste mijn hond laten steriliseren?
Toen ik net in de praktijk werkzaam was, luidde het credo: na de eerste loopsheid. Achteraf bezien was dit zo gek nog niet. Echter, na een aantal jaren veranderde dit advies. Bij honden, zo werd er verteld, die gesteriliseerd worden voor de eerste loopsheid, zouden op latere leeftijd nooit mammatumoren ontstaan. Eigenlijk te mooi om waar te zijn.
Over de nadelen van een vroege sterilisatie werd amper gesproken. En die zijn er wel degelijk, zoals iets meer kans op het ontstaan van incontinentie, vooral bij bepaalde rassen, of de kans op het veranderen van de vachtstructuur. Voor wat betreft het ontstaan van kwaadaardige mammatumoren, wordt nu een leeftijdsgrens van 2,5 jaar leeftijd aangehouden. Voor die leeftijd steriliseren verlaagt het risico op het ontstaan hiervan, waarbij nog wel geldt dat hoe vroeger gesteriliseerd wordt, hoe lager het risico wordt. Als de hond eenmaal ouder is dan 2,5 jaar, dan is er in dat opzicht niets meer te winnen.
Helpt het dan wel om een hond te steriliseren die, al dan niet kwaadaardige, gezwelletjes in de melkklieren heeft? Tot voor kort beantwoordden we die vraag altijd met een volmondig 'ja'. Wat blijkt nu? Als het om recidieven of uitzaaiingen gaat, helpt het sowieso niet. Het overgrote deel van deze tumoren blijkt ongevoelig te zijn voor hormonen, dus ook voor eventuele invloeden van de hormonen die door de eierstokken geproduceerd worden.
Dat is ook de reden waarom een hormonale therapie, zoals die bij de mens wel wordt toegepast, bij een hond niet zinvol is. Als het niet om kwaadaardige maar om goedaardige gezwelletjes gaat, zou het mogelijk wel kunnen schelen, althans, als het om een dier gaat dat jonger is dan 7,5 jaar. Bij een dier dat ouder is, heeft dit geen zin meer.
Dat betekent dus voor een hond van pakweg 5 jaar, dat je eerst pathologisch onderzoek zou moeten doen om te bepalen of sterilisatie nog enig nut heeft als het gaat om het tegengaan van melkkliertumoren.
Verwarrend verhaal? Eigenlijk wel, en, wanneer doe je het goed? Vijf maanden geleden zou ik een 3,5 jarige hond steriliseren. Bij het openen van de buik trof ik een grote tumor van de eierstok aan met uitzaaiingen door de hele buik.
Uitzonderlijk, dat zeker, maar hoe je het ook wendt of keert, het had voorkomen kunnen worden.
Waarom wordt ze meteen gecastreerd ? Ik weet dat het eerst gebruikelijk was maar ik geloof dat menig da daar vanaf is gestapt. Lees dit eens, en dan vooral het vetgedrukte stuk.
De juiste sterilisatieleeftijd
door Hans van Zoolingen. vrijdag 06 november 2009
Wanneer jou als dierenarts om advies wordt gevraagd in een bepaalde kwestie en je verhaal verschilt wezenlijk van hetgeen je jaren daarvoor verkondigd hebt, dan is dat nou niet bepaald vertrouwenwekkend.
Het is daarnaast natuurlijk ook verwarrend voor een diereneigenaar, maar ja, sommige inzichten veranderen nou eenmaal naarmate we meer kennis opgedaan hebben over bepaalde zaken. Neem nou de simpele vraag: op welke leeftijd kan ik het beste mijn hond laten steriliseren?
Toen ik net in de praktijk werkzaam was, luidde het credo: na de eerste loopsheid. Achteraf bezien was dit zo gek nog niet. Echter, na een aantal jaren veranderde dit advies. Bij honden, zo werd er verteld, die gesteriliseerd worden voor de eerste loopsheid, zouden op latere leeftijd nooit mammatumoren ontstaan. Eigenlijk te mooi om waar te zijn.
Over de nadelen van een vroege sterilisatie werd amper gesproken. En die zijn er wel degelijk, zoals iets meer kans op het ontstaan van incontinentie, vooral bij bepaalde rassen, of de kans op het veranderen van de vachtstructuur. Voor wat betreft het ontstaan van kwaadaardige mammatumoren, wordt nu een leeftijdsgrens van 2,5 jaar leeftijd aangehouden. Voor die leeftijd steriliseren verlaagt het risico op het ontstaan hiervan, waarbij nog wel geldt dat hoe vroeger gesteriliseerd wordt, hoe lager het risico wordt. Als de hond eenmaal ouder is dan 2,5 jaar, dan is er in dat opzicht niets meer te winnen.
Helpt het dan wel om een hond te steriliseren die, al dan niet kwaadaardige, gezwelletjes in de melkklieren heeft? Tot voor kort beantwoordden we die vraag altijd met een volmondig 'ja'. Wat blijkt nu? Als het om recidieven of uitzaaiingen gaat, helpt het sowieso niet. Het overgrote deel van deze tumoren blijkt ongevoelig te zijn voor hormonen, dus ook voor eventuele invloeden van de hormonen die door de eierstokken geproduceerd worden.
Dat is ook de reden waarom een hormonale therapie, zoals die bij de mens wel wordt toegepast, bij een hond niet zinvol is. Als het niet om kwaadaardige maar om goedaardige gezwelletjes gaat, zou het mogelijk wel kunnen schelen, althans, als het om een dier gaat dat jonger is dan 7,5 jaar. Bij een dier dat ouder is, heeft dit geen zin meer.
Dat betekent dus voor een hond van pakweg 5 jaar, dat je eerst pathologisch onderzoek zou moeten doen om te bepalen of sterilisatie nog enig nut heeft als het gaat om het tegengaan van melkkliertumoren.
Verwarrend verhaal? Eigenlijk wel, en, wanneer doe je het goed? Vijf maanden geleden zou ik een 3,5 jarige hond steriliseren. Bij het openen van de buik trof ik een grote tumor van de eierstok aan met uitzaaiingen door de hele buik.
Uitzonderlijk, dat zeker, maar hoe je het ook wendt of keert, het had voorkomen kunnen worden.
- Melissa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Am. Staff. & Chineesjes
- Aantal honden: 4
-
FrederikeB
Sterkte. Ik duim ook voor Pasha 
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Heel veel sterkte, ik ga duimen dat het allemaal meevalt met je meisje.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Pasha is nu 10,5 jaar. Vetbulten voelen volgens mij vaak glad aan qua structuur toch? Die van pasha zijn keihard en heel "ruw". En bij de melkklieren is het vaak wel een vorm van kankeren kan het heel snel uitzaaien. Daarbij zitten ze dus zo dicht onder de huid, dat er volgens de da makkelijk een gat in de huid kan vallen..Tiny schreef:Hoe oud is Pasha? Beau kreeg op een gegeven moment ook wat bultjes en dat bleken vetbultjes te zijn. Je zit wel even flink in de vlekken bij dit nieuwsnathalie schreef:Ze worden onderzocht als ze eruit zijn. De da wilde ze nu niet aanprikken, omdat ze er toch uit moeten en dat zou weer extra pijn en stress opleveren voor pas.Tiny schreef:Wat is dat nu danIk ga heel hard duimen dat het onschuldige bultjes zijn

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
&nicole
- Zeer actief
Godver,
hier draaien de duimen ook, ze komt er weer helemaal bovenop!
Sterkte
hier draaien de duimen ook, ze komt er weer helemaal bovenop!
Sterkte
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
he bah, ik duim voor jullie
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het gelezen. En daar hebben we het ook over gehad, maar bij pasha zijn de laatste 2 jaar de schijnzwangere happen zo heftig geworden dat dit haar gedrag heel erg negatief beïnvloed. Ze vind honden leuk, of ze vreet ze op. Er zit niks meer tussen. En dat is in de periode van loops zijn, totdat ze geen melk meer geeft. Bij pasha in totaal 4 maanden. Ze speelt niet meer met ushi dan, en ik vermenselijk het vast, maar ze lijkt wel depressief.sirene schreef:Potver, dat soort berichten wil je niet horen.
Zodra deze periode voorbij is, is ze wel sociaal, lief, speels en vrolijk. Zo totaal anders. Maar dat is, in totaal, nog maar 4 maanden per jaar.. En hoewel ik totaal tegen castratie en sterrilisatie ben, ga ik het in dit geval toch doen. Ze ligt toch al open.
Ik ben me bewust dat ze wat bitcheriger zou kunnen gaan worden, maar als pasha een grote bek heeft naar andere honden, komt dat dooronzekerheid. Wie weet wordt ze wat zelfverzekerder en wordt dat ook minder. Zo niet, jammer dan. Nu moet ik haar ook 8 maanden per jaar bij me roepen als er een andere hond richting ons gelopen komt.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik snap het. Ik hoop dat het helpt met haar gedrag.
Heel vel sterkte nogmaals. Ze moet nog wat jaartjes mee
Heel vel sterkte nogmaals. Ze moet nog wat jaartjes mee
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
als je trouwens op zoek bent naar zo'n petshirt voor na de operatie, die heb ik nog liggen. Mag je best hebben 
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
He verdorie wat naar 
Onze Mats kreeg op die leeftijd ook gezwellen rondom haar tepels en is daar succesvol aan geopereerd. Ze is echter niet gecastreerd toen en waarschijnlijk gestorven aan een baarmoedergezwel/ontsteking, 3 jaar later. Dus ik denk dat het goed is dat je Pasha gelijk laat castreren!!
De ingreep zelf is niet heel erg zwaar voor de hond, zeker omdat het zo vlak onder de huid zit. Maar goed, ze is nu eenmaal 10+ en dan is er altijd een risico. Sterkte de komende tijd!!!
Onze Mats kreeg op die leeftijd ook gezwellen rondom haar tepels en is daar succesvol aan geopereerd. Ze is echter niet gecastreerd toen en waarschijnlijk gestorven aan een baarmoedergezwel/ontsteking, 3 jaar later. Dus ik denk dat het goed is dat je Pasha gelijk laat castreren!!
De ingreep zelf is niet heel erg zwaar voor de hond, zeker omdat het zo vlak onder de huid zit. Maar goed, ze is nu eenmaal 10+ en dan is er altijd een risico. Sterkte de komende tijd!!!
RIP Cena
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt, maar ik denk dat die wel te groot is voor pas?sbientje schreef:als je trouwens op zoek bent naar zo'n petshirt voor na de operatie, die heb ik nog liggen. Mag je best hebben

-
tineke
Nou dat krijg je liever niet te horen natuurlijk
Ik hoop op een voorspoedige operatie en herstel voor Pasha
Ik hoop op een voorspoedige operatie en herstel voor Pasha
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
geen idee, misschien wel ja, nu ik erover denk..nathalie schreef:Bedankt, maar ik denk dat die wel te groot is voor pas?sbientje schreef:als je trouwens op zoek bent naar zo'n petshirt voor na de operatie, die heb ik nog liggen. Mag je best hebben
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Maja mijn berner is vandaag geopereerd aan Melkklierkanker, ook 3 tepels en omliggend weefsel verwijderd en baarrmoeder, deze was ook al wat ontstoken, ook verwijderd.
Gezwel is naar labo gestuurd en binnen 3 weken weet ik of het goed of kwaadaardig is, maar omdat alles goed weggesneden is en het maar over 1 gezwel ging heeft de dierenarts goede hoop dat alls in orde komt.
Maja is slechts 3.5 jaar jong wat niet echt normaal is dat ze al op deze leeftijd melklierkanker heeft
Hoop dat jou hondje ook vlug kan geholpen worden en ze terug in orde komt
Gezwel is naar labo gestuurd en binnen 3 weken weet ik of het goed of kwaadaardig is, maar omdat alles goed weggesneden is en het maar over 1 gezwel ging heeft de dierenarts goede hoop dat alls in orde komt.
Maja is slechts 3.5 jaar jong wat niet echt normaal is dat ze al op deze leeftijd melklierkanker heeft
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Ik zal duimen dat het niet kwaadaardig is. Sterkte met de spanning die dit toch allemaal geeft.
-
Syllvero
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Heeft ze flinke wonden of valt dat wel mee?schelsey schreef:Maja mijn berner is vandaag geopereerd aan Melkklierkanker, ook 3 tepels en omliggend weefsel verwijderd en baarrmoeder, deze was ook al wat ontstoken, ook verwijderd.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Och shit zeg, wat een rot nieuws
Hier draaien de duimen!
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Och jeetje toch
Ik duim
Ik duim